!Met mijn 1.69 en pony beest van 1.43
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
!

Persoonlijk vind ik dat vooral ideaal als je juist een (te) groot paard hebt: zo hoef je niet zo aan de rug te gaan 'hangen' tijdens het opstappen. Ik ben zelf slechts 1.66 m en mijn paard was 1.72. Reken maar dat dat opstapje heilig was voor mij
Yamcha schreef:Ik heb een mailtje teruggekregen, ZONDER een duidelijke verklaring wat nu koudbloedtype 1 is. Dus nogmaals gevraagd
De laag geschatte gewichten konden verklaard worden uit het feit dat er heel veel paarden in Nederland zijn met overgewicht, en bij het berekenen van de maximale belasting moet je (uiteraard) uitgaan van een gezond gewicht zonder overgewicht.

Yamcha schreef:Je mag op geen enkel paard met 120 kilo
Maar dit paard zal geen 800 kg wegen, of het moet ernstig overgewicht hebben
Mag ik vragen waarom je een percentage van 15% hebt gebruikt?
Yamcha schreef:Je mag op geen enkel paard met 120 kilo

Yamcha schreef:Maar dit paard zal geen 800 kg wegen, of het moet ernstig overgewicht hebben
, vind dat het ieder zijn eigen zaak is, maar verwonder me er wel vaak over dat er veel foto's op bokt staan van veel te zware jonge meiden op veel te kleine pony's.Bo_tje schreef:Yamcha schreef:Je mag op geen enkel paard met 120 kilo
Dat leek mij ook niet echt gezond voor het paard nee, maar toch zie ik wel mensen die een stuk dikker als mij zijn paardrijden dus die moeten dan toch ook aardig wat kilotjes meer wegen,dus het zal heus wel voorkomen.
Ik weet het niet zeker, maar de hannoveraan van mn vrienden weegt iets van 750 kilo en is smaller gebouwd dan mijn paard.En te dik is ze niet.
Zag hier ergens 15% staan dus vandaar dat rekensommetje.

IndianLady schreef:Yamcha schreef:Je mag op geen enkel paard met 120 kilo
Van wie niet?

Ulfeino schreef:Yamcha schreef:Maar dit paard zal geen 800 kg wegen, of het moet ernstig overgewicht hebben
Dat moet je niet te snel zeggen, mijn Ulf is ongeveer 1.62 en niet fors gebouwd (moeder Engels Volbloed), normaal is hij 560 kg maar in het voorjaar met een beetje overgewicht al snel 600 kg of meer.
Weeg hem regelmatig op een echte paardenweegschaal, ik was in het begin erg verbaasd, meende altijd dat alleen een "groot" paard 600 kg woog.
Dus een paard met wat zwaardere/dikkere botten, flinke spieren en een beetje overgewicht kan zo een stuk zwaarder zijn.

Ulfeino schreef:Maar om even op het onderwerp terug te komen, hoor hier voor het eerst van de 15-20% regeling, (het percentage voor warmbloeden is zelfs 12% ) vind dat het ieder zijn eigen zaak is, maar verwonder me er wel vaak over dat er veel foto's op bokt staan van veel te zware jonge meiden op veel te kleine pony's.
Persoonlijk vind ik dat echt niet kunnen en begrijp niet dat ze dat zelf niet inzien en er iets aan proberen te doen, en dan heb ik het niet over degenen die door gezondheids problemen overgewicht hebben, maar over degenen die gewoon makkelijk dik worden en teveel snoepen.
Ben van mening dat je dat niet moet willen, en als je dan toch graag wilt rijden zoek dan een paard of pony wat bij je gewicht past, wil je toch met je eigen verder probeer dan iets aan je gewicht te doen al zou je het alleen maar uit liefde voor je pony doen.

, maar desondanks is hij wel wat gegroeid, maar gelukkig niet weer zoveel als vorig jaar.Yamcha schreef:De meeste rekentabellen houden een maximum (en dat is op een Shire) van 108 kilo aan... koudbloeden blijken niet zo draagkrachtig als altijd werd aangenomen. Vandaar