Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsland

Re: Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:15

Met zo'n gigantisch pak haar ben ik wel drie uur aan het uitstappen na een beetje intensieve training. Nee, bij mij werkt het echt totaal niet om de paarden niet te scheren.
Ik denk gewoon dat er een groot verschil zit tussen mensen die hun paarden 'gewoon' rijden en mensen die intensief rijden. Want wanneer je je paard echt intensief en in het zweet rijdt, vind ik het niet bepaald praktisch om hem niet te scheren.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:16

Tatort schreef:
Als jij maar 10 minuutjes per week rijd zou ik geen deken opleggen, maar voor anderen die 6 dagen hun paard intensief trainen en de 7e dag op wedstrijd gaan kan scheren een uitkomst zijn....

Dat mocht ponylief willen, dat ze maar tien minuutjes hoefde te lopen...Nee hoor, ik rij ook intensief, en mijn pony loopt zich ook in het zweet. Ze loopt als een trein, en is bovendien nog nooit verkouden geweest, terwijl ze na het rijden (en goed uitstappen!) gewoon in de wei wordt gezet. Dus daarom denk ik, dat het minder erg is om je paard in z'n wintervacht te laten zitten dan veel mensen menen.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:21

Definitie nat kent vele vormen, een recreatiepaard dat een beetje zweet na een rit valt niet te vergelijken met een sportpaard dat totaal drijfnat is omdat hij met een te dikke vacht zware oefeningen heeft moeten doen die gewoon heel veel van een paard vergen. Geloof me, dan staat hij geen 3 uur nat in zijn stal, dan ben je 3 uur aan het uitstappen om hem weer droog te krijgen. Vergelijk het maar, een paard zonder deken met dikke vacht kun je vergelijken met een mens met een dikke winterjas aan die je niet uit kunt trekken. Met die jas moet je slapen maar ook werken. Als dat werk licht is maakt het niet zo veel uit, je krijgt het een beetje warm doordat je die jas aan heeft maar niet zo erg dat je je zich er naar van gaat voelen. Vergelijk nu eens dat je geen lichte wandeling maakt, maar inneens intensief moet gaan dansen of hockeyen met die dikke vacht aan. Je gaat zweten en wil al snel die jas uit, maar dat gaat niet want hij zit aan je vast. Een sportpaard moet iedere dag zo'n zware dressuur of spring training volgen. Is het dan niet eerlijker tegenover het paard dat hij die dikke jas uit kan zodat hij vrijer en langer kan dressuuren of springen zonder de hitte en benauwtheid van zo'n dikke vacht?

Kingsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:24

Helemaal mee eens; zoals ik al zei, dan ben je inderdaad 3 uur bezig met droogstappen en dan nog mag je blij zijn als het zweet eraf is.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:29

Ik snap wel wat je bedoelt, Tatort, maar waaruit concludeer jij dat mijn recreatiepony geen zwaar werk moet verrichten? Dat is denk ik een misvatting die ik hier vaker tegenkom: een fikse buitenrit van vijf uur is net zo goed zware inspanning als een half uur dressuren.
Ik denk (denk!) dat het scheren toch eerder te maken heeft met het wedtrijdethos (of hoe zeg ik dit). Het hoort er nu eenmaal bij dat een wedstrijdpaard strak in het vel zit, terwijl dit voor een recreatiepaard natuurlijk niet op gaat. Eigenlijk gek, want wat nu met een paard dat geen wedstrijden loopt, maar wel vergelijkbaar getraind wordt? Die ken ik wel, en die worden niet geschoren!

Kingsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:32

Ik snap je punt wel VeerenAshley, maar er zit wel een verschil tussen een KEER een buitenrit van 5 uur maken, en ELKE dag (of 5 dagen in de week) een intensieve training en dan ook nog concours. Ik snap dat een paard voor beide dingen conditie nodig heeft, maar fysiek en mentaal is het wel iets anders.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:38

Het is waar dat er veel mensen zijn die scheren en waarbij het niet nodig is, maar bekijk nu eens de paarden van Kingsland bijvoorbeeld. Die worden iedere dag aan een zware training onderworpen, voor zulke paarden is het gewoon veel fijner om niet dat dikke pak haar mee te moeten zeulen. En wat betreft een buitenrit; Ik ontken niet dat dat geen zware inspanning is, maar als je op buitenrit bent kun je zelf zeggen van oh, nu is hij te nat laat ik nu maar een flink stuk stappen. Mensen die met hun paard in de bak werken en ze voorbereiden op wedstrijden moeten het werk afwisselend houden (tsja buiten is nu eenmaal veel meer te zien dan tussen de 4 hekken van de bak) en die hebben meestal een doel voor de training van die dag. Die zijn tijdens de training non stop aan het werk met hun paard. Even een adempauze kan wel, maar daarna moet het paard weer aan het werk. Terwijl als je buiten rijdt kun je je eigen tempo bepalen en rustig een half uur stappen als je daar zin in hebt. (je kunt mij niet wijsmaken dat je iedere dag 5 uur met je paard naar buiten gaat) Ik snap wat je wil zeggen, maar voor de meeste sportpaarden is het veel fijner als ze niet dik in hun haar zitten omdat ze intensief werken.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:42

Mijn paard wordt overigens niet geschoren aangezien we nu nog L1 zijn en hij dit jaar echt prima in zijn vacht zit. Hij heeft echter wel een dikke deken om om hem warm te houden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:50

Tatort schreef:
(je kunt mij niet wijsmaken dat je iedere dag 5 uur met je paard naar buiten gaat) .

Hihi, nee, was het maar waar dat ik daar de tijd voor had, daar zou ik voor tekenen!

Maar ook korte ritjes kunnen intensief zijn. Of misschien zelfs wel nog meer dan ritten van 5 uur, omdat ik dan gemiddeld harder rijd en bijna niet stap tussendoor.

Maar goed, ik begrijp jouw punt ook, en ik zal (voorlopig Knipoog ) niet verder doorzeuren. Mijn belangrijkste probleem met scheren (maar al helemáál met tastharen weghalen, want daar heeft een paard écht geen last van) is gewoon dat ik het moeilijk vind om te accepteren dat het paard moet worden 'aangepast' aan het gebruik door de mens. Maar goed, dat doe ik zelf met mijn pony natuurlijk op andere punten, dus tja...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:07

Kingsland schreef:
Ja maar ik kan moeilijk in de winter met een ongeschoren paard op concours Clown

Jij had het over 'netter', maar ik vind mijn paard er niet minder netjes uitzien met zijn vacht en haren. Ik vind het iets schitterends, dat hij met dit weer zo'n mooie vacht heeft aangemaakt om ertegen bestand te zijn. Want het blijft een paard in mijn ogen.
Dat JIJ (en de mensen op concoursen) het niet 'netjes' vinden (of is het 'onhandig'??), is een heel ander verhaal...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:09

sandr0 schreef:
wij hebben ook veel haren Haha! Wij knippen en scheren ook omdat we mooier/netter vinden.Onze vacht vervangen we door kleren. In t afscheren van de tastharen daar kan ik me nog in vinden dat t voor t paard fijner is als ie die houdt. Verder zie ik t probleem niet van je paard netjes toiletteren. Oke de oren helemaal kaal kan problemen geven omdat er makkelijker vuil e.d in komt maar voor alles is er een gulde middenweg. Zoals tegenwoordig de meeste mensen paarden houden is al niet veel meer natuurlijk. Wij zijn andere dingen met t paard gaan doen waarbij soms zo'n pak haar niet meer zo functioneel meer is. Dan vervangen we de vacht door een deken. Wil je je paard puur back to basic houden dan moet je terug gaan fokken naar de mustang of zo en ze lekker los laten in een gebied wat daar voor geschikt is en wat ook de geschikte ondergronden heeft enzo.Die ruimte is er hier niet meer en onze paarden zijn daar ook niet meer geschikt voor.

Pardon Verward ? Mijn paard loopt in een natuurgebied en dan heeft 'ie zijn vacht en tastharen hard nodig, hoor. Hoe kom je erbij dat een paard niet meer gemaakt is om zo te leven? Wat een onzin. Hij staat nog op veengrond ook. Nagelbijten / Gniffelen
Niet meer geschikt voor? Ik zou zeggen, kom eens kijken dan kun je het zelf zien. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:11

Mik_ schreef:
Nee joh, gewoon lekker thuis laten staan.
Haren erop, net een haaarballetje, lief toch? Nagelbijten / Gniffelen

Alsof erop rijden zo natuurlijk is, dat doen jullie toch ook allemaal... ???

Wat is er mis met een haarballetje?
Ik vind je opmerking nogal arrogant klinken....

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:19

Nadya schreef:
sandr0 schreef:
wij hebben ook veel haren Haha! Wij knippen en scheren ook omdat we mooier/netter vinden.Onze vacht vervangen we door kleren. In t afscheren van de tastharen daar kan ik me nog in vinden dat t voor t paard fijner is als ie die houdt. Verder zie ik t probleem niet van je paard netjes toiletteren. Oke de oren helemaal kaal kan problemen geven omdat er makkelijker vuil e.d in komt maar voor alles is er een gulde middenweg. Zoals tegenwoordig de meeste mensen paarden houden is al niet veel meer natuurlijk. Wij zijn andere dingen met t paard gaan doen waarbij soms zo'n pak haar niet meer zo functioneel meer is. Dan vervangen we de vacht door een deken. Wil je je paard puur back to basic houden dan moet je terug gaan fokken naar de mustang of zo en ze lekker los laten in een gebied wat daar voor geschikt is en wat ook de geschikte ondergronden heeft enzo.Die ruimte is er hier niet meer en onze paarden zijn daar ook niet meer geschikt voor.

Pardon Verward ? Mijn paard loopt in een natuurgebied en dan heeft 'ie zijn vacht en tastharen hard nodig, hoor. Hoe kom je erbij dat een paard niet meer gemaakt is om zo te leven? Wat een onzin. Hij staat nog op veengrond ook. Nagelbijten / Gniffelen
Niet meer geschikt voor? Ik zou zeggen, kom eens kijken dan kun je het zelf zien. Haha!

er zijn altijd uitzonderingen. De gemiddelde paardeneigenaar heeft zijn paard niet in een natuurgebied lopen. Maar dit word toch een eindeloze discussie denk ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:26

sandr0 schreef:
Nadya schreef:

er zijn altijd uitzonderingen. De gemiddelde paardeneigenaar heeft zijn paard niet in een natuurgebied lopen. Maar dit word toch een eindeloze discussie denk ik.

Jij zei in je post dat de paarden van tegenwoordig niet meer geschikt zijn om buiten te lopen enzovoort. Je had het niet over hoe de gemiddelde paardeneigenaar tegenwoordig zijn/haar paard houdt. Dat is nogal een wereld van verschil, vind je zelf niet?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:30

Wat ik trouwens ook heel apart vind Haha! ; veel mensen vinden dat de gedomesticeerde paarden van tegenwoordig niet genoeg wintervacht meer aanmaken om het hele jaar door buiten te blijven, maar owee als het winter wordt dan moet 'de haarbal' weer geschoren, want zo'n dikke vacht, daar valt dan niet mee te werken. Jaja......... Gestoord

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:37

Nadya schreef:
Wat ik trouwens ook heel apart vind Haha! ; veel mensen vinden dat de gedomesticeerde paarden van tegenwoordig niet genoeg wintervacht meer aanmaken om het hele jaar door buiten te blijven, maar owee als het winter wordt dan moet 'de haarbal' weer geschoren, want zo'n dikke vacht, daar valt dan niet mee te werken. Jaja......... Gestoord

Meis, er is veel verschil tussen een paard dat nonstop in een natuurgebied loopt en een paard dat 6 dagen intensief getraint wordt en de 7e dag naar concours gaat Lachen Zie ook mijn vorige posts Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:40

Tatort, dat weet ik wel Knipoog , maar het gaat mij erom dat mensen roepen dat de paarden van tegenwoordig niet meer geschikt zijn om buiten te lopen, onder het mom van 'tegenwoordig gaan we anders met onze paarden om, zijn ze anders gefokt, blabla'. Het is de keuze van de MENS om een paard te scheren en heeft niets te maken met het idee dat paarden tegenwoordig anders zijn dan heel lang geleden. Snap je? Knipoog

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:42

dat is waar, maar vroeger werden paarden ook voor andere dingen gebruikt dan nu. Paarden ZIJN ook heel anders geworden dan vroeger, al wil dat niet zeggen dat ze niet meer als natuurpaard kunnen leven. Gelukkig kunnen ze op verschillende manieren gehouden worden Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:47

In de zin van of ze wel of niet bestand zijn tegen het buiten leven, geloof ik niet dat paarden zo anders zijn dan vroeger, hoor.
Hoe paarden tegenwoordig gehouden worden is de keuze van de mens.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:38

Tatort schreef:
dat is waar, maar vroeger werden paarden ook voor andere dingen gebruikt dan nu. Paarden ZIJN ook heel anders geworden dan vroeger, al wil dat niet zeggen dat ze niet meer als natuurpaard kunnen leven. Gelukkig kunnen ze op verschillende manieren gehouden worden Lachen

Hoezo zijn paarden anders dan vroeger?

En we weten allemaal wat het anders (in dit geval vat ik dat op als: binnen op stal) houden van paarden voor ellende meebrengt: 'stalondeugden', stallbenen, paarden die uit hun dak gaan als ze weer eens losmogen en zich zo bezeren, veulens die slechter ontwikkeld zijn qua bespiering en motoriek (vandaar misschien ook de vele blessures a.g.v. 'misstappen' op latere leeftijd?) enz.