Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tatort schreef:Als jij maar 10 minuutjes per week rijd zou ik geen deken opleggen, maar voor anderen die 6 dagen hun paard intensief trainen en de 7e dag op wedstrijd gaan kan scheren een uitkomst zijn....
Tatort schreef:(je kunt mij niet wijsmaken dat je iedere dag 5 uur met je paard naar buiten gaat) .
) niet verder doorzeuren. Mijn belangrijkste probleem met scheren (maar al helemáál met tastharen weghalen, want daar heeft een paard écht geen last van) is gewoon dat ik het moeilijk vind om te accepteren dat het paard moet worden 'aangepast' aan het gebruik door de mens. Maar goed, dat doe ik zelf met mijn pony natuurlijk op andere punten, dus tja... Kingsland schreef:Ja maar ik kan moeilijk in de winter met een ongeschoren paard op concours
sandr0 schreef:wij hebben ook veel harenWij knippen en scheren ook omdat we mooier/netter vinden.Onze vacht vervangen we door kleren. In t afscheren van de tastharen daar kan ik me nog in vinden dat t voor t paard fijner is als ie die houdt. Verder zie ik t probleem niet van je paard netjes toiletteren. Oke de oren helemaal kaal kan problemen geven omdat er makkelijker vuil e.d in komt maar voor alles is er een gulde middenweg. Zoals tegenwoordig de meeste mensen paarden houden is al niet veel meer natuurlijk. Wij zijn andere dingen met t paard gaan doen waarbij soms zo'n pak haar niet meer zo functioneel meer is. Dan vervangen we de vacht door een deken. Wil je je paard puur back to basic houden dan moet je terug gaan fokken naar de mustang of zo en ze lekker los laten in een gebied wat daar voor geschikt is en wat ook de geschikte ondergronden heeft enzo.Die ruimte is er hier niet meer en onze paarden zijn daar ook niet meer geschikt voor.
? Mijn paard loopt in een natuurgebied en dan heeft 'ie zijn vacht en tastharen hard nodig, hoor. Hoe kom je erbij dat een paard niet meer gemaakt is om zo te leven? Wat een onzin. Hij staat nog op veengrond ook.
Mik_ schreef:Nee joh, gewoon lekker thuis laten staan.
Haren erop, net een haaarballetje, lief toch?
Alsof erop rijden zo natuurlijk is, dat doen jullie toch ook allemaal... ???
Nadya schreef:sandr0 schreef:wij hebben ook veel harenWij knippen en scheren ook omdat we mooier/netter vinden.Onze vacht vervangen we door kleren. In t afscheren van de tastharen daar kan ik me nog in vinden dat t voor t paard fijner is als ie die houdt. Verder zie ik t probleem niet van je paard netjes toiletteren. Oke de oren helemaal kaal kan problemen geven omdat er makkelijker vuil e.d in komt maar voor alles is er een gulde middenweg. Zoals tegenwoordig de meeste mensen paarden houden is al niet veel meer natuurlijk. Wij zijn andere dingen met t paard gaan doen waarbij soms zo'n pak haar niet meer zo functioneel meer is. Dan vervangen we de vacht door een deken. Wil je je paard puur back to basic houden dan moet je terug gaan fokken naar de mustang of zo en ze lekker los laten in een gebied wat daar voor geschikt is en wat ook de geschikte ondergronden heeft enzo.Die ruimte is er hier niet meer en onze paarden zijn daar ook niet meer geschikt voor.
Pardon? Mijn paard loopt in een natuurgebied en dan heeft 'ie zijn vacht en tastharen hard nodig, hoor. Hoe kom je erbij dat een paard niet meer gemaakt is om zo te leven? Wat een onzin. Hij staat nog op veengrond ook.
![]()
Niet meer geschikt voor? Ik zou zeggen, kom eens kijken dan kun je het zelf zien.
sandr0 schreef:Nadya schreef:Pardon? Mijn paard loopt in een natuurgebied en dan heeft 'ie zijn vacht en tastharen hard nodig, hoor. Hoe kom je erbij dat een paard niet meer gemaakt is om zo te leven? Wat een onzin. Hij staat nog op veengrond ook.
![]()
Niet meer geschikt voor? Ik zou zeggen, kom eens kijken dan kun je het zelf zien.
er zijn altijd uitzonderingen. De gemiddelde paardeneigenaar heeft zijn paard niet in een natuurgebied lopen. Maar dit word toch een eindeloze discussie denk ik.
; veel mensen vinden dat de gedomesticeerde paarden van tegenwoordig niet genoeg wintervacht meer aanmaken om het hele jaar door buiten te blijven, maar owee als het winter wordt dan moet 'de haarbal' weer geschoren, want zo'n dikke vacht, daar valt dan niet mee te werken. Jaja.........
Nadya schreef:Wat ik trouwens ook heel apart vind; veel mensen vinden dat de gedomesticeerde paarden van tegenwoordig niet genoeg wintervacht meer aanmaken om het hele jaar door buiten te blijven, maar owee als het winter wordt dan moet 'de haarbal' weer geschoren, want zo'n dikke vacht, daar valt dan niet mee te werken. Jaja.........
Zie ook mijn vorige posts
, maar het gaat mij erom dat mensen roepen dat de paarden van tegenwoordig niet meer geschikt zijn om buiten te lopen, onder het mom van 'tegenwoordig gaan we anders met onze paarden om, zijn ze anders gefokt, blabla'. Het is de keuze van de MENS om een paard te scheren en heeft niets te maken met het idee dat paarden tegenwoordig anders zijn dan heel lang geleden. Snap je?
Tatort schreef:dat is waar, maar vroeger werden paarden ook voor andere dingen gebruikt dan nu. Paarden ZIJN ook heel anders geworden dan vroeger, al wil dat niet zeggen dat ze niet meer als natuurpaard kunnen leven. Gelukkig kunnen ze op verschillende manieren gehouden worden