Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leonora

Re: Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:46

ik word altijd humeurig als mensen zich met mijn gewicht bemoeien. Loop ik in de stad en eet een broodje haring, geeft er al weer iemand ongevraagd commentaar. Doe ik sowieso nooit; ik zeg niets over magere spaghetti-slierten, rimpelige heksen, jogging-pakkers etc. Leven en laten leven is mijn motto, en dat zouden meer mensen moeten doen!

oja, ik ben juist gaan rijden omdat ik zelf dan niet hoef te lopen Cool

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:51

Leonora schreef:
ik word altijd humeurig als mensen zich met mijn gewicht bemoeien. Loop ik in de stad en eet een broodje haring, geeft er al weer iemand ongevraagd commentaar. Doe ik sowieso nooit; ik zeg niets over magere spaghetti-slierten, rimpelige heksen, jogging-pakkers etc. Leven en laten leven is mijn motto, en dat zouden meer mensen moeten doen!

oja, ik ben juist gaan rijden omdat ik zelf dan niet hoef te lopen Cool

Je roept natuurlijk nu zelf weerstand bij mensen op door je laatste opmerking.
Er mag dus overal commentaar op gegeven worden; rijstijl, het teveel aan beenwerk, foute zit, te strenge hand, voerpatroon, wel of geen weidegang, maar niet over gewicht? Dat lijkt me onzinnig...
Er staat nergens aangegeven wat voor paard je rijdt, ik kan dus niet zeggen of je daadwerkelijk te zwaar bent n.a.v. de daarvoor bestemde tabellen. Ik heb het over "te zwaar zijn" in het algemeen, niet over jou specifiek. Ik ken je paard niet, en weet dus niet of het nog past......
Sowieso zal ik niemand aanspreken op overgewicht. Behalve wanneer het een paard kan schaden, daar heb ik moeite mee. Daarbij werkt het ook veel moderne ziekten in de hand waar de samenleving de kosten voor draagt.... maar dat is offtopic.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:02

Leonora schreef:
Leven en laten leven is mijn motto, en dat zouden meer mensen moeten doen!

Dat ben ik met je eens, maar geldt dan ook als het paard er schade van ondervindt? Wat Ninx al zei: overal mag commentaar op worden geleverd, behalve over gewicht.
Wat zou jij doen als je iemand tegenkwam in het bos die haar pony continu (en dan bedoel ik dus echt: zonder ophouden) zat te schoppen (!) met haar sporen? (Zo iemand ben ik dus tegengekomen, daar word je écht niet vrolijk van.) Zeg jij dan ook: leven en laten leven, of kijk je naar 'het leven' van het paard en spreek jij die ruiter er op aan? Als je dat laatste zou doen, waarom kun je dan niet begrijpen dat iemand commentaar levert op een ruiter die te zwaar is (voor het paard dan)? Beide is toch schadelijk/onaangenaam voor het paard?

Ik snap wel dat niemand wil horen dat hij of zij te zwaar is, maar in feite zegt zoiets toch niets over de waardering van jou (in het algemeen, niet specifiek jou, Leonora) als persoon? Ik denk dat de zware ruiters hier zich persoonelijk beledigd voelen, maar dat is toch niemands bedoeling? Al weeg evenveel als je paard, als jij je daar maar goed bij voelt, prima toch? Maar zorg dan ook dat je paard zich daar goed bij voelt, en klim er niet op!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:12

Leonora schreef:
huertacilla: heb net eventjes de foto's in jouw profiel bekeken, maar .

..en ja, je kan ook altijd nog persoonlijk worden naar degene die je de spiegel voorhoudt Haha!

Je gaat bovendien off topic.

Jouw geëtaleerde kennislacune is geen excuus voor persoonlijk worden. Nee, dat is je niet vergeven. Ik ben het wel gewoon en kan er niet mee zitten, maar dat maakt het niet goed.
Ik heb geen behoefte om je een inhoudelijk antwoord te geven want dit is én off´topic én basisonderwijs wat je maar ergens anders moet gaan halen.

Het is verder voor de inhoud volstrekt irrelevant wat ík doe.

@Ninx:
Gewoon ter info; ik loop héél veel met mijn paarden. Dat onbelast werken was voor mij altijd al de basis voor het stressloos aanleren en ik ben een jaar of 5 terug gerícht begonnen met het de paarden fysiek te trainen volgens de methode van Kikkuli. Dat bevalt zó goed dat ik dat vrij snel ook ben gaan toepassen voor technisch beleren. Inmiddels is het een ´doel´ op zich geworden.
Paardrijden is voor mij maar voor een klein deel in het zadel. Win-win-win: leuk voor beíden, goed voor mijn conditie en scheelt een stuk in de belasting van mijn paarden Haha! Dát is on-topic Pling

hc

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:16

maar wanneer is dan iemand te zwaar,is de maatstaf dan "moeilijk opstappen??"

is dat maat 44??of 50??wanneer heeft je paard dan last van jou??

dat meisje wat de hele tijd zat te prikken /schoppen met sporen,als die maatje 36 heeft,is dat dan beter als iemand die maat 48 heeft maar wel vriendelijk rijdt??

en dan bv een voltige paard,is dat leuk voor dat paard??rondjes galopperen met 5 of 6 mensen op je rug??

en dat is dan niet te zwaar,omdat het ws allemaal dunne mensjes zijn??

en bv een man,gemiddeld toch een stuk zwaarder als vrouwen,mogen die dan helemaal niet meer rijden?

(heb ik het niet over de net 70 kilo wegende mannen)..

waarom wordt dat wel "goed" gekeurd,en iemand die nu niet in die maat 38 past,dan altijd maar aan de lijn moet omdat ze "te" zwaar zijn??

zware mensen schijnen altijd minder gevoel te hebben,altijd te klotsen en te klotsen op een paard,altijd stijf te zijn enz enz...

dunne mensen nooit,of dan is het niet "erg"

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:18

Huertecilla schreef:
Leonora schreef:
huertacilla: heb net eventjes de foto's in jouw profiel bekeken, maar .

..en ja, je kan ook altijd nog persoonlijk worden naar degene die je de spiegel voorhoudt Haha!

Je gaat bovendien off topic.

Jouw geëtaleerde kennislacune is geen excuus voor persoonlijk worden. Nee, dat is je niet vergeven. Ik ben het wel gewoon en kan er niet mee zitten, maar dat maakt het niet goed.
Ik heb geen behoefte om je een inhoudelijk antwoord te geven want dit is én off´topic én basisonderwijs wat je maar ergens anders moet gaan halen.

Het is verder voor de inhoud volstrekt irrelevant wat ík doe.

@Ninx:
Gewoon ter info; ik loop héél veel met mijn paarden. Dat onbelast werken was voor mij altijd al de basis voor het stressloos aanleren en ik ben een jaar of 5 terug gerícht begonnen met het de paarden fysiek te trainen volgens de methode van Kikkuli. Dat bevalt zó goed dat ik dat vrij snel ook ben gaan toepassen voor technisch beleren. Inmiddels is het een ´doel´ op zich geworden.
Paardrijden is voor mij maar voor een klein deel in het zadel. Win-win-win: leuk voor beíden, goed voor mijn conditie en scheelt een stuk in de belasting van mijn paarden Haha! Dát is on-topic Pling

hc

Dank je hc, ik heb al eerder met veel interesse berichten van je gelezen. Ook je profiel en site zijn al een een grondig onderzoek onderworpen.
Met de gedachte in het achterhoofd dat ik altijd kan blijven leren, en dat het nog steeds "paardvriendelijker" kan, sta ik open voor nieuwe inzichten.
Zelf denk ik nog wel eens terug aan de pijnlijke fouten die ik heb gemaakt als jeugdige en naïeve ruiter. Dit is bijzonder naar gevoel. Ik maak nu graag zoveel mogelijk "paardvriendelijke".... en überhaupt "diervriendelijke" keuzes in mijn leven...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:22

VeerenAshley schreef:
Zeg jij dan ook: leven en laten leven, of kijk je naar 'het leven' van het paard en spreek jij die ruiter er op aan? Als je dat laatste zou doen, waarom kun je dan niet begrijpen dat iemand commentaar levert op een ruiter die te zwaar is (voor het paard dan)?

Sterker nog; ze vind het nodig om zich over wat ze meent voorgespiegeld te krijgen af te reageren op basis van wat ze in mijn profiel denkt te zien.
Ach, is mijn profiel weer ergens positief voor geweest Haha!

Het is met betrekking tot paardrijden allemaal érg simpel.
Paardrijden IS schadelijk voor het paard.
Het páárd heeft daarbij welzijnsrechten en de ruiter streeft naar hobbylol.
Weeg zelf het relatieve gewicht van deze grotendeels tegenstrijdige belangen maar af.

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:29

kimmie261 schreef:

dat meisje wat de hele tijd zat te prikken /schoppen met sporen,als die maatje 36 heeft,is dat dan beter als iemand die maat 48 heeft maar wel vriendelijk rijdt??

en dan bv een voltige paard,is dat leuk voor dat paard??rondjes galopperen met 5 of 6 mensen op je rug??

en bv een man,gemiddeld toch een stuk zwaarder als vrouwen,mogen die dan helemaal niet meer rijden?

waarom wordt dat wel "goed" gekeurd,en iemand die nu niet in die maat 38 past,dan altijd maar aan de lijn moet omdat ze "te" zwaar zijn??

zware mensen schijnen altijd minder gevoel te hebben,altijd te klotsen en te klotsen op een paard,altijd stijf te zijn enz enz...

Natuurlijk bestaat er veel meer leed en wangedrag, en onwetendheid, onbegrip, onkunde, etc..., in het omgaan met paarden.
Maar je kunt het niet als volgt stellen natuurlijk: "ik ben te zwaar voor mijn paard, maar dat is minder erg dan schoppen, slaan of een andere vorm van ongewenst gedrag. En dus doe ik er niets aan".
Wanneer je zelf naar aanleiding van de daarvoor bestaande tabellen kunt concluderen dat je te zwaar bent kun je daar toch aan werken? Het kon erop, dus het kan er ook weer af.
Een soepele "te zware" persoon is natuurlijk makkelijker te hanteren dan stijve "te zware" persoon. Maar te zwaar, is gewoon te zwaar.
En dan moet je niet overdrijven, 36 is een modellenmaat... er zijn niet veel volwassen vrouwen of mannen met die maat. Er zit echter ook nog iets tussen. Iedereen ziet het verschil tussen volslank en dik. En het paard voelt dat verschil.
Gewicht is niet iets wat uit de lucht komt vallen als een houten been, een gezichtsbeperking, een willekeurige handicap, etc.... Het groeit met de jaren, door het levenspatroon dat je kiest (met uitzondering van mensen met ernstige stofwisselingsaandoeningen).
Dat omgooien is niet eenvoudig, maar het kan! Uiteindelijk komt het toch neer op keuzes maken....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 18-12-07 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:32

kimmie261 schreef:

Hier is toch geen maatstaf voor te geven? Dit hangt toch (logischerwijs) af van (de bouw van) het paard?

Dat is toch volkomen irrelevant, wat erger is? Je streeft toch naar het beste: voor het sporen-prikkende meisje zou dat zijn: sporen af en been leren stilhouden, en voor maatje 48: afvallen (of een paard kopen dat bij je past)

Dit is óók irrelevant, want het gaat nu niet om voltige, maar om ruitergewicht! En als die dunne meisjes samen, als ze met hun allen op het paard staan, te zwaar zijn, is dat m.i. evenmin goed!

Nee, zware mannen moeten een paard zoeken dat bij hen past. Is dat er niet, dan zouden ze wat mij betreft inderdaad pech hebben (en het paard geluk!)

Niemand zegt hier dat dikke mensen allemaal niet kunnen rijden, stijf zijn o.i.d. Maar bewezen is wel, dat vet een fractie later in het zadel landt dan de rest van het lijf (zie terug in dit topic), en dat is dus wél slecht voor het paard. En natúúrlijk is het óók slecht als een lichte ruiter stijf is en zit te hotsen. Maar daar gaat het toch niet om?

Edit: Ninx was me voor!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:35

Ninx schreef:
Zelf denk ik nog wel eens terug aan de pijnlijke fouten die ik heb gemaakt als jeugdige en naïeve ruiter. Dit is bijzonder naar gevoel. Ik maak nu graag zoveel mogelijk "paardvriendelijke".... en überhaupt "diervriendelijke" keuzes in mijn leven...

Je weet niet wat je niet weet, dus daar moet je niet té streng over zijn naar jezelf. Je hebt nu wel meer inzicht en de zekerheid dat je er over 10 jaar wéér een extra perspectief dus andere kijk bij hebt.
Ik heb een tijd gehad dat ik moeite had met voortgang maken doordat ik met teveel liet afremmen door de onzekerheid over het eventueel maken van fouten. Leer er gewoon van.
Er is altijd meer, altijd en dat is de mooiste motivator die er is toch?! Je bent nóóít uitgeleerd!
Het feit dat je weet dat je veel niet weet is een cruciale stap voorwaards: dát is eigenlijk de stap van nul naar één. Zonder bewuste onvaardigheid kan je nooit bewust vaardig worden.

hc

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:40

Huertecilla schreef:
Je weet niet wat je niet weet, dus daar moet je niet té streng over zijn naar jezelf. Je hebt nu wel meer inzicht en de zekerheid dat je er over 10 jaar wéér een extra perspectief dus andere kijk bij hebt.
Ik heb een tijd gehad dat ik moeite had met voortgang maken doordat ik met teveel liet afremmen door de onzekerheid over het eventueel maken van fouten. Leer er gewoon van.

Dat is wel zo, maar het maakt het zo moeilijk omdat je tenslotte omgaat met een levend wezen...Dus ik kan me heel goed voorstellen dat Ninx zich schuldig voelt over eerdere fouten, dat doe ik ook nl.! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:44

Ninx schreef:
Gewicht is niet iets wat uit de lucht komt vallen als een houten been, een gezichtsbeperking, een willekeurige handicap, etc....

Waarbij een paard uiteraard niets te maken heeft met het houten been van de ruiter Knipoog
Ik heb een mottig onderstel met een kilo of zo titanium ipv hout en verder een lijf met nog een handvol krakkemikkigheden. Dat is echter geen excuus om mijn paard te belasten. Wel een reden om éxtra inspanning te moeten leveren om mijn paard zo min mogelijk te belasten.

hc

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:49

Huertecilla schreef:
Waarbij een paard uiteraard niets te maken heeft met het houten been van de ruiter Knipoog
Ik heb een mottig onderstel met een kilo of zo titanium ipv hout en verder een lijf met nog een handvol krakkemikkigheden. Dat is echter geen excuus om mijn paard te belasten. Wel een reden om éxtra inspanning te moeten leveren om mijn paard zo min mogelijk te belasten.

hc

Dus feitelijk zeg jij: als je er maar alles aan doet om je paard zo min mogelijk te belasten, is het goed? Want daar zit wel een probleem, vind ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:54

VeerenAshley schreef:
Dat is wel zo, maar het maakt het zo moeilijk omdat je tenslotte omgaat met een levend wezen...Dus ik kan me heel goed voorstellen dat Ninx zich schuldig voelt over eerdere fouten, dat doe ik ook nl.! Knipoog

Ik begríjp het prima doch...
´Spijt´ heeft alleen zin over dingen die je op het moment dat je de beslissing nam eigenlijk beter wist. Een integer naar beste weten genomen beslissing die achteraf beter anders genomen had kunnen worden is een leerervaring: er is niets om spijt over te kúnnen hebben.

Paardrijden is voor ons in onze maatschappij een beetje een apartje omdat de problemen allemaal lúxeproblemn zijn: niemand van ons moét voor diens dagelijks overléven paardrijden.
Dat maakt dat je goed over de ethiek van je beslissingen moet nadenken. Meer dáárover dan over wat anders eigenlijk.
Dat maakt het antwoord op wat téveel belasting is ook gelijk heel makkelijk: meer is minder Knipoog

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:00

VeerenAshley schreef:
Dus feitelijk zeg jij: als je er maar alles aan doet om je paard zo min mogelijk te belasten, is het goed? Want daar zit wel een probleem, vind ik.

Het grote probleem is de vraag of paardrijden voor de lol op zích eigenlijk wel ethisch verantwoord is. Dat is een lastig punt met verschillende aspecten.

Voor mezélf is dat de reden dat ik in NL koos voor het níet hebben en rijden van paarden. De reden dat ik hier zés paarden paardgericht hou voor slechts twee zitvlakken en veel kwaliteitstijd níet in het zadel doorbreng.

hc

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:23

oké, dus zwaar zijn, maar een paard wel over de rug rijden, is slechter dan minder wegen en een paard met weggedrukte rug rijden? Dan moet ik inderdaad nog veel leren en aub antwoorden in iets minder wollig taalgebruik, want mij IQ is onevenredig omgekeerd aan mijn omvang; dik en dom, en oja, ook nog blond!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:05

Leonora schreef:
oké, dus zwaar zijn, maar een paard wel over de rug rijden, is slechter dan minder wegen en een paard met weggedrukte rug rijden? Dan moet ik inderdaad nog veel leren en aub antwoorden in iets minder wollig taalgebruik, want mij IQ is onevenredig omgekeerd aan mijn omvang; dik en dom, en oja, ook nog blond!

Betekent dit overigens dat je alle voorgaande argumenten die mensen buiten hc plaatsten onzinnig vind, of begrijp ik dat verkeerd?
Overigens moet je jezelf niet afzeiken, da's jammer en onnodig. Laten we het EN leuk houden naar elkaar, EN leuk houden naar onszelf... iedereen heeft tekortkomingen of zaken waar ie niet zo blij mee is.
Wellicht kunnen we hier inspiratie opdoen om daar iets aan te veranderen? Of ben ik nu teveel een positivo? Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:06

Leonora schreef:

Waarom ben je nu weer nauwelijks verdekt persoonlijk over wat jij víndt?

Laat even alle asociaties en persoonlijke gevoeligheden weg.

Stel je even iets HEEL eenvoudigs voor: je gaat met je nichtje op de schouders een uur lopen over de markt.
Een zwaar nichtje is belastender dan een licht nichtje.
Een stijf bewegend nichtje is belastender dan een soepel bewegend nichtje.
Een onhandig nichtje is belastender dan een handig nichtje.
Een lukraak bewegend nichtje is belastender dan een invoelend bewegend nichtje.
Een nichtje dat na 10 minuten als een zoutzak gaat hangen is belastender dan een nichtje wat een uur lang meewerkt.
Etcetera.

Als ruiter dien je gewoon fit, lenig, vaardig en bekwaam te zijn en niet (te) veel te wegen. Bij dit alles is er geen grenswaarde en geldt alleen dat minder belastend meer welzijn is.

Oh en Leonoor, oortjes naar de ruiter is aandacht voor die ruiter. Frank en vrij kunnen kijken is niet ´dus´rug weggedrukt Ach gut
Als jíj weet dat je nog veel moet leren steek dan dáár energie in Pling of als jíj weet dat je dik bent in meer lichaamsbeweging of weetikveelwat.
Schiet niet op de boodschapper(s) omdat jou de boodschap niet bevalt!

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:14

Ben met hc eens dat lichaamstaal van een paard nog steeds verkeerd geïnterpreteerd wordt.
Hierover is veel goede informatie te vinden en vreselijk interessant. Zo roept men op dit forum ook dat het paard blij is met 23 uur pd binnen staan omdat het de oortjes naar voren heeft wanneer de eigenaar zich vertoont.
Dat dit kolder is lijkt me klip en klaar.
Nu ben ik niet zo'n groot liefhebber van paardensport, maar het is niet voor niets dat de ruiters zonder uitzondering atletisch gebouwd zijn: om het paard optimale bewegingsvrijheid te gunnen.

Nogmaals, iedereen die blij is met het beeld dat naar ze terugstaart in de spiegel draag ik een warm hart toe. Van gratenpakhuizen tot big girls. Maar een paard draag ik een iets warmer hart toe, het dier kan nl niet kiezen voor de voor hem meest gunstige omstandigheden. Die beslissingen maken wij... dat vraagt idd soms om een beetje soulsearching en soms pijnlijk eerlijk moeten zijn tegen jezelf. Maar minder verdient zo'n prachtig dier toch niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:16

Ninx schreef:
Wellicht kunnen we hier inspiratie opdoen om daar iets aan te veranderen? Of ben ik nu teveel een positivo? Haha!

Wat míj betreft niet.
Inzicht betekent vooruitgang betekent verbetering.

Je kan kennis als bedreigend ervaren, je kan verandering als bedreigend ervaren doch de enige die je dan tekort doet ben je zelf.
Je kan je na het vallen van een muntje laten verlammen door het inzicht dat je veel fout gedaan hebt of een gat in de lucht springen omdat je het nu níet meer zo zal doen.

Je van een stuk ontwetendheid, onkunde, onvaardig bewust worden is de stap van nul naar één op weg naar bewuste vaardigheid.
Verandering is een zekerheid en in combinatie met meer kennis en inzicht een enorme kans om grote sprongen vooruit te maken.

Hoe dan ook heeft het múntje het niet gedaan Haha!

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:21

Huertecilla schreef:
Ninx schreef:

Wat míj betreft niet.
Inzicht betekent vooruitgang betekent verbetering.

Je kan kennis als bedreigend ervaren, je kan verandering als bedreigend ervaren doch de enige die je dan tekort doet ben je zelf.
Je kan je na het vallen van een muntje laten verlammen door het inzicht dat je veel fout gedaan hebt of een gat in de lucht springen omdat je het nu níet meer zo zal doen.

Je van een stuk ontwetendheid, onkunde, onvaardig bewust worden is de stap van nul naar één op weg naar bewuste vaardigheid.
Verandering is een zekerheid en in combinatie met meer kennis en inzicht een enorme kans om grote sprongen vooruit te maken.

Hoe dan ook heeft het múntje het niet gedaan Haha!

hc

Ik kan je alleen maar de hand schudden. Te meer daar de ervaring je leert dat dit zo werkt, door zelf inschattingsfouten te maken. Of knipperende waarschuwingsseintjes in de wind te slaan.
Iedere dag streef ik er naar een beter mens te worden... Noem me een hippie, by all means zelfs een Penny, maar ik probeer mijn mondiale voetafdruk en mogelijk ongemak of leed door mijn toedoen tot een minimum te beperken.
Wat houdt ik eraan over? Een iets rustiger gemoed....

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:26

ik vind, maar dat moge inmiddels duidelijk zijn, dat er veel teveel gezeurd wordt over gewicht. De lichtgewichten onder ons, hebben een manier gevonden om ons het leven zuur te maken en wel middels het uit den treure herhalen dat het zielig is om op een paard te gaan zitten als je zwaarder weegt dan zestig kilo. Mijn twintigjarig rijdier is nog zo gezond als een vis en loopt met plezier, dus dat laat ik mij niet wijsmaken. In dit topic niets geen nieuws onder de zon. De voor- en tegenargumenten zijn dezelfde als die in soortgelijke topics worden aangevoerd.

Verder heb ik bezwaar, de ene dag meer dan de andere, tegen de verregaande 'verzieliging' van de pony's en paarden in Nederland. Een pony in een modderig weiland is welhaast reden de Dierenbescherming in te schakelen en veel teveel mensen gaan daarin mee. Valt onder de noemer 'sociaal gewenst gedrag', maar ik vind het meer het 'scharrelei-effect', iedereen vindt batterijkippen zielig en iedereeeeeen koopt scharreleieren, maar het marktaandeel van die eieren bedraagt nog geen 10 procent.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf (en wijs niet altijd naar een ander) Pling
jaja, een hele preek (dominee in de familie Knipoog )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:37

Leonora schreef:
ik vind, maar dat moge inmiddels duidelijk zijn, dat er veel teveel gezeurd wordt over gewicht. De lichtgewichten onder ons, hebben een manier gevonden om ons het leven zuur te maken en wel middels het uit den treure herhalen dat het zielig is om op een paard te gaan zitten als je zwaarder weegt dan zestig kilo. Mijn twintigjarig rijdier is nog zo gezond als een vis en loopt met plezier, dus dat laat ik mij niet wijsmaken. In dit topic niets geen nieuws onder de zon. De voor- en tegenargumenten zijn dezelfde als die in soortgelijke topics worden aangevoerd.

Verder heb ik bezwaar, de ene dag meer dan de andere, tegen de verregaande 'verzieliging' van de pony's en paarden in Nederland. Een pony in een modderig weiland is welhaast reden de Dierenbescherming in te schakelen en veel teveel mensen gaan daarin mee. Valt onder de noemer 'sociaal gewenst gedrag', maar ik vind het meer het 'scharrelei-effect', iedereen vindt batterijkippen zielig en iedereeeeeen koopt scharreleieren, maar het marktaandeel van die eieren bedraagt nog geen 10 procent.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf (en wijs niet altijd naar een ander) Pling
jaja, een hele preek (dominee in de familie Knipoog )

Het is me duidelijk. Tabellen, wetenschappelijke feiten en goedbedoelde argumenten zeggen je niets. Ik staak dan nu ook maar mijn bijdrage waar het gaat om de discussie met jou over dit onderwerp, het is niet erg zinvol denk ik. Niet voor jou, en niet voor mij.
De wereld verbeteren begint inderdaad bij mezelf en niet met halve maatregelen. Zo haal ik eitjes van scharrelkipjes die hier bij de boer buiten lopen. Ik eet geen vlees, pak meestal de fiets, eet geen vlees, scheidt mijn afval, ondersteun goede doelen financieel, vind een paard in een modder weiland niet zielig (binnen grenzen) maar een 24 u. pd binnen paard weer wel, en probeer zo fit mogelijk op de paardenrug te klimmen..... En vervolgens wijs ik dan niet, maar spreek me uit over iets wat ik niet zo verstandig vind.

Kan overigens heel goed zou zijn dat jouw gewicht en de bouw van je paard in goede harmonie zijn met elkaar (naar wat daarover bekend is), in dit geval gaat dit topic dus niet over jou en zou ik me niet al te druk maken.

Tot slot ben ik blij dat de invloed van de DB groter wordt, en deze mag wat mij betreft nog groter worden. Er gebeurt teveel dat het daglicht niet kan verdragen.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:04

Ninx schreef:
Het is me duidelijk.

Waar geen wil is, is geen weg.

Zoals ik al schreef weet elke ruiter hoe een paard gehouden zou moeten worden en dat rijden een belasting is.
Dat de overgrote meerderheid de eigen belangen zwaarder laten wegen dan paardwelzijn is ook helder.

Wanneer paarden honden zouden zijn zou het brede publiek dit niet pikken. Zo is het trekhondenbesluit al van voor de oorlog!
Als je dit besluit leest, steekt de ruiterij er schril bij af.
De maatschappelijke aandacht voor paardenwelzijn is echter aan het verschuiven. Zodanig dat de overheid hier aandacht aan schenkt. Dat is een prima zaak want in tegenstelling tot wat de ruiters graag roepen is ´het beste voor het paard´ vaak tegenstrijdig met het belang van de ruiter.
Zelfs in de kringen van zichzelf ´naturals´ noemende ruiters is ´ja, maar daar is geen ruimte voor in NL´ of ´ja maar dan zou ik niet kunnen rijden´ eerder norm dan uitzondering.

De ts stelt de vraag wat ´teveel´ gewicht is voor een paard. Om daarop antwoord te geven moet je naar het PÁÁRD kijken. Naar onder meer de rug van het paard kijken. Dan zie je;
1. dat die voor de groeischijven gesloten zijn eigenlijk helemaal níet belast mag worden en
2. dat de ruggengraat niet geschikt is voor gewicht dragen dus de ´rek´ in het ontwerp van moeder natuur de mogelijke belastbaarheid is.
3. De meest kwestbare schakels zijn de kraakbeenschijven welke overbelast kunnen worden door schokken en onderhevig zijn aan materiaalmoeheid.

Het ´te´ kan je derhalve niet vaststellen. De belasting kan het beste gering, gelijkmatig en van korte duur zijn. Minder is meer.

Tijd voor een ´rijpaardenbesluit´???

hc

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:17

Hier even een aantal vragen uit pure interesse, dus geen mening over of veroordeling van wie dan ook. Ook nog even het verzoek aan iedereen om ze dus als vragen en inhoudelijk te behandelen en niet als een aanval te zien.

Krijgen paarden die niet bereden worden ook rugklachten doordat een groot deel van hun eigen gewicht door een (nagenoeg) horizontale rug gedragen moet worden? Zo ja, komt dit alleen voor bij paarden met overgewicht, of is het iets waarmee op den duur ieder paard te maken krijgt?

Hier een mogelijke verklaring van mij voor een eventueel verschil:
Als ik het correct heb (en corrigeer me anders maar hierop) is het belangrijkste verschil tussen een paard met een ruiter van 80 kg en een paard met 80 kg overgewicht, de plaats waar dit gewicht zit. Een ruiter zit volgens mij doorgaans verder naar voren (daar waar een paard een holle ribbenkast met longen heeft), terwijl het meeste overgewicht (dat deel wat aan de rug hangt) zich verder naar achteren bevindt.