oja, ik ben juist gaan rijden omdat ik zelf dan niet hoef te lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Leonora schreef:ik word altijd humeurig als mensen zich met mijn gewicht bemoeien. Loop ik in de stad en eet een broodje haring, geeft er al weer iemand ongevraagd commentaar. Doe ik sowieso nooit; ik zeg niets over magere spaghetti-slierten, rimpelige heksen, jogging-pakkers etc. Leven en laten leven is mijn motto, en dat zouden meer mensen moeten doen!
oja, ik ben juist gaan rijden omdat ik zelf dan niet hoef te lopen
Leonora schreef:Leven en laten leven is mijn motto, en dat zouden meer mensen moeten doen!
Leonora schreef:huertacilla: heb net eventjes de foto's in jouw profiel bekeken, maar .
Huertecilla schreef:Leonora schreef:huertacilla: heb net eventjes de foto's in jouw profiel bekeken, maar .
..en ja, je kan ook altijd nog persoonlijk worden naar degene die je de spiegel voorhoudt![]()
Je gaat bovendien off topic.
Jouw geëtaleerde kennislacune is geen excuus voor persoonlijk worden. Nee, dat is je niet vergeven. Ik ben het wel gewoon en kan er niet mee zitten, maar dat maakt het niet goed.
Ik heb geen behoefte om je een inhoudelijk antwoord te geven want dit is én off´topic én basisonderwijs wat je maar ergens anders moet gaan halen.
Het is verder voor de inhoud volstrekt irrelevant wat ík doe.
@Ninx:
Gewoon ter info; ik loop héél veel met mijn paarden. Dat onbelast werken was voor mij altijd al de basis voor het stressloos aanleren en ik ben een jaar of 5 terug gerícht begonnen met het de paarden fysiek te trainen volgens de methode van Kikkuli. Dat bevalt zó goed dat ik dat vrij snel ook ben gaan toepassen voor technisch beleren. Inmiddels is het een ´doel´ op zich geworden.
Paardrijden is voor mij maar voor een klein deel in het zadel. Win-win-win: leuk voor beíden, goed voor mijn conditie en scheelt een stuk in de belasting van mijn paardenDát is on-topic
![]()
hc
VeerenAshley schreef:Zeg jij dan ook: leven en laten leven, of kijk je naar 'het leven' van het paard en spreek jij die ruiter er op aan? Als je dat laatste zou doen, waarom kun je dan niet begrijpen dat iemand commentaar levert op een ruiter die te zwaar is (voor het paard dan)?
kimmie261 schreef:maar wanneer is dan iemand te zwaar,is de maatstaf dan "moeilijk opstappen??"
is dat maat 44??of 50??wanneer heeft je paard dan last van jou??
dat meisje wat de hele tijd zat te prikken /schoppen met sporen,als die maatje 36 heeft,is dat dan beter als iemand die maat 48 heeft maar wel vriendelijk rijdt??
en dan bv een voltige paard,is dat leuk voor dat paard??rondjes galopperen met 5 of 6 mensen op je rug??
en dat is dan niet te zwaar,omdat het ws allemaal dunne mensjes zijn??
en bv een man,gemiddeld toch een stuk zwaarder als vrouwen,mogen die dan helemaal niet meer rijden?
(heb ik het niet over de net 70 kilo wegende mannen)..
waarom wordt dat wel "goed" gekeurd,en iemand die nu niet in die maat 38 past,dan altijd maar aan de lijn moet omdat ze "te" zwaar zijn??
zware mensen schijnen altijd minder gevoel te hebben,altijd te klotsen en te klotsen op een paard,altijd stijf te zijn enz enz...
dunne mensen nooit,of dan is het niet "erg"![]()
kimmie261 schreef:maar wanneer is dan iemand te zwaar,is de maatstaf dan "moeilijk opstappen??"
is dat maat 44??of 50??wanneer heeft je paard dan last van jou??
Hier is toch geen maatstaf voor te geven? Dit hangt toch (logischerwijs) af van (de bouw van) het paard?
dat meisje wat de hele tijd zat te prikken /schoppen met sporen,als die maatje 36 heeft,is dat dan beter als iemand die maat 48 heeft maar wel vriendelijk rijdt??
Dat is toch volkomen irrelevant, wat erger is? Je streeft toch naar het beste: voor het sporen-prikkende meisje zou dat zijn: sporen af en been leren stilhouden, en voor maatje 48: afvallen (of een paard kopen dat bij je past)
en dan bv een voltige paard,is dat leuk voor dat paard??rondjes galopperen met 5 of 6 mensen op je rug??
en dat is dan niet te zwaar,omdat het ws allemaal dunne mensjes zijn??
Dit is óók irrelevant, want het gaat nu niet om voltige, maar om ruitergewicht! En als die dunne meisjes samen, als ze met hun allen op het paard staan, te zwaar zijn, is dat m.i. evenmin goed!
en bv een man,gemiddeld toch een stuk zwaarder als vrouwen,mogen die dan helemaal niet meer rijden?
(heb ik het niet over de net 70 kilo wegende mannen)..
Nee, zware mannen moeten een paard zoeken dat bij hen past. Is dat er niet, dan zouden ze wat mij betreft inderdaad pech hebben (en het paard geluk!)
waarom wordt dat wel "goed" gekeurd,en iemand die nu niet in die maat 38 past,dan altijd maar aan de lijn moet omdat ze "te" zwaar zijn??
zware mensen schijnen altijd minder gevoel te hebben,altijd te klotsen en te klotsen op een paard,altijd stijf te zijn enz enz...
dunne mensen nooit,of dan is het niet "erg"
Niemand zegt hier dat dikke mensen allemaal niet kunnen rijden, stijf zijn o.i.d. Maar bewezen is wel, dat vet een fractie later in het zadel landt dan de rest van het lijf (zie terug in dit topic), en dat is dus wél slecht voor het paard. En natúúrlijk is het óók slecht als een lichte ruiter stijf is en zit te hotsen. Maar daar gaat het toch niet om?![]()
Ninx schreef:Zelf denk ik nog wel eens terug aan de pijnlijke fouten die ik heb gemaakt als jeugdige en naïeve ruiter. Dit is bijzonder naar gevoel. Ik maak nu graag zoveel mogelijk "paardvriendelijke".... en überhaupt "diervriendelijke" keuzes in mijn leven...
Huertecilla schreef:Je weet niet wat je niet weet, dus daar moet je niet té streng over zijn naar jezelf. Je hebt nu wel meer inzicht en de zekerheid dat je er over 10 jaar wéér een extra perspectief dus andere kijk bij hebt.
Ik heb een tijd gehad dat ik moeite had met voortgang maken doordat ik met teveel liet afremmen door de onzekerheid over het eventueel maken van fouten. Leer er gewoon van.
Ninx schreef:Gewicht is niet iets wat uit de lucht komt vallen als een houten been, een gezichtsbeperking, een willekeurige handicap, etc....
Huertecilla schreef:Waarbij een paard uiteraard niets te maken heeft met het houten been van de ruiter![]()
Ik heb een mottig onderstel met een kilo of zo titanium ipv hout en verder een lijf met nog een handvol krakkemikkigheden. Dat is echter geen excuus om mijn paard te belasten. Wel een reden om éxtra inspanning te moeten leveren om mijn paard zo min mogelijk te belasten.
hc
VeerenAshley schreef:Dat is wel zo, maar het maakt het zo moeilijk omdat je tenslotte omgaat met een levend wezen...Dus ik kan me heel goed voorstellen dat Ninx zich schuldig voelt over eerdere fouten, dat doe ik ook nl.!
VeerenAshley schreef:Dus feitelijk zeg jij: als je er maar alles aan doet om je paard zo min mogelijk te belasten, is het goed? Want daar zit wel een probleem, vind ik.
Leonora schreef:oké, dus zwaar zijn, maar een paard wel over de rug rijden, is slechter dan minder wegen en een paard met weggedrukte rug rijden? Dan moet ik inderdaad nog veel leren en aub antwoorden in iets minder wollig taalgebruik, want mij IQ is onevenredig omgekeerd aan mijn omvang; dik en dom, en oja, ook nog blond!
Leonora schreef:oké, dus zwaar zijn, maar een paard wel over de rug rijden, is slechter dan minder wegen en een paard met weggedrukte rug rijden? Dan moet ik inderdaad nog veel leren en aub antwoorden in iets minder wollig taalgebruik, want mij IQ is onevenredig omgekeerd aan mijn omvang; dik en dom, en oja, ook nog blond!
Ninx schreef:Wellicht kunnen we hier inspiratie opdoen om daar iets aan te veranderen? Of ben ik nu teveel een positivo?
Huertecilla schreef:Ninx schreef:Wellicht kunnen we hier inspiratie opdoen om daar iets aan te veranderen? Of ben ik nu teveel een positivo?
Wat míj betreft niet.
Inzicht betekent vooruitgang betekent verbetering.
Je kan kennis als bedreigend ervaren, je kan verandering als bedreigend ervaren doch de enige die je dan tekort doet ben je zelf.
Je kan je na het vallen van een muntje laten verlammen door het inzicht dat je veel fout gedaan hebt of een gat in de lucht springen omdat je het nu níet meer zo zal doen.
Je van een stuk ontwetendheid, onkunde, onvaardig bewust worden is de stap van nul naar één op weg naar bewuste vaardigheid.
Verandering is een zekerheid en in combinatie met meer kennis en inzicht een enorme kans om grote sprongen vooruit te maken.
Hoe dan ook heeft het múntje het niet gedaan![]()
hc
Leonora schreef:ik vind, maar dat moge inmiddels duidelijk zijn, dat er veel teveel gezeurd wordt over gewicht. De lichtgewichten onder ons, hebben een manier gevonden om ons het leven zuur te maken en wel middels het uit den treure herhalen dat het zielig is om op een paard te gaan zitten als je zwaarder weegt dan zestig kilo. Mijn twintigjarig rijdier is nog zo gezond als een vis en loopt met plezier, dus dat laat ik mij niet wijsmaken. In dit topic niets geen nieuws onder de zon. De voor- en tegenargumenten zijn dezelfde als die in soortgelijke topics worden aangevoerd.
Verder heb ik bezwaar, de ene dag meer dan de andere, tegen de verregaande 'verzieliging' van de pony's en paarden in Nederland. Een pony in een modderig weiland is welhaast reden de Dierenbescherming in te schakelen en veel teveel mensen gaan daarin mee. Valt onder de noemer 'sociaal gewenst gedrag', maar ik vind het meer het 'scharrelei-effect', iedereen vindt batterijkippen zielig en iedereeeeeen koopt scharreleieren, maar het marktaandeel van die eieren bedraagt nog geen 10 procent.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf (en wijs niet altijd naar een ander)![]()
jaja, een hele preek (dominee in de familie)
Ninx schreef:Het is me duidelijk.