Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XHeleenX

Re: Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:18

Isegrim schreef:
Ik verzorg momenteel een jonge (2,5 jaar) hengst. Hij is in het algemeen zeer braaf en rustig, maar hij is de laatste tijd wat happerig. Niet echt bijten, maar steeds maar je kleding beetpakken en eraan trekken, als 'ie voor je staat proberen je broek te pakken etc. Het lijkt erop dat hij momenteel ook wat last heeft van zijn tanden door wisselen, dus misschien dat dat de happerigheid deels verklaart.

Tips over hoe ik hem dit gedrag kan afleren, bij voorkeur op een NH-manier (of in elk geval zonder pijnlijk straffen o.i.d.)? Tot nu toe duw ik hem gewoon consequent weg als hij wil gaan happen, maar dat help niet erg lijkt het.

het klinkt zielig en je moet het zelf weten maar ik zou hem castreren, dan gaat een groot deel van zijn eigenwijze streken vanzelf weg

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 20:49

XHeleenX schreef:
het klinkt zielig en je moet het zelf weten maar ik zou hem castreren, dan gaat een groot deel van zijn eigenwijze streken vanzelf weg

Ik weet niet of zijn eigenares het op prijs stelt als ik zijn ballen eraf hak. Haha!

Hij heeft verder helemaal geen eigenwijze streken.

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het door 't wisselen komt. Het maakt hem namelijk weinig uit wát hij in zijn mond heeft, dus ik bied hem nu gewoon iets anders aan en dat vindt hij ook prima. Lachen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:07

XHeleenX schreef:
Isegrim schreef:
Ik verzorg momenteel een jonge (2,5 jaar) hengst. Hij is in het algemeen zeer braaf en rustig, maar hij is de laatste tijd wat happerig. Niet echt bijten, maar steeds maar je kleding beetpakken en eraan trekken, als 'ie voor je staat proberen je broek te pakken etc. Het lijkt erop dat hij momenteel ook wat last heeft van zijn tanden door wisselen, dus misschien dat dat de happerigheid deels verklaart.

Tips over hoe ik hem dit gedrag kan afleren, bij voorkeur op een NH-manier (of in elk geval zonder pijnlijk straffen o.i.d.)? Tot nu toe duw ik hem gewoon consequent weg als hij wil gaan happen, maar dat help niet erg lijkt het.

Haha! Dan kan je heel veel van de jonge hengsten in nederland gaan castreren. En wat nou als het paard voor de dekdienst gebruikt gaat worden? Knipoog
Ontzettend veel jonge paarden zijn wel eens wat happerig, dat kan natuurlijk aan wisselen liggen, maar ook speelsheid of bepalen vd leiderspositie. Het maakt niet uit of dat nou een merrie, hengst of een ruin is. Hengsten zijn over het algemeen wat nieuwschieriger. Maar een hengst die zijn leider respecteerd verschilt in de omgang niet veel van een merrie of ruin hoor, dat denken veel mensen misschien, maar dat is absoluut niet zo. Mits je natuurlijk bij andere paarden bent want dan kan een hengst wel anders zijn. Het is gewoon altijd opletten met en bij een hengst.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:18

sanne83 schreef:
Irma_Maandag schreef:
Overigens is dit niet erg pijnlijk, het gaat meer om het schrikeffect ervan!

dit is dus juist wat ik niet wil Knipoog ik wil het oplossen met communicatie, zodat niet alleen het bijten als symptoom wordt bestreden, maar de relatie als geheel wordt geholpen. Ik heb het idee dat de "klap-mensen" het bijten als een losstaand iets zien?

Hengsten zijn vaak gewoon happeriger, tijdens spelletje spelen happen ze elkaar ook in nek of in de benen....
2,5 jaar is leeftijd dat ze ook met de tandjes beginnen en over het algemeen zijn paarden op die leeftijd wat speelser.

Wat ik mij nu afvraag (en sorry als ik daar over heen lees), hoe wordt het dier gehuisvest? En heeft het vriendjes om mee te spelen?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 09:24

Bojangles schreef:
sanne83 schreef:
Wat ik mij nu afvraag (en sorry als ik daar over heen lees), hoe wordt het dier gehuisvest? En heeft het vriendjes om mee te spelen?

April - oktober 24/7 buiten. Momenteel deel van de dag buiten, rest op stal (open stallen, hij is goede vriendjes met de buuf). De eigenares zou hem het liefst altijd buiten hebben, maar die mogelijkheid is er hier in de buurt helaas niet. En het is nu wel aan 'm te merken dat hij binnen staat. Hij is wat klieriger. Ook wel logisch natuurlijk.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:04

Moderatoropmerking:
Off-topic reacties verwijderd

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:13

hallo allemaal,

ik heb ook twee 2,5 jarige...een merrie en een ruin,
de ruin 'hapte ook" ik heb hem nu 3 maanden en hij doet het nog zelden, wat ik gedaan heb;

elke keer als die lipjes open gaan de onderlip vast pakken en even vasthouden..zonder hem pijn te doen..dit is onprettig voor hem maar niet pijnlijk...zo leerde mijn ruin het af.

succes ermee!

Knipoog

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:43

Ik vind het onnodig alleen voor happerigheid hengsten te gaan castreren als hij verder rustig is. Mijn hengstje is inmiddels 3, 3 jaar en heeft periodes dat hij meer happerig is, ik gebruik dan boddyblocks om te voorkomen dat hij mij raakt. Als hij dan tegen mijn elleboog aanloopt dan houdt hij meestal ook op.
Heeft misschien ook met zijn gebit te maken heb al twee keer een stukje tand gevonden. Hij heeft soms maanden dat hij het helemaal niet doet en dan in een keer weer een weekje wel.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 13:01

Deze kerel loopt af en toe ook van die typische gaapbewegingen te maken waaruit je duidelijk kan zien dat hij last heeft van een vervelend gevoel in de mond. Lachen

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:45

Die van mij loopt elke dag buiten met zijn vrouwen ( die niks van hem willen weten ) en heeft echt periodes. merk inderdaad ook dat als hij door een of andere reden niet veel buiten is geweest hij het meer doet.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 13:50

Jennasilver schreef:
Die van mij loopt elke dag buiten met zijn vrouwen ( die niks van hem willen weten ) en heeft echt periodes. merk inderdaad ook dat als hij door een of andere reden niet veel buiten is geweest hij het meer doet.

Toen hij een week of wat geleden nog buiten stond, deed hij het inderdaad nauwelijks. Lachen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:59

Hang anders een speel ietsje in zijn stal? Lachen

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 14:07

Hij heeft een speelappel, maar de interesse ervoor is hij verloren. Ik geloof dat zijn eigenares ook al eens zo'n bal met brokjes heeft geprobeerd, maar die liet 'ie links liggen. Ondanks het feit dat hij een enorme vreetkont is. Haha!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:15

Isegrim schreef:
Deze kerel loopt af en toe ook van die typische gaapbewegingen te maken waaruit je duidelijk kan zien dat hij last heeft van een vervelend gevoel in de mond. Lachen

Op last dat het misschien verwijderd word omdat het off topic is , maar bedankt voor deze beschrijving!!!
Nou snap ik waarom die van mij dit met vlagen doen. Ik had nog niet zo snel bedacht dat dat van een zere mond kon komen door de wisseling van de tanden.
Een tak geven zou misschien wel kunnen helpen dan , om het bijtgedrag te verminderen. Maar je had zelf ook al bedacht dat je hem wat anders kon geven om in te bijten.
Leuk om te lezen!
Succes verder!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:41

Ik heb die van mij een kokosnoot gegeven en soms mag hij een stuk touw. Hij kwijlt dan ook ontzettend dus denk echt dat het de tanden zijn. Van de koksnoot pelt hij de lagen eraf en soms heeft hij hem in de mond en komt hij hem voor me brengen.
Zucht dan is hij zo schattig ( en idioot tegelijkertijd)

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:52

je moet hem niet uit de hand voeren daar worden ze heel haperig van Knipoog. en gewoon veel met je stem doen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:58

Jennasilver schreef:
Ik heb die van mij een kokosnoot gegeven en soms mag hij een stuk touw. Hij kwijlt dan ook ontzettend dus denk echt dat het de tanden zijn. Van de koksnoot pelt hij de lagen eraf en soms heeft hij hem in de mond en komt hij hem voor me brengen.
Zucht dan is hij zo schattig ( en idioot tegelijkertijd)

Het kwijlen herken ik. Ja

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:24

Nou heb ik een 10jarig paard gekocht, die dit "jonge hengsten" gedrag vertoond.. Hij moet ALLES is zn mond, jas, sjaal, dekje, deken, veter maakt niet uit. En dan niet normaal beetpakken maar echt dat happen. Als hij dat wil doen, duw ik m steeds naar achter, maar dat vind hij een leuk spelletje. Hij heeft nu in 6 weken tijd 2 keer echt gepakt, toen heb ik m wel echt gestraft. Ik wil m niet op zn hoofd slaan omdat ie na het bijten al panisch zn hoofd wegtrekt (hij weet dus dat ie een tik kan verwachten). Ik heb m die 2 keer dus een knietje (nee uiteraard niet keihard) onder zn buik gegeven. Iets wat ie niet verwacht en waar ie dus ook niet kopschuw door word. Verder blijf ik gewoon door gaan met m wegduwen en negeren als ie wil bijten. Dat werkt toch wel, want ik zie al een verbetering.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:46

Isegrim schreef:
Hij heeft een speelappel, maar de interesse ervoor is hij verloren. Ik geloof dat zijn eigenares ook al eens zo'n bal met brokjes heeft geprobeerd, maar die liet 'ie links liggen. Ondanks het feit dat hij een enorme vreetkont is. Haha!

Ik bedoelde eigenlijk iets waar hij op kan kauwen Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:35

chrispy schreef:
je moet hem niet uit de hand voeren daar worden ze heel haperig van Knipoog. en gewoon veel met je stem doen.

Ze krijgen allemaal geregeld wat uit de hand, maar geen enkel paard van ons wat hapt. Terwijl het toch heel wisselende leeftijden/ karakters zijn. Ze weten allemaal onherroepelijk dat happen en bijten niet wordt getolereerd. Na eenmaal corrigeren is het ook gewoon klaar en duidelijk. En laat ze nou ook allemaal niet kopschuw zijn.
Van veel onduidelijk gefriemel en gewaarschuw worden ze meestal veel eerder happerig/ bijterig en kopschuw.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 22:21

Ik denk dat het vooral slecht is om uit de hand te voeren wanneer je dat te pas en te onpas doet en met name van jongs af aan. Als je het als beloning en/of op vaste momenten doet, dan denk ik dat het geen happerigheid zal veroorzaken.

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:35

dit klinkt misschien heel vervelend, maar ik had een jong paard die ook leuk vond om te bijten, ik stond in de stal hem borstelen en voor ik het door had beet hij me in me schouder, mijn reactie was een klap (dit kwam behoorlijk aan) tegen ze hoofd alleen had is de borstel nog in me hand, ik weet het klinkt echt heel sneu, ik had het zelf ook niet gepland en was zelf ook heeel erg geschrokken van mijn reactie naar hem toe, maar het was duidelijk overgekomen hij heeft nooit meer gebeten.

mensen val me niet aan om dit berigtje, het was namelijk zo snel dat ik er niet eens bij na dacht hij beet en ik gaf hem regelrecht een stoot voor zn hoofd, ik was erna ook zelf erg van geschrokken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:22

nee hoor, je hebt instinctief het goede gedaan op het juiste moment Lachen Lachen zonder erbij na te denken........ das vaak de beste manier Lachen

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:45

sjakie schreef:
chrispy schreef:

Ze krijgen allemaal geregeld wat uit de hand, maar geen enkel paard van ons wat hapt. Terwijl het toch heel wisselende leeftijden/ karakters zijn. Ze weten allemaal onherroepelijk dat happen en bijten niet wordt getolereerd. Na eenmaal corrigeren is het ook gewoon klaar en duidelijk. En laat ze nou ook allemaal niet kopschuw zijn.
Van veel onduidelijk gefriemel en gewaarschuw worden ze meestal veel eerder happerig/ bijterig en kopschuw.[/quote]

ik vind ook dat je ze gewoon een tik moet geven. dan weten ze het meteen. maar ze hebben mij gezegt dat als je hengsten uit de hand voert ze sneller gaan bijten. dus mis ook dit paard

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:01

KiWiKo schreef:
nee hoor, je hebt instinctief het goede gedaan op het juiste moment Lachen Lachen zonder erbij na te denken........ das vaak de beste manier Lachen

haha oke:P ik voelde me zo schuldig daarna maar het heeft wel geholpen