met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zirkonia

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:51

Er zijn 2 paarden waar ik zonder cap opgestapt ben, en de rest nooit. De eerste van een shetje die ik al ong een jaar gewoon had verzorgt(wist door en door wat hij deed). En de 2e is mijn huidige paard. Tuurlijk kan het fout gaan en dan kan is het mijn eigen schuld -> klinkt nu heel makkelijk inderdaad, maar zo is het.

Ik heb een goed passende cap(Kalvakade) en als ik hele lange buitenritten ga maken doe ik hem wel op.(Laatst wilde ik met een vriendin naar Busloo, toen had ik hem wel op ondanks dat het toch niet doorging). Maar als ik dressuurmatig(ze springt niet Knipoog) met haar bezig ben in de bak dan niet. Ze kan wel bokken, maar het is meer alsof ze een gallop sprong maakt dan(dus uit te zitten).

alidaenlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:45

ik rij altijd met een veilige cap (me moeder moest het is zien dat ik zonder rij) wij hebben al meerdere keren aan een trektocht mee gedaan en daar zie je heel veel ruiters die tog geen cap dragen vind dit zelf zeer onverstandig

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:59

Ik rij altijd met cap. Vind ik gewoon veiliger, het lijkt me overigens sterk dat zonder cap rijden veiliger is, die cap-makers komen ook niet uit een ei hoor Clown Maar om nou door te blijven zeuren omdat iemand geen cap op heeft gaat me nou ook weer te ver, ik neem aan dat die persoon slim genoeg is om zelf te weten waar hij mee bezig is , al zeg ik het er soms wel eens bij dat het met cap rijden veiliger is Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:50

0charlotte0 schreef:
Ik rij altijd met cap. Vind ik gewoon veiliger, het lijkt me overigens sterk dat zonder cap rijden veiliger is, die cap-makers komen ook niet uit een ei hoor Clown Maar om nou door te blijven zeuren omdat iemand geen cap op heeft gaat me nou ook weer te ver, ik neem aan dat die persoon slim genoeg is om zelf te weten waar hij mee bezig is , al zeg ik het er soms wel eens bij dat het met cap rijden veiliger is Knipoog

Als mensen een veilig gevoel krijgen door een cap, zullen ze ook een cap kopen. Dit weten capmakers ook. Waarom denk je dat er jarenlang duizenden "dopjes" verkocht zijn, terwijl die nauwelijks bescherming boden en terwijl er al veel betere helmen bestonden?

Er zijn vele soorten helmen (ook lichtgewicht versies) uit onder meer de motor- en mountainbikesport die veel meer bescherming bieden aan een veel groter deel van het hoofd (en soms zelfs een deel van de nek) dan de voor paardrijden goedgekeurde "veiligheidscaps". Waarom maken capmakers die dan niet als ze alleen aan de veiligheid van de ruiter denken?

Omdat er ook andere belangen meespelen! Die helmen zien er bijvoorbeeld anders uit dan (veiligheids-)caps en passen niet in het plaatje dat veel ruiters en wedstrijdorganisaties graag zien. Mede daarom worden die helmen niet genoeg verkocht, en is het niet rendabel om ze goed te laten keuren voor het paardrijden, laat staan om er een "paardrijversie" van te laten maken.

Ik zeg hiermee niet dat "veiligheidscaps" onveilig zouden zijn, maar wel dat het naief is om te denken dat capfabrikanten alleen aan de veiligheid van de ruiter zouden denken. Net als alle fabrikanten en verkopers willen ze ook gewoon hun product verkopen, en daarom passen ze het product aan de wensen van de consument aan. In de wensenlijstjes van veel consumenten staat veiligheid echter niet zo hoog dat het niet overschaduwd wordt door o.a. draagcomfort en esthetische eisen.

Felientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:00

Op een ponykamp ben ik ook met cap gevallen in het zand.

Ik knalde met dat klepje voor keihard tegen de grond maar heb hier alleen maar hoofdpijn aan

overgehouden & beetje nekpijn.

Mijn klepje was kapot.

Als ik geen cap had gedragen was dat waarschijnlijk mijn hoofd geweest !

Ik draag dus altijd een cap !

Het is voor je eigen veiligheid.

& ja tuurlijk hij moet goed op jou maat zijn. Clown

stalmandelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:26

thuis rijd ik nooit met cap .
op concoursen heb ik altijd een gpa cap.

Ellen1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:43

Op de meest maneges is het toch verplicht en waarom denk je??
Het zal niet voor niets zo zijn dus draag gewoon een cap..

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:49

Ik train al een aantal jaar jonge paarden en draag ook altijd een cap, ben er vaak genoeg met een flinke boog afgepl**rd. Ik kom vrijwel altijd (gelukkig) goed terrecht en heb ik nergens last van. Nu ben ik een paar dagen geleden er 'weer' afgegooid en heel hard en banketstaaf op mn hoofd gevallen. Nu ben ik er heilig van overtuigd dat die cap mij op zn minst een bezoekje aan het ziekenhuis heeft gescheeld, grote scheur in mn cap en een hersenschudding. Vanmidag nog een nieuwe cap gehaald en zal 'm dan ook heel braaf blijven dragen. Vork

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:43

Ik rij altijd met cap, vind het veel veiliger...

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:14

ik denk dat het verstandiger is om met cap te rijden.
die dingen zijn er niet zomaar gekomen.
en ik denk dat het voorklepje zo gemaakt ik dat als je echt een harde klap maakt.
het dan vrijwel direct afbreekt.
tenzij de cap te groot of veel te klein is.
maar ik denk dat het gewoon verstandiger is om een cap te dragen.
en ik doe het dan ook altijd... iedereen kan zijn eigen mening hierover hebben.
maar ik doe waar ik me het zelf het veiligst bij voel en dat is dus rijden met cap.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:29

bergkraai schreef:
als je een goed passende cap hebt is het natuurlijk veel beter... Ze zijn niet voor niets op zoveel plekken verplicht! Waarom zou je je leven op de waagschaal zetten door geen cap te dragen!?

Inderdaad!
Het is dan wel belangrijk dat die cap goed past, anders heeft het geen nut.

Ikzelf rijdt ook altijd met cap, ik voel me dan gewoon een stuk veiliger.

Liesje1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:45

Met cap of in een rolstoel rijden, kies maar!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:56

Liesje1970 schreef:

Die snap ik niet helemaal. Zou je hem misschien kunnen uitleggen?

Volgens mij kun je ook in een rolstoel komen (misschien nog wel eerder dan door hersenletsel) door zwaar nek- of rugletsel, en biedt een cap juist daartegen geen bescherming. Een cap kan zelfs de kans op of ernst van nekletsel vergroten.

In mijn ogen zou je dus kunnen zeggen: Niet rijden, met cap rijden en misschien in een rolstoel komen of zonder cap rijden en misschien in een rolstoel komen.

MyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:59

Een cap zal niet voor niets verplicht zijn, dus het zal uit eindelijk altijd nog wel beter zijn als zonder cap rijden. Dat denk ik er van. Vork

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:01

MyHope schreef:
Een cap zal niet voor niets verplicht zijn, dus het zal uit eindelijk altijd nog wel beter zijn dan zonder cap rijden. Dat denk ik er van. Vork

Een cap is niet verplicht.

Liesje1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:05

oomens schreef:
Liesje1970 schreef:

Die snap ik niet helemaal. Zou je hem misschien kunnen uitleggen?

Volgens mij kun je ook in een rolstoel komen (misschien nog wel eerder dan door hersenletsel) door zwaar nek- of rugletsel, en biedt een cap juist daartegen geen bescherming. Een cap kan zelfs de kans op of ernst van nekletsel vergroten.

In mijn ogen zou je dus kunnen zeggen: Niet rijden, met cap rijden en misschien in een rolstoel komen of zonder cap rijden en misschien in een rolstoel komen.

Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 01:41

Op sommige maneges is het dragen van een cap/helm verplicht voor kinderen onder de 18 jaar.
Er zijn ook instructeurs(trices) die alleen privelessen geven aan kinderen onder de 18 met helm/cap, voor zover bij mij bekent is het voor iedereen boven de 18 vrije keuze en op sommige maneges is het sowiezo eigen verantwoordelijkheid. (nogal divers dus).

Een cap kan hoofdletsel beperken, maar voorkomt geen arm/been of rugletsel natuurlijk. Dan zul je haast met een harnas te paard moeten gaan, niet te doen dus.
Gezond verstand en je verantwoord gedragen te paard kan wel een hoop leed besparen en een cap/helm kan je erbij helpen dat gezonde verstand ook te behouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 07:48

Ik durf niet zonder cap te rijden, dan voel ik me echt verschrikkelijk onzeker. Clown

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:27

Ik rijd altijd met cap, ik rijd ook altijd met bodyprotector (als ik zonder bodyprotector en cap rijd dan moet ik van paardrijden af, want mijn moeder is namenlijk dokter en ze heeft iedere dag weer patienten die van hun paard zijn afgevallen.

Felientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:35

Een cap is op de meeste maneges en buitenritten etc. verplicht.
Denk je dat dat voor niets is?
Als een cap je niet zal beschermen zou het heus niet verplicht zijn op veeeel maneges etc. toch?
Of is het alleen maar voor de mode?
Naja zo mooi vind ik caps niet.

VEILIGHEIDSCAP. wat zegt dat woord ?
VEILIGHEIDScap. dat is dus veiliger bedoelt.
als een cap je val alleen maar erger zou maken hadden ze het echt niet zo genoemd.

& zelf rijdt ik ALTIJD met cap.
(zie vorige bericht).

mvg, Feline.

Mimietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:43

Felientjee schreef:
Een cap is op de meeste maneges en buitenritten etc. verplicht.
Denk je dat dat voor niets is?
Als een cap je niet zal beschermen zou het heus niet verplicht zijn op veeeel maneges etc. toch?
Of is het alleen maar voor de mode?
Naja zo mooi vind ik caps niet.

VEILIGHEIDSCAP. wat zegt dat woord ?
VEILIGHEIDScap. dat is dus veiliger bedoelt.
als een cap je val alleen maar erger zou maken hadden ze het echt niet zo genoemd.

& zelf rijdt ik ALTIJD met cap.
(zie vorige bericht).

mvg, Feline.

Ik ben het helemaal eens met je Knipoog
Als iemand geen VEILIGHEIDSCAP draagt dan moet die het zelf maar weten. Knipoog
Het is namelijk dom als je een cap heb en die gebruik je niet alleen maar zeker om stuur te doen voor je vrienden?
Nouwjah, ik draag altijd een cap, en ik word er niet om uitgelachen omdat een cap juist voor bescherming is.
Mensen die geen cap dragen;
Jullie moeten het zelf maar weten! Cool

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:17

ik moet van mijn moeder mét cap rijden...maar het is ook iets wat ik zelf wil Ja

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:20

't Is net als wel of geen gordel dragen in de auto. Er zijn ook mensen die auto ongelukken juist hebben overleefd omdat ze géén gordel droegen.. alleen is de kans zoooveel groter als je wél de gordel draagt. Dat is met een cap ook zo. Dat ene geval wat nekletsel overhield aan het dragen van de cap weegt nooit op tegen al die andere gevallen die hoofdletsel opliepen doordat ze geen cap droegen. Voor alles valt wat te zeggen. Maar het is niet voor niks dat geadviseerd wordt wél een gordel te dragen en ook om wél een cap op te zetten.

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:46

Tja er zijn al zoveel discussies over die cap, de een zegt veiliger met de ander zegt veiliger zonder,

Je kunt wel zeggen ik rijd zonder cap want ik ken mijn paardje, en ik voel het als hij schrikt enz enz, maar een paard blijft een levend wezen en kan ALTIJD onverwachts schrikken ofzo.

Ik rijd zelf altijd MET cap! Een cap zal er echt neit voor de sier zijn dan zou niemand hem dragen dus ik denk toch wel dat de cap veiliger is dan zonder!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:48

Ik rij altijd met een cap

Zo ken ik ook iemand die niet met een cap rijdt, omdat ze dat veiliger vind.
Tja eigen keuze