Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

Re: Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:17

Zo, wat een verhaal! Dit stimuleert mij wel om een cap te blijven dragen, moet ik eerlijk zeggen.

Ik wens je heel veel beterschap!!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:01

Vandaag was ik met mijn vriendin en een vriend bij de paarden. We hadden ze allebei opgezadelt en we waren nog ff met iets bezig, springt opeens mijn vriendin zonder cap op het ene paard. Dus ik helemaal verbaast/boos; WAT DOE JIJ NOU!?
Zegt ze heel droog, erop zitten.. dus ik boos, want ja dalijk schrikt het paard ofzo, ligt zij met d'r hoofd op de stenen! En mijn vriendin heel droog, schrikken!? Dat doet ze noooit.. nou ik had het niet meer, mede door jou topic Knipoog.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:06

Jeetje meid,,
wat een verhaal.......
Heel veel sterkte.........

Ik denk dat het een stimulans is voor meerdere mensen om de cap te aan dragen of te blijven dragen!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:03

Fijn dat je er weer bent. Heel veel succes met dit een plekje te geven maar kop op, dat lukt je wel. Ach gut

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:30

Mijn god, wat een verhaal! Veel sterkte nog.

Ik hoop dat dit veel mensen -geen capdragers- gaat aanzetten tot wel een cap te dragen. Het moet je maar overkomen Ach gut .

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:22

Zo, wat een verhaal! Sterkte met je revalidatie en het op orde brengen van je leven!
Maar ik vind het super dat je dit schrijft. Het verhaal van iemand die zulke ervaringen heeft door het niet dragen van een cap komt anders aan als het standaard zinnetje 'zet toch een cap op'. Dit zet aan tot nadenken. Ik rij ook vaak zonder, maar vraag me nu wel af waarom eigenlijk. Warm? Tsja kom op... ik kan toch wel een uurtje met een warm hoofd lopen?
Het is goed dat Bokt door dit evrhaal gaat denken! Bedankt en sterkte Lachen

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:35

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het dragen van een cap is. Vroeger reed ik ook vaak zonder, totdat ik mijn paard na een lange rustperiode weer rustig mocht gaan opbouwen. Voor de zekerheid maar even een cap opgezet en dat bleek achteraf wel nodig met al die bokkesprongen die hij maakte. Ik ben er toen ook een paar keer afgevallen en ook een keer op mijn hoofd maar had toen gelukkig wel mijn cap op. Sindsdien zet ik hem eigenlijk altijd maar op, zeker als ik op vreemde paarden rijd. Of je nou goed kan rijden of niet, een ongeluk zit in een klein hoekje en het kan je allemaal weleens overkomen dat je eraf valt.
Misschien worden meer mensen verstandig na het lezen van jouw verhaal. Sterkte ermee in ieder geval!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:46

whow, ja zo zie je maar soms moet je worden wakker geschud(zowel letterlijk als figuurlijk dus ). Ik rijd het liefst zonder cap, op een paard waar niemand anders wat mee kan. Bokken, rodeo's alles..ouders pleiten voor een cap, ik wil niet. Moet eerlijk zeggen dat ik hem ook dagelijks draag. Alleen soms he?soms dan is het warm en wil je beslist geen zweetcap op je hoofd. Ook ik ben wakkergeschud door een val uit topsnelheid tegen een paal. Cap lag (zo goed als) in 2en, maar dat had ook mijn hoofd kunnen zijn dus...

Draag nogsteeds trouw een cap.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:31

Mijn vader heeft op de rontgen genoeg mensen binnen zien komen die van hun paard waren gevallen om me er voortdurend aan te herinneren dat geen cap op het einde was van mijn lessen. Ik heb in totaal drie keer zonder cap op mijn paard gezeten en wist niet hoe snel ik er weer af moest. Wat voelt dat naakt en onbeschermd!

@ Barmat, ik heb je relaas al een poosje gevolgd maar nooit gereageerd. Ik vind het erg knap van je dat je zo je verhaal op bokt zet! Hopelijk was deze aanval eenmalig, gaat het snel weer beter en kun je weer genieten van je ritten met je paard.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:33

Jeetje, Dat is wel even schrikken!
Gelukkig ben ik er net met mn ouders overeen gekomen dat ik toch maar wel weer met cap ga rijden, heb ze jouw verhaal laten lezen, want ze wouden geen nieuwe voor me kopen, en ik zelf heb er het geld niet voor.
heel fout ik weet het Bloos

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:38

STERKTE! Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 11:51

bedankt allemaal Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:05

SUper van je dat je dit verhaal plaatst. Ik denk dat weinig mensen denken aan de gevolgen van een eventuele val zonder cap. Sterkte verder!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:17

heel erg goed dat je hier je verhaal durft te delen! ik heb zelf ook lang zonder cap gereden op mijn pony tot ik een x met me hoofd op het beton knalde toen ze ervandoor ging richting stal. ik weet van die dag niets meer. alleen wat me verteld is. ik werd als ware wakker in het ziekenhuis. ben toen door de scan gegaan en moest een nacht in ziekenhuis doorbrengen. het heeft me 3 maanden gekost om te weer een beetje op de been te komen, was zware hersenschudding. ik heb er niets ernstigs aan overgehouden alleen migraine, vaker hoofdpijn. sindsdien draag ik weer een cap en laatste x dat ik viel was ik daar erg blij mee, aangezien ik met me hoofd op de straat viel.

ik heb maar 1 hoofd en daar moet ik het me hele leven mee doen. daarbij wil ik mijn ouders nooit meer aandoen wat ze die ene avond hebben moeten aanzien, dat hun dochter telkens verder wegzakte en steeds weer het zelfde vroeg

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:25

Ook ik reed altijd in principe MET cap en nooit zonder, niemand mag ook op mijn paarden rijden zonder cap. Stomme is dus dat ik zelf de laatste periode nonchalant ben geworden...niet slim en ik ga weer me houden aan mijn eigen regel.

Ik vroeg me wel af overigens: was je MET cap er zonder hersnbloeding afgekomen? Of is het de klap die te hard was?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 15:40

Dat is altijd koffiedik kijken Pauline... ik denk zelf dat ik er dan beter vanaf gekomen zou zijn ja.... zeker weten doe je zoiets nooit maar ik weet wel dat de cap behoorlijk wat van de schok had kunnen absorberen op de plek waar ik met mn hoofd de grond raakte, waardoor mn hersenen minder hard geklutst zouden zijn Knipoog

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:58

Barmat ik ben "blij" dat je je verhaal hebt opgeschreven. Een goede waarschuwing voor mensen die zich te goed voelen voor een cap. Zelf heb ik maar 1 x zonder cap gereden, vanwege een verhuizing, en uitgerekend die keer gaf mijn paard een rodeo-demonstratie. Gelukkig bleef ik erop zitten, maar dat had ook anders kunnen aflopen. Ik heb "blij" geschreven, maar het is natuurlijk niet iets om blij mee te zijn, wat jou is overkomen, hoewel je natuurlijk ook van geluk kunt spreken, dat je het kunt navertellen.
Ik hoop dat je gezondheid toch nog verbetert, en ik beloof je dat ik nooit zonder cap op een paard ga zitten.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:15

joh, wat een verhaal. Moedig van je om het op te schrijven. Ik wil je in elk geval sterkte wensen en ik hoop voor je dat de restverschijnselen van je hersenbloeding op den duur wat minder worden. Het is te hopen dat veel mensen je verhaal lezen en daar hun voordeel mee doen. Rijden zonder cap is gewoon levensgevaarlijk. Het is zo'n kleine moeite om die cap op te zetten....

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:35

Echt een moedig verhaal!!!! Gelukkig hoef ik niet meer te worden overtuigd . Ik rij al een paar jaar met cap. Bij ons op de manege namelijk verplicht en ik vind het een goede zaak!!!

Misschien is het voor mij ook maar beter dat ik met lopen (en dan vooral met feestjes) een cap op zet! Heb namelijk laatst de stoep weggekopt (oorzaak drank, heel fout) en weet daar ook niets meer van. Wel nog van daarvoor en van 2 uur later maar bij is er dus 2 uur weg!!!! Gelukkig geen last van over gehouden!!!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:28

als ik heel eerlijk ben denk ik er zelfs over een fietshelm te gaan dragen, gebeuren zo veel ongelukken!

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:34

Wat een verhaal! Ik heb 3 maanden geleden ook een ongeluk met een paard (Lang niet zo ernstig als dat van jou) Bij mij begon het paard te steigeren en we zijn samen achterover gevallen en het paard kwam boven op mij terecht ben er heel goed vanaf gekomen (gebroken schaambeen en 2 dagen in het ziekenhuis) maar dat heeft me ook wel wakker geschud want dit soort dingen gebeurt iedereen en als je de sport enigzins veiliger voor jezelf kan maken moet je die kans grijpen. Veel sterkte !!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:39

rachelthinka schreef:
als ik heel eerlijk ben denk ik er zelfs over een fietshelm te gaan dragen, gebeuren zo veel ongelukken!

Waarom een fietshelm ipv een cap? Een fietshelm is gemaakt om mee te fietsen, niet om mee te paardrijden.
Of heb ik ergens overheen gelezen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:55

Seraphim schreef:
rachelthinka schreef:

Waarom een fietshelm ipv een cap? Een fietshelm is gemaakt om mee te fietsen, niet om mee te paardrijden.
Of heb ik ergens overheen gelezen?

ik denk dat dat bedoelt wordt om te fietsen Knipoog

Ik heb nu een enkel keertje ook mijn cap niet opgedaan omdat ik gewoon te lui was en ik het te warm vond om het ding op te zetten (want al is het ding nog zo goed geisoleerd je zweet er nog wel in als het heel warm is) Maar na dit verhaal zal ik dat nóoit meer doen!! En goddank dat er mij toen niks is overkomen. Ik vind het heel rot wat jou overkomen is ik bedoel ook al is het je eigen schuld zoiets gun je niemand (hoe dat het ook gebeurt is) Ik hoop dat meer mensen hier van leren en het niet zelf hoeven te ondervinden. Verder wens ik jou veel sterkte toe en hoop ik voor je dat het toch nog wat beter word dan het nu is. Ik vind het ook hartstikke knap dat je dit hier verteld hebt! bedankt daarvoor! Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:22

Pff wat een verhaal. Ik ben vroeger ook een aantal keer 'slecht' gevallen, wel niet zo slecht. Ik droeg toen ook een cap omdat het verplicht was op de ponyclub waar ik reed (zonder verplichting had ik hem ook wel opgehad denk ik). Maar eerlijk gezegd na die paar keren slecht vallen ben ik er goed van overtuigd geraakt dat een goeie cap echt levensbelangrijk is. Het interesseert me niet hoe anderen erover denken maar ik heb hem eigelijk altijd op. Ik rijd praktisch altijd alleen en thuis dus in principe hoef ik er geen op, maar de keren dat ik er geen ophad zijn nog altijd op 2 handen te tellen. Het gebeurt wel es zelden dat ik het gewoon vergeet of gewoon even ga stappen, maar eerlijk gezegd blijft er dan wel altijd dt gevoel zitten, van stel dat ik nu toch eens val. Ongeluk zit in een klein hoekje zegt men vaak en het paard mag nog zo braaf zijn, ook dit heb ik al kunnen bewijzen. Ik had die dag nog meer geluk van ook mn bodyprotector aan te hebben of ik vrees dat ik dan wat aan mn rug gehad had. Ongelooflijke klap, ondersteboven tegen de muur gekatapulteerd en dan nog eens een meter of 2 lager neergekomen met een paard die dan nog eens over mij heen is gepasseerd.
Ik kan me wel es ergeren aan van die mensen die zonder cap rijden, heel dom denk ik dan.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:46

Wow, een overtuigend verhaal.
Ik ben zelf talloze keren van paarden afgevallen, maar dat heeft me nog nooit naar het ziekenhuis gebracht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zonder cap ben gaan rijden. Het slijt er makkelijk in als je zonder anderen om je heen rijdt. De eerste keer denk je "Nou ja, ik ga alleen even een klein rondje" en daarna groeit het langzaam uit tot het stoffig worden van je cap in de kast. Ik ga proberen dit verhaal te onthouden en m'n cap te dragen. Dat toont eigenlijk ook wel het respect naar mensen zoals jij dat jullie verdienen. Bedankt voor je verhaal en beterschap. Ik hoop ook dat je dit een plaats kan gaan geven in je leven. Misschien kan je ook inzien dat anderen door jouw val nu misschien een schadelijke val voorkomen en dat er zo ook een positieve kant in zit.