Geit bij pony? Of beter niets dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: Geit bij pony? Of beter niets dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:15

Ik heb het hele topic doorgelezen (zweet staat werkelijk waar op mijn voorhoofd Clown ) Heb de mod opmerking regelmatig in de aanslag gehad maar tot mijn grote vreugde zie ik dat de rust is weergekeerd, toppie OK dan! en houden zo Knipoog

Ik wil aan de TS nog het volgende kwijt: een shetje zal je stukken goedkoper kunnen kopen op een paardenmarkt, een Shet van 300.- zal waarschijnlijk een Shetje met papieren zijn en als grasmaaier en gezelschapsdier heeft hij dat bij jou niet nodig dus je kan voor een stuk goedkoper gaan.
Verder het eten, zolang mijn shetten op het gras staan krijgen ze geen voer, verder krijgen ze in de winter 1 handje per dag bijgevoerd, met 1 zak granenmix van 25 kg zou ik met alleen mijn shetjes dus een paar jaar doen (ik heb 2 shetten) maar heb ook nog andere paarden/pony's dus het voer gaat wat harder maar om je een idee te geven wat een shet eet die niet werkt.

Mocht je toch aan een shet gaan denken, probeer je dan eerst te verdiepen in de shet want als je die het zelfde gaat voeren als een groot paard dan heb je zo een doodzieke/bevangen pony en ik weet zeker dat je dat niet wil.

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:18

Tanja schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen (zweet staat werkelijk waar op mijn voorhoofd Clown ) Heb de mod opmerking regelmatig in de aanslag gehad maar tot mijn grote vreugde zie ik dat de rust is weergekeerd, toppie OK dan! en houden zo Knipoog

Ik wil aan de TS nog het volgende kwijt: een shetje zal je stukken goedkoper kunnen kopen op een paardenmarkt, een Shet van 300.- zal waarschijnlijk een Shetje met papieren zijn en als grasmaaier en gezelschapsdier heeft hij dat bij jou niet nodig dus je kan voor een stuk goedkoper gaan.
Verder het eten, zolang mijn shetten op het gras staan krijgen ze geen voer, verder krijgen ze in de winter 1 handje per dag bijgevoerd, met 1 zak granenmix van 25 kg zou ik met alleen mijn shetjes dus een paar jaar doen (ik heb 2 shetten) maar heb ook nog andere paarden/pony's dus het voer gaat wat harder maar om je een idee te geven wat een shet eet die niet werkt.

Mocht je toch aan een shet gaan denken, probeer je dan eerst te verdiepen in de shet want als je die het zelfde gaat voeren als een groot paard dan heb je zo een doodzieke/bevangen pony en ik weet zeker dat je dat niet wil.

Gelukkig, komt het toch nog een keer voor dat je er niet aan te pas hoeft te komen! Oei soms loopt het wel eens uit de hand inderdaad, helemaal niet de bedoeling natuurlijk. Ik hoop dat voor dr ze eruit kan komen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:23

grappig dat men hier zegt dat een shet in onderhoud zoveel minder kost dan een paard, terwijl in andere topics iedereen zegt dat een shet of een grote pony geen verschil maakt Knipoog

ik ga erin mee hoor dat je van een shet weinig merkt als je zelf land hebt, en al een pony hebt.
en TS, waarom geen veulen, gewoon laten lopen, is leuk voor je pony, kan hij lekker mee spelen, je hoeft met de shet niet van alles te doen, gewoon zorgen dat hij mak is en wat opvoeden hier en daar, maar dat hoeft niet zo moeilijk te zijn hoor.

als je dan straks je ander paard koopt dan heb je ook nog het voordeel dat, als je met 1 gaat rijden, er steeds 2 in de wei achterblijven, dus veel minder gestress bij de paarden dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:27

Hij moet net zo vaak een enting en naar de smid, dus daarin is hij net zo duur als een groot paard.
Maar hoeven van een geit groeien ook en ik neem aan dat daar ook entingen voor zijn?
En ziek kan elk dier worden.

Qua eten is een shet goedkoper dan een paard, lijkt me logisch Lachen

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:50

Alleen kan je een geit zelf bekappen is vrij simpel wij moesten dat altijd voor school doen.
Je kan een shet inderdaad zo duur mogelijk maken, maar de gedumpte shetjes zie je al snel op de markt en soms mankeert zo'n klein dier helemaal niks.

Het blijft de TS haar keuze, wij kunnen daar niks aan beslissen haar enkel informatie geven van de voor en nadelen waar ze nu mee bezig is en van welke keuzes ze gaat maken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:13

Ik bedoel idd niet dat een shet zoveel goedkoper is dan een groot paard maar in mijn post had ik het over het voer. Verder moeten ze zoals RK zeg gewoon geent en bekapt worden, gelijk aan een groot paard en ook een Shet kan ziek worden. Maar dat kan bij een geit ook gebeuren en volgens mij is dat al een aantal keer voorbij gekomen in dit topic (ik heb niet helemaal alle paginas meer in mijn geheugen staan Haha! )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:21

Lieke, super dat je een Shet overweegt! En inderdaad, een Shet mag je echt niet teveel voeren. Dikke Shets worden erg vaak hoefbevangen of ziek, dat wil je vast niet.
Ik wil ook helemaal niet 'gemeen' doen ofzo (verre van zelfs), maar hier op bokt leer je vanzelf wel van je af te bijten, hoor. Knipoog

Ik hoop dat je een leuk maatje voor je paardje vindt, als het allemaal lukt. Ik vind het al heel goed van je, dat je beseft dat je paard het gelukkigst is met een paardenmaatje. Lachen Ja

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 08:25

Ja ik 'besefte' wel dat een echt paardenmaatje beter is, maar ik dacht gewoon dat eht niet zo'n kwaad kon voor eventjes..

Ook mede door het feit dat mijn pony absoluut niet vriendelijk is tegen soortgenootjes tot nu toe. Bij de vorige eigenaars was het ook zo. Ze schopt ernaar, m'n vriedin haar paardje is echt heel braaf en wist meteen haar plaats toen ze aanwkam in de wei en toch blijft de mijne haar constant bedreigen en aanvallen.
Gisteren zag ik opnieuw een schel van haar achterbeen op een plaats die niet van haarzelf kon komen.

Ik weet niet meer uit m'n hoofd wie het was, maar op de vorige pagina had nog iemand het niet goed begrepen ivm de pensionstal.

Begin dit jaar ging m'n man na lang zagen akkoord met een paard. Wij hadden toen nog niets. Geen wei, geen stal, niets. Hals-over-kop toch dat paard aangeschaft en op pension gezet. Op 1 maand is dat paard daar 2x op de wei geweest. Paard bleek echt een verzuurd beest te zijn, ook veel te groot en sterk, en ik besefte toen ook dat ik er eigenlijk niet genoeg van kende en niet kon voor zorgen zoals dat hoorde. Dus dier terug naar vorige eigenaar.

Toen een zoektocht begonnen naar weides in de buurt. Vond er 1 (niet aan huis maar mag ik wel lang gebruiken) maar na 2 dagen regen was de boel kapot. Heel laag gelegen en slechte grond, paarden liepen precies op skies. Dus verdere oplossing gezocht en nu kunnen we ook de wei achter ons huren (tijdelijk) maar hebben we een Stal in onze tuin gezet. Dus die ene wei is niet goed voor 's winters en die aan huis is ook niet de onze. Maar ben wel van plan om ook een stuk van onze tuin af te zetten + zandpaddock maken, mochten we de weides kwijt geraken, dan heb ik toch nog iets.

We zijn ook nog op zoek naar een trailer, dus 't is niet dat het financieel een probleem is, maar én dit én dat én een shet van 300 euro.. Ikzelf heb het er wel allemaal voor over, maar ik heb ook nog rekening te houden met mijn gezin. En met alle respect maar ik ken mensen die ook paarden hebben maar daar dan ook ALLES moeten voor opgeven en er echt marginaal bijlopen. Ja sorry maar dàt heb ik er ook niet voor over. Dan zou ik er zelfs niet aan begonnen zijn. Dus 'money' is niet echt een 'issue' maar ik wil een beetje de kerk in 't midden houden. En die shet had ik nu niet meteen in mijn paardenbudget (waar ik al ruim over ben gegaan) voorzien.

Maar goed, ik zal inderdaad wachten tot september dan moeten weer veel paardjes verdwijnen bij bepaalde mensen en dan vind ik misschien wel een leukerd Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:31

Hoi, er stond een paar dagen geleden een bruinbont shetlandhengstveulentje op bokt, een drolletje. Dat meisje zat met de handen in het haar, het diertje zou misschien anders naar de slacht gaan...

Er is vast een diertje wat op je wacht!
Laatst bijgewerkt door detour op 09-08-07 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:39

Ik snap het, Lieke. Een paard is altijd duurder dan je denkt, he. Ik heb nu anderhalf jaar een heel gezond jong paard, maar er komt gewoon zoveel bij. Nou had ik dat wel ingecalculeerd, maar toch...... Gelukkig kunnen wij het financieel ook prima opbrengen, hoor, want ik zou inderdaad ook niet alles opzij willen zetten voor een paard. Kan ook niet als je een gezin hebt.
Daarom houden wij het ook bij 1 paard, hoor. Iedereen moet zelf weten hoe ze leven en waar ze hun geld aan uitgeven. Maar als je kinderen hebt, moet je wel reeel zijn inderdaad.
Daarom hebben we het ook heel bewust overwogen destijds, want ik vind de aanschaf van een paard niet zomaar wat. Want ik heb hem ook gekocht voor het leven.

Voor de kinderen is zo'n kleine Shet wel weer heel leuk trouwens. Toch?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 08:52

detour schreef:
Hoi, er stond een paar dagen geleden een bruinbont shetlandhengstveulentje op bokt, een drolletje. Dat meisje zat met de handen in het haar, het diertje zou misschien anders naar de slacht gaan...

Er is vast een diertje wat op je wacht!

Heb ik ook gezien, maar een veulen vind ik echt geen goed idee en een hengstje nu ook niet bepaald. Don't shoot me.. Maar als ik goed uitkijk, zal ik wel wat vinden.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 08:57

Nadya schreef:
Ik snap het, Lieke. Een paard is altijd duurder dan je denkt, he.

knip

Want ik heb hem ook gekocht voor het leven.

knip

Voor de kinderen is zo'n kleine Shet wel weer heel leuk trouwens. Toch?

Ja en ik was me er ook van bewust dat het een dure hobby is.. Maar er komt inderdaad altijd meer bij kijken.

Mijn eerste was een miskoop maar ik ben ook van het idee dat alles wat binnenkomt hier levend niet meer buitengaat. Euh klinkt wel raar.. Ach gut

Mijn kindjes zullen inderdaad geen probleem zijn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:26

Je hebt al veel informatie en advies gekregen en vast al zelf een keuze kunnen maken, maar ik wil ook nog even iets kwijt. Wij hebben thuis de geiten en de paarden samen lopen en dit heeft hier nog nooit problemen opgeleverd. Geiten blijven netjes binnen de omheining en ook van de staarten af. Bedenk je wel dat een geit registratie met zich meebrengt als je een geit met oorflappen aanschaft. In deze tijden met MKZ dreiging, wordt jij met je ene geit precies hetzelfde behandeld als een ieder met 100en andere dieren die evenhoevig zijn! Dat weegt niet op tegen het leuke gezelschap en de gezelligheid die een geit geeft. Onze geiten worden net als de paarden elke 8 weken ontwormd met panicur (wormmiddel voor schapen).

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 19:45

ok; bedankt voor de info. Lachen

Pietertje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:31

Geiten zijn wel tof Vork

Jacobus_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:33

Pietertje007 schreef:
Geiten zijn wel tof Vork

Haha, hier liepen er ook net 2 in de tuin rond, ze waren bij de buren onder het hek door gekropen Haha!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:40

Goede beslissing om voor een shet te kijken. Is leuker gezeldschap voor je paard dan een geit. Er is vast een leuk goedkoop merrie'tje zonder papier te vinden die dienst kan doen als grasmaaier Haha!

Peerdloverdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:42

Marcella_e schreef:
Goede beslissing om voor een shet te kijken. Is leuker gezeldschap voor je paard dan een geit. Er is vast een leuk goedkoop merrie'tje zonder papier te vinden die dienst kan doen als grasmaaier Haha!

haha, precies.

in onze manege hebben er ook zoo eentje, ontzettend lief beest en staat gewoon rustig het gras te eten

Jacobus_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:43

Heb je een foto ervan?

PF166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:44

Is wel handig ja

Peerdloverdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:49

Jacobus_I schreef:
Heb je een foto ervan?

de volgende keer dat ik op de manege ben zal ik een foto maken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:50

tadaaaa Haha!

Afbeelding

geit en een mini. Haha!

kan prima.

het verhaaltje hierbij:

inimini stond eigenlijk bij 2 andere shetlanders welke haar gewoon echt niet aardig vonden.
beide heren joegen steeds achter haar aan.waarna we bedachten dat ze misschien wel bij de geiten kon staan.
dus sindsdien staat ze bij de geiten.

gaat echt supergoed, ze denkt volgens mij dat ze een geit is want andere paarden vind ze helemaal niks aan Knipoog

anyway..contact met andere paarden is er dus wel,maar ze "woont" bij de geiten

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:55

Peerdloverdt schreef:
haha, precies.

in onze manege hebben er ook zoo eentje, ontzettend lief beest en staat gewoon rustig het gras te eten

Meer heb je toch niet nodig van een shet lijkt me Haha! Als je goed zoekt heb je er vast wel een voor rond de € 100 of € 150. het moet wel leuk blijven natuurlijk

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 20:57

Waw wat een cutie!! Doen ze haar niet weg? Ik kom ze meteen halen!!

Maar ik schrik nog altijd van de prijzen waar jullie over praten. Want hier betaal je al snel 300-500 euro voor een shetje. Of 't is een veulen en dat hoef ik nu ook weer niet.

Voor wie me niet geloofd: ga maar eens kijken op de belgische versie van kapaza.. Moest ik voor 100 euro een shetje kunnen kopen dan waren hier geen 7 pagina's verhitte discussie aan de gang geweest..

Bedankt voor die leuke foto trouwens!!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:48

Misschien moet je dan gewoon eens op marktplaats kijken voor een shet. En een beetje omgeving limburg dan je ook zo weer in belgie