Cap; Of Niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer draag jij een cap?

Altijd als ik rijd!
312 (81%)
Nooit!
14 (3%)
Alleen op wedstrijden,omdat dat verplicht is :@
30 (7%)
Alleen met een buitenrit!
25 (6%)

Totaal aantal stemmen: 381

Elinee

Re: Cap; Of Niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:20

vroeger reed ik altijd met cap, puur omdat het op mijn vereniging moest.
ik ben m'n cap ook heel wat keren dankbaar geweest, omdat het zonder heel verkeerd af had kunnen lopen.

nu ik op paarden van anderen ''thuis'' rijd en op mijn eigen paard heb ik hem vrijwel nooit meer op.
alleen met wedstrijden & buitenritten. met springen eigenlijk ook niet Bloos

eigenlijk helemaal fout dus.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:49

Hey, ik rij altijd met cap. Knipoog Ik heb al zo vaak mensen horen zeggen : ''Mijn paard doet toch niks, een cap is niet nodig'', maar ik vind dat je bij een wild dier daar niet zeker van kunt zijn, hoe braaf hij ook is. Zelf heb ik een eigenwijze Haflingerruin Max, waar ik nog weleens naast lig... Clown Ik ben ook al 2x met m'n hoofd tegen de straat gevallen, en ook 1x met m'n gezicht in het zand. Gelukkig had ik al die keren een cap op, ik weet niet of ik het anders nog na had kunnen vertellen... Nagelbijten / Gniffelen Nu kwam ik er bij de keren dat tegen straat viel met een beetje hoofdpijn vanaf, dus ik ben mijn cap zeer dankbaar !! Ja Ik laat dan ook niemand zonder cap op mijn paard, ook niet voor eigen risico. Als iemand een keer op mijn paard rijdt, is dat met een goedgekeurde cap en anders niet, simpel. Bloos

biancaaatje

cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:40

hoi allemaal

ik wou toch maar melden dat een cap verstandig is. Ik reed vroeger ook weleens zonder, nu ben ik begin dit jaar zo gevallen, veiligheidscap in drie delen bovenste laag middelste laag onderste laag, maakte ik los die had ik nog op mijn hoofd, het kan dus heel verkeerd gaan. Ik heb nu een superbrave haf kan dus makkelijk zonder rijden, ik ben er nog nooit van af gevallen, maar heb mijn lesje geleerd en rij altijd met cap voortaan, zo last van mijn nek en kuiten wil ik niet meer hebben, ik denk nu wat als ik die cap niet op had. Ach gut
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-06 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aan topic toegevoegd.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:56

Rij altijd met cap, vind het veel veiliger en heb nou niet echt last van dat ding:)

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:53

ik rijd eigenlijk nooit met cap, vind het niet fijn, lelijk en ik val toch nooit van mijn pony af (ehh.. tot nu toe dan he Knipoog ). Miss niet superverstandig maar achja, met cap kan er ook nog veel gebeuren. Ik rijd er alleen mee als het verplicht is.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:58

Ik droeg ook altijd een cap. Laatste tijd eigenlijk nooit meer.

Toevallig hoorde ik gister van een kennisje van mij dat haar zusje is overleden na een val van paard, waardoor er een splinter van de gloednieuwe Casco in 1 of andere wervel kwam.
Toen dacht ik ook weer van; Oh?
Als je snapt wat ik bedoel. Meestal rijd ik met een pet, niet dat dat helpt hoor, haha.

Maar goed, verwacht dus geen commentaar op mijn reactie aangezien ik zelf wel weet dat ik fout zit Knipoog

Jessica15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:59

ik draag altijd een cap .. mijn paard is wel 200% verkeers mak en ik vertrouw haar ook 200% maar tog kan ze overal van schrikken en als ik er dan van af val heb k een probleem teminste als ik oop mijn hoofdval.. soms heel soms rij ik zonder cap omdat ik het niet fijn vind om dat ding op te doen omdat mijn haar er zo vet van word.. of ik doe een muts op en dan mijn cap er over heen ook lekker warm voor in de winter:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:35

Altijd een cap op m'n kop!

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:36

Ik draag (bijna) altijd een cap!
Alleen als ik eens 10 minuten op een pony stap ofzo, en het alleen stappen is, dan stap ik zo op...
Verder altijd met cap!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:34

tsjah ik wil hier ook even op reageren. Ik rij zelf zonder cap, maar aan de ene kant is de opmerking: ik draag t voor de veiligheid van mn hoofd een beetje raar.. want waar bescherm jij de rest van je lichaam mee.. kan je beter een heel harnas aan doen. Ik weet wel dat een cap verstandig is ( ik wil er zelf ook weer mee gaan rijden hoor ) maar je hoofd is natuurlijk niet het enige wat je ( blijvend of niet ) kunt beschadigen.
Een stalgenoot bijv, is in de zomer gevallen met haar paard, had een cap op trouwens, maar paard trapt haar per ongeluk met opstaan en krak, kuitbeen en scheenbeen gebroken. Hekwerk in dr been gezet, is nu nog aan t revalideren 6 maanden na t ongeluk. Zo zie je maar als je valt hoeft t niet direct op je hoofd te zijn...
Gewoon even mijn mening hoor, reacties ok maar geen gezeur en gemekker want ik geef gewoon MIJN mening Haha!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:40

kaill87 schreef:
tsjah ik wil hier ook even op reageren. Ik rij zelf zonder cap, maar aan de ene kant is de opmerking: ik draag t voor de veiligheid van mn hoofd een beetje raar.. want waar bescherm jij de rest van je lichaam mee.. kan je beter een heel harnas aan doen. Ik weet wel dat een cap verstandig is ( ik wil er zelf ook weer mee gaan rijden hoor ) maar je hoofd is natuurlijk niet het enige wat je ( blijvend of niet ) kunt beschadigen.
Een stalgenoot bijv, is in de zomer gevallen met haar paard, had een cap op trouwens, maar paard trapt haar per ongeluk met opstaan en krak, kuitbeen en scheenbeen gebroken. Hekwerk in dr been gezet, is nu nog aan t revalideren 6 maanden na t ongeluk. Zo zie je maar als je valt hoeft t niet direct op je hoofd te zijn...
Gewoon even mijn mening hoor, reacties ok maar geen gezeur en gemekker want ik geef gewoon MIJN mening Haha!

Ben het met je eens, ik moet van mij ouders ook een cap op doe ik niet vind het niet fijn en ze zien het toch niet. en tja als ze dan zeggen het is voor je eige veilig heid je hebt maar 1 hoofd (weet ik is ook onverstandig van mij maar goed) dan zeg ik, met hoeve krabbe heb ik toch ook geen cap op voor als ze een keer trapt, of als ik simpel weg op straat loop doe ik toch ook geen cap op voor het geval een auto me aanrijd.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:46

Jep, geef je helemaal gelijk.. van mijn ouders hoef ik t niet ( ben oud genoeg om t zelf te bepalen maar heb t nooit gehoeve van ze ) Ik snap wel dat het toch een stukje extra veiligheid is, en als ik volgend jaar wedstrijden ga rijden zal ik ook een cap op moeten dus zal er ooit weer aan moeten geloven.
Nu ga ik volgende week naar een andere stal verhuizen daar draagt bijna iedereen een cap, denk dat ik er daar ook maar aan ga beginnen dan leer ik het mezelf gelijk aan..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:48

Zeker een cap! ook al heb je een lieve betrouwbare pony, een ongeluk kan altijd gebeuren, en ja als je dan op je hoofd valt...

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:49

Ik altijd met cap! Je weet nooit wat er kan gebeuren, ook al heb je nog zo'n lief paard...

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:27

Eerst reed ik altijd met cap, sinds 2 jaar eigenlijk niet meer, alleen met buitenritten en springen. Maar sinds kort ben ik hem toch maar weer op gaan doen, het s toch voor m'n eigen veiligheid. ook al heb ik een super lief paard.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:31

Altijd met cap ook op paarden en ponys van een ander. Zelfs de verzorgster van Nimfe MOET met cap rijden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:34

Ik ben verantwoordelijk voor een gezin,dus ik rij nooit zonder cap.In het ergste geval ben ik een kas plantje als ik zonder rij en het gaat mis.

Carolientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:37

Gewoon Altijd Bloos

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:48

kaill87 schreef:

Stel dat je een jaar moet revalideren na een beenbreuk. Niet leuk maar je kan ook zeggen wat is nu een jaar op een mensenleven.
Wel dan loop je de rest van je leven een beetje mank. Vervelend maar je kan bijna alles nog doen wat je voorheen ook kon. Behalve als je hobby hardlopen hebt dat wordt moeilijk.

Maar stel je loopt een hersenbeschadiging op en moet de rest van je leven verder op het niveau van een kind van 5. Dan kan je een gezin/werk en veel andere dingen wel vergeten.

Ja tineke heeft nu wat met haar nekwervels en dat was met een cap niet te voorkomen geweest.
Maar ze wordt bijna zeker weer voor 100% gezond.

Nek zit wel heel dicht bij je hoofd. Als ze net ietsje anders was gevallen had ze het misschien niet na kunnen vertellen.

De kans dat je iets anders dan je hoofd beschadigd is vele malen groter. Beschermen tegen arm of been breuken is vrijwel onmogelijk.

Maar gebroken botten groeien weer vast eventueel met wat meer of minder resultaat maar beschadigde hersens herstellen zich niet meer. Nooit meer.

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:05

Zelfs het betrouwbaarste paard kan schrikken, en dat kan een nare val betekenen.. En waarom alleen je hoofd beschermen? Nou, ik denk toch wel dat je hoofd een moeilijk te beschermen plek is, zonder cap. Als je op een arm valt, pech dan, maar als je op je hoofd valt is de kans dat dat geneesd minder groot dan dat je arm weer geneesd. Lang leven mijn cappie dus!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:12

Ik denk ook dat je op meerdere plekken zwaargewond kan raken dan je hoofd. Risico van deze hobby!
Ik droeg vroeger (jaren 70 en 80) echt vrijwel nooit een cap. Ben tig keer gevallen, nooit iets aan over gehouden.
Nu ik wat ouder en volwassener ben, draag ik wel een cap, maar dan nog kan er heel veel gebeuren, hoor.

Maar een cap dragen tijdens longeren of los werken e.d., vind ik wat te ver gaan. Dat doe ik dus absoluut niet. Dat vind ik zoiets vreemds...... Haha!

Jessica15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:30

Heey !!
ik had vandaag weer eff voor het eerst met cap gereden !! en ik had geluk ook ik ging rijden in het land en ze was een beetje boos of zo dus hele toer om haar weer relaxt te krijgen .. toen had ik haar eindelijk lekker relaxt mooi aan de teguel ging ik drafen en de bocht om maar gleed ze uit boven op mij !!

dus ik weet wel ik rij voortaan mooi maar met cap heb nu heel erg last van me been daar viel ze op van me schouders en me nek
DUss..Tong uitsteken ik zou zeggen rij tog maar met cap

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:23

alleen als ik bitloos rij & buiten de bak , dan wel met cap !

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:17

Altijd als ik rijd, een cap op. En ik kan uit ervaring zeggen dat ik liever wat anders breek dan mijn schedel... Mijn bijrijdster moet hem van mij ook altijd op. Je hebt er geen last van, alleen maar profijt, als hij nodig blijkt te zijn.

Vind dat altijd overkomen als een smoesje. Als je hem niet dragen wil, prima. Maar zeg dan niet dat je hem niet draagt, omdat je ergens anders ook gewond kan raken. Geef dan eerlijk toe dat je hem gewoon niet op wilt Tong uitsteken

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:22

Het is en blijft een dier, ik ben al een hele tijd niet gevallen (en al helemaal niet op mijn hoofd) maar toch heb ik hem altijd op,