Hoe lang doorrijden bij zwangerschap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re: Hoe lang doorrijden bij zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:00

Wat een leuk topic!!! Ik ben op 3 juli achter de verraassing gekomen dat er een kleintje in mij groeit Haha!
Ga eens op zoek naar fatsoenlijke rijbroeken, wnat ik pas nu al niet meer in mijn eigen Boos!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:12

Oe da's vlot! Hihi, ik ben ook net (weer) zwanger, dus had dit topic al eventjes weer gevolgd. Ik heb gelukkig een rijbroek die mij in principe al te groot is, dus die kan ik nog even aan. Maar heb 10 augustus kampioenschappen, dus ik hoop dat ik dan nog in mijn wedstrijdrijbroek pas!!! Ik ben erg benieuwd hoe lang ik kan doorrijden deze keer, mijn paard is erg braaf, dus ik hoop het nog even vol te houden!

Ben overigens ook aardig aan het groeien, ik het maar netjes voor me houden, maar het gros van de mensen had het allang gezien...

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:16

Uiteindelijk heb ik doorgereden tot en met een week voor mijn bevalling (en was dus een week over tijd). Laatste tijd wel veel stap en weinig draf. Galop ging beter!!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:42

Hmm, ik ben erg benieuwd, de vorige keer had ik zo'n buik, ik kan me niet voorstellen dat dat lekker had gezeten op een paard! En aangezien ik nu al een buikje krijg vrees ik het ergste, haha. De vorige keer kon ik alleen niet op mijn eigen paard en die driejarige hengst heb ik toen maar laten staan, maar nu draait mijn paard weer lekker mee, dus ik hoop nog even door te kunnen trainen! (en hopelijk is ze drachtig, zijn we met zijn vieren Knipoog)

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:16

Een tante van mij heeft door gereden tot de laatste week, die is dan ook wel knettergek hoor... Ze hebben haar van het paard moeten tillen omdat ze plotseling pijn kreeg, en zes dagen later was de kleine geboren....

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:40

Moirsa schreef:
Riëtte schreef:
Na de 1e zwangerschap zat ik na 14 dagen weer op paard, na de 2e binnen 2 weken. Zo heel lang heeft ze dus niet van haar vakantie kunnen genieten!

uhm 14 dagen en 2 weken is toch het zelfde ? Nagelbijten / Gniffelen

Hoezo bijdehand?? Knipoog

Ik denk dat ik het zo bedoelde dat het bij de eerste 14 dagen duurde, maar dat ik bij de 2e minder lang heb gewacht (binnen 2 weken). Ik geloof dat ik er na een dag of 10 alweer op zat...
Is alweer zo lang geleden... Verena wordt zaterdag alweer 4 en Yorrick is bijna 2,5!

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:36

ik heb zelf tot ruim 33 weken door gereden bij me laasten zwangerschap maar had dan ook nergens last van en geen buik

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:45

Totdat het een beetje pijn begint te doen en anders ga je gewoon stappen ??

Yvette78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:56

Hoi hoi,

ben pas zwanger en ik zou graag willen weten waar ik een zwangerschaps broek kan kopen?

Bedankt voor het meedenken.

Yvette

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:58

Ik heb tot mijn 7e maand in de zwangerschap paardgereden, niet dagelijks en heel intensief.
Mijn paard gooide nogal hoog op, dus ben toen gestopt.
Ik kreeg overigens na 5 maanden pas een buikje, dus hangt er ook wel vanaf wat me mee draagt :+
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 14-01-09 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:59

In duitsland worden ze gekocht, maar die zijn echt zooo lelijk! Er word ook vaak zelf geknutseld met een buikband aan een rijbroek. Persoonlijk vind ik de Ariat rijbroeken super, die zijn gemaakt van super stretch, zoals harloopbroekjes. Die zitten zalig.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:01

Yvette78 schreef:
Hoi hoi,

ben pas zwanger en ik zou graag willen weten waar ik een zwangerschaps broek kan kopen?

Yvette

Ik heb mijn zwangerschaps paardrijbroek in Duitsland bij Kraemer.de gehaald: http://www.kraemer.de/ en dan Damenmode - Reithosen - Kniebesatz. Ze zijn inderdaad lelijk, maar het werkt wel! Ik heb ook een tijdje met een trainingsbroek gereden, maar dat zit echt minder, bovendien gaat dat op den duur ook te strak zitten rondom je taille.
In NL heb ik geen winkel kunnen vinden die zwangerschapsrijbroeken verkocht...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:05

Ik reed gewoon met mijn eigen rijbroeken, wanneer ze niet meer dichtkunnen had ik er een lange trui overheen en had ik de knoop niet meer dicht. Goedkoopste oplossing :Y)

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:10

Ik deed ook gewoon mijn broek niet meer dicht en er een trui over.

Met 8 maanden zat ik sporadisch nog weleens op mijn paard, maar niet intensief of buiten. Ging prima, zolang ik mij lekker voelde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:50

Yvette78 schreef:
Hoi hoi,

Yvette

Waar tegenwoordig niet? :D
Prenatal, Miss Etam, HM, andere baby/kinderwinkels, C&A...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:04

Suzanne F. schreef:
Yvette78 schreef:
Hoi hoi,

Yvette

Waar tegenwoordig niet? :D
Prenatal, Miss Etam, HM, andere baby/kinderwinkels, C&A...

Ik had dat ook getypt, maar weggehaald want volgens mij gaat het om rijbroeken :D

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:41

ik heb tot 2 weken voor de bevalling gereden,wel wat rustiger aan gedaan,Ook voor de kar gelopen,gelongeerd en gewandeld.Had alleen last tijdens de bevalling,door de bekkenbodemspieren,die waren zo sterk dat het hoofdje moeite had om erdoor te kunnen.Het is allemaal goed gekomen en 2 weken na de bevalling zat ik weer te paard.Mijn paard liep wel mooi vlak,gaf niet hoog op,dat scheelt natuurlijk wel.Als je je goed voelt kan je dus lang doorrijden .groetjes...

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:54

Ik heb toendertijd ook een zwangerschapsrijbroek gekocht bij Kraemer, zo lelijk zijn ze nou ook weer niet, ik had gewoon een donkerblauwe. Ja het zijn geen mooie ruitjes enz maar je kunt er mooi mee rijden en de stallen doen, daar gaat het toch om.
Ik heb hem bewaard en leen hem zo nu en dan uit.
( mijn zoontje word alweer 6, dus het is voor mij al wel een tijd geleden )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:09

Ans schreef:
Ik had dat ook getypt, maar weggehaald want volgens mij gaat het om rijbroeken :D

Oh....
Eehm nou ik deed een elastiekje aan de sluiting van mn rijbroek. :+

Vriendin van mij had een rijbroek 2 maten te groot en daarna de broek gewoon open.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:47

Wel een heel oud topic precies :D

Ik ben blijven rijden tot ik 4 maanden zwanger was. Toen kon ik niet meer draven wegens een baby die in draf op mijn blaas danste en ben ik dus maar gestopt.

En ook hier een zwangerschapsrijbroek van bij Kraemer. Paste over mijn buik maar zakte op de ene of de andere manier altijd af, dus ik had er bretellen bij. Geweldig zicht hoor :+

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:54

Ladies, mag ik jullie wat vragen? Neem je niet een risico door zwanger op een paard te stappen? Wat als je valt?

Ik heb hier niet echt een mening over maar in mijn vriendenkring is de één direct gestopt met rijden omdat ze het risico te groot vond en de ander rijdt 'm zo lang mogelijk door. Hier is best een aardige discussie om ontstaan (over dat als je wel rijdt, je veel voorzichtiger en dus meer gespannen bent waar je paard dan weer het nadeel van zou ondervinden en de ander vind weer dat je hetzelfde soort risico neemt als je in een auto stapt wat de ander dan weer geen vergelijking vind enz. enz.).

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Ik heb geen idee wat ik zelf zou doen trouwens...

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:07

Ik ben nu 20 weken zwanger van de 2e en rij ook nog altijd.
Alleen neem ik nu een half uur les in plaats van een heel uur. En buitenrijden doe ik lekker rustig aan, wat stappen en wat draven.

Ik heb een heel braaf paard, ze doet nooit een pas verkeerd en schrikt eigenlijk nooit. Dus ik vind het wel vertrouwd en verantwoord om door te rijden. Echt voorzichtiger ben ik niet, maar ik ben ook niet zwanger iemand die niet heel hard crost ofzo. Ik rij liever een lekker ontspannen buitenritje met lange teugel en af en toe een stuk draf.

Mijn rijbroek past overigens nog wel bij mijn benen, en ik heb dan de rits half open. Alleen schiet die soms open, dus ik moet wel een lange trui of vest aan :+

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:52

San1978 schreef:
Ladies, mag ik jullie wat vragen? Neem je niet een risico door zwanger op een paard te stappen? Wat als je valt?

Ik heb hier niet echt een mening over maar in mijn vriendenkring is de één direct gestopt met rijden omdat ze het risico te groot vond en de ander rijdt 'm zo lang mogelijk door. Hier is best een aardige discussie om ontstaan (over dat als je wel rijdt, je veel voorzichtiger en dus meer gespannen bent waar je paard dan weer het nadeel van zou ondervinden en de ander vind weer dat je hetzelfde soort risico neemt als je in een auto stapt wat de ander dan weer geen vergelijking vind enz. enz.).

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Ik heb geen idee wat ik zelf zou doen trouwens...

Overal loop je risico's mee. Wat nou als je van de trap valt (schijnt vrij standaard te zijn met zwangere vrouwen) Of je valt van de fiets of nog erger je krijgt het stuur in je buik? Misschien krijg je wel een auto ongeluk. Alles wat je doet zitten risico's aan verbonden. Wanneer je niet onnodig risico loopt kun je rustig blijven rijden.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:38

San1978 schreef:

Ligt heel erg aan ruiter/paard/combinatie/gevoel :) Bij mijn eigen pony heb ik tot de 32ste week doorgereden. Ik rij haar al ruim 4 jaar, en ben er nog nooit afgevallen (ook niet bijna!). Wel zijn we in die 4 jaar 1 keer samen gevallen, bij een verkeerde landing na een sprong. Ik vertrouw haar door en door, maar ik schat de risico's met haar net zo groot als de risico's van in de auto stappen of van de trap vallen. En springen heb ik alleen in het begin van de zwangerschap nog gedaan, maar niet hoog meer en daar zijn we vrij snel mee gestopt ;)
Het paard van mijn moeder daarentegen, daar ben ik heel bewust niet meer opgestapt vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was. Is veel onberekenbaarder, en dan moet je het niet opzoeken vind ik!
Daarnaast is je gevoel natuurlijk heel belangrijk: voel JIJ je er nog goed bij, voelt het vertrouwd, veilig, etc? Zodra je ergens over twijfelt, of zelf gespannen wordt, moet je denk ik stoppen. Je kunt je paard op tientallen andere manieren de zwangerschap doorwerken, dus daar hoef je het niet voor te doen tenslotte (bijrijder, grondwerken, lekker vakantie geven, laten dekken, longeren, etc)

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:46

Ik heb nog wel een paar maanden doorgereden maar heb ook wel een heel braaf paard. Op een gegeven moment reed ik gewoon niet meer lekker door de extra druk in je buik, toen ben ik wel gestopt met draven en galopperen, maar alleen nog stapritjes gemaakt. Op een gegeven moment had ik het idee dat mijn evenwichtsgevoel niet meer optimaal was, dus toen ben ik ook daar mee gestopt en ben ik longeerles gaan nemen onder het motto: als er toch meer gelongeerd gaat worden, dan in ieder geval goed! ;)
Kijk gewoon goed naar (de betrouwbaarheid van) je paard en hoe je je zelf er op voelt.

even off-topic: grappig dat mijn oude topic van meer dan 2 jaar terug ineens weer terug is! :D