rijden jullie met of zonder cap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:01

Renske20 schreef:
Whiz schreef:
Ik rij eigenlijk altijd zonder cap.... ik ben boven de 18 en maak zelf die keuze. mijn zusjes zijn onder de 18 en die mogen van mij niet op de pony zonder cap.

zou je dan niet beter zelf het goede voorbeeld kunnen geven?
ik vond dat zelf altijd zoooo dom overkomen, iemand verplichten ene cap op te zetten terwijl je het zelf niet doet
de kinderen in de lessen die ik meeneem naar buiten zeggen dat zelf ook als iemand voorop meegaat zonder cap "waar is jouw cap? jij kan ook vallen hoor!" of "waarom heb jij geen cap op, dan wil ik die van mij ook niet op" wat ga je ze dan voor zinnig antwoord geven? ik zet dus mn cap zelf ook gewoon op, anders kom je al niet overtuigend meer over

Ha ja zou kunnen.. Maar als zij 18 zijn mogen ze ook zelf kiezen.. Voor mijn 18 had ik ook altijd een cap op.. anders mocht ik niet eens rijden van mijn moeder.. Ik vind dat als je boven de 18 bent je zelf je keuzes mag maken..

En zie ik nou een rhodesian ridgeback in je profiel staan..?? Heb ik ook
Laatst bijgewerkt door Whiz op 13-04-06 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:02

k rij ok bijna altijd zonder cap!!
alleen op d clublessen want dan is het verplicht maar ja daar ga k eigenlijk ok nooit heen, en op wedstrijden!!
verder anders nooit!!niet met springen, niet met paarden zadelmak maken!!
en waarom, laxheid!!heb nog nooit iets ernstig meegemaakt dus denk daarom!!kweet het eigenlijk niet!!

Poeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:03

Ik rijd altijd met cap, wie weet wat er kan gebeuren.

Misteryke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:53

ik rij meestal met cap, meestal omdat het gewoon verplicht is, soms omdat ik regelmatig een vriendin bij me heb die me verplicht een cap op te zetten en zelden omdat ik het eigenlijk niet vertrouw zonder.
En soms zit ik er wel eens op en heb ik geen cap op, omdat ik het ben vergeten, omdat het te warm is en ik een cap dan alleen een bron van ergernis vind.
Toch moet ik zeggen dat ik reeds enkele keren blij ben geweest zo een ding op mn hoofd te hebben. Zo ging ik een keer overkop met paard en al, en het paard (was manegepaard dus was hem ook niet gewoon van rijden) besloot om mij de eer te laten onderaan te liggen, gevolg was een hrsenschudding, blij dat ik ie cap dus ophad. En toen ik net mijn niet-meer-goedgekeurde-cap had ingeleverd voor een wel-goedgekeurde-cap besloot ik ze reeds meteen uit te proberen (echter niet met die bedoeling) en lag ik na een half uur op de grond, ben met mn hoofd tegen de bakrand gevallen (een hele harde houten rand eigenlijk), gevolg was dat mijn nieuwe cap direct kon ingeruild worden voor een nog nieuwere cap, maar was ik blij dat ik hem ophad, een nieuw hoofd hadden ze namelijk niet in de paardenwinkel.

Ik begrijp de mensen die geen cap opzetten, ik vind het vaak ook ondingen die je alleen ergernis geven maar soms redden die ondingen nu eenmaal je leven dus als ik niet zeker ben toch maar cap op mn hoofd

moyra

Re: rijden jullie met of zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:54

ik rijd altijd met zelfs bij mijn vorige tinkertje waar je een kind van 4 mee kon weg sturen

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:00

Ik heb altijd op maneges gereden waar een cap niet verplicht was en zette hem dan ook nooit op tot 1 januari 2005, de cap was mijn 'goede voornemen'. Ik ben toen bij een andere manege gaan rijden waar een cap wel verplicht was en ben toen tijdens een strandrit heel gemeen gevallen, dat is nu bijna een jaar geleden en ik draag nog steeds de gevolgen, ik ben heel blij dat ik toen mijn cap ophad anders had ik hier niet meer gezeten...

judith21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:50

Ik reed altijd met cap, ben hem een keer vergeten en ben juist toen gevallen. Met mijn hoofd op de stenen.... Heb lang in het ziekenhuis gelegen. Ik zal nooit meer helemaal herstellen; heb blijvend hersenletsel opgelopen. Mijn advies is dus: zet dat ding ALTIJD op!!!

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:52

Ik rijd eigenlijk nooit met cap tenzij ik het bos in ga.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:57

ik rijd helemaal nooit met cap.
Alleenmet de endurance wedstrijden , dan is het verplicht en met oefenspringen, ook verplicht.

Verder nooit, ben al vaak gevallen, alles gekneust en gebroken maar nog nooit mijn hoofd bezeerd.
Weet dat het dom is maar vind het nu eenmasal poedersuiker om zo'n ding op te zetten. Het jeukt en kriebelt en ik vind het op een western paard nu eenmaal geen gezicht!
En die hoeden met cap erin zijn helemaal afzichtelijk...

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:59

Ik rijd ook met cap, en ik moet zeggen, met de caps van tegenwoordig vind ik datook helemaal niet erg. Ik heb er totaal geen hindervan.

Ik rijd alleen niet met een bodyprotector.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:02

Met cap natuurlijk!!
Het is voor je eigen veiligheid.
Misschien dat het soms voorkomt dat je beter geen cap op hebt maar in de meeste gevallen kun je maar beter je cap ophebben!

Mijn zus is alleens door haar paard gelanceerd ( met dressuur, in de bak, ze kent haar paard goed) en kwam met haar hoofd op de omheining. Cap was helemaal uitelkaar gesplitst! Als ze geen cap op had, had ik geen zus meer duszzz! ALLEMAAL EEN CAP OP!!! ookal is het warm, het is maar eventjes hoor! De caps van tegenwoordig zijn idd goed ventilerend en licht van gewicht dus wat miepen we nou! Je weet nooit wat er kan gebeuren, elk paard kan schrikken ook al is ie 20!

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:05

ik rij altijd met cap want er zal toch eens iets gebeuren net als je je cap niet ophebt.. ik heb een keer op een shet gezeten en 1 rondje gedraafd zonder cap en opeens begon ie te stijgeren en te doen en ik viel er nogal pijnlijk af oke ik geef toe dat zonder lekkerde zit maar toch!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:44

Zelf rijd ik altijd met cap. Ik voel me gewoon naakt zonder. Dat maneges en clubs het verplichten, vind ik niet meer dan logisch want zij zitten ook nog eens met de verzekering; die legt het hun op.
Hoewel ik het onverstandig vind om zonder cap te rijden, vind ik dat een volwassene (buiten de manege) dat zelf maar moet weten. Daarom is het volgens mij niet nodig dat iemand zich in HAW verontschuldigt voor het niet-dragen van een cap. Maar blijkbaar doen ze dat omdat ze ergens ook wel aanvoelen dat ze niet zo slim bezig zijn..

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:07

Ik rijd altijd met cap, het hoort er voor mij gewoon bij, heb met cap leren paardrijden en sindsdien nooit meer afgedaan (ja na het rijden natuurlijk ).
Zonder cap voel ik me zelfs heel kaal en onveilig, constant bang dat er iets kan gebeuren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:11

Altijd met cap. Niet zozeer omdat ik hem echt nodig heb, maar meer voor de verzekering. Als er toch wat gebeurd ben je wel verzekerd en zonder cap niet.

Zo in de wei spring ik er ook weleens op en even een rondje stappen o.i.d. maar als ik daar echt met haar aan het werk ga zet ik ook daar mijn cap op.

judith21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:25

Ik heb dus afgelopen zomer in het ziekenhuis gelegen, en heb voor meer dan 70.000 euro kosten gemaakt. Het is nog steeds niet rond met de verzekering, omdat ik geen cap op had toen ik viel.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:46

Thuis rij ik praktisch nooit met een cap, jonge paarden wel. Ik vertrouw mijn paarden en heb ze onder controle. Als ik op wedstrijd ga heb ik altijd een cap op, en met een buitenritje ook. Ik heb totaal geen hekel aan een cap, vind die nieuwe caps fijn zitten.

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:51

Ik rijd altijd met cap. Ik heb 1 keer zonder gereden en op de een of andere manier voelde het niet veilig. Sindsdien maar gewoon weer met cap gereden.

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:57

ik rij ook altijd met cap. ik heb wel een paar keer zonder gereden, maar voelde niet prettig. ik ben er ook een keer afgevallen zonder cap en had toen erg veel spijt dat ik geen cap droeg. ik kwam onder mijn paard terecht en had ontzettend veel last van mijn nek en heup... ik raad iedereen aan om gewoon een cap te dragen

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:01

ik rij bijna nooit met cap. heb gewoon een hekel aan dat vieze zweterigge ding. is mijn eigen keuze en veiligheid. stom is het wel, mocht er iets gebeuren.
op het paard waar ik nu op rij, mocht ik in het begin niet eens op zonder cap. dat wilde de eigenaar niet. op zich goede zaak hoor. intussen (na 2 jaar) heeft hij genoeg vertrouwen in me om me dat zelf uit te laten zoeken

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:05

judith21 schreef:
Ik heb dus afgelopen zomer in het ziekenhuis gelegen, en heb voor meer dan 70.000 euro kosten gemaakt. Het is nog steeds niet rond met de verzekering, omdat ik geen cap op had toen ik viel.

Lets let this be a lesson for all of us

Ik rij ook altijd met cap. Vroeger niet altijd, thuis dressuur niet.
Maar nu, altijd. Mijn stagebegleidster was mijn voorbeeld Reed PSG maar stapte nooit op een paard zonder cap (+laarzen en handschoenen).

Dat heb ik gewoon van haar overgenomen, en ik vind het mijn beste beslissing ooit. Je kan wel op het braafste paard ter wereld zitten, maar het risico is er altijd. Je paarden onder controle hebben kun je volgens mij niet, het is een levend dier, die uiteindelijk zijn eigen beslissing maakt en een paard blijft een vluchtdier.

mellamoshan schreef:
ik rij bijna nooit met cap. heb gewoon een hekel aan dat vieze zweterigge ding. is mijn eigen keuze en veiligheid. stom is het wel, mocht er iets gebeuren.
op het paard waar ik nu op rij, mocht ik in het begin niet eens op zonder cap. dat wilde de eigenaar niet. op zich goede zaak hoor. intussen (na 2 jaar) heeft hij genoeg vertrouwen in me om me dat zelf uit te laten zoeken

En als je nu wel een keer valt en het ernstig is? Hoe zit het dan met verantwoordlijkheid? Ik denk dat de eigenaar dan helemaal geen verantwoordlijkheid heeft, omdat hij graag wou/wil dat je een cap op hebt. En jij kiest voor geen cap. Jou verantwoordelijkheid dus, maar ja je ziet het altijd verkeerd gaan, als er iets gebeurd, qua aanklagen of weet ik het.

Ik liet nooit iemand voor mij rijden, echt niet, en zo wel had ik ERG duidelijk gemaakt dat ik voor geen cent verantwoordelijk was!
Laatst bijgewerkt door Skitter op 14-04-06 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:07

Ik rij ook altijd met cap.

Mijn hoofd is me teveel waard en daarnaast zit de GPA geweldig

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:28

hij is ook niet verantwoordelijk voor mijn acties. hij ziet me nog wel leiver MET cap rijden, maar ik heb gewoon niet graag een cap op. mocht het mis gaan... dan is het mijn eigen fout. eigen risico

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:36

iCk rij op de manege met cap omdat dat verplicht is
& bij me eigen verzOrgpaardjee [L] rijd iCk buiten met cap (stel er gebeurt wel what hep ik teminste me cap op )& in de bak meestal zonder cap ..

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:22

Ik rij altijd met cap, omdat mijn pony nog wel een kabouters ziet en opeens heel leuk kan springen Als ik les is het trouns ook verplicht.