Jurynaam op startlijst, geeft dat reden tot afmelding?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:05

amondi schreef:
Zo'n jury komt na 1 april in de problemen, niet de ruiter die af en toe een steekje laat vallen.

En waar baseer jij dat op? Komt er een strafcommissie voor juryleden of zo
Dan is het gauw gebeurd met de vrijwilligers die hun tijd opofferen voor ondankbare ruiters/amazones die de schuld altijd bij de jury leggen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:10

amondi schreef:
En als je op sommige puntjes af en toe een steekje hebt laten vallen, verklaart dat die 137 echt niet!
"Heel hard op pakken" slaat natuurlijk nergens op. De meeste jury's zitten er niet om je heel hard te pakken. Zo'n jury komt na 1 april in de problemen, niet de ruiter die af en toe een steekje laat vallen.

Wel graag dan helemaal quoten, niet uit zijn verband trekken.

Na 1 april kun je als ruiter weten wat een jury behoort te zien en te beoordelen. Je krijgt een handvat als ruiter, correct rijden( al moeilijk zat) als je jury dat niet herkent en je "hard gaat pakken" dan zullen er echt wel klachten richting KNHS komen.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:17

amondi schreef:
Na 1 april kun je als ruiter weten wat een jury behoort te zien en te beoordelen. Je krijgt een handvat als ruiter, correct rijden( al moeilijk zat) als je jury dat niet herkent en je "hard gaat pakken" dan zullen er echt wel klachten richting KNHS komen.

Je weet pas hoe een jury hoort te beoordelen als je zelf ook een jurycursus hebt gedaan

(en die klanten richting KNHS zijn er nu ook al. De krijgen daar 100en brieven per week van mensen die menen dat ze onterecht beoordeeld zijn. Slechts in zéér enkele gevallen wordt daar werk van gemaakt, de rest is voor het grootste gedeelte gewoon gezeik..)

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:31

Zou een mooie boel worden als de KNHS iedere klacht serieus zou nemen
Verder ga ik met Bettine mee, de beste stuurlui staan aan wal.

Overigens vind ik de stelling dat je na 1 april een handvat hebt ook een beetje raar. Je hoort zo weer zo correct te rijden zowel voor als na 1 april
Ik zie dan ook nog geen verschil in de manier waarop ik zou moeten jureren. Ik doe dat nl. nu ook al.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:45

Het is ook op geen enkele manier te controleren, iedere jury heeft zijn eigen inzichten. De meesten herkennen een een goed lopend paard prima.

Maar als je hoort dat er zelfs grote verschillen zijn in de opleidingen van de juryleden dan zullen ze nog een hele kluif krijgen om iederen op 1 lijn te krijgen.

Neem nou alleen al het punt van verzorging: de ene leert: in orde altijd een 8 geven. De andere zegt, zo'n compensatie punt hoef niet meer dan een 7 te zijn, iedereen doet zijn best.
En de KNHS stelt: uitgaan van een 10 vanaf april.

De ene jury heeft geleerd om veel commentaar en toelichting te geven op zijn punten, en anderen schijnen die lessen te hebben overgeslagen en kunnen alleen commmentaar geven op zaken als te laat, niet rond of niet voorbij A de rijbaan verlaten. En beide hebben het diploma op zak.

Gezien de hoge prijzen voor een wedstrijd en de professionalisering( wat een woord) die de KNHS in gang wil zetten zullen ze echt wel klachten serieus moeten gaan behandelen. Als je 100 klachten per week krijgt kan je 2 dingen doen, of zeggen wat een zeikerds of eens gaan investeren en eens( steeksproefsgewijs) klachten gaan controleren. Je moet je rijdende leden wel serieus blijven nemen. ik vind 100 klachten per week een ongelofelijk aantal en ik hoop echt dat je dat als voorbeeld hebt genomen.

( en in ieder geval er voor zorgen dat alle aspirant- en zittende juryleden hetzelfde gaan beoordelen, en dat willen ze ook bij de KNHS)

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:16

Amondi, ik denk dat het bijna ondoenlijk is om iedereen op 1 lijn te krijgen. Dat houd je nu eenmaal toch met jurysporten (niet alleen de dressuur). Tot het hoogste niveau aan toe internationaal zie je de verschillen terug komen.
Neemt niet weg dat het een mooi streven is.

Maar ieder jurylid kan zich zodra het papiertje op zak is nu eenmaal vrijheden permitteren. Daar kun je niets aan doen of je moet ieder protocol laten controleren. Stel dat ik blijf bij een 7 voor de verzorging, ook al hoor ik zometeen dat het bv. een 8 moet zijn, wie roept mij dan tot de orde? Dan kan dus bijna niet.

100 klachten per week zou ik niet veel vinden, gezien het aantal wedstrijden en het aantal deelnemende combinaties. Er zijn altijd wel mensen het niet eens met hun punten en het merendeel onterecht.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:21

Natuurlijk, er zullen er heus wel 100 ontevreden huiswaarts gaan, maar klachten bij de KNHS neerleggen?

Verder Pb ik je even wat, leesvoer.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:05

Gebeurt meer dan je denkt
Een kennis van me mag fijn bij de KNHS al die brieven doorspitten

En ook ik ga weer met Fitz mee. het is onmogelijk alle juryleden op 1 lijn te krijgen, hoe goed het ook zou zijn.

joor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:36

het is niet mogelijk iedereen op een lijn te krijgen.
toen ik de cursus jureren volgde, volgde een bekende van mij ook de cursus maar dan op een andere vesteging.
wat een veschillen in die cursusen zeg, echt niet normaal.
maar het is en blijf een jury sport en daar kan je gewoon helemaal niks aan doen.
hetzelfde als een paard rijden ook dat doet iedereen net even iets anders.
en ook snap ik goed dat er zo veel brieven bij het KNHS terecht komen.
hoe eerlijk en terecht dat je ook jureert, de mensen die je beoordeelt hebt zijn nooit tevreden.

lucasjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:40

Ik vind het per 1 april maar een zooitje...Voor di jurys zal het ook niet makkelijk zijn
Maar het zal wel tot afmeldingen leiden som!

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:00

We dwalen nu wel af van het onderwerp... Juryverschillen houd je altijd, maar dat is een ander topic. Hier ging het over een jurynaam boven de startlijst en daarop volgende afmeldingen...

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:01

ik meld me echt niet af omdat er een bepaalde jury is.
Punt 1 omdat ik echt niet weet welke jury wat doet, zegt en waarop let.
Punt 2 omdat ik vooral lekker rij voor mijn plezier, en om te leren, te leren en te leren
Punt 3 omdat het juist wel een uitdaging is om bij veel verschillende jury's te rijden..

Fun_Fun

Re: Jurynaam op startlijst, geeft dat reden tot afmelding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:12

Ragne schreef:
even @Fun_Fun: Bij de pony's vind ik overigens wel dat je bepaalde juryleden hebt die liever fijn gebouwde pony's zien en de andere keer willen ze de grove pony's. Vroeger heeft mijn zus dat vaak genoeg meegemaakt met d'r halfarabiertje

maar erom afzeggen? het maakt toch juist de uitdaging groter?

Mijne is een gewone New-Forest, maar wel een aparteling, vooral met knotjes. Soms wel balen bij een super proef.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:39

Het topic is wel al een paar pagina's gezakt, maar ik wilde er nog wat bij zeggen.

Ik heb komende zaterdag zeer wsl een jury wat echt niet goed gaat komen. Ik heb deze pas gehad met een selectie, toen heb ik een goede proef gereden. Ondertussen kan ik redelijk aanvoelen of het wel ok ging of niet. Ik had 143 punten. De eigenaresse van mn paard werd helemaal lyrisch, zij had nl 144 met haar haflinger die totaal niet nagaf, niet voorwaarts was, zijgangen niet deed enz.

Er zijn een aantal mensen die de wedstrijd afzeggen als deze jury er zit. Aan de ene kant zou ik dat ook wel willen, maar startgeld moet ik alsnog betalen.

Normaal ga je op wedstrijd, dan heb je een goed gevoel en krijg je k*tpunten en baal je onwijs. Nu weet ik vantevoren dat ik k*tpunten ga rijden en wsl weer te horen krijg dat M2 geen veredelde L proef is oid, maar nu kan het alleen meevallen.

Al hoop ik dat het dus meevalt en ik deze jury dus niet heb.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:46

En toch gewoon gaan rijden, lekker voor jezelf en voor jezelf dus je proef waarderen! Je rijdt voor jezelf en tuurlijk zou het leuker zijn als je gunstige jury's hebt, maar zie het als uitdaging om juist zo'n jury van zijn of haar ongelijk te overtuigen!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:01

Michelle77, dan neem je het op video op. Niet om de KNHS er mee te vermoeien maar gewoon voor jezelf. Of je eigen gevoel overeenkomt met het beeld!

Zoiets is gewoon goed voor je gemoedsrust EN vragen aan de jury als je geen commentaar hebt maar wel minne punten. Geef het goede voorbeeld aan ons allen!

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:37

amondi schreef:
Michelle77, dan neem je het op video op. Niet om de KNHS er mee te vermoeien maar gewoon voor jezelf. Of je eigen gevoel overeenkomt met het beeld!

Zoiets is gewoon goed voor je gemoedsrust EN vragen aan de jury als je geen commentaar hebt maar wel minne punten. Geef het goede voorbeeld aan ons allen!

De camera ligt idd al klaar ! Vind het jammer dat ik niet altijd mn proeven kan filmen, je leert er gewoon echt veel van en in dit geval, tja idd ook voor mn eigen gevoel. De vorige keer dat ik deze jury had, had ik 4en en 5en voor oefeningen, zonder dat ik weet waarom (paard had geen verzet of iets dergelijks)

Ik heb ook een keer gehad met een jury, die gaf me -2 omdat ik met binnenkomst met mn linkerhand gegroet zou hebben... Nou ik rij nu 16 jaar wedstrijd en ruim 10 jaar NBVR/KNHS en dat heb ik idd nog nooit gedaan! Maar helaas je kan het niet bewijzen zonder film. Het scheelde me overigens wel een plaats met de selectie.

Ik zal ook gewoon gaan, maar ik blijf hopen dat ik een andere jury heb haha!

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:11

Haha... ik lees een nieuwe term: "minne punten" niet te verwarren met minpunten

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:31

GeJe schreef:
Haha... ik lees een nieuwe term: "minne punten" niet te verwarren met minpunten

Das Fries

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:34

Better als Ed Nijpels!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:23

Wie weet valt het mee, Michelle.

Ze is niet altijd laag, soms ook juist erg hoog... Van de zomer heb ik bij haar een combinatie winst zien rijden, die de week ervoor bij mij in de ring nog niet eens in de buurt van een winstpunt kwam. En ook nu liep het paard met het hoofd achter in de nek sterretjes te tellen, en dat in de L2....

Dus wie weet, misschien gaat het voor je gevoel dan zaterdag niet goed en vallen de punten mee. En anders heb je de wedstrijd voor je eigen ervaring gereden en vergeet je gewoon je punten.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:27

Marije_jiplover schreef:
Wie weet valt het mee, Michelle.

Ze is niet altijd laag, soms ook juist erg hoog... Van de zomer heb ik bij haar een combinatie winst zien rijden, die de week ervoor bij mij in de ring nog niet eens in de buurt van een winstpunt kwam. En ook nu liep het paard met het hoofd achter in de nek sterretjes te tellen, en dat in de L2....

Dus wie weet, misschien gaat het voor je gevoel dan zaterdag niet goed en vallen de punten mee. En anders heb je de wedstrijd voor je eigen ervaring gereden en vergeet je gewoon je punten.

Idd, we zien het wel. Ik ga zoiezo rijden, hoe dan ook. Het is nog niet zeker dat ik deze jury heb, dus ik wacht in spanning af op de startlijst!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:06

ik vind het juist heel goed als ze de jury erbij zette! heb zelf nog nooit echt probleme gehad met jury's ofzo dus ik startt altijd maar je kan er op inleven als je weet welke jury je hebt en nagaan waar hij/zij op let!!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:41

Wij vermelden ook geen jury namen op de startlijsten, dit omdat het wel eens makkelijk kan zijn als er op een laat moment nog van jury gewisseld moet worden en ook omdat er inderdaad in het verleden nog wel eens afmeldingen kwamen van ruiters en ........ ik heb het inderdaad wel mee gemaakt dat een bepaalde combinatie voor een jury absoluut niet kon rijden, en dat een combinatie bij wijze van spreken er achterste voren op kon gaan zitten en toch punten kreeg.

Ik jureer zelf ook en ik ben blij met verenigingen die een protocol gebruiken ik kan al mijn opmerkingen, zowel negatief als positief op een coupon niet kwijt. Dit betekent dat alleen mijn naam, nummer en punten totaal op de coupon komt te staan, het lijkt me moeilijk voor de KNHS om mij te beoordelen alleen aan de hand van deze gegevens.

Voor wat betreft het klagen, dat laten de ruiters vaak aan veel mensen weten, maar ik heb het al een aantal keren meegemaakt dat de deelnemers erg te spreken waren over mijn manier van jureren en dan met name de manier van optreden bij problemen in een proef. Resultaat hele lieve kaartjes of zeer positief aanspreken op de wedstrijd.
Dit terwijl er zeker ook ruiters boos op me zijn omdat ze naar hun idee te weinig punten hebben gekregen. Het blijft moeilijk de paardensport...

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:56

Ik zou niet afmelden voor een jury.. Er zijn wel lastige jury's, en als ik zie dat ik die heb doe ik gewoon extra goed mijn best.. Meer als je best kan je niet doen.

Ik snap je punt ook wel dat je niet de laatste dagen nog de startlijsten helemaal moet veranderen. Ik heb laatst voor een vriendin die in het bestuur zit een startlijst gemaakt, en dat geeft een hoop werk. Als er eentje opschuift, moet je de hele lijst weer opschuiven en dat is inderdaad heel vervelend.