[poll] "Dresuur is te koop"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

"Dressuur is te koop"

Mee eens
164 (73%)
Mee oneens
58 (26%)

Totaal aantal stemmen: 222

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:53

Ik ben het er mee eens.
Want zonder een hoop geld zal je er zeker niet komen.
Goede begeleiding, een goed paard onder je kont en alle mogelijkheden hebben, dat maakt het een stuk makkelijker. En echt talent hebben en dan kom je er wel.
Helaas is dat voor niet veel mensen weggelegt.

Schijnheilig Ik zoek nog een sponsor
en talent Haha!

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:06

hoezo dressuur te koop?
natuurlijk is dressuur niet te koop!
al heb je nog zo goed paard je moet het zelf ook kunnen,
als je een z paard heb moet je dat wel eruit kunne halen anders doet
die het ook niet.
jah geld heb je wel nodig in de sport maar niet voor de dressuur,
je ken een paard van 2000,- euro ook heel ver mee komen,
dat heb ik vaak zat gezien!
dus ik ben het er niet mee eens!

PAMIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:07

Ik ben het er wel mee eens als jij al super mooi in de ring verschijnt mooi paard mooie spullen enz dan heb je denk ik al een punt boven op de andere
maar heb ook zovaak gezien dat mensen met super mooie paarden en al die mooie spullen dat die ook niet altijd alle prijzen weghallen dus het hoeft niet altijd aan t geld te liggen ofzo Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:07

Rachel_T schreef:
hoezo dressuur te koop?
natuurlijk is dressuur niet te koop!
al heb je nog zo goed paard je moet het zelf ook kunnen,
als je een z paard heb moet je dat wel eruit kunne halen anders doet
die het ook niet.
jah geld heb je wel nodig in de sport maar niet voor de dressuur,
je ken een paard van 2000,- euro ook heel ver mee komen,dat heb ik vaak zat gezien!
dus ik ben het er niet mee eens!

Ligt er aan wat jij onder "ver" verstaat.

Ik denk dat je met ieder basispaard Z kunt rijden, daarna wordt het moeilijk en gaat talent ook meespelen

PAMIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:10

Als je echt goed kan rijden dan kom je er ook wel arm of rijk maar denk niet dat mensen die in de sport zitten arm zijn want anders gaan ze niet op wedstrijd en hebben ze geen paard als je gewoon de wedstrijden kan betalen heeft iedereen toch een kans om goed te worden en oke niet altijd zz dressuur

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:10

DePennyBitch schreef

Ik denk dat je met ieder basispaard Z kunt rijden, daarna wordt het moeilijk en gaat talent ook meespelen

jah daar heb je gelijk in
dus dan heb ik toch wel gelijk vind ik

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:15

PAMIE schreef:
Als je echt goed kan rijden dan kom je er ook wel arm of rijk maar denk niet dat mensen die in de sport zitten arm zijn want anders gaan ze niet op wedstrijd en hebben ze geen paard als je gewoon de wedstrijden kan betalen heeft iedereen toch een kans om goed te worden en oke niet altijd zz dressuur

ik vind dat je best wel gelijk heb,
over dat arm en rijk,
maar ik ken zat mensen die niet veel geld hebben en toch in de sport zitten.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:16

Rachel_T schreef:
DePennyBitch schreef

jah daar heb je gelijk in
dus dan heb ik toch wel gelijk vind ik

Maar we hebben het hier over verder dan Z klasse Lachen

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:18

DePennyBitch schreef:
Maar we hebben het hier over verder dan Z klasse Lachen

oow haha dacht het dresuur in het algemeen Bloos

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:20

Rachel_T schreef:
oow haha dacht het dresuur in het algemeen Bloos

Nou, met name over het échte verder komen, dus nationaal enzo. Geeft niet

Michelle85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:22

Ik moet ook ff iets kwijt. De mensen die er mee eens zijn: de betere paarden zijn niet alleen beter dan het gemiddelde basispaard maar ook veel slimmer!

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:16

Ik ben het ook eens met deze stelling.
Of je nu talent hebt of - zoals de meesten van ons - dat je het moet hebben van héél veel oefenen, het is natuurlijk waar dat je makkelijker verder komt met een getalenteerd paard en goede begeleiding en daarnaast voldoende middelen om je doel te bereiken! En deze dingen kosten nu eenmaal geld.

Wie zei ook alweer dat geld niet gelukkig maakt? Misschien niet gelukkig, maar het is toch wel erg makkelijk. *LOL*

Er zijn genoeg mensen, die een aardig dressuurproefje kunnen rijden en best ver zouden kunnen komen, maar die bijvoorbeeld geen geld hebben voor eigen vervoer naar de wedstrijden!
Als je altijd afhankelijk bent van anderen, duurt het ook een eeuwigheid voordat je je puntjes een keer bij elkaar kunt rijden.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 18:04

Natuurlijk zijn ouders ook heel belangrijk. Als je rijke ouders hebt kunnen ze ook meer voor je kopen. En vroeg beginnen...Als je op je 16e voor het eerste op concours gaat is het denk ik te laat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:19

Ik ken meerdere mensen die nauwelijks talent hebben en absoluut geen geduld, maar wel geld... dus privé les (van steeds verschillende mensen, want de instructeur deugt natuurlijk ook niet), duur paard (zoveelste), veel wedstrijden en die lopen de puntjes toch bij elkaar (jury is ook soms te beinvloeden). Denk niet dat ze verder dan de Z komen. Eentje kwam zelfs niet door de B, want paard was alleen goed te rijden (door haar) met stang-en trens, dus jammer dan. Dan denk ik, als je echt kunt rijden, kun je ook in de Z zonder stang-en trens, dus zeker in de lagere klassen. Maar het lag aan het paard, hè?Trouwens wel een leuk verhaal en typisch voorbeeld. Kind had tien lessen gehad en de ouders kochten het paard waar ze de meeste van die lessen op gereden had. Nu was dat een jong paard, dus dat ging al snel fout. Riep pa dat hij het allerbeste paard uit Duitsland zou halen, want ze zou Z wrden. Nou dat paard is maar fokmerrie geworden, want ze kon er dus niet op rijden... dus okee, een beetje talent is nodig. Of misschien is durf een beter woord. En rotsvast vertrouwen in jezelf. In elk geval kom je met geld vaak een heel eind.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:10

runningkawa schreef:
Is Z vandaag al hoog?
Bij mij komt dat daarna pas Haha!

Ik vind dat anders best hoog hoor! Haha!
maar ik ben nog nooit hooger gekomen dan de L (Blue Devil is mijn 1e pony)
Maar ik ga nu naar de M en dat vind ik al best hoog!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:23

Je kan nog zo een mooi paard hebben en nog betere instructie. Maar als je geen gevoel hebt zal het je nooit écht lukken.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:49

Voor dressuur moet je wel geld hebben voor de paardensport in het algemeen toch!
Ik ben 22jaar, heb 3weken geleden mijn eerste paard gekocht(een 'oud' dressuurpaard om toch nog niet te hoog te gaan qua prijs) rij al van mijn 10e en heb nog nooit wedstrijd gereden al wil ik dat al mijn hele leven lang. Als je ouders je geen paard kunnen betalen of dure lessen of vervoer geloof me dan kom je er echt niet! Een goed paard krijg je niet zomaar onder je kont.
Vorig jaar heb ik de eerste keer de kans gehad om met een echt dressuurpaard te rijden en dan nog is goede lessen! Ik heb toen in 6 maanden meer geleerd dan wat ik anders nog in geen paar jaar zou geleerd hebben.
En mij moet je niet vertellen dat je voor alle sporten veel geld moet hebben. ok als je voetbalt dan moet je ook om de zoveel maand nieuwe schoenen hebben maar dan kom je met een maand pensiongeld wel toe voor een heel jaar Scheve mond
Om wedstrijd te rijden heb je nu eenmaal goede begeleiding nodig en een uur paardrijles is gewoon belachelijk duur(vgl dan maar je lidgeld dat je betaalt om voetbal of basket te spelen)
Paardensport is nu eenmaal duur. Als je zelf werkt dan kan je zelf bepalen hoeveel geld je uitgeeft aan je sport maar als je nog afhankelijk bent van je ouders niet. Het is ook zo dat je meestal met een sport begint van jongsaf en ook al heb je talent zonder goede begeleiding sta je nergens en dan is de weg zoveel moeilijker.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 09:38

Citaat:
Paardensport is nu eenmaal duur. Als je zelf werkt dan kan je zelf bepalen hoeveel geld je uitgeeft aan je sport maar als je nog afhankelijk bent van je ouders niet. Het is ook zo dat je meestal met een sport begint van jongsaf en ook al heb je talent zonder goede begeleiding sta je nergens en dan is de weg zoveel moeilijker

Helemaal mee eens!!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:56

Op een kant en klaar paard rijden is ook niet makkelijk. Het feit dat je in de L moet wijken en dat getrainde Z-paard gewoon een appuyement inzet?!?

Probeer maar s met een pony van 1.48 m tussen de paarden in de Z2 mee te draaien. Kom er best doorheen maar heel veel jury's hebben toch ook wel een instelling van: Ze kan toch niet naar het ZZ-licht dus waarom een winstpunt?

Beetje jammer!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:57

Met veel talent en een zeer matig paard en geen geld voor les denk ik niet dat je de hoge dresuur gaat halen.. (Z en hoger)

Echter met weinig talent een spetterbok onder je kont en les van top instructeurs met geld voor goed spul en niet te vergeten vervoer om iedere week proefjes te rijden moet je het Z mindstends kunnen halen of je moet echt verschrikkelijk slecht rijden.

Dus in die zin is dressuur weldegelijk te koop.

Springen is ook te koop, maar wellicht dat de factor talent een iets grotere rol speelt. Je hebt inzicht nodig om een paard goed voor de sprong te krijgen en daarnaast moet het het uit kunnen zitten.
Bij ponny's is het vaak, zitten sturen en bidden dat het goed gaat. Maar ook een fenomenaal springpaard heeft goede begeleiding nodig in een parcours. En als je zelf de afstanden niet ziet, dan kan je een paard van 100000 euro kopen maar dan betwijfel ik of je die zo naar het ZZ rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:57

Sorry, maar dan geef je toch echt rare hulpen als je wilt wijken en er komt een appuyement te voorschijn Lachen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:07

Kel2004 schreef:
Op een kant en klaar paard rijden is ook niet makkelijk. Het feit dat je in de L moet wijken en dat getrainde Z-paard gewoon een appuyement inzet?!?

Probeer maar s met een pony van 1.48 m tussen de paarden in de Z2 mee te draaien. Kom er best doorheen maar heel veel jury's hebben toch ook wel een instelling van: Ze kan toch niet naar het ZZ-licht dus waarom een winstpunt?

Beetje jammer!

Dat van die punten is zeker jammer inderdaad Kel.

Het gaat er denk ik niet altijd om dat een paard kant en klaar is. Dat niet iedereen op een Z paard kan rijden ben ik roerend met je eens.

Maar het maakt wel verschil of jij een "gewoon" paard kan kopen of een dressuurkanon met gangwerk waat je u tegen zegt en die makkelijk kan bewegen. Neem die wedstrijd toe bij de gooische dat paard (donkerbuine hengst met superbeweging) waar je tegen reed.. daar is bijna niet tegen te rijden met een pony, en toch weet ik niet wat knapper is (ik weet wel welk paard duurder is).

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:09

Eens, helaas. Maar zo werkt het in de hele wereld nu eenmaal, geld is de sleutel tot macht!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:46

Anoukie schreef:
Eens, helaas. Maar zo werkt het in de hele wereld nu eenmaal, geld is de sleutel tot macht!

Helaas.

Wat ik wel prachtig vind is dat arme braziliaanse jongens die super kunnen voetballen het ver kunnen schoppen.
In de dressuur is dat niet altijd het geval.
Want om te leren rijden moet je ook heel wat dokken.
En wil je GP rijden moet je natuurlijk van een ervaren GP ruiter les nemen, en zo'n les lijkt me ook niet de goedkoopste.
Wat mij betreft hoort dressuur bij een van de duurste sporten.

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:59

Ik ben het er mee eens want als je goed kan rijden en je krijgt een heel goed paard kan je heel erg ver komen. Ik vind eht zelf veel knapper als je een jong paard krijgt(wat nog niks kan!) wat je tot bijvoorbeeld het Z brengt.