strenge jury = goede jury ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:49

Ja maar je kunt je wel opgeven, maar je moet eerst ingeloot worden... Scheve mond
Waarom laten ze maar zo weinig mensen toe op de cursussen?

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:54

Ik zou dat wel willen maar hoor regelmatig om me heen dat je daar niet doorheenkomt en dat er altijd weer vriendjes van mensen die bij de KNHS werken worden geplaatst voor die cursussen.

Maar aan de andere kant ik vind het leuker om zelf te rijden en om leerlingen te begeleiden in de weekenden. Daar haal ik denk ik meer voldoening uit dan vier uur in een hokje te zitten en vaak, van de 20 combinaties maar 4 of 5 echt goede te zien.

timeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:05

Ik ben blij met alle juryleden; soms zit het mee, soms zit het tegen.
Ze zitten er voor ons, en maken het mogelijk dat we ieder weekend op
wedstrijd kunnen.
Zij liggen er niet wakker van als jij dramatische punten hebt, en ik was
eigenlijk ook niet van plan om er minder om te slapen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:31

risthia schreef:
Ik zou dat wel willen maar hoor regelmatig om me heen dat je daar niet doorheenkomt en dat er altijd weer vriendjes van mensen die bij de KNHS werken worden geplaatst voor die cursussen.

Onzin, ik heb totaal geen vriendjes bij de KNHS en ben tot 2 x toe meteen voor de 1e keer ingeloot voor de jurycursus. Eerst voor de L, nu voor de M.
Volgens mij een combinatie van factoren: hoe vaak wil je jureren, wat rijd je zelf en wat heb je verder nog gedaan?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:40

Ik ben trouwens in de ring ook wel te goedig met mijn punten. Onder het mom van 'met 135 punten weten ze ook wel dat het niet goed is' heb ik nog nooit een verliespunt gegeven.
En vaak denk ik ook bij mezelf: we doen dit allemaal voor onze hobby, dus waarom zulke lage punten? Het moet wel leuk blijven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:58

CGJ12 schreef:
Zeker als jury-CGJ12 even met Jazz-fokker-CGJ12 overlegt...........
Haha!

Stoute jongen! Slim

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:15

Fitzroy schreef:
Onzin, ik heb totaal geen vriendjes bij de KNHS en ben tot 2 x toe meteen voor de 1e keer ingeloot voor de jurycursus. Eerst voor de L, nu voor de M.
Volgens mij een combinatie van factoren: hoe vaak wil je jureren, wat rijd je zelf en wat heb je verder nog gedaan?

Weet jij nog welke antwoorden je hebt gegeven? Ik heb toch de nodige ervaring, maar ben nu al 2 keer uitgeloot! Afgelopen keer heb ik het formulier met een (bevriend) jurylid ingevuld en dat heeft dus ook niet mogen baten....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:31

Loten gaat toch blind? dus alle ingevulde formulieren in een hoge hoed? Of word ik nou nog blond op me ouwe dag?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:46

amondi schreef:
Loten gaat toch blind? dus alle ingevulde formulieren in een hoge hoed? Of word ik nou nog blond op me ouwe dag?

Dat idee krijg je wel, dat er dus geloot wordt! Ik neem aan dat ze op zich eerst alle criteria van alle ingevulde formulieren bekijken en daaruit een groepje selecteren die ze gaan bespreken. Je krijgt dus idd het idee dat ze gewoon loten.....

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:03

Loten gaat bij de knhs echt niet blind. Ik ken een grand prix amazone en een prix st george amazone hier uit de buurt die er nu al drie keer niet door zijn gekomen voor de L cursus. Maar er werkt iemand die zelf een keer Z heeft gestart bij de KNHS op de wedstrijdadministratie en toevallig zitten er elke keer twee van haar vriendinetjes wel bij, en die hebben echt niets meer of zelfs minder als haar gepresteerd. Nee, dat gaat echt niet helemaal eerlijk hoor......

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 08:20

Ik ben het helemaal met Fitz eens, het is echt onzin dat het vriendjes politiek is, althans, vriendjespolitiek, dat is niet mijn ervaring, ik ben als totaal onbekend simpel Z1 amazone-tje direct de eerste keer dat ik mij opgaf geplaatst voor de cursus, onderaan het inschrijfformulier stond wel iets als: het regiobestuur kan mede beslissen, terwijl ik notabene toen net in brabant woonde en daar al helemaal niemand kende ben ik wel geplaatst, ik denk dat de motivatie (waar je 1 A4-tje aan plaats voor hebt), misschien wel meer doorslaggevend is en ook wat je verder nog aan cursussen hebt gedaan, in mijn groep had bijna iedereen de Orun instructeurs opleiding gedaan

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:52

Ik ben ook na 1x Z1 te hebben gereden ingeloot. Ik reed toen met een ander paard weer L of M.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:21

Volgens mij scheelt het idd wel als je ook nog ORUN instructeursopleiding hebt gedaan, want die heb ik ook gedaan en meerderen bij mij uit de cursus.
Verder reed ik op het moment van inschrijven voor de L-cursus Z1 of M2, dat weet ik niet meer precies.
Tja, en als jij aangeeft op het formulier dat je maar 10 x of zo beschikbaar bent, kan ik me voorstellen dat ze eerder kijken naar mensen die 15 of 20 x per jaar beschikbaar zijn.

Ik zit echt wel veel te jureren. Niet ieder weekend maar iedere 2 weken wel.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:50

Bij beide keren dat ik mij inschreef had ik al de ORUN afgerond.
Verder heb ik twee cursussen bij het KWPN gedaan: basis en beoordelen.
Ik reed toen al Z (en 2e keer ZZ-licht).
Ik heb meerdere paarden in de sport uitgebracht.

Ik heb een gigantische motivatie geschreven (op advies van een 'bevriend' Z-jurylid) en aangegeven dat ik 20 x (en meer stond er volgens mij???) kon jureren per jaar......

Dat van die GP-amazones vind ik ook wel héél apart, trouwens....

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:04

Dat van die GP amazones is wel echt waar. Maar misschien lig het er ook aan in welke streek je woont. Hier in brabant zitten natuurlijk wel heel veel "paardenmensen" waardoor het aanbod een stuk groter is.... Maar goe dik vind als zulke mensen zich aanbieden dan moet je daar heeeeeeel blij mee zijn en ze aanemen, maar bij de KNHS denken ze daar anders over. Trouwens een van die amazones had ook ORUN op zak ander niet maar die heeft wel drie jaar in duistsland op een stal met grand prix paarden gereden, dan heb je toch ook wel een beetje ervaring en kijk op de paardesport lijkt me zo

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:28

amondi schreef:
...dus alle ingevulde formulieren in een hoge hoed?

.... goedgekeurde veiligheidshelm bedoel je zeker? Ja, dan moet de KNHS ook consequent zijn Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:31

risthia schreef:
Dat van die GP amazones is wel echt waar. Maar misschien lig het er ook aan in welke streek je woont.

Oh, maar ík geloofde je wel hoor. Ik vind het alleen zo raar (van de KNHS bedoel ik dan).
Er wordt idd van tevoren aangegeven hoeveel nieuwe mensen ze per provincie opleiden. Dit gaat naar het aantal startkaarthouders in dat gebied en naar verloop (juryleden die verhuizen, met pensioen gaan, etc.) in de provincies.
Tenminste, heb ik me laten vertellen.....

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:49

JA sorry, het wat ik heb geantwoord staat er een beetje l*lig zie ik nu ook, was absoluut niet naar jou bedoeld.

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:02

Ik reed dit jaar mee om het Noord-Hollands kampioenschap in de M1. 26 combinaties, die dus allemaal bij de eerste 6 of 7 van hun kring zijn geeindigd. Combinaties die dus allemaal winstpunt waardig zijn. Maar je moet dan toch echt niet denken, dat al deze combinaties in Schoorl een winstpunt reden. Nee, hoor, het was gewoon standaard, ongeveer 8 combinaties kregen een winstpunt en de rest kreeg helemaal niets. Dus in zo'n geval trekt de jury gewoon de eisen eventjes wat aan. Er waren zelfs geselecteerde combinaties die van een jury niet meer dan 120 punten kregen. Winstpuntwaardige combinaties. Ik denk dus echt dat als een jury 20 niet winstpuntwaardige combinaties moet beoordelen, er even goed een aantal een wp krijgen. En als de jury 20 winstpuntwaardige combinaties krijgt, dan gaat het niveau omhoog maar krijgen er ook maar een aantal een wp. Tja, jureren is menselijk.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:28

En dus wordt je vergeleken met de anderen en word er niet meer naar de
prestatie van de individuele combinatie gekeken.Eigenlijk niet correct vind ik.Ze moeten je beoordelen op wat je laat zien.Wat maakt het nu uit
als iedereen een wp rijd?Als ze het rijtechnisch verdiend hebben waarom
word dat zelfgemaakte regeletje er dan toch bijgehaald.Je weet dan toch ook niet waar je aan toebent.....

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:59

ik vind niet dat een strenge jury een goede jury is, ik bedoel als je je paard nou voor elkaar hebt voor de volgende klasse en je rijdt je proef netjes zonder grote fouten erin, vind ik dat je gewoon een winstpunt verdient.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:24

wauweltje schreef:
8 combinaties kregen een winstpunt en de rest kreeg helemaal niets. Dus in zo'n geval trekt de jury gewoon de eisen eventjes wat aan.

Er bestaat geen zelfgemaakt regeltje. Ik heb vaak genoeg op kampioenschappen gejureerd. En soms wordt er echt bar slecht gereden. Dit jaar mocht zelfs de hele regio door naar het kampioenschap Verward Dan ga je me niet vertellen dat de hele regio wp waardig rijdt.

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:07

Dat komt dan omdat er blijkbaar niet meer combinaties mee doen met de kring wedstrijden. Maar in Noord Holland bij de paarden zijn er combinaties genoeg. In onze kring zat de baan toch echt vol, dus die zes mensen die waren geselecteerd, die kregen dat echt niet cadeau. In sommige pony klasses, zag je dat wel. Dan waren er 4 deelnemers en die mochten dan ook allemaal mee doen om het Noord Hollands kampioenschap. Bij de paarden was daar geen sprake van. In mijn kring reden de beste allemaal het hele seizoen al winstpunten. Behalve dus op de kampioenschappen, daar zag je dus dat enkele van deze combinaties hele lage punten kregen. Ik spreek niet over mijzelf, want ik reed op de kampioenschappen best wel goede punten, maar gemiddeld ook 10 punten lager, dan dat ik normaal krijg. Het is ook geen kritiek op de jury, juryleden zijn ook mensen, je bent toch beinvloedbaar en past je ongemerkt aan het niveau aan. Dus geen kritiek, gewoon een vaststelling. Dus jury voel je niet aangevallen.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:20

Nou net een lekker voorbeeld gehad. Er reden ongeveer 25 combinaties mee in het M1. Ik geloof dat ze uiteindelijk 4 winstpunten weg heeft gegeven. Zelf was ik zuper tevreden over mijn proef, hij was mooi actief, goeie stelling buiging, fijn door zijn lijf. Kortom ik was echt dik tevreden. Zie ik mijn punten: 147! 2 x een 4 voor schouderbinnenwaarts terwijl die die goed deed, kantelde niet in zijn hoofd, bleef goed doorlopen en kwam niet tever naar binnen (zoals ie dat wel is doet) Rechtergalop aanspringen op X, kaarsrecht, goed op de letter, mooi naar voren en bleef fijn in de aanleuning, een 6 zonder commentaar. Daarna linkergalop aanspringen, slingerend, viel over de buitenschouder weg, niet op X doordat ie niet reageerde op mijn hulp, een 5! Dan vraag ik me toch echt af wat ze wil zien!
Misschien dacht ze dat ze een Z proef aan het jureren was ofzow??? Toen we terug in de auto zaten baalde ik dat ik niet naar dr toen ben gegaan. De laatste begon te rijden toen we weggingen, dus we hadden nog ff kunnen wachten.
Op zulke momenten denk ik van ik ga springen. Hoop toch echt dat deze jury niet bij kleine ponyruitertjes zo jureerd!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:47

Het kan best zijn dat de bewuste jury bij de pony's een stuk soepeler is, dat ben ik ook Knipoog

Heb je je proef trouwens op video gezien? Dan kun je pas echt zeggen of het geen 147 pnt. waard was.
Kwestie van het verschil tussen het 'beeld' en het 'gevoel'