Waarom Sven en niet Marlies of Imke ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 17:32

Nistria schreef :

Citaat:
Ik zou een risicotje nemen, je mag toch 1 resultaat wegschrappen..

Je traint toch bij Marlies, dan kan je haar dat toch gewoon vragen. ?

Soms moet je kiezen voor knallen, met de kans op grote fouten, en soms moet je op zeker rijden. Dat zal je straks in Aarhus wel merken, als je bijvoorbeeld als derde in het landenteam moet starten, en 68% voor de gouden team-medaille genoeg is. Kijken wat dan het advies van Peeters is ?!

Theo

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:37

Horsedances schreef:
Je traint toch bij Marlies, dan kan je haar dat toch gewoon vragen. ?
Theo

Ik snap je niet helemaal..

Mathijs82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 00:38

In mijn opzicht waren de twee dames ook duidelijk een grotere favorietenrol toegedicht dan Sven Rothenberger. Bert Rutten heeft dan ook vriend en vijand raar doen opkijken bij zijn keuze.

Aangenomen dat Bert de geijkte wegen bewandeld heeft dan is deze keuze hem niet alleen aan te rekenen. Voor zo ver ik mij bewust ben, gaan aan dergelijke beslissingen een overleg vooraf met de TCD ( corrigeer mij aub indien ik hier fout zit ). Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat een bondscoach volledig tegen het advies van deze commissie ingaat ( Is dit wel het geval dan zit er sowieso al iets flink mis ).

Verder redenerend kun je dus zeggen dat zowel de leden van de TCD als Bert Rutten een wonderlijke keuze hebben gemaakt. Wat mij al enige tijd opvalt binnen de Nederlands paardensport is het gebrek aan democratie. Verantwoording dient, vrijwel, niet afgelegd te worden waardoor persoonlijke voorkeuren makkelijk(-er) verborgen kunnen worden gehouden. In de fokkerij wordt de leuze "meten is weten" te pas en te onpas rond gestrooid. Hoewel dit in de praktijk in de dressuursport moeilijker is toe te passen kunnen we ons ook hier baseren op "gemeten feiten".

Ik denk dan ook dat het zo slecht nog niet zou zijn wanneer een bondscoach een dergelijke keuze maakt dat hij deze dan ook redelijkerwjze onderbouwd.

Een dergelijke manier van verantwoording ontbreekt dus nog steeds en dat verbaast mij ten zeerste. In principe zouden de leden van de KNHS ( waaronder wijzelf dus!! ) hiertoe makkelijk een eis kunnen neerleggen. Immers indirect betalen wij via onze clubcontributies de vergoedingen die worden uitgekeerd aan commissieleden en bondscoaches.
Ter vergelijking: als ik met een gekocht treinkaartje op een perron strand door een vertraging dan heb ik toch ook recht op een uitleg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:27

Matthijs,

Wat is er niet duidelijk aan de keuze. Marlies is niet constant genoeg in haar presteren. Lancet is pas net op dit nivo. Sven is de meest voor de hand liggende keuze, hij heeft progressie gemaakt en hij kan de druk aan van dit soort evenementen.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:10

Waar slaat het op lancet is nog net op dit niveau maakt dat nou uit hij presteert nu toch goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hij presteert beter dan sven en antoinette op het moment by the way twijfel ik ook nog eens over de plaats van antoinette in het team die heeft de laatste observatie wedstrijd niet gereden en in nijmegen reed ze ook echt niet voldoende. Ik vind dat ze inderdaad ook marlies of imke nog een kans in aken hadden moeten geven. Dan kun je zeggen dat het nu nog te vroeg is voor die twee maar dat is natuurlijk een heel makelijk excuus mischien is over vier jaar wel te laat!!!!!!!!!!!!!!

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:18

relax jo, hij heeft wel gelijk hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:23

hoho schreef:
Waar slaat het op lancet is nog net op dit niveau maakt dat nou uit hij presteert nu toch goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hij presteert beter dan sven en antoinette op het moment by the way twijfel ik ook nog eens over de plaats van antoinette in het team die heeft de laatste observatie wedstrijd niet gereden en in nijmegen reed ze ook echt niet voldoende. Ik vind dat ze inderdaad ook marlies of imke nog een kans in aken hadden moeten geven. Dan kun je zeggen dat het nu nog te vroeg is voor die twee maar dat is natuurlijk een heel makelijk excuus mischien is over vier jaar wel te laat!!!!!!!!!!!!!!

Volgens de regels had Imke niet eens in het A kader mogen zitten.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:24

Na nijmegen wel hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Als iemand na zulke sterke wedstrijden nog niet in het a kader hoort dan klopt er iets niet in onze procedure. Ze rijdt de helft van alle a kader leden eraf weet niet wat ze nog meer moet doen voordat jij vind dat ze die plek verdiend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:27

Hoho: Laat je toetsenbord eens nakijken, je ! blijft een beetje hangen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:28

Mij leek het nu ook wel het goede moment om 1 van hun ook naar Athene te laten gaan, die paarden zijn nu goed in vorm ,kijk vooral naar Lancet, wie weet over 4 jaar dat het even minder gaat, zou toch jammer zijn! Maarja wie ben ik Knipoog Ik vind het alleen nog zo vreemd dat bert nog geen reserve ruiter aan heeft gewezen Verward Maarja opzich is het nog wel leuk voor die 2 dat ze in Aken mogen rijden, Maarja ik vind het ook nog maar de vraag of jarwo goed blijft, die vond ik in Nijmegen ook maar net net lopen achter... Maarja we zullen zien, dat de beste maar zal winnen

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:33

nee hoor helemaal niks mee aan het handje

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:38

bedoelde met mijn toetsenbord he! voordat jullie weer denken dat ik met jarwo niks aan het handje vind. Ik vraag me af of die jarwo wel door de keuring gaat komen want die kan nooit goed zijn (onthoudt dit maar goed) wordt nog een probleem

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:45

Daar zal de "huisveterinair" heus wel naar kijken hoor, Hoho...

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:53

Ja ik neem toch aan dat een paard dat niet goed is niet eens afreist naar de Spelen? Of laten ze dat op de keuring aankomen?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:02

er zal in de tussentijd heus al naar gekeken zijn.

In onze YR tijd werd er in de trainingsweek bijna dagelijks een vet check gedaan door de aangewezen vet.

Denk je echt dat ze een risico willen lopen na die ellende met Ellen of Anky de laatste keer?

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:45

Jij heb het nu over jou tijd maar dat gebeurd ook al jaren bij de senioren hoor. En toch gokken ze het er toch nog soms op. Hij kwam in nijmegen ook door de keuring heen en meerdere vonden hem in de grand prix al niet zuiver lopen.

Mathijs82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 00:31

Pipo schreef:
Citaat:
Matthijs,

Wat is er niet duidelijk aan de keuze. Marlies is niet constant genoeg in haar presteren. Lancet is pas net op dit nivo. Sven is de meest voor de hand liggende keuze, hij heeft progressie gemaakt en hij kan de druk aan van dit soort evenementen

Graag zou ik hier toch wat kanttekeningen willen maken.

Allereerst het feit dat Marlies niet constant genoeg zou presteren. Net als Sven heeft ook Marlies sinds begin dit jaar een duidelijke progressie in de kwaliteit van het rijden laten zien. Ze is vanaf 67% in januari 2004 gegroeid naar ruim 71% in de afgelopen anderhalve maand. In alle gereden wedstrijden presteerde ze in een stijgende of constante lijn. Van alle gereden wedstrijden is enkel de Grand Prix op vrijdag in Nijmegen minder geweest (69%). Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat het weer die vrijdag de combinaties veel parten speelden (Lees o.m. in de paardenkrant van woensdag 30 juni 2004) wat een verklaring geeft voor de, eerste en tot op heden eenmalige, dip van Marlies.
Bronnen: Wedstrijduitslagen op www.eurodressage.com, www.zzgp.nl, www.nijmegendressuurfestival.nl

Ten tweede; het feit dat Lancet en Imke slechts sinds korte tijd op het hoogste sportniveau meedraaien doet geen enkele afbreuk aan de progressie en de kwaliteit die getoond is door deze combinatie. Juist om die reden zelfs dient deze combinatie zeker in aanmerking genomen te worden gezien de riante uitgangspositie die zij zich met deze prestaties hebben verworven.

Ten derde; de door jou genoemde progressie van Sven is veel minder dan op het eerste gezicht lijkt. Eveneens begin dit jaar scoorde Sven 69% waar Marlies als uitgangspunt 67% had. Daarnaast is de progressie van Sven pas op een veel later tijdstip ingezet ( vanaf Ermelo eind April 2004 ) en was er al vroeg in het jaar sprake van een dip, een uitglijder eerder ( 65% in de WB-GP ). Op dit moment scoren beide ruiters dus over het algemeen gelijk, zo rond de 71%.
Bronnen: Wedstrijduitslagen op www.eurodressage.com, www.zzgp.nl, www.nijmegendressuurfestival.nl

Ten vierde wordt de druk die op ruiters rust en de wijze waarop zij hiertegen bestand zijn aangehaald. Dit is mijns inziens een punt waar zeer voorzichtig mee omgesprongen dient te worden. Elke persoon voelt een andere en op een andere manier een bepaalde druk. De wijze waarmee men hiermee omgaat en deze druk een plaats toekent is afhankelijk van veel factoren. Persoonlijke omstandigheden ( die het "grote" publiek over het algemeen niet aangaan ) spelen hier een grote rol in. Als recent voorbeeld kunnen we Anky nemen die vanwege de trieste en toch nog plotse dood van haar vader zichzelf niet voldoende op niveau en tegen de druk van een OS kwalificatiewedstrijd bestand achtte om hierop te beslissen zich terug te trekken voor deelname in Ermelo in april 2004. Ook andere, soms op het zicht minder ingrijpender, gebeurtenissen kunnen dus bij ruiters de druk onevenredig doen toenemen.

Als slot wil ik opmerken dat alle genoemde ruiters veel kwaliteit hebben. Geen van hen had anders ooit op een dergelijke wijze en niveau kunnen presteren zoals wij daar nu van kunnen genieten. In feite verdienen zij, door de toewijding en passie voor de sport die zij tentoon spreiden, allen een fel begeerd ticket naar Athene.
Laatst bijgewerkt door Mathijs82 op 04-07-04 01:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Mathijs82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 00:42

Pipo schreef:
Citaat:
Volgens de regels had Imke niet eens in het A kader mogen zitten.

Hier wil ik graag een verwijzing plaatsen naar eerder discussies op dit forum in dit zelfde topic zelfs.

Horsedances schreef:
Citaat:
Nonsens, omdat jullie de regels niet goed lezen, komen dit soort misverstanden in de wereld. Er staat gemiddeld over de 3 laatste wedstrijden 70% en niet de laatste 3 keer boven de 70%.

Dus zoals zowel bij de FEI als de KNHS te lezen valt gaat het om een gemiddelde score van 70% behaald over de laatste 3 wedstrijden binnen een periode van vier maanden.
Bronnen: www.horseport.org, www.knhs.nl

Deze standaardregel in acht nemend heeft Imke dus wel degelijk recht op een plek in het A-kader. Zie hiervoor ook de onderstaande qoute.

Horsedances schreef:
Citaat:
Wouter24, je moet geen dingen blindelings overnemen van Eurodressage, zonder bron-vermelding. Maar 71.17 + 69,58 + 69,-- is gemiddeld boven de 70%.
Laatst bijgewerkt door Mathijs82 op 04-07-04 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 00:56

hoho"]
Jij heb het nu over jou tijd maar dat gebeurd ook al jaren bij de senioren hoor.
[/quote]

Duh, daarom haal ik het ook aan he.

[quote="hoho schreef:
En toch gokken ze het er toch nog soms op. Hij kwam in nijmegen ook door de keuring heen en meerdere vonden hem in de grand prix al niet zuiver lopen.

Daar kan ik niets over zeggen, heb het niet gezien. Ik zou alleen speculeren als ik zeg dat het paard wellicht nog enigzins gevoelig zou zijn vanwege een oude blessure. Maar ik mag in dat geval ook aannemen dat er optimale veterinaire begeleiding voor Jarwo aanwezig is. Wat overigens voor alle paarden op O niveau en wellicht A kader geldt...

Ook in mijn "goeie oude" tijd was er een week voor het EK een paard die niet geheel gezond was. Toch is deze geheel opgelapt (lees: begeleid) om toch mee te kunnen naar het EK.

Wat betreft Imke en A kader klopt het inderdaad dat dat zij hierin is opgenomen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 08:45

heej Mathijs82 Welkom op bokt, of mag ik .... zeggen Haha!

Camelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:45

Ik neem aan dat als er een paard een hele kleine blessure heeft gehad en die nu niet helemaal zuiver zou lopen dat ze die dan niet naar Athene en Aken sturen. Ik denk dat daar wel over nagedacht is. Enne ik vond Jarwo erg goed lopen in Nijmegen heb um 2 keer gezien en vond hem helemaal zuiver, als een paard ergens moeite mee heeft ( door een blessure) loopt ie echt niet zo goed een passage waar ze zelfs een 10 voor kreeg!Dat lijkt mij tenminste....

William

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:07

Waarom sturen we Annemarie Sanders Keizer niet (zal nog wel ergens een paatd hebben of kunnen lenen)????? Of zeggen jullie nu WIE IS DIE...
Zijn we van alle discussies af of krijgen we weer een nieuwe).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:09

Zou die nog paarden hebben, William? Lachen

Ik begrijp overigens niet wat dit voor toepasing is op dit topic... Verward

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:14

Mathijs82 schreef:
Net als Sven heeft ook Marlies sinds begin dit jaar een duidelijke progressie in de kwaliteit van het rijden laten zien. Ze is vanaf 67% in januari 2004 gegroeid naar ruim 71%

Nogmaals: Volgens de jury's wel ja; maar volgens Rutten dus niet en als jij alle wedstrijden had gezien had je Rutten waarschijnlijk misschien beter kunnen begrijpen Ik wel ieder geval ......
Rutten heeft gewoon de jury's overruled en dat verdient in mijn ogen eigenlijk ook wel respect.
Ik hoop dat hij hiermee ook de jury's eindelijk is wakker schut.

William

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:16

Tyrza

Leuk dat je nog weet wie dit is (of beter gezegd was) in de dressuursport. Ik bedoel te zeggen dat als je alle reacties doorleest er steeds hetzelfde wordt gezegd, soms net iets anders misschien. ook al is dit een discussieforum misschien is het beter te accepteren zoals het is nu. Vandaar een stom voorstel er tussendoor.............. De discussie begint steeds meer af te dwalen nar ??????
Tijd voor nieuwe onderwerpen, zijn er genoeg in de paardensport.