Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dat mag je namelijk verwachten als je ergens staat met faciliteiten dat die faciliteiten bruikbaar zijn. Kabayo schreef:Omdat ik er vanuit ga dat je paarden zich gedragen op de wei.
@pareltjes
‘Fatsoenlijk’ longeren is op 1 plek blijven staan. Dat is hoe je het leert. Daarnaast, hoezo kan je niet in een natte longeerbak longeren? Wie zegt dat het een halfjaar onder water staat? Waar staat dat klanten narrig zijn?
Dit topic gaat over TS die de pensionhouder verkeerd begrepen heeft. Niks meer…
996981 schreef:Wanneer is een cirkel op orde dan? Wie bepaald dat? Voor de een is een cirkel met water erop prima in orde. De ander schreeuwt moord en brand als er een plasje ligt en wil dan al binnen longeren.
Het is aan de pensionhouder te bepalen of en onder welke voorwaarden mensen gebruik mogen maken van welke faciliteiten.
Brainless schreef:@meggiemerg
Maar nette omgangsvormen is heel wat anders dan bepaalde regels
Ik heb in de horeca gewerkt en mobiel moest in de kantine blijven, de eigenaren liepen wel met een mobiel.
Ik mocht echt niet bij bekende (even) aan tafel gaan zitten, eigenaar deed dat wel.
Dat is het voordeel als je ergens zeggenschap over hebt.

Pareltjes schreef:Begin geen pension als je niet tegen het extra werk kunt. Paarden zijn dieren, mensen soms ook. Onverwachte zaken gebeuren. Deal ermee, los ze op. Maak geen drama en begeleid je pensionklanten als ze de kennis niet hebben. Vroeger was het een vak met rijksdiploma. Nu zijn er die als ze 4 stallen en een postzegel aan wei hebben ineens “ een pensionstal zijn “. Een paar stallen en een wei maken je nog lang geen fatsoenlijk pensionstal. Daar komt veel meer bij kijken. Vind het niets gek dat er zoveel geklaagd wordt.
Pareltjes schreef:Begin geen pension als je niet tegen het extra werk kunt. Paarden zijn dieren, mensen soms ook. Onverwachte zaken gebeuren. Deal ermee, los ze op. Maak geen drama en begeleid je pensionklanten als ze de kennis niet hebben. Vroeger was het een vak met rijksdiploma. Nu zijn er die als ze 4 stallen en een postzegel aan wei hebben ineens “ een pensionstal zijn “. Een paar stallen en een wei maken je nog lang geen fatsoenlijk pensionstal. Daar komt veel meer bij kijken. Vind het niets gek dat er zoveel geklaagd wordt.
Popstra schreef:Nou ja, feit is wel dat de betreffende longeer cirkel wel begaanbaar moet blijven als het elders pertinent niet gedaan mag worden.
Juut schreef:Ik ben beetje verbaasd dat er mensen hier zijn, die verwachten dat een longeercirkel er altijd prachtig droog bij ligt...eh, welkom in Nederland?
Elisa2 schreef:MyWishMax schreef:Maar we weten helemaal niet of je niet kan longeren in de longeerbak. Ja hij is nat, maar nat alleen is geen probleem. Daar kan nog steeds in gelongeerd worden, je moet alleen paard en spullen schoonmaken daarna.
Vind je longeren een vervanging van vrije beweging dan? Ik vind alleen kunnen rennen aan de longeerlijn veel sneuer.
En sorry, ik longeer al jaren niet meer en rijd ook niet elke dag hoor. Heb longeren en rijden absoluut niet nodig dagelijks, want dat is beide training en heb ik nooit elke dag gedaan want dat is ook niet goed voor ze.
Als longeren nodig is voor het welzijn is het welzijn sowieso niet op orde.
Dat laatste is echt veel te kort door de bocht voor alle mensen die niet meer kunnen rijden en toch hun paard goed willen trainen aan de longe.
Dus helemaal eens met Pareltjes, als het aangeboden wordt moet het gewoon goed zijn. En dan nog denk ik dat niemand er over valt als het een paar dagen per jaar niet kan. Wel als het gewoon structueel niet goed is.
josien_m_ schreef:Juut schreef:Ik ben beetje verbaasd dat er mensen hier zijn, die verwachten dat een longeercirkel er altijd prachtig droog bij ligt...eh, welkom in Nederland?
Ja en anders eisen dat het longeren ergens anders kan...
In je eigen plek kan ook niet altijd alles. En je gras gras willen houden lijkt me een prima standpunt trouwens. Dat gun ik mijn dieren namelijk ook graag.
Brainless schreef:Popstra schreef:Nou ja, feit is wel dat de betreffende longeer cirkel wel begaanbaar moet blijven als het elders pertinent niet gedaan mag worden.
Ja en nee.. als de pensioneigenaar zegt: vanaf volgende maand is de longeercirkel er niet meer dan heb je daar ook mee te dealen.
Pensioncontracten zijn vaak per maand opzegbaar en daardoor ook per maand aanpasbaar.
996981 schreef:Wanneer is een cirkel op orde dan? Wie bepaald dat? Voor de een is een cirkel met water erop prima in orde. De ander schreeuwt moord en brand als er een plasje ligt en wil dan al binnen longeren.
---------------------------
Gras behouden kan ook prima zelfs als paarden het hele jaar rond er op staan. Is niet moeilijk, je zult alleen minimaal 0,7 hectare per paard moeten rekenen en dat is op droge vruchtbare zandgrond. Natte polders, tja dan zul je veel ruimer moeten gaan rekenen. Heb je 3 paardjes in pension en 7000 m2 grond gaat het fout. Dat is ook precies waar de schoen wringt. Postzegeltjes van weides. Als je dan ook nog eens een ondergelopen longeercirkel hebt en je niks in de bak mag doen, gaan mensen klagen. Als paarden dan de winter rond in kleine paddocks staan en eigenlijk niet lekker los kunnen, niet gelongeerd kunnen worden, alleen maar in de krul i ( want oh ze zijn zo fris ) de bak ik mogen vind ik dat geen kundig pensionstal. Diep triest voor de paarden trouwens..