Niet longeren in de bakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:43

Precies wat kabayo zegt. Sommige dingen weet je niet van te oren en sommige pensionklanten blijken er toch heel andere normen en waarden op na te houden. Zie het begin van dit topic. Maar inderdaad voor mij de reden geen pensionklanten meer te nemen en geen geld meer te vangen daarvoor (dat overigens niet uitkon maar ook dat is een andere discussie).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:46

Ik ben het daar ook mee eens.
Maar als er een duidelijke regel is waarvan ts in dit geval niet op de hoogte was. Dan heb je je daar wel aan te houden en in gesprek te gaan met de stalhouder over dat je toch longeerd in de bak tot de paddock/longeerbaan/cirkel weer op orde is :') :') Dat mag je namelijk verwachten als je ergens staat met faciliteiten dat die faciliteiten bruikbaar zijn.

996981

Re: Niet longeren in de bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:26

Wanneer is een cirkel op orde dan? Wie bepaald dat? Voor de een is een cirkel met water erop prima in orde. De ander schreeuwt moord en brand als er een plasje ligt en wil dan al binnen longeren.

Het is aan de pensionhouder te bepalen of en onder welke voorwaarden mensen gebruik mogen maken van welke faciliteiten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:38

Kabayo schreef:
Omdat ik er vanuit ga dat je paarden zich gedragen op de wei.

@pareltjes
‘Fatsoenlijk’ longeren is op 1 plek blijven staan. Dat is hoe je het leert. Daarnaast, hoezo kan je niet in een natte longeerbak longeren? Wie zegt dat het een halfjaar onder water staat? Waar staat dat klanten narrig zijn?
Dit topic gaat over TS die de pensionhouder verkeerd begrepen heeft. Niks meer…

Omdat je er vanuit gaat dat paarden zich gedragen op wei? Wat is dit nu weer ? De wei is bedoeld zodat een paard zn ding kan doen. Rondjes racen hoort daar gewoon bij. Zolang ze elkaar of de omheining niet slopen mogen ze doen en laten wat ze willen. Iets met dierenwelzijn… Jammer van je gras, neem schapen.

Nee longeren is niet op 1 plek blijven staan. Longeren is meebewegen, niet statisch een paard om je heen “ jagen” in een ronde cirkel waar het lekker tegen de wanden kan plakken. Maar zodra ze in een vierkante / langwerpige of vrije setting komen de eigenaar meesleuren. Longeren is gehoorzaamheid in iedere setting. Zodra je dat onder de knie hebt kun je rustig op een “ dure bodem “ in binnen/buitenbak longeren zonder deze te verknallen.

Longeren op een natte cirkel, ieder zn ding, niet het mijne.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 28-10-25 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:41

Ja leuk de theorie van brave, gehoorzame paarden en bekwame baasjes. De pratijk is weerbarstiger

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:49

Begin geen pension als je niet tegen het extra werk kunt. Paarden zijn dieren, mensen soms ook. Onverwachte zaken gebeuren. Deal ermee, los ze op. Maak geen drama en begeleid je pensionklanten als ze de kennis niet hebben. Vroeger was het een vak met rijksdiploma. Nu zijn er die als ze 4 stallen en een postzegel aan wei hebben ineens “ een pensionstal zijn “. Een paar stallen en een wei maken je nog lang geen fatsoenlijk pensionstal. Daar komt veel meer bij kijken. Vind het niets gek dat er zoveel geklaagd wordt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:00

996981 schreef:
Wanneer is een cirkel op orde dan? Wie bepaald dat? Voor de een is een cirkel met water erop prima in orde. De ander schreeuwt moord en brand als er een plasje ligt en wil dan al binnen longeren.

Het is aan de pensionhouder te bepalen of en onder welke voorwaarden mensen gebruik mogen maken van welke faciliteiten.

Volgens mij wel aan beide partijen.
Laat ik het zo zeggen. Als ik het niet goed zou vinden zou ik er niet longeren en als dan ook de bak niet gebruikt mag worden ervoor dan zou ik vast opzoek gaan naar een ander plekkie. Want dan is dat kennelijk niet de juiste plek voor het paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:04

Brainless schreef:
@meggiemerg
Maar nette omgangsvormen is heel wat anders dan bepaalde regels
Ik heb in de horeca gewerkt en mobiel moest in de kantine blijven, de eigenaren liepen wel met een mobiel.
Ik mocht echt niet bij bekende (even) aan tafel gaan zitten, eigenaar deed dat wel.
Dat is het voordeel als je ergens zeggenschap over hebt.

Ja, maar jij was daar personeel en werd betaald voor je werk. Echter als pensionklant krijg je geen geld, integendeel je bent klant en moet betalen! Hoe de eigenaar van de pensionstalling daarmee omgaat en hoe klantvriendelijk hij is, dat verschilt nogal.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:27

Pareltjes
Zo te lezen bied jij een top pensionstal aan waarbij de paarden mogen racen en ploegen de hele dag door. Fijn :j

Verder was ik bezig met mijzelf verdedigen maar dat hoeft niet. Het is ons erf en onze beslissing geweest en daarom gestopt met stalling. Zodat we genoeg hebben voor onze eigen brave paarden die gerust een sprintje trekken en uit hun plaat kunnen gaan. Maar dit niet de gehele dag door doen

Ik trek mij terug. Ts reageert logischerwijs toch niet meer en heeft aan zulke reacties toch niets
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 28-10-25 14:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:28

Pareltjes schreef:
Begin geen pension als je niet tegen het extra werk kunt. Paarden zijn dieren, mensen soms ook. Onverwachte zaken gebeuren. Deal ermee, los ze op. Maak geen drama en begeleid je pensionklanten als ze de kennis niet hebben. Vroeger was het een vak met rijksdiploma. Nu zijn er die als ze 4 stallen en een postzegel aan wei hebben ineens “ een pensionstal zijn “. Een paar stallen en een wei maken je nog lang geen fatsoenlijk pensionstal. Daar komt veel meer bij kijken. Vind het niets gek dat er zoveel geklaagd wordt.

Volledig met jou eens, in al je posts hier in dit topic trouwens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:35

Pareltjes schreef:

Voor reacties als dit heb ik geen mensen meer op pension.
Ondanks dat ik niet voldoe aan je geschetste criteria.

En door dat klagen zijn er steeds meer stallen die stoppen en hebben de mensen die een paard hebben minder keuze.

En juist de mensen die meer gaven als service ipv de eenheidsworst van de grote stallen, zijn dan juist de mensen die zeggen, zoek het lekker uit.
Koop zelf je spul maar, ik hou het weer lekker prive

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:35

Nou ja, feit is wel dat de betreffende longeer cirkel wel begaanbaar moet blijven als het elders pertinent niet gedaan mag worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:40

Maar is nat begaanbaar of niet?

Glad, dan zeg ik niet, nat kan meestal prima.

Zelf heb ik op stallen gestaan waar geen longeercirkel was, waar het in de bak mocht.
Maar enkel die een net zadelmakke hadden werd er weinig gelongeerd.
Want alles stond 365 dagen per jaar op een droge grote weide..
Dus mensen gingen rijden of niets, longeren erg weinig. Want dat perse laten bewegen was niet nodig aan de longe.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:45

Het licht er ook aan hoe je er staat.

Ik bedoel huur je een stal met de faciliteiten waaronder een goede longeerpaddock. Dan verwacht je niet tot je knieën in het water te staan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:48

Ik ben beetje verbaasd dat er mensen hier zijn, die verwachten dat een longeercirkel er altijd prachtig droog bij ligt...eh, welkom in Nederland? :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:59

Popstra schreef:
Nou ja, feit is wel dat de betreffende longeer cirkel wel begaanbaar moet blijven als het elders pertinent niet gedaan mag worden.

Ja en nee.. als de pensioneigenaar zegt: vanaf volgende maand is de longeercirkel er niet meer dan heb je daar ook mee te dealen.
Pensioncontracten zijn vaak per maand opzegbaar en daardoor ook per maand aanpasbaar.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:00

Juut schreef:
Ik ben beetje verbaasd dat er mensen hier zijn, die verwachten dat een longeercirkel er altijd prachtig droog bij ligt...eh, welkom in Nederland? :')

Ja en anders eisen dat het longeren ergens anders kan...
In je eigen plek kan ook niet altijd alles. En je gras gras willen houden lijkt me een prima standpunt trouwens. Dat gun ik mijn dieren namelijk ook graag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:19

Het is net een week nat weer en nu beginnen deze problemen zoals gebruikelijk weer. Met natte bakken, natte wei etc. Je betaalt meestal wel met de bedoeling iets met je paard te kunnen doen op de stalling. Als je weinig betaalt voor een simpele accomodatie kun je minder verwachten. Als je veel betaalt wil je meestal ook meer mogelijkheden. Onderling spanningen tussen klanten over het gebruik van onvoldoende plekken verbeteren de sfeer tussen de paardenliefhebbers ook niet bepaald. Goed management en goede faire regels zijn heel belangrijk vind ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:22

Elisa2 schreef:
MyWishMax schreef:
Maar we weten helemaal niet of je niet kan longeren in de longeerbak. Ja hij is nat, maar nat alleen is geen probleem. Daar kan nog steeds in gelongeerd worden, je moet alleen paard en spullen schoonmaken daarna.

Vind je longeren een vervanging van vrije beweging dan? Ik vind alleen kunnen rennen aan de longeerlijn veel sneuer.

En sorry, ik longeer al jaren niet meer en rijd ook niet elke dag hoor. Heb longeren en rijden absoluut niet nodig dagelijks, want dat is beide training en heb ik nooit elke dag gedaan want dat is ook niet goed voor ze.
Als longeren nodig is voor het welzijn is het welzijn sowieso niet op orde.

Dat laatste is echt veel te kort door de bocht voor alle mensen die niet meer kunnen rijden en toch hun paard goed willen trainen aan de longe.

Dus helemaal eens met Pareltjes, als het aangeboden wordt moet het gewoon goed zijn. En dan nog denk ik dat niemand er over valt als het een paar dagen per jaar niet kan. Wel als het gewoon structueel niet goed is.

Wel even goed lezen; ik reageer op de quote die erboven stond in mijn reactie waar rennen aan de longe welzijn is. Als je afhankelijk bent van de longe om te laten rennen gaat het op hele andere vlakken mis. Longeren is geen vervanging van vrije beweging zoals ik al schreef.
En dat je als je rijdt alsnog moet longeren omdat 7 dagen rijden slecht is klopt ook gewoon niet. 7 dagen trainen is sowieso niet goed en training is nodig, maar net als dat je kan longeren als je niet meer rijdt kan je ook rijden als je niet meer longeert.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:37

josien_m_ schreef:
Juut schreef:

Ja en anders eisen dat het longeren ergens anders kan...
In je eigen plek kan ook niet altijd alles. En je gras gras willen houden lijkt me een prima standpunt trouwens. Dat gun ik mijn dieren namelijk ook graag.

Gras behouden kan ook prima zelfs als paarden het hele jaar rond er op staan. Is niet moeilijk, je zult alleen minimaal 0,7 hectare per paard moeten rekenen en dat is op droge vruchtbare zandgrond. Natte polders, tja dan zul je veel ruimer moeten gaan rekenen. Heb je 3 paardjes in pension en 7000 m2 grond gaat het fout. Dat is ook precies waar de schoen wringt. Postzegeltjes van weides. Als je dan ook nog eens een ondergelopen longeercirkel hebt en je niks in de bak mag doen, gaan mensen klagen. Als paarden dan de winter rond in kleine paddocks staan en eigenlijk niet lekker los kunnen, niet gelongeerd kunnen worden, alleen maar in de krul i ( want oh ze zijn zo fris ) de bak ik mogen vind ik dat geen kundig pensionstal. Diep triest voor de paarden trouwens.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:58

Brainless schreef:
Popstra schreef:

Ja en nee.. als de pensioneigenaar zegt: vanaf volgende maand is de longeercirkel er niet meer dan heb je daar ook mee te dealen.
Pensioncontracten zijn vaak per maand opzegbaar en daardoor ook per maand aanpasbaar.

Als een contrat wijzigt, dan ben je zelfs vrij per direct te vertrekken. Dan vervalt je opzegtermijn.
Of hier in BE toch...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:03

Hier niet. Contract mag ook niet per direct wijzigen (even nood en tijdelijk enzo uitgesloten) je hebt altijd een termijn waar men zich aan moet houden dat als je niet akkoord gaat je dus het contract kan opzeggen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:07

996981 schreef:
---------------------------
Gras behouden kan ook prima zelfs als paarden het hele jaar rond er op staan. Is niet moeilijk, je zult alleen minimaal 0,7 hectare per paard moeten rekenen en dat is op droge vruchtbare zandgrond. Natte polders, tja dan zul je veel ruimer moeten gaan rekenen. Heb je 3 paardjes in pension en 7000 m2 grond gaat het fout. Dat is ook precies waar de schoen wringt. Postzegeltjes van weides. Als je dan ook nog eens een ondergelopen longeercirkel hebt en je niks in de bak mag doen, gaan mensen klagen. Als paarden dan de winter rond in kleine paddocks staan en eigenlijk niet lekker los kunnen, niet gelongeerd kunnen worden, alleen maar in de krul i ( want oh ze zijn zo fris ) de bak ik mogen vind ik dat geen kundig pensionstal. Diep triest voor de paarden trouwens..

Ben toch benieuwd; heeft pensionhouder bij aankomst dan ook aangeven dat er bij de faciliteiten een longeercirkel is die bij regen onder water staat? Want dat is wat TS aangeeft; de cirkel staat onder water. En dat het dan pech is want longeren of loswerken in de bakken is niet toegestaan; is er een alternatief aangereikt?

Want uiteindelijk zit het bij de pensionprijs in; en als het ding met iets meer regen dan normaal in het najaar blank staat, dan mag een pensionhouder zich toch wel achter de oren krabben hoe gastvrij/vriendelijk het is als hij een pensiongast een standje geeft dat de bakken niet gebruikt mogen worden anders dan voor rijden?

Zorg dan ook dat de boel voor elkaar is.

Er zijn tig excuussen of redenen te verzinnen waarom wel of niet, de ene mens gaat vrolijk rondspetteren of grondwerken, en de ander niet. Bak is verboden behalve om te rijden; de kern van de zaak is heel simpel;

de longeercirkel staat blank wat eigenlijk met wat onderhoud of extra zand te voorkomen is. Ik ben een beetje verbaasd dat men het heel normaal vindt dat bij wat regen de boel blank staat.

En bij enorm pokkeweer; elke pensionhouder anders dan de mensenstal, weet dat het met het onvoorspelbare weer soms roeien met de riemen is; communiceer dan even met elkaar. Iedereen heeft WA, en niets simpeler dan een berichtje dat het kleuteweer is en dat de regen buiten de boel blank heeft gezet .... blablabla.

En anders; zoek een gezelligere pensionstal waar de communicatie wat beter geregeld is, of de faciliteiten wel voor elkaar zijn. Wellicht zal het prijsniveau wat anders liggen, maar dat is dan een keuze.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:04

Ik vind 'maakbaarheid' een interessant issue. Het is net alsof men het gevoel met de natuur een beetje kwijt is.

Paard eet niet elke dag hetzelfde aantal kilo's, bakken zijn niet altijd even droog en gras groeit wel eens niet.

Je moet geen pensionstal beginnen als je geen service wil geven, maar je moet ook geen paard nemen als je alles onder controle wil hebben :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:06

Lindsey_99 schreef:
Ik ben een beetje verbaasd dat men het heel normaal vindt dat bij wat regen de boel blank staat.

Ach, hier in de regio staan regelmatig tunnels, kelders en sportvelden onder water door de regen. Dus dat de longeercirkel dan ook blank staat, is niet verbazingwekkend.