Waarom is de konik niet populairder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:34

Echte hypermobiliteit komt juist veel voor bij PRE's, helemaal niet bij de KWPN warmbloeden. Het wordt wel graag zo genoemd omdat ze grotere beweging hebben, door oa vaak langere koten e.d maar dat is NIET hetzelfde als echte hypermobiliteit wat een bindweefsel aandoening is en waar je ook echt niet blij mee hoeft te zijn als een paard het heeft.

Ter info, dat zijn paarden die te los zijn in het bindweefsel waardoor ze heel veel moeten compenseren met spieren en daarmee juist weer snel vast komen te zitten.

Er zijn bepaalde stromingen die het woord een beetje misbruiken, wat jammer is want daarmee raken mensen door de war.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 15:01

https://www.slu.se/en/ew-news/2022/2/le ... in-horses/

https://research.wur.nl/en/datasets/hyp ... %2Farticle

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8783495/

https://www.feif.org/2011/03/01/seminar ... dic-horse/

Hypermobiliteit is een spectrum.
Dus Ehlers Danlos is extreem de ene kant, en andere kant kan slechts een te grote mobiliteit in enkele gewrichten zijn door te los bindweefsel.

Onderzoek staat in de kinderschoenen. Niet zo gek ook, want wie gaat dat financieren? En stel nu dat iemand dat doet, en dat het inderdaad betekent dat het paard zoveel moet compenseren voor de instabiliteit dat het eigenlijk altijd pijn heeft? Dan moeten we het fokbeleid van heel erg veel rassen gaan herzien.

Aangetoonde aandoeningen binnen het stamboek van bijvoorbeeld de New Forest of de IJslander hebben internationaal tot actie geleid: het screenen van alle ouderdieren boven de 5 jaar bijvoorbeeld.
Maar in NL doen ze daar dan niks mee, of alleen de hengsten.

Lang verhaal kort: er zijn veel mensen bij gebaat tegen te spreken dat dit bestaat. Zoals veel mensen met een kortsnuit hond zichzelf vertellen dat hun hond 'lief snurkt' in plaats van 'bijna stikt'.

Kan ik 100% garantie geven dat dit werkelijk een probleem is? Nee. Mijn gevoel op basis van wat ik nu weet en heb gezien is niet positief.
Jij kunt anderzijds dus ook niet stellen dat dit niet voorkomt bij warmbloeden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 15:07

Picopico schreef:
Maar maken die verschillen een paard daadwerkelijk minder gezond? Het is geconstateerd dat die nekband bij de meeste paarden ontbreekt, hierdoor is er een grotere kans op artrose op die plek. Ja, dat is een nadeel. Maar er kunnen ook voordelen zijn toch? Waarom is het anders zo vroeg al zo gefokt?
Heeft een Konik daadwerkelijk minder kans op blessures? Is dat onderzocht? En dan uiteraard met een Konik die ook zijn hele leven 'gewerkt' heeft ipv eentje uit een natuurgebied. Anders is het geen eerlijke vergelijking. Gaan ze daadwerkelijk langer mee? Dat vraag ik me toch sterk af. Genoeg paarden van allerlei rassen die gewoon gezond 30 worden.

Uit dat onderzoek is verder naar voren gekomen dat ook niet alle Koniks die nekband hebben (in dit onderzoek was het 50/50, maar n=4). Ook daar heb je dus geen garantie. Wil je dat wel, moet je een ezel kopen.

Dan ga je er vanuit dat die nekband bewust eruit zou zijn gefokt. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Er zijn meer rassen onderzocht. Er zijn dus oer-rassen waarbij het altijd intact is, en bij de Konik lijkt dit dus te wisselen. Wellicht is dat een indicatie dat er binnen het fokken van Koniks onbedoeld dus ook weer verkeerde inmenging heeft plaatsgevonden.

Meer rigiditeit geeft meer duurzaamheid. Ook bij mensen.
Hypermobiliteit geeft voordeel aan dansers en andere mensen die hun lichaam inzetten op een manier waar grote flexibiliteit een voordeel is.
Maar het heeft ook veel gevolgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:19

Ja maar die linkjes, twee gaan over WFFS de ander bij de Friezen over het dwerggen wat gelinkt is met een vorm van Ehler Danlos, en bij de Ijslanders gaat het over een seminar en is me niet duidelijk wat de invloed is.

WFFS is wel wat anders dan hypermobiliteit, zo fokt bijvoorbeeld de hengst Koss WFFS door maar zijn nakomelingen blinken nu niet bepaald uit in lossigheid.

Ik heb echt inmiddels zoveel warmbloeden gezien, en zal nooit zeggen dat ik alles weet maar weet wel dat hypermobilliteit niet zo'n grote rol speelt als beweerd wordt. Natuurlijk zijn er wel talloze andere gezondheids problemen die aandacht vragen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 15:27

Elisa2 schreef:
Ja maar die linkjes, twee gaan over WFFS de ander bij de Friezen over het dwerggen wat gelinkt is met een vorm van Ehler Danlos, en bij de Ijslanders gaat het over een seminar en is me niet duidelijk wat de invloed is.

WFFS is wel wat anders dan hypermobiliteit, zo fokt bijvoorbeeld de hengst Koss WFFS door maar zijn nakomelingen blinken nu niet bepaald uit in lossigheid.

Ik heb echt inmiddels zoveel warmbloeden gezien, en zal nooit zeggen dat ik alles weet maar weet wel dat hypermobilliteit niet zo'n grote rol speelt als beweerd wordt. Natuurlijk zijn er wel talloze andere gezondheids problemen die aandacht vragen.

Het terugkerende thema is 'bindweefselaandoeningen-/ defecten/'
"The hereditary and lethal disorder Warmblood Fragile Foal Syndrome (WFFS) is caused by a mutation in the PLOD1 gene. The gene encodes an enzyme involved in collagen synthesis and affect the production and function of connective tissues in e.g., tendons, ligaments, skin and blood vessel walls. The disease was first described in warmblood horses, but researchers have as well found carriers in other breeds, and an affected foal has been described in Thoroughbreds. Therefore, the disease will probably change its name to Fragile Foal Syndrome (FFS)."

Bij de Friezen gaat het naast dwerggroei over 'weer' te grote beweeglijkheid van de gewrichten..... ergo: bindweefsel.

Bij de IJslanders (en andere gangenpaarden) is dit probleem al langer in zicht. Dat het wereld-stamboek daar een seminar over organiseert is veelzeggend.

Iedereen mening doet ertoe, zowel de jouwe als de mijne. Maar noch jij, noch ik kunnen ons baseren op onze eigen observaties.
Ik neem het liever serieus dat dit steeds vaker en in allerlei uitingsvormen aan het licht komt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 15:29

Elisa2 schreef:

Maar hoe weet je dat dan?

Dat is immers hetzelfde als zeggen: ik ken 40 mensen van boven de 90 die rookten, dus roken is niet zo'n probleem.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:34

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is immers hetzelfde als zeggen: ik ken 40 mensen van boven de 90 die rookten, dus roken is niet zo'n probleem.

Omdat je ziet dat ze in de praktijk geen problemen krijgen? Omdat je vooral heel veel prima functionerende paarden tegen komt die hun werk tot op keurige leeftijd leuk volhouden? Omdat ze de statistieken van jou 40 rokers ver overschrijden. Omdat het op een gegeven moment, bij een bepaalde n, niet meer aan toeval hoeft te worden toegeschreven.

En dan heb ik het niet over de meer extremen (zoals topsportpaarden(fokkerij). Tot zo ver hebben we het steeds gehad over gewone gebruikspaarden. Voor een bosrit en hooguit wat wedstrijden op basis niveau.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:41

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:

Ervaring..ik werkte professioneel in de paarden voor een lange tijd. Dus heb ik mijn leven veel meer paarden gezien en mee gewerkt dan de gemiddelde amateur. Daarnaast een fokkerij interesse dus zeker bij de warmbloeden gemiddeld goed op de hoogte van de problemen.

Veulens met het WFFS gen zijn niet levensvatbaar. Er wordt nu onderzoek gedaan of dragers van het gen extra elastisch zijn in tegenstelling tot paarden die geen drager zijn. Maar de onderzoeken daarvan zijn nog niet binnen.

Friezen met dwerg groei zijn dacht ik ook niet levensvatbaar.

Dat er bij gangenpaarden het een en ander aan de hand is qua gezondheids issues daar ben ik van op de hoogte. Voor mij ook een reden om nooit meer een gangenpaard te nemen. Maar dat is weer een andere discussie.

Edit: Fries met dwerg groei is wel levensvatbaar maar de dwerggroei zorgt voor meerdere gezondheidsproblemen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 20-05-25 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:42

Ik twijfel of rigiditeit duurzamer is want dan zouden tinkers en trekpaarden minder beenproblemen moeten hebben toch bijvoorbeeld? Terwijl er behoorlijk wat peesblessures zijn bij genoemde paarden.Of is mijn idee niet correct ?
Trouwens…hoe zit de nekband bij trekpaarden dan ?
Interessant om mee te lezen dit :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 15:45

fieptoutje
Laatst bijgewerkt door Ninx op 20-05-25 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 15:45

pol013 schreef:
Omdat je ziet dat ze in de praktijk geen problemen krijgen? Omdat je vooral heel veel prima functionerende paarden tegen komt die hun werk tot op keurige leeftijd leuk volhouden? Omdat ze de statistieken van jou 40 rokers ver overschrijden. Omdat het op een gegeven moment, bij een bepaalde n, niet meer aan toeval hoeft te worden toegeschreven.

En dan heb ik het niet over de meer extremen (zoals topsportpaarden(fokkerij). Tot zo ver hebben we het steeds gehad over gewone gebruikspaarden. Voor een bosrit en hooguit wat wedstrijden op basis niveau.

Ja, maar dat is de observatie van jullie 2 in jullie omgeving.
Dat is ook mijn observatie in mijn kleine cirkel.

Maar dat er zoveel over gezegd en geschreven wordt, het onderwerp van gesprekken binnen stamboeken is, dat er ook al wat gepubliceerd onderzoek is, en dat er op klinieken ook steeds meer over gesproken wordt (alhoewel het overal nog een beetje een taboe-onderwerp is), zegt natuurlijk wel iets.

We kunnen het niet zomaar naar het rijk der fabelen verwijzen omdat wij er toevallig geen hands on ervaring mee zouden hebben of het wellicht niet als zodanig herkennen. Ik doe dat althans niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 15:47

office schreef:
Ik twijfel of rigiditeit duurzamer is want dan zouden tinkers en trekpaarden minder beenproblemen moeten hebben toch bijvoorbeeld? Terwijl er behoorlijk wat peesblessures zijn bij genoemde paarden.Of is mijn idee niet correct ?

Waarom zouden deze paarden meer rigide zijn? Dat weten we niet.
Ze zijn alleen maar 'grover' gebouwd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 15:49

Elisa2 schreef:
Ervaring..ik werkte professioneel in de paarden voor een lange tijd. Dus heb ik mijn leven veel meer paarden gezien en mee gewerkt dan de gemiddelde amateur. Daarnaast een fokkerij interesse dus zeker bij de warmbloeden gemiddeld goed op de hoogte van de problemen.

Veulens met het WFFS gen zijn niet levensvatbaar. Er wordt nu onderzoek gedaan of dragers van het gen extra elastisch zijn in tegenstelling tot paarden die geen drager zijn. Maar de onderzoeken daarvan zijn nog niet binnen.

Friezen met dwerg groei zijn dacht ik ook niet levensvatbaar.

Dat er bij gangenpaarden het een en ander aan de hand is qua gezondheids issues daar ben ik van op de hoogte. Voor mij ook een reden om nooit meer een gangenpaard te nemen. Maar dat is weer een andere discussie.

Edit: Fries met dwerg groei is wel levensvatbaar maar de dwerggroei zorgt voor meerdere gezondheidsproblemen.

Alhoewel ik jouw ervaringen interessant vind om te lezen, zijn ze niet representatief voor de gehele populatie. Mijn ervaringen ook niet.

Alle voorgenoemde zaken hebben 1 gemene deler: afwijkingen in het bindweefsel. Of beter gezegd: het gen dat verantwoordelijk is voor de rigiditeit en regeneratie hiervan.

Helaas zijn we het eens over gangenpaarden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:52

Voor de fokkerij is het wellicht daarmee een heel interessant onderwerp.
Voor het kopen van een paard en zoeken naar een ras minder.

Daarvoor zijn er simpelweg op dit moment gewoon genoeg gezonde paarden te koop. Dan laat je alles met een hint van hypermobiliteit gewoon staan.

Tenzij je een rijpaard koopt waar je óók mee wil fokken. Dan misstaat het je niet om hier verder over door te piekeren zodat je de kans op gezonde nakomelingen vergroot.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 15:57

pol013 schreef:
Voor de fokkerij is het wellicht daarmee een heel interessant onderwerp.
Voor het kopen van een paard en zoeken naar een ras minder.

Daarvoor zijn er simpelweg op dit moment gewoon genoeg gezonde paarden te koop. Dan laat je alles met een hint van hypermobiliteit gewoon staan.

Tenzij je een rijpaard koopt waar je óók mee wil fokken. Dan misstaat het je niet om hier verder over door te piekeren zodat je de kans op gezonde nakomelingen vergroot.

Dat is een persoonlijke afweging.
Ik heb nu 1 paard die dit in behoorlijke mate heeft, dat is voor hem niet fijn (pijnlijk), en voor mij dus ook een reden om dat niet meer te willen.
Natuurlijk wordt je op die manier wel beïnvloed. Het is niet dat ik ze dagelijks bij bosjes tegen kom. Maar doordat je er zelf ervaring mee hebt, ga je het wel makkelijker herkennen en houdt het je meer bezig.

Maar ik zou dat niet alleen als parameter hanteren hoor... ik heb mijn vinklijstje zeg maar :-P

Ik hoef er ook geen 'gelijk' over te krijgen hoor, ik weet immers niet zeker hoe groot dit probleem is. Maar ik ben er wel alert op.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:57

Ninx schreef:
office schreef:

Waarom zouden deze paarden meer rigide zijn? Dat weten we niet.
Ze zijn alleen maar 'grover' gebouwd.

Omdat die rassen niet hypermobiel zijn toch ? Het zijn geen rassen met extra beweging en doorverende koten ?
Overigens doe ik graag mee met de zoektocht naar een heel gezond sterk paard .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 16:10

office schreef:
Omdat die rassen niet hypermobiel zijn toch ? Het zijn geen rassen met extra beweging en doorverende koten ?
Overigens doe ik graag mee met de zoektocht naar een heel gezond sterk paard .

Dat zegt dus blijkbaar niet zoveel...
Het is ook gevonden bij een groep semi wilde pony's waar 1 hengst door de mens is geselecteerd om alle merries te dekken. Blijkbaar droeg hij dat gen, en is de genenpool te klein gemaakt zodat alle nakomelingen het ook krijgen.

Bovendien is het vaak ook slecht waarneembaar. Veel dieren met hypermobiliteit kunnen juist meer stijfheid tonen.

Er zijn ook stamboeken waar 1 hengst gewoon de beste kwaliteiten had )en iedereen het liefst die hengst op zijn merries zet), en heel veel is ingezet en er te weinig vers bloed in de populatie komt.

Uiteindelijk is een gezond sterk paard de wens van iedereen.... ik ben misschien wel een zeurdoos, maar liever een zeurdoos dan spijt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:33

Ik vind jou geen zeurdoos hoor, maar zie wel bijvoorbeeld dat als er een stamboek is wat veel onderzoek doet naar gezondheid bijvoorbeeld het KWPN is.

De hengsten en merries moeten aan strenge röntgenologische eisen voldoen. (In ieder geval voor predikaat/ goedkeuring) HKO is er inmiddels uitgefokt, er wordt met OC/OCD waarden gewerkt en er is nu een proef om ook de rug foto,s mee te gaan nemen. (KS)
Wffs is op de radar, evenals ECVM. En dat zijn dan ook vaak de meest voorkomende gezondheidsproblemen in dit stamboek.

Hier tegenover staan veel stamboeken die helemaal niet röntgenologisch laten keuren. Dan weet je dus ook nooit wat er allemaal ingefokt wordt op dat gebied.

superpony

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:37

Cijfers zijn maar deels betrouwbaar.

Hoeveel veulens overleven en worden werkelijk een volwassen paard? Hoeveel jonge paarden verdwijnen links en rechts als ze niet voldoen? En hoeveel komen op de markt zonder papieren omdat ze minder perfect zijn? Die worden allemaal niet meegerekend bij onderzoeken.

koend

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:38

Vraagje.
Hoe wordt er geselecteerd in populaties in natuurgebieden?
Laat het ons over Nederland/Belg houden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:28

Hypermobiliteit is ook wel een issue bij dravers.
Er was zelfs een keer een merrie die in wedstrijd conditie op de poetsplaats ofzo zich verstapte en zomaar de heup uit de kom had. En volgens mij moest worden ingeslapen.
Misschien is er online via onderzoek bij dravers ook wel meer te vinden over het onderwerp.

Koend qua selecteren wat ik wel weet is dat afwijkende kleuren (vos) eruit worden gehaald. Maar verder…. Volgens mij verder niet echt.

Trouwens ook heb ik in Oostvaardersveld wel een konik hengst bevangen zien staan, die kwam bijna niet meer van zijn plek af. Maar bleef doen alsof er niks aan de hand was en de leidende hengst zijn qua attitude.
Het zijn dus wel echt harde paardjes als je het zo bekijkt. Er wordt ook best wel pittig geklierd onderling. Ik vond er veel meer dynamiek inzitten dan in onze normale groepjes paarden op de weide zegmaar, best energiek zijn ze ook.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 23:29

Elisa2 schreef:
Echte hypermobiliteit komt juist veel voor bij PRE's, helemaal niet bij de KWPN warmbloeden. Het wordt wel graag zo genoemd omdat ze grotere beweging hebben, door oa vaak langere koten e.d maar dat is NIET hetzelfde als echte hypermobiliteit wat een bindweefsel aandoening is en waar je ook echt niet blij mee hoeft te zijn als een paard het heeft.

Ter info, dat zijn paarden die te los zijn in het bindweefsel waardoor ze heel veel moeten compenseren met spieren en daarmee juist weer snel vast komen te zitten.

Er zijn bepaalde stromingen die het woord een beetje misbruiken, wat jammer is want daarmee raken mensen door de war.

Ik heb even gezocht en je hebt gelijk, het komt veel voor bij Iberische paarden…..
-O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 07:44

Ja en meer bij PRE,s dan Lusitano,s maar die laatste hebben volgens mij weer meer kans op pssm. En zo is er altijd wat hè?

Interessant Marigold, dat had ik niet zo gezocht achter Dravers en hoor het voor het eerst. Lijkt me helemaal niet handig in races..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:22

Picopico schreef:
Maar maken die verschillen een paard daadwerkelijk minder gezond? Het is geconstateerd dat die nekband bij de meeste paarden ontbreekt, hierdoor is er een grotere kans op artrose op die plek. Ja, dat is een nadeel. Maar er kunnen ook voordelen zijn toch? Waarom is het anders zo vroeg al zo gefokt?
Heeft een Konik daadwerkelijk minder kans op blessures? Is dat onderzocht? En dan uiteraard met een Konik die ook zijn hele leven 'gewerkt' heeft ipv eentje uit een natuurgebied. Anders is het geen eerlijke vergelijking. Gaan ze daadwerkelijk langer mee? Dat vraag ik me toch sterk af. Genoeg paarden van allerlei rassen die gewoon gezond 30 worden.

Uit dat onderzoek is verder naar voren gekomen dat ook niet alle Koniks die nekband hebben (in dit onderzoek was het 50/50, maar n=4). Ook daar heb je dus geen garantie. Wil je dat wel, moet je een ezel kopen.

Interessant! Ik heb een anatomieboek uit de jaren 70. Ook daarin werd al beschreven dat de lamel van het nuchale ligament (de "nekband" genoemd in dit topic) maar tot de 5e halswervel liep. Ik weet niet in hoeverre halsartrose destijds al wel of niet een rol speelde, zoals het tegenwoordig doet?

Stukje uit de tekst, met de beschrijving van de lamellen:
"Het bestaat uit vezelbundels die ontspringen aan de spinaaluitsteeksels van de tweede en derde borstwervel en aan het funiculaire deel. Deze vezels lopen waaiervormig naar craniaal en hechten aan op de tweede tot en met de vierde of vijfde halswervel."

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 09:42

Elisa2 schreef:
Ja en meer bij PRE,s dan Lusitano,s maar die laatste hebben volgens mij weer meer kans op pssm. En zo is er altijd wat hè?

Interessant Marigold, dat had ik niet zo gezocht achter Dravers en hoor het voor het eerst. Lijkt me helemaal niet handig in races..

Wel crap... ik heb ze laatst voor het eerst gereden en was helemaal betoverd!
Het moeilijke gedrag waar mensen Spaanse paarden soms van betichten kan natuurlijk ook (naast twijfelachtige afkomst soms) te maken hebben met paniek door instabiliteit.
Mijn ruin had dat ook. Die kon dan in paniek raken en helemaal los gaan.
Pas later begrijp je dat hij zijn lijf gewoon niet goed onder controle had.

Dat van die draver is ook wel akelig. Nooit eerder gehoord.
Inmiddels, na wat graafwerk, wel verhalen over Spanjaarden gevonden met heupluxaties.