Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Picopico schreef:Maar maken die verschillen een paard daadwerkelijk minder gezond? Het is geconstateerd dat die nekband bij de meeste paarden ontbreekt, hierdoor is er een grotere kans op artrose op die plek. Ja, dat is een nadeel. Maar er kunnen ook voordelen zijn toch? Waarom is het anders zo vroeg al zo gefokt?
Heeft een Konik daadwerkelijk minder kans op blessures? Is dat onderzocht? En dan uiteraard met een Konik die ook zijn hele leven 'gewerkt' heeft ipv eentje uit een natuurgebied. Anders is het geen eerlijke vergelijking. Gaan ze daadwerkelijk langer mee? Dat vraag ik me toch sterk af. Genoeg paarden van allerlei rassen die gewoon gezond 30 worden.
Uit dat onderzoek is verder naar voren gekomen dat ook niet alle Koniks die nekband hebben (in dit onderzoek was het 50/50, maar n=4). Ook daar heb je dus geen garantie. Wil je dat wel, moet je een ezel kopen.
Elisa2 schreef:Ja maar die linkjes, twee gaan over WFFS de ander bij de Friezen over het dwerggen wat gelinkt is met een vorm van Ehler Danlos, en bij de Ijslanders gaat het over een seminar en is me niet duidelijk wat de invloed is.
WFFS is wel wat anders dan hypermobiliteit, zo fokt bijvoorbeeld de hengst Koss WFFS door maar zijn nakomelingen blinken nu niet bepaald uit in lossigheid.
Ik heb echt inmiddels zoveel warmbloeden gezien, en zal nooit zeggen dat ik alles weet maar weet wel dat hypermobilliteit niet zo'n grote rol speelt als beweerd wordt. Natuurlijk zijn er wel talloze andere gezondheids problemen die aandacht vragen.
Elisa2 schreef:Ik heb echt inmiddels zoveel warmbloeden gezien, en zal nooit zeggen dat ik alles weet maar weet wel dat hypermobilliteit niet zo'n grote rol speelt als beweerd wordt. Natuurlijk zijn er wel talloze andere gezondheids problemen die aandacht vragen.
Ninx schreef:Elisa2 schreef:Ik heb echt inmiddels zoveel warmbloeden gezien, en zal nooit zeggen dat ik alles weet maar weet wel dat hypermobilliteit niet zo'n grote rol speelt als beweerd wordt. Natuurlijk zijn er wel talloze andere gezondheids problemen die aandacht vragen.
Maar hoe weet je dat dan?
Dat is immers hetzelfde als zeggen: ik ken 40 mensen van boven de 90 die rookten, dus roken is niet zo'n probleem.
Ninx schreef:Elisa2 schreef:Ik heb echt inmiddels zoveel warmbloeden gezien, en zal nooit zeggen dat ik alles weet maar weet wel dat hypermobilliteit niet zo'n grote rol speelt als beweerd wordt. Natuurlijk zijn er wel talloze andere gezondheids problemen die aandacht vragen.
Maar hoe weet je dat dan?
Dat is immers hetzelfde als zeggen: ik ken 40 mensen van boven de 90 die rookten, dus roken is niet zo'n probleem.
pol013 schreef:Omdat je ziet dat ze in de praktijk geen problemen krijgen? Omdat je vooral heel veel prima functionerende paarden tegen komt die hun werk tot op keurige leeftijd leuk volhouden? Omdat ze de statistieken van jou 40 rokers ver overschrijden. Omdat het op een gegeven moment, bij een bepaalde n, niet meer aan toeval hoeft te worden toegeschreven.
En dan heb ik het niet over de meer extremen (zoals topsportpaarden(fokkerij). Tot zo ver hebben we het steeds gehad over gewone gebruikspaarden. Voor een bosrit en hooguit wat wedstrijden op basis niveau.
office schreef:Ik twijfel of rigiditeit duurzamer is want dan zouden tinkers en trekpaarden minder beenproblemen moeten hebben toch bijvoorbeeld? Terwijl er behoorlijk wat peesblessures zijn bij genoemde paarden.Of is mijn idee niet correct ?
Trouwens…hoe zit de nekband bij trekpaarden dan ?
Interessant om mee te lezen dit
Elisa2 schreef:Ervaring..ik werkte professioneel in de paarden voor een lange tijd. Dus heb ik mijn leven veel meer paarden gezien en mee gewerkt dan de gemiddelde amateur. Daarnaast een fokkerij interesse dus zeker bij de warmbloeden gemiddeld goed op de hoogte van de problemen.
Veulens met het WFFS gen zijn niet levensvatbaar. Er wordt nu onderzoek gedaan of dragers van het gen extra elastisch zijn in tegenstelling tot paarden die geen drager zijn. Maar de onderzoeken daarvan zijn nog niet binnen.
Friezen met dwerg groei zijn dacht ik ook niet levensvatbaar.
Dat er bij gangenpaarden het een en ander aan de hand is qua gezondheids issues daar ben ik van op de hoogte. Voor mij ook een reden om nooit meer een gangenpaard te nemen. Maar dat is weer een andere discussie.
Edit: Fries met dwerg groei is wel levensvatbaar maar de dwerggroei zorgt voor meerdere gezondheidsproblemen.
pol013 schreef:Voor de fokkerij is het wellicht daarmee een heel interessant onderwerp.
Voor het kopen van een paard en zoeken naar een ras minder.
Daarvoor zijn er simpelweg op dit moment gewoon genoeg gezonde paarden te koop. Dan laat je alles met een hint van hypermobiliteit gewoon staan.
Tenzij je een rijpaard koopt waar je óók mee wil fokken. Dan misstaat het je niet om hier verder over door te piekeren zodat je de kans op gezonde nakomelingen vergroot.
Ninx schreef:office schreef:Ik twijfel of rigiditeit duurzamer is want dan zouden tinkers en trekpaarden minder beenproblemen moeten hebben toch bijvoorbeeld? Terwijl er behoorlijk wat peesblessures zijn bij genoemde paarden.Of is mijn idee niet correct ?
Trouwens…hoe zit de nekband bij trekpaarden dan ?
Interessant om mee te lezen dit
Waarom zouden deze paarden meer rigide zijn? Dat weten we niet.
Ze zijn alleen maar 'grover' gebouwd.
office schreef:Omdat die rassen niet hypermobiel zijn toch ? Het zijn geen rassen met extra beweging en doorverende koten ?
Overigens doe ik graag mee met de zoektocht naar een heel gezond sterk paard .
Elisa2 schreef:Echte hypermobiliteit komt juist veel voor bij PRE's, helemaal niet bij de KWPN warmbloeden. Het wordt wel graag zo genoemd omdat ze grotere beweging hebben, door oa vaak langere koten e.d maar dat is NIET hetzelfde als echte hypermobiliteit wat een bindweefsel aandoening is en waar je ook echt niet blij mee hoeft te zijn als een paard het heeft.
Ter info, dat zijn paarden die te los zijn in het bindweefsel waardoor ze heel veel moeten compenseren met spieren en daarmee juist weer snel vast komen te zitten.
Er zijn bepaalde stromingen die het woord een beetje misbruiken, wat jammer is want daarmee raken mensen door de war.
Picopico schreef:Maar maken die verschillen een paard daadwerkelijk minder gezond? Het is geconstateerd dat die nekband bij de meeste paarden ontbreekt, hierdoor is er een grotere kans op artrose op die plek. Ja, dat is een nadeel. Maar er kunnen ook voordelen zijn toch? Waarom is het anders zo vroeg al zo gefokt?
Heeft een Konik daadwerkelijk minder kans op blessures? Is dat onderzocht? En dan uiteraard met een Konik die ook zijn hele leven 'gewerkt' heeft ipv eentje uit een natuurgebied. Anders is het geen eerlijke vergelijking. Gaan ze daadwerkelijk langer mee? Dat vraag ik me toch sterk af. Genoeg paarden van allerlei rassen die gewoon gezond 30 worden.
Uit dat onderzoek is verder naar voren gekomen dat ook niet alle Koniks die nekband hebben (in dit onderzoek was het 50/50, maar n=4). Ook daar heb je dus geen garantie. Wil je dat wel, moet je een ezel kopen.
Elisa2 schreef:Ja en meer bij PRE,s dan Lusitano,s maar die laatste hebben volgens mij weer meer kans op pssm. En zo is er altijd wat hè?
Interessant Marigold, dat had ik niet zo gezocht achter Dravers en hoor het voor het eerst. Lijkt me helemaal niet handig in races..