Aansprakelijkheid verkoop paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:43

Elisa2 schreef:
Het is helemaal niet relevant voor dit topic, als het over OCD zou gaan dan hadden de kopers moeten laten keuren voor de verkoop. Maar dat is inderdaad niet gebruikelijk bij een veulen en dus niet gedaan en daarom niet relevant.

Daarover verschillen we van mening he Elisa :D
Bij jaarlingen - zeker als het gaat om sportpaarden - is zo'n screening inmiddels heel gebruikelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:51

Elisa dat is gewoon niet waar.
Dat is juist waarom het topic loopt zoals het loopt omdat er telkens weer iemand zegt dat de koper foto's had moeten maken.

@Popstra
Nee ts had ook geen foto's moeten maken.

Waar het steeds over ging is dat door dit ongeval een paard wel op de foto word gezet.
En er zo bij toeval een verborgen gebrek uit kan komen.
Verborgen is in de betekenis van je ziet het niet. Niet verborgen als in fraude achtergehouden.
Dat heeft een verborgen gebrek nooit betekent.

Maar ts geeft aan dat er geen verborgen gebrek zit en alles wat er nu aan schade te zien is van het ongeval komt.

En dan kom je bij de oorspronkelijke vraag.
Het paard is overgedragen aan de nieuwe eigenaren. Daarmee de koop voltooid en het paard van eigenaar gewisseld.
En daarmee ook wie er nu voor de kosten op moet draaien.

Betreft de vraag of de mensen rekening hadden gehouden dat een paard meteen de dierenarts nodig kon hebben.
Wellicht niet nee, omdat ze ook al in 2 delen betalen.
Iets waar ik persoonlijk al nooit aan begin.
Want stel er gebeurt wat tussen die 2 delen in, paard is nog niet geleverd, kun je wel zeggen hij is van de nieuwe eigenaar.... maar denk dat dat wel touw trekken kan worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:52

Ik zit zelf in de sport paarden en ken dat gebeuren niet. Enkel dat ze vanaf hun 2e op of 3e op de foto gaan voor ze beleerd gaan worden om dergelijke dingen uit te sluiten en je dus niet voor jan joker een hoop geld en energie al in training steekt.

Voor een paard de opfok in gaat heeft op de foto zetten geen enkele nut.

c_alsemgeest

Re: Aansprakelijkheid verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:04

Maar deze discussie is blijkbaar voor dit topic niet intressant toch? TS heeft net duidelijk aangegeven dat het om letsel ging opgelopen bij het ongeluk en geen ocd en voor de rest het uitkomen van het gedane onderzoek moet afwachten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:08

c_alsemgeest schreef:
Maar deze discussie is blijkbaar voor dit topic niet intressant toch? TS heeft net duidelijk aangegeven dat het om letsel ging opgelopen bij het ongeluk en geen ocd en voor de rest het uitkomen van het gedane onderzoek moet afwachten?

Als de uitkomst van het onderzoek er nog niet is, hoe kun je dat dan met 100% zekerheid zeggen dat er niet iets zit dat er niet voor het ongeluk al zat?
Het enige dat je met zekerheid kunt zeggen dat het paard als gevolg van het ongeluk schade heeft maar het verbinden van iets (een scheurtje) dat op de foto is gezien aan het ongeval is echt geen 1-2 tje.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-04-25 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:08

c_alsemgeest schreef:

nee in principe niet.
Maar noem eens een topic dat on topic blijft :P
Zo lopen bijna alle topics als er geen info bij komt en men gewoon verder "kletst"

En was het antwoord al diverse keren gegeven op pagina 1.
Dus het was niet zo dat haar vraag niet was beantwoord.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:32

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Als de uitkomst van het onderzoek er nog niet is, hoe kun je dat dan met 100% zekerheid zeggen dat er niet iets zit dat er niet voor het ongeluk al zat?
Het enige dat je met zekerheid kunt zeggen dat het paard als gevolg van het ongeluk schade heeft maar het verbinden van iets (een scheurtje) dat op de foto is gezien aan het ongeval is echt geen 1-2 tje.

Het wordt pas relevant als dat uit de uitslag komt, voor nu niet.
Dan kan je overal wel een hypothetische discussie over aan gaan.
En is het imo bewust offtopic gaan ondanks dat ts meerdere malen heeft gevraagd dit niet te doen.

Soms is het een natuurlijk verloop van een topic en soms is het zinvol.
Maar na meerdere keren de vraag van TS te stoppen met de discussie voort bordurend op "wat als" vind ik het persoonlijk niet zo netjes.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 11:44

DuoPenotti schreef:
c_alsemgeest schreef:

nee in principe niet.
Maar noem eens een topic dat on topic blijft :P
Zo lopen bijna alle topics als er geen info bij komt en men gewoon verder "kletst"

En was het antwoord al diverse keren gegeven op pagina 1.
Dus het was niet zo dat haar vraag niet was beantwoord.

Klopt.
Maar in dit geval wordt er dwars over TS heen gewalst.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 11:55

Dat krijg je als een paar (ego's klinkt niet zo aardig :D ) oude rotten in het vak allemaal hun gelijk willen halen. Dan krijg je oeverloze discussies die niets met het onderwerp te maken hebben.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 12:00

Het kan best dat er uit een topic een interessante offtopic discussie ontstaat, maar wees dan netjes en open daarover je eigen topic om verder te discussiëren. Hier verder doordrammen is echt ongepast en voor TS niet nuttig. Ik ben dit topic gaan volgen om het verhaal van TS en irriteer me ook aan de pagina's discussie waar ik doorheen moet om te zien hoe het nu met TS gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 12:03

Jolien87 schreef:
Klopt.
Maar in dit geval wordt er dwars over TS heen gewalst.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Is zeker ook wel zo.

Maar ik denk dat het in dit geval komt omdat er steeds weer iemand zegt; ts weet van niets dus er is geen verborgen gebrek.
Als er dan eens gelezen werd wat bij de eerste of desnoods tweede keer daarop het antwoord al was, dan was het topic minder lang geworden.

Want stel, stel er komt nu uit dat het wel zo is, dan is het fijn dat wel duidelijk is hoe dat zit.

Ik denk dat daarom het topic maar door bleef gaan.

Dreamboy schreef:
Dat krijg je als een paar (ego's klinkt niet zo aardig :D ) oude rotten in het vak allemaal hun gelijk willen halen. Dan krijg je oeverloze discussies die niets met het onderwerp te maken hebben.

en nee dreamboy, dat heeft niks met gelijk willen halen te maken heeft.
Maar dat er niet correcte info werd gedeeld.

Wel ben ik het eens dat wij vanuit hier niet kunnen zien of de DA wellicht een groeischijf oid bedoelde.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 13:33

Even over een andere boeg, hoe kon het diertje in de trailer zo ten val komen?
Is de rij kunst van de kopers belabberd? Wie zal het zeggen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:41

Eef_Bam schreef:
Het kan best dat er uit een topic een interessante offtopic discussie ontstaat, maar wees dan netjes en open daarover je eigen topic om verder te discussiëren. Hier verder doordrammen is echt ongepast en voor TS niet nuttig. Ik ben dit topic gaan volgen om het verhaal van TS en irriteer me ook aan de pagina's discussie waar ik doorheen moet om te zien hoe het nu met TS gaat.

Als je een topic opent om een vraag te stellen of informatie te krijgen, krijg je soms ook informatie die jou niet goed uitkomt of je niet bevalt. Een topicstarter (TS) ook geen eigenaar van het topic. Je kunt als TS niet bepalen of sturen wat anderen schrijven. Evenmin kun je het topic sluiten als je er als TS wel klaar mee bent.

Wel hebben we natuurlijk de boktregels die aangeven hoe we netjes met elkaar omgaan, maar dat is richting TS volgens mij ook gewoon gebeurd. Steeds is aangegeven dat TS in deze situatie niets te verwijten valt.
In die zin wordt er ook niet over TS heen gewalst.

Het bespreken van een aan- of verkoop of aansprakelijkheidsprobleem is ook niet off topic, dat was immers de vraag van de TS. Het is ook niet raar als er wordt gereageerd op onjuiste informatie met onderbouwde informatie. TS heeft immers ook niets aan onjuiste informatie toch?

Het is wel jammer dat helaas niet altijd goed wordt gelezen en dezelfde vragen of onjuiste beweringen terugkomen. Als er beter wordt gelezen, heb je al een deel van de oplossing :+

Zelfde geldt voor jou, waar jij je aan irriteert vindt een ander weer informatief of interessant. Zo werkt het nu eenmaal op een forum.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:59

Ts heeft heel duidelijk gevraagd of je hiermee wil stoppen Babootje. Klaar.

En ontopic: Een veulen kan natuurlijk best in paniek raken zo alleen in de trailer en ook met veel ruimte. Hoeft niet per se aan de rijstijl te liggen. Gewoon domme pech maar wel het risico van de koper.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 15:09

tja bokt zal bokt blijven :Y)

TS en koper hadden een overeenkomst over een veulen, tegen een bedrag op een bepaalde tijdstip en plek. Daarbij maken ze ook onderling afspraken.
Dat is wel degelijk een verkoopovereenkomst die bindend is en ter goede trouw opgesteld werd.

Vervolgens hebben de nieuwe eigenaren een ongeluk, met trauma voor het paard (lijkt op de verkregen info geen nefast verhaal te zijn voor het dier)
Eigendomsoverdracht was al rond, dus de gevolgen zijn voor de nieuwe eigenaar (sneu, vervelend en uiteraard niet wat je iemand toewenst)

Een verborgen gebrek is effectief niet gelijk aan een achtergehouden/verzwegen gebrek.
Maar ook hier is de casus bepalend, een veulen en dus een dier onder de 18 maanden. Onder de 18 maanden, lees 1.5jaar, heeft een röntgenologisch onderzoek weinig meerwaarde juist omwille van de groei (Dus een breuk door trauma kan men zien, maar OC(D) of andere zaken zijn nog te veranderlijk(kunnen veelal nog inkapselen of zelf door het lichaam afgebroken worden)

Met deze gedachtegang, die hier door sommigen geopperd werd, zou elke koper van een jong dier met terugwerkende kracht een koop teniet kunnen doen als blijkt dat het dier dus bvb een OC(D) of andere afwijking zou hebben op de leeftijd ouder dan of gelijk aan 18 maanden. Dat is natuurlijk nonsens. Of kan iemand me daar dan het artikel in de rechtsleer voor laten zien?
Met het kopen van een veulen koop je dus een stukje lucht en een droom/verwachtingen die niet per definitie hard gemaakt zullen worden. Verder is het misschien ook een misopvatting dat een rx bemerking ook een koopvernietigend element zou zijn, immers is dat een advies (in tijd bepaald) en slechts een onderdeel van de totale aankoop. Als het al koopvernietigend zou zijn, dan is het aan de koper om te bewijzen dat het dier met die opmerking niet voor zijn of haar doel kan dienen met deze opmerking(en) en dat het ook zo verkocht is geweest (van een veulen kan je dus dromen dat hij mss grand prix gaat lopen, maar die verwachting kan je niet verhalen op de fokker/vorige eigenaar).
Ook hier zijn legio precedenten, zoals bvb dat de meeste paarden in de topsport veelal niet de mooiste foto's hebben, dus een causaal verband is er moeilijk te leggen, net zoals er springpaarden GP dressuur lopen en omgekeerd.
Bovendien hebben omgevingsfactoren, directe en indirecte, ook een belangrijk aandeel, of zelf de belangrijkste, die van invloed zijn. (huisvestiging, ondergrond, voeder, kwaliteit water, entingen, smid, ontwormingen, het sociale etc).
Hier kan men dus stellen dat de koper zelf, direct of indirect, het dier niet veilig heeft vervoerd. Allicht in een trailer of vrachtwagen die te groot was voor het dier (wat niet geheel abnormaal is gezien de leeftijd/grootte, maar natuurlijk wel al een gekend risico met zich meebrengt).

Dus puur op wat TS hier aangeeft zal er haar weinig ten laste gelegd kunnen worden, maar vervelend blijft het wel

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 15:52

Het wordt alleen maar geopperd omdat het mogelijk een manier is om toch jaarling terug te doen op een wettelijke manier. Volledig ontopic dus, geen verwijt maar een optie waar aan gedacht kan worden.
Het hoeft ook niet te gebeuren, kan net zo goed helemaal niks meer gebeuren nu.
Helaas is het leven niet altijd makkelijk, of de mensen erin. En soms is het fijn dat een buitenstaander ook iets op gooit waar je zelf nooit aan zou denken, want hé, het is ver gedacht hé. Maar als her gebeurd komt t nier geheel als verrassing en sta je niet met je mond vol tanden.

En voor mij is het lastig uit leggen. Ik bedoel meer dat de kopers iets zoeken om de jaarling terug te doen omdat die nu gewond is. Dus niet onder de huidige verwonding maar een oude of verborgen gebrek. Dus er vanaf willen en dsn op een wettelijke manier zodat verkoper terug moet nemen. Dus een vies spelletje eigenlijk? Misschien wel helemaal niet aan de orde, maar je weet nooit.
Ik hoop dat ik mezelf iig duidelijk heb gemaakt..

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 16:04

Babootje schreef:
Eef_Bam schreef:

Als je een topic opent om een vraag te stellen of informatie te krijgen, krijg je soms ook informatie die jou niet goed uitkomt of je niet bevalt. Een topicstarter (TS) ook geen eigenaar van het topic. Je kunt als TS niet bepalen of sturen wat anderen schrijven. Evenmin kun je het topic sluiten als je er als TS wel klaar mee bent.

Wel hebben we natuurlijk de boktregels die aangeven hoe we netjes met elkaar omgaan, maar dat is richting TS volgens mij ook gewoon gebeurd. Steeds is aangegeven dat TS in deze situatie niets te verwijten valt.
In die zin wordt er ook niet over TS heen gewalst.

Het bespreken van een aan- of verkoop of aansprakelijkheidsprobleem is ook niet off topic, dat was immers de vraag van de TS. Het is ook niet raar als er wordt gereageerd op onjuiste informatie met onderbouwde informatie. TS heeft immers ook niets aan onjuiste informatie toch?

Het is wel jammer dat helaas niet altijd goed wordt gelezen en dezelfde vragen of onjuiste beweringen terugkomen. Als er beter wordt gelezen, heb je al een deel van de oplossing :+

Zelfde geldt voor jou, waar jij je aan irriteert vindt een ander weer informatief of interessant. Zo werkt het nu eenmaal op een forum.

En dat is nu precies het probleem. Want wat is onjuiste informatie. Jij vindt dat jij gelijk hebt en een ander vindt dat zij gelijk hebt en weer een ander is ook overtuigt van haar gelijk. En zo zijn jullie dan pagina's lang aan het discussieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 16:07

Cioccolato schreef:
Het wordt alleen maar geopperd omdat het mogelijk een manier is om toch jaarling terug te doen op een wettelijke manier. Volledig ontopic dus, geen verwijt maar een optie waar aan gedacht kan worden.
Het hoeft ook niet te gebeuren, kan net zo goed helemaal niks meer gebeuren nu.
Helaas is het leven niet altijd makkelijk, of de mensen erin. En soms is het fijn dat een buitenstaander ook iets op gooit waar je zelf nooit aan zou denken, want hé, het is ver gedacht hé. Maar als her gebeurd komt t nier geheel als verrassing en sta je niet met je mond vol tanden.

En voor mij is het lastig uit leggen. Ik bedoel meer dat de kopers iets zoeken om de jaarling terug te doen omdat die nu gewond is. Dus niet onder de huidige verwonding maar een oude of verborgen gebrek. Dus er vanaf willen en dsn op een wettelijke manier zodat verkoper terug moet nemen. Dus een vies spelletje eigenlijk? Misschien wel helemaal niet aan de orde, maar je weet nooit.
Ik hoop dat ik mezelf iig duidelijk heb gemaakt..

Ik begrijp je goed. Je kunt de casus ook van 2 kanten bekijken.
Je hebt net een jaarling gekocht en het krijgt een ongeval op de trailer en is daarbij geblesseerd. Logisch dat je niet gaat afwachten en de DA inschakelt. Die maakt foto's en vindt iets waarbij twijfel is of dat er niet al zat en gaat verder onderzoek doen. Er wordt altijd aangeraden om in dit soort situaties snel de verkoper in te lichten. Dan ligt dat maar vast. Zou jij dat dan niet doen? Is dat dan een vies spelletje? Zo worden de nieuwe eigenaren nu wel weg gezet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 16:09

Dreamboy schreef:
En dat is nu precies het probleem. Want wat is onjuiste informatie. Jij vindt dat jij gelijk hebt en een ander vindt dat zij gelijk hebt en weer een ander is ook overtuigt van haar gelijk. En zo zijn jullie dan pagina's lang aan het discussieren.

Ik heb het natuurlijk over onderbouwde informatie. Met links naar de onderbouwing zodat je zelf kunt lezen of de informatie klopt of niet en je eigen oordeel kan vormen of de informatie juist is of niet. Het probleem is nu dat men niet leest.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 16:26

Babootje schreef:
Dreamboy schreef:

Ik heb het natuurlijk over onderbouwde informatie. Met links naar de onderbouwing zodat je zelf kunt lezen of de informatie klopt of niet en je eigen oordeel kan vormen of de informatie juist is of niet. Het probleem is nu dat men niet leest.

Kan aan mij liggen maar ik heb nergens onderbouwende links voorbij zien komen. Niet over ocd en ook niet over of het wel of niet gebruikelijk is een jaarling op de foto te zetten voor de verkoop.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 16:53

Het is ieders keuze om wel of niet te keuren en op welke manier dan ook. Maar je kan wel een ocd screening doen ja. En als je niet keurt kan je alsnog tegen het verborgen gebrek aan lopen dus ja.. ja..

@babootje
Ja heb je ook wel gelijk in idd..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 16:54

Dat is precies het probleem.
Als jaarlingen doorgaans niet op de foto gaan, weet je dus helemaal niet of het 100% gezond is. Ook TS niet en dat beweert ze wel.

En het is natuurlijk niet zo dat hier een paar bokkers gaan bepalen wat een ander wel of niet mag zeggen.......nog ff

TS plaatst zelf dit verhaal. Dan kunnen reacties je niet aanstaan, maar sommige reacties waren juist eerder behulpzaam. Dat TS dan geïrriteerd raakt, kunnen anderen niks aan doen. Je kan ook anders reageren. Een discussie die zo loopt, komt altijd door beide kanten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:07

Wanneer de nieuwe eigenaren hadden willen uitsluiten dat er al iets onder de motorkap zat, dan hadden ze dat moeten doen.
Ze hebben ervoor gekozen dit niet te doen.

Dus linksom of rechtsom: of het nu door het ongeluk komt of er reeds zat doet er niet toe. De kopers hebben beperkt onderzoek gedaan, en dan kan dit gebeuren.

Ts ontkent nergens dat er niet iets had kunnen zitten overigens.
Ze geeft alleen aan dat het aannemelijk is dat het door het ongeluk komt.

Dikke pech voor iedereen. En vooral weer een wijze les voor kopers die op zeker willen spelen; gewoon screenen. En anders de consequenties accepteren.

Ik vind het wel klip en klaar hoor.
En vind het gedram inderdaad niet prettig.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:11

superpony schreef:
Dat is precies het probleem.
Als jaarlingen doorgaans niet op de foto gaan, weet je dus helemaal niet of het 100% gezond is. Ook TS niet en dat beweert ze wel.

En het is natuurlijk niet zo dat hier een paar bokkers gaan bepalen wat een ander wel of niet mag zeggen.......nog ff

TS plaatst zelf dit verhaal. Dan kunnen reacties je niet aanstaan, maar sommige reacties waren juist eerder behulpzaam. Dat TS dan geïrriteerd raakt, kunnen anderen niks aan doen. Je kan ook anders reageren. Een discussie die zo loopt, komt altijd door beide kanten.

Maar het punt is juist dat er een ellelange discussie wordt gevoerd door een aantal bokkers onderling, ts doet daar helemaal niet eens aan mee. Ze heeft al diverse keren aangegeven dat het niet om ocd gaat volgens de dierenarts maar jullie blijven maar doorhameren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:24

Ninx schreef:
Wanneer de nieuwe eigenaren hadden willen uitsluiten dat er al iets onder de motorkap zat, dan hadden ze dat moeten doen.
Ze hebben ervoor gekozen dit niet te doen.

Dus linksom of rechtsom: of het nu door het ongeluk komt of er reeds zat doet er niet toe. De kopers hebben beperkt onderzoek gedaan, en dan kan dit gebeuren.

Ts ontkent nergens dat er niet iets had kunnen zitten overigens.
Ze geeft alleen aan dat het aannemelijk is dat het door het ongeluk komt.

Dikke pech voor iedereen. En vooral weer een wijze les voor kopers die op zeker willen spelen; gewoon screenen. En anders de consequenties accepteren.

Ik vind het wel klip en klaar hoor.
En vind het gedram inderdaad niet prettig.

Nee nee zo werkt het dus niet. Zolang deze verkeerde info verstrekt blijft worden gaat het natuurlijk hopeloos mis