Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:33

Eerlijk gezegd zie ik hier vooral een mismatch tussen jullie en de omgeving/eigenaar van de shet.
Ga niet op zoek naar een eigen pony, maar naar een verzorgpony of leasepony op een plek en met een eigenaar waar je je wel goed bij voelt en achter de manier van omgaan met de pony staat. Een shetlander lijkt me sowieso niet een geschikte rijpony, maar eerder een C-pony.

Is het niet mogelijk om een pony te leasen op de manege? Zodat ze daarmee de groepsles mee rijdt, maar ook een aantal keer in de week vrij kan rijden met dezelfde pony?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 09:42

Nee, ze hebben daar geen leasepony's helaas en hier in de buurt verder ook weinig dat geschikt is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:45

Dat is wel jammer.
Heb je facebook?
Daar eens een oproepje plaatsen dat je dochter graag meer ervaring op wil doen en of er een lieve pony is die nog wat extra aandacht zoekt.

Vaak toch dat die kleine pony's er op een gegeven moment bij inschieten.
Kinderen te groot en blijft het beestje staan voor weidemaatje en omdat men geen afscheid kan nemen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:46

truitje schreef:
Bij het binnenhalen van de paarden liepen we in een rijtje achter elkaar aan naar een open ruimte voor de stallen. Ik had een ander paard die ik over gaf aan iemand anders dus ik stond op 4-5 meter afstand toen de pony snel de stal inschoot. Dat er daar een stal van een ander paard open stond kon ik niet zien. De andere kinderen gingen er in de wei op en knoopten het halstertouw om de halster. De eigenaar vroeg of wij er ook op wilden en toen vroeg ik of dit kon en of mijn dochter dat graag wilde. Dat wilde ze erg graag. Ik twijfelde, maar mijn dochter wilde het heel graag en ik dacht dat het wel veilig was omdat die pony die route al 20 jaar loopt. Het alternatief was dat ze dit dan als enige niet mocht omdat haar moeder wellicht te bang was. Dus ze ging erop en ik heb gezegd dat ze de manen moest vasthouden. Ze reed achteraan, achter de andere 4 paarden aan. Dat ging goed, tot we bij de stal aankwamen. Daar stond de pony eerst stil tot hij dus ineens snel die stal inliep. Dit had ik inderdaad niet voorzien, dat dit zou gebeuren. Dit gebeurde dus ook voor ze er 2 keer afviel tijdens het rijden, dus ik had niet echt reden op dat moment om aan te nemen dat het niet goed zou gaan.

Tsja, ik begon met lezen en wist al hoe het zou eindigen, nog zonder de rest van het verhaal te kennen. Ik zie vooral een overbezorgde moeder en een kind dat lekker wil rommelen. Mijn dochter (nu net 11) heeft ook een jaar lang een draak van een Welsh A verzorgd, die zou dit ook hebben kunnen doen. De eerste 8 weken lag ze er geloof ik een keer of 16 naast, soms wel 2x in 1 'les'.
Juist hierdoor heeft ze leren rijden, lachen en afkloppen. Mama was de boeman als ik eens zei, niet piepen, jij wil ponyrijden, dit hoort erbij. Maar daardoor is ze nu zo handig, kan ze de situatie inschatten en is ze voor de duvel niet bang. Wel weet ze wanneer iets nog een maatje teveel is en dan roept ze mij erbij.

Door het te laten gebeuren, leren ze. En ja, ik heb uiteraard wel eens ingegrepen en dan werd de situatie gebruikt als leermomentje. Maar meestal heb ik haar zelf laten proberen en rommelen, daar leren ze het meeste van.

Nu hebben we samen een spaanse E-pony, zeer sensibel maar enorm lief. Ze kan ermee lezen en schrijven, maar ook hier kent ze haar eigen grenzen en ook die zoeken we regelmatig op.

Ik zie hier dus vooral een moeder die niet ervaren genoeg is om dit te kunnen met haar eigen kind. Dat is niet erg, maar dan moet je het kunnen overlaten aan iemand anders. Vraag of ze op zaterdagochtend op de manege mag helpen (als ze dit wil). Ga met de shet lekker aanrommelen en laat het gewoon gebeuren of ga zelf even een half uurtje weg als ze daar is. Maar laat het vanuit haar komen, zit haar niet op de nek. En zie dit niet als 'we doen samen een activiteit', dan moet je lekker gaan zwemmen ofzo. Dit is haar moment en draait om haar, niet om jullie... Jullie zijn niet gelijkwaardig in deze, dus de activiteit gaat dan over hoe jij haar verteld wat ze moet en mag doen. Dat is niet 'samen'...

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 09:52

Knap dat jij dit zo kon loslaten Tatyana en dat jij en je dochter al vanaf het begin over zoveel zelfvertrouwen beschikten. Ik ga de manege vragen of ze er kan helpen in het weekend, goede tip.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:53

Goof schreef:
truitje schreef:

Dat we dat niet samen kunnen doen en geen band kunnen opbouwen met een vaste pony. Het samen bezig zijn met een pony vinden we ook een leuke gezamenlijke activiteit.

'We' of 'je dochter'??

Ik heb dit nog even gequote, omdat hier eigenlijk geen reactie op komt, terwijl ik dit ook telkens terug zie komen. Ik mis hierbij het stukje zelfinzicht waar men je eerder op gewezen heeft. Überhaupt is het niet alleen een mismatch qua wensen, maar vind ik je dochter echt te groot. Dat inzicht zou je sowieso met jouw benoemde ervaring al moeten hebben.

Daarnaast zegt men meerdere malen om nog niet aan een eigen pony te beginnen (een band met een specifieke pony; is dit jouw wens of die van je dochter? Ik had ook op de manege 'lievelingspony's' zoals ieder ander kind. Een eigen pony of een lievelingspony op stal; voor een kind maakt dat echt geen verschil.)

Je dochter moet nog heel veel leren, wat absoluut oké is, maar met een eigen pony wordt het er niet makkelijker op. Je leert van andere mensen, je leert van verschillende pony's en je leert ook het meeste van iemand die wellicht niet de emotionele band (oh help mijn dochter, voorzichtig), maar wel verantwoordelijkheid (veiligheid) in acht neemt.

Onderstaande reactie vond ik ook enorm passend.

GDG schreef:
Ik denk dat jij zelf meer je ouder-rol op je moet gaan nemen ipv de rol van enthousiaste cheerleader/penny. Je wil véél te snel.

Jij gaat nu helemaal mee in het enthousiasme van je dochter en wil al haar kinderwensen waarmaken. Daar gaat het mis, want jij moet met jouw volwassen ouder-rol realisme toepassen op die kinderwensen en grenzen stellen (omwille van veiligheid, het leuk houden).

Jij moet beseffen dat ze lang niet alles nu al kan waarmaken, óók niet op een doodbrave (eigen) pony. Dus doe even heel veel stappen terug, ga naar de basis van de basis en laat haar dáár rustig groeien. Laat haar dat lekker onder goede begeleiding doen van andere mensen, die met een ervaren blik kunnen zien wat wel en niet passend is voor je dochter.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 09:56

De eigenaar van de pony stelde een eis van maximaal 1.40 lengte dus met 1.34 leek me dit voor een eerste verzorgpony-juist in het kader van veiligheid en niet van een te grote pony afvallen- inderdaad prima in het begin. Ze ziet er niet overdreven groot uit hoor op de pony. Ze komt met haar voeten ook helemaal niet onder de pony uit, maar net onder het zadel. Ik dacht ook juist omdat ze nog niet zo veel ervaring heeft, dat ze dan hier een tijdje van kon leren tot ze toe zou zijn aan een stapje verder en een grotere pony.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:58

Tatyana schreef:
Ik zie hier dus vooral een moeder die niet ervaren genoeg is om dit te kunnen met haar eigen kind. Dat is niet erg, maar dan moet je het kunnen overlaten aan iemand anders. Vraag of ze op zaterdagochtend op de manege mag helpen (als ze dit wil). Ga met de shet lekker aanrommelen en laat het gewoon gebeuren of ga zelf even een half uurtje weg als ze daar is. Maar laat het vanuit haar komen, zit haar niet op de nek. En zie dit niet als 'we doen samen een activiteit', dan moet je lekker gaan zwemmen ofzo. Dit is haar moment en draait om haar, niet om jullie... Jullie zijn niet gelijkwaardig in deze, dus de activiteit gaat dan over hoe jij haar verteld wat ze moet en mag doen. Dat is niet 'samen'...

+1

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:01

truitje schreef:
De eigenaar van de pony stelde een eis van maximaal 1.40 lengte dus met 1.34 leek me dit voor een eerste verzorgpony inderdaad prima in het begin. Ze ziet er niet overdreven groot uit hoor op de pony. Ze komt met haar voeten ook helemaal niet onder de pony uit, maar net onder het zadel. Ik dacht ook juist omdat ze nog niet zo veel ervaring heeft, dat ze dan hier een tijdje van kon leren tot ze toe zou zijn aan een stapje verder en een grotere pony.

Maar je hebt zelf genoeg kennis en kunde qua paarden toch.. dan is dat toch een beetje zelfinzicht? Ik vraag me oprecht af hoe je de Z1 bereikt op het moment dat je met andere zaken zo onervaren bent, maargoed ook hierin heb ik het idee dat een stukje zelfinzicht, maar ook richting de pony ontbreekt. Wat heeft een tijdje leren te maken met het feit dat ze eigenlijk te groot is? Ik lees door alle regels heen dat je echt het beste wil voor je dochter, maar andere goede adviezen zoals geen eigen pony eerst, omdat ze hier echt nog niet aan toe is, worden genegeerd. Het voelt ook ergens als een soort bescherming naar de toekomstige pony toe, gezien in de huidige situatie ook weinig aan de pony gedacht wordt (jij en je dochter staan voornamelijk centraal in het deel 'ik wil, zij vindt dit leuk').

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:02

Maar je zegt zelf dat haar voeten 30 cm boven de grond komen zonder zadel. Dan heeft die pony wel heel korte pootjes.

Dat is het nadeel van Shetlanders. Die hebben eigenlijk over het algemeen een meer ervaren ruiter nodig en tegen die tijd dat kinderen die ervaring hebben zijn ze meestal al te groot om erop te rijden. Ik vond het altijd een hele zoektocht om een passende ruiter voor die van mij te vinden die handig genoeg waren

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:10

Het is echt anders met een sensibel sportpaard (die laten zich makkelijker corrigeren want ze zijn gevoeliger) dan je kind een eerste basis leren in een setting met een nieuwe pony die echt nergens van onder de indruk is (een Shetlander waar ik geen ervaring mee had, dat die dergelijke streken hebben wist ik niet), terwijl je tegelijkertijd je kind ook moet leren kennen om in te schatten wat ze wel/niet kan/geleerd heeft op de manege en dat in combinatie met een stal zonder regels/structuur/instructie en een pony die we niet goed kenden. Ik geef toch ook aan dat ik hier weinig ervaring mee heb? Dus ik weet niet waar de conclusie wordt getrokken dat ik vind dat ik veel ervaring heb. Daarnaast ben ik zelf 8 jaar geleden gestopt in de sport en er dus ook al een tijdje uit. De dagelijkse omgang met paarden is dus op dit moment helemaal niet aan de orde.

De eigenaar van de pony die we hebben gekeken heeft hetzelfde meegemaakt met haar dochter. Kind na 3 manegelessen de betreffende pony gegeven. Haar dochter was vrij bang en heeft alles geleerd van de pony. Samen gegroeid. Deze moeder begreep mijn situatie en dit is met haar dochter goed gegaan.

Toen ik zelf vroeger een eerste eigen pony kreeg was ik ook onzeker. De eerste pony domineerde mij en dat was geen match. Met de tweede was het zo een goede match dat ik toen snel gegroeid was door de succeservaringen die ik heb opgedaan. Daar kon ik al snel mee lezen en schrijven.
Laatst bijgewerkt door truitje op 31-03-25 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:11

Hier ook een overbezorgde moeder maar deze shettenstreken herken ik wel.

Echte brave pony’s zijn gewoon lastig te vinden. Die kleintjes hebben eigenlijk een heel ervaren ruiter nodig, maar die passen er niet op. En je leert van de shettenstreken wel bijzonder goed rijden en omgaan met pony’s.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:20

Nouja het klinkt alsof je gewoon graag deze pony wilt kopen. Dan zou ik zeggen: schietgebedje en duimen dat het goed gaat. Ik vind het veel verantwoordelijkheid voor zo'n beginnend meisje dat nog niet echt de ervaring heeft om lekker zelf te klooien met "haar" pony en dan dus constant aangestuurd moet worden door moeders. Maar wie weet blijft de pony braaf en vindt het allemaal zijn weg :)

Als vooral de omgeving maar veilig is zodat kind niet meegesleurd wordt in dingen doen waar ze nog helemaal niet aan toe is. En anderen haar niet extra in gevaar brengen.

Ik vind het ook echt enorm overdreven om TS "overbezorgd" te noemen want als je goed leest dan doet ze juist haar best om haar dochter de ruimte te geven. En er is imo niets overbezorgds aan als je gewoon het besef hebt dat het niet zo veilig is om je 8-jarige dochter die eigenlijk nog heel groen is, in situaties te brengen die ze helemaal nog niet goed in kan schatten.

De situaties die TS omschrijft (vrachtwagen / ineens stal inschieten en daar gaan rollen / alleen in bak met rondracende kinderen en hindernissen) zijn gewoon hartstikke onveilig voor een kind dat nog amper ergens wat vanaf weet.

Is echt niet te vergelijken met allerlei verhalen van bokkers die 10 misschien wel 12 waren met al heel wat meer ervaring, andere situaties en wat zij allemaal uitgespookt hebben....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:24

Nou toekijken dat een pony met je kind de stal in rent, gaat liggen en willen rollen....................en dan zeggen dat iemand overbezorgd is. Bokt ten top dit! Iemand die daarbij gaat staan lachen spoort imo niet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:27

truitje schreef:
Het is echt anders met een sensibel sportpaard (die laten zich makkelijker corrigeren want ze zijn gevoeliger) dan je kind een eerste basis leren in een setting met een nieuwe pony die echt nergens van onder de indruk is (een Shetlander waar ik geen ervaring mee had, dat die dergelijke streken hebben wist ik niet), terwijl je tegelijkertijd je kind ook moet leren kennen om in te schatten wat ze wel/niet kan/geleerd heeft op de manege en dat in combinatie met een stal zonder regels/structuur/instructie en een pony die we niet goed kenden.

Dit is toch reden genoeg om op een manege eerst te blijven lessen ipv een eigen pony? Dan moet je zeker voor een goede match helemaal weten wat ze wel of niet kan en hoe je iemand goed kan begeleiden.

truitje schreef:
Ik geef toch ook aan dat ik hier weinig ervaring mee heb? Dus ik weet niet waar de conclusie wordt getrokken dat ik vind dat ik veel ervaring heb. Daarnaast ben ik zelf 8 jaar geleden gestopt in de sport en er dus ook al een tijdje uit. De dagelijkse omgang met paarden is dus op dit moment helemaal niet aan de orde.

Ik gok dat je op mijn conclusie doelt. Dit heb ik meer als een feit gebracht, gezien je gewoon in de paardensport zelf (het zijn, werken en omgaan met paarden) gewoon veel ervaring zou moeten hebben/hebt gezien je toch op een best wel niveau gereden hebt. Dat lijkt me gewoon een conclusie en een feit, waar geen negatief of positief iets aan hangt, maar een algemeen punt.

truitje schreef:
De eigenaar van de pony die we hebben gekeken heeft hetzelfde meegemaakt met haar dochter. Kind na 3 manegelessen de betreffende pony gegeven. Haar dochter was vrij bang en heeft alles geleerd van de pony. Samen gegroeid. Deze moeder begreep mijn situatie en dit is met haar dochter goed gegaan.

Toen ik zelf vroeger een eerste eigen pony kreeg was ik ook onzeker. De eerste pony domineerde mij en dat was geen match. Met de tweede was het zo een goede match dat ik toen snel gegroeid was door de succeservaringen die ik heb opgedaan. Daar kon ik al snel mee lezen en schrijven.

Eens met onderstaande quote.. Nogmaals wie gaat haar dan begeleiden? Nu heb je daar al moeite mee en geef je toe dat je die kunde niet hebt, maar met een eigen pony hangt er nog meer vanaf. Ik heb de braafste pony's draken zien worden door gebrek aan kunde en begeleiding.

pmarena schreef:
Nouja het klinkt alsof je gewoon graag deze pony wilt kopen. Dan zou ik zeggen: schietgebedje en duimen dat het goed gaat. Ik vind het veel verantwoordelijkheid voor zo'n beginnend meisje dat nog niet echt de ervaring heeft om lekker zelf te klooien met "haar" pony en dan dus constant aangestuurd moet worden door moeders. Maar wie weet blijft de pony braaf en vindt het allemaal zijn weg :)

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:29

Zonnetje81 schreef:
Nou toekijken dat een pony met je kind de stal in rent, gaat liggen en willen rollen....................en dan zeggen dat iemand overbezorgd is. Bokt ten top dit! Iemand die daarbij gaat staan lachen spoort imo niet.

De eigenaar ziet dat als een van de streken die hij uithaalt en accepteert de pony inclusief dit soort streken om wie de pony is. Hij heeft hem al heel lang en omdat hij de pony goed kent ziet hij dit wellicht niet als een probleem

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:30

Elin_ schreef:
truitje schreef:
De eigenaar van de pony stelde een eis van maximaal 1.40 lengte dus met 1.34 leek me dit voor een eerste verzorgpony inderdaad prima in het begin. Ze ziet er niet overdreven groot uit hoor op de pony. Ze komt met haar voeten ook helemaal niet onder de pony uit, maar net onder het zadel. Ik dacht ook juist omdat ze nog niet zo veel ervaring heeft, dat ze dan hier een tijdje van kon leren tot ze toe zou zijn aan een stapje verder en een grotere pony.

Maar je hebt zelf genoeg kennis en kunde qua paarden toch.. dan is dat toch een beetje zelfinzicht? Ik vraag me oprecht af hoe je de Z1 bereikt op het moment dat je met andere zaken zo onervaren bent, maargoed ook hierin heb ik het idee dat een stukje zelfinzicht, maar ook richting de pony ontbreekt. Wat heeft een tijdje leren te maken met het feit dat ze eigenlijk te groot is? Ik lees door alle regels heen dat je echt het beste wil voor je dochter, maar andere goede adviezen zoals geen eigen pony eerst, omdat ze hier echt nog niet aan toe is, worden genegeerd. Het voelt ook ergens als een soort bescherming naar de toekomstige pony toe, gezien in de huidige situatie ook weinig aan de pony gedacht wordt (jij en je dochter staan voornamelijk centraal in het deel 'ik wil, zij vindt dit leuk').

Ik sluit me hierbij aan. De beschreven streken zijn wat mij betreft inderdaad puur Shetlander-zonder-leiding gedrag. Natuurlijk kan dat onveilige situaties opleveren, maar dat heeft precies niets te maken met de betrouwbaarheid van de shet. De shet is waarschijnlijk hartstikke betrouwbaar, als het leiding krijgt. Daarnaast is je dochter absoluut aan de grote kant voor de shet. Ik zou ook niet aan een eigen pony beginnen voor je dochter. In ieder geval het komende jaar nog niet. Ik zou haar voorlopig lekker bij de manege laten, langzaam op zoek gaan naar een verzorgpony die gestald is op een plaats waar je dochter meer op haar plek is (inclusief pony die een paar maten groter is) en dan uiteindelijk een eigen pony kopen. Ik zie inderdaad ook veel "ik wil, zij wil" maar de pony zelf staat ergens op de achtergrond, zo lijkt het tenminste.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:30

truitje schreef:
Zonnetje81 schreef:

De eigenaar ziet dat als een van de streken die hij uithaalt en accepteert de pony inclusief dit soort streken om wie de pony is. Hij heeft hem al heel lang en omdat hij de pony goed kent ziet hij dit wellicht niet als een probleem

Het kunnen nog zoveel streken zijn en 'grappig' maar het kan ook heeeeel verkeerd uitpakken en dat baart mij veel meer zorgen. Als een pony dat doet en het kind blijft ergens onderweg 'hangen' of komt eronder te liggen..... Dat lachen om dit soort streken is echt iets van vroeger en ouderwets. Ik vind er niks grappigs aan.

Ik vind de gemiddelde shetlander helemaal geen geschikte kinderpony. Heeft niks met leiding geven te maken. Een klein kind kan dat sowieso niet en menig shetlander is voor volwassenen al machtig genoeg.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:48

Wat betreft een pony voor je dochter kopen.

Dat zou eventueel ook wel gewoon een optie kunnen zijn. Je dochter wil graag en wil graag leren. Het is gewoon aftasten wat de goeie balans is.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 11:01

Dat de pony zelf op de achtergrond zou staan herken ik mij niet in eigenlijk. De eigenaar en instructrice vinden het normaal dat de pony een tik met de zweep moet krijgen als hij door het been heen naar binnen valt of om hem in galop te krijgen. Dit is juist hoe ik liever niet heb dat mijn dochter leert rijden, met zoveel zweepgebruik. Dat maakt ook dat ik niet de goede begeleider ben denk ik, want ik zeg dan dat ze niet met de zweep moet slaan maar het met haar been op moet lossen (maar daar reageert de pony weinig op) en de instructrice weer wel. Daarnaast zijn we rustig in de omgang met paarden en staat welzijn op nummer 1. Dat is ook de reden dat ik haar niet laat rijden bij een stal hier vlakbij, waar ze geen weidegang hebben voor de paarden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:05

Ik zou alleen al niet kopen als je pony op een pensionstal moet zetten. Als t een extta pony is aan huis, oké. Dat gaat wel mee en vormt wel.
Maar dit..? Nee..
Gewoon opzoek naar een passende verzorgpony en kind lekker laten leren maar eerlijk? Jij als moeder ook. Omgang, gedrag, pony leren lezen..
Een paard is anders maar in de basis laten ze allemaal dingen zien, dus je herkent het gewoon niet (meer).

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 11:09

Cioccolato schreef:
Ik zou alleen al niet kopen als je pony op een pensionstal moet zetten. Als t een extta pony is aan huis, oké. Dat gaat wel mee en vormt wel.
Maar dit..? Nee..
Gewoon opzoek naar een passende verzorgpony en kind lekker laten leren maar eerlijk? Jij als moeder ook. Omgang, gedrag, pony leren lezen..
Een paard is anders maar in de basis laten ze allemaal dingen zien, dus je herkent het gewoon niet (meer).

Bij een manege/pensionstal is er wel passende begeleiding voor kinderen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:09

Ik begrijp je helemaal dat je niet wilt dat ze op die manier leert rijden. En als je geen andere mogelijkheid in de buurt hebt... heb je wel echt goed rondgevraagd / oproepjes geplaatst...? Zeker het komende jaar lijkt het me echt heel sterk aan te raden om niet direct zelf te kopen maar eerst flink veel bij te leren nog zodat ze een stuk handiger is voordat je op de verantwoordelijkheid en beperkingen van een eigen pony over gaat.....

Maargoed als er echt-echt niks te vinden is in de buurt....

Wil je die pony waar je het over had, echt graag kopen...? En je wist al een fijne stal ervoor begreep ik...?

Heb je dan ook een fijne lesgever voor haar, die het haar meteen goed aanleert?
Of ga je zelf les geven en kan je dat dan wel op een manier dat het ook echt fijn werkt voor je dochter?
Is de pony niet nog te groot voor haar? Kan ze wel zelf goed erbij met poetsen, opzadelen, klooien...?

Heb je ook iemand achter de hand die het dier goed aan het lopen kan houden op een wat beter niveau dan wat je dochter nu nog maar zal kunnen? Vaak is het bij een pony voor een beginner echt nodig dat er ook regelmatig een meer ervaren iemand op gaat om het dier braaf en soepel te houden. En dat is toch vaak niet zo leuk voor het kind van wie die is. Daarom beter om even te wachten tot ze zelf wat handiger is :(:)

Je kan zelf wellicht ook wel wat doen maar misschien is pony te klein voor jou en vanaf de grond aan de lijn is het toch anders dan wanneer er een jong meiske op moet die nog weinig kms gemaakt heeft. Het gaat zó vaak fout bij zulke onervaren ruiters.....

Wordt de pony nu vaak bereden? En staat het dier vergelijkbaar met hoe jullie het zouden willen houden? Dat 'ie niet ineens zijn ei niet meer kwijt kan omdat hij ineens een stuk minder vrije beweging kan pakken ofzo.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:11

truitje schreef:
Dat de pony zelf op de achtergrond zou staan herken ik mij niet in eigenlijk. De eigenaar en instructrice vinden het normaal dat de pony een tik met de zweep moet krijgen als hij door het been heen naar binnen valt of om hem in galop te krijgen. Dit is juist hoe ik liever niet heb dat mijn dochter leert rijden, met zoveel zweepgebruik. Dat maakt ook dat ik niet de goede begeleider ben denk ik, want ik zeg dan dat ze niet met de zweep moet slaan maar het met haar been op moet lossen (maar daar reageert de pony weinig op) en de instructrice weer wel. Daarnaast zijn we rustig in de omgang met paarden en staat welzijn op nummer 1. Dat is ook de reden dat ik haar niet laat rijden bij een stal hier vlakbij, waar ze geen weidegang hebben voor de paarden.

Dat je vriendelijk rijden voorop hebt staan en weidegang ook belangrijk vindt is top (en ergens vind ik dat ook normaal :=?), maar in je verhaal gaat het wel vrij specifiek over jullie wensen en eisen, waarbij de pony meer ondergeschikt is zolang het jullie maar past. O.a. over de maat (voor je dochter fijn, omdat ze nog niet zo ervaren is en dan dichtbij de grond et cetera), maar ook zeker over het feit dat verschillende mensen hier in dit topic je aanraden om gewoon niet aan een eigen pony te beginnen, omdat jullie gewoon te onervaren nog zijn. Dat is ook in het belang van de pony (en voor jullie zelf!!) om een mismatch te voorkomen en wederom gesleep met pony's. De onervarenheid en onkunde druipt van de berichten af, maar dat laatste lijkt maar niet binnen te komen. Iedereen bedoelt het (neem ik aan) echt heel goed en juist zodat zowel kindlief als jij op een gezonde, veilige en leuke manier leren om samen je hobby te gaan beoefenen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:15

troi schreef:
Je bent je nu als volwassene denk ik ook meer bewust van het feit dat paardrijden een hoog risico sport is. Eigenlijk zijn we allemaal licht gestoord dat we ons blootstellen aan loeisterke dieren met een eigen mening die ons vrij eenvoudig kunnen verwonden en zelfs omleggen. Het enige dat ons helpt is vertrouwen dat dat wel niet zal gebeuren, rete veel oefenen tot we echt goed er in worden en hopen op bulten geluk.

Zenuwen van staal en je kind overtuigen dat het er allemaal heus bijhoort zijn wel heel helpend in het leerproces.

Misschien ben jij als moeder wel niet zo geschikt om je kind hierbij te begeleiden?

Het is ook lastig om een kind dat nog niet zoveel "horse-sense" heeft, te leren hoe je met zo'n dier moet omgaan. Ik leerde mijn dochtertje dat ze niet achter een paard moest staan, en wat deed ze: ze liep steeds snel bij de pony vandaan, maar op zo'n knullige manier, dat ze aan het eind van de stand, precies achter de grote pony wegliep, dus niet slagvrij... want ze mocht er niet achterstaan, dus maakte ze dat ze zo snel mogelijk bij de pony wegliep, maar had niet in de gaten dat ze met een bochtje toch nog achter de pony terechtkwam. :')

Ik besloot dat ze nog domweg te jong was om veilig met paarden/pony's om te gaan, en ze ging jaren later op rijles, met een jaar of 11-12, toen ik merkte dat ze instructies beter kon opvolgen en wat beter kon overzien wat ze kon doen om veilig met pony's om te gaan. Voor veel kinderen is imo 8 jaar nog te jong. (Wat ook afhankelijk is van de soort manége en het toezicht.)