Ervaringen hoefschoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:42

dingogirl schreef:
ik heb voor 1 shet scootboots. die passen voor haar perfect. en de andere heeft nu de equine fusion active.

Ok. Bevallen ze goed?

Voor mijn grote rijpony heb ik scootboots. Loopt ze fijn mee.

Één menpony heeft na een lange training de kootholte kapot met de equi fusion active. Daar moet ik wat anders voor verzinnen.
Iemand tips??
Ik zat zelf aan de scootboot te denken. Maar als zij zo'n gevoelige huid heeft, weet ik niet of de riempjes aan de achterzijde gaan irriteren.

mavantos

Re: Ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 09:33

Mijn paard hebben we toch op een ijzertje gezet. Met die droogte en harde ondergrond van de wei sleet het toch te hard.

Mocht iemand vrijwel nieuwe Equine Fusion Trekking Shoe hoefschoenen in maat 14 willen proberen dan heb ik die over _O-

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:45

Ibbel schreef:
hoofwear.com heeft een maatcalculator op z'n website zodat je een idee kunt krijgen welke merken zouden kunnen passen.
equischoen.com levert ook verschillende merken hoefschoenen. Bij hun kun je ook schoenen huren om uit te proberen.

Niet ieder merk schoen past bij ieder paard.

Je kunt dus om ervaringen van anderen vragen, maar als dat merk niet past om de voeten van jouw paard, heb je er niets aan.

Dit dus! ik had hoefschoenen gekocht na een pasconsult, via een speciale passer, maar m'n paard struikelde constant op die dingen, geen succes dus.
Toen ben ik me goed gaan inlezen en heb uiteindelijk gekozen voor de scootboots, omdat ik vaak door blubber en water loop.
Eerst had ik 'pas schelpen' gehuurd voor de juiste maat.
Ik ben er heel blij mee. Ik heb ze alleen voor.
Mijn paard van 20 jr heeft wat platvoeten en gevoelige zolen, en nu dendert hij blij overal overheen.
Ik heb ook eerst overlegd met mijn hoefsmid en hij vindt dit voor mijn paard ook de beste oplossing.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 18:56

Ik heb recent scootboots gekocht na een passervice. Ze loopt er zo op weg sinds dag 1. Ben er zelf super tevreden over en blijven goed zitten tijdens de rit

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 20:33

Gisteren de scootboots wat gestresstest in galop, blevins lekker zitten. Ik had ze niet goed dichtgeschroefd en ze bleven nog zitten :D (schroef van de hoefbal was niet goed dicht en kwam los met het galoperen)

Zeer tevreden van mijn therarides

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:12

horsie84, ja ze bevallen uitstekend.
en met de extra gaithers heb je geen last van beschadigingen of wondjes. hadden we ook niet zonder dat maar het lijkt mij nog fijner met gaithers.

ze hebben vanaf de eerste keer hoefschoenen in 2014, nooit wondjes of plekjes gehad. met geen enkele schoen. en we mennen zo'n 2500-3000km per jaar. wel de eerste schoenen laten aanmeten door lennart denkhaus. en nog een keer bij hoofwear gaan passen voor nieuwe schoenen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 06:55

Even een hulpvraag: ik heb voor m’n paard de cavallo big feet. Ik gebruik ze de eerste weken na het bekappen op buitenrit. Gister op buitenrit liep mn paard opeens stokkreupel met aandraven. Ik eraf en er zat een steen in z’n schoen en een flinke kras daardoor op z’n straal en zool. Ik ben dus ernaast naar huis gelopen met m. Vanavond even in de bak testen of hij er niks aan over gehouden heeft. Is er iets om dit te voorkomen? Dat er dus geen steentjes in de schoen terecht kan komen? En hebben jullie ervaring met een extra dempend zooltje in Hoefschoenen?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:25

Als er een steen in kan komen vraag ik me af of ze wel strak genoeg zitten.. Hier past er echt niks tussen als ze bevestigd zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:05

Ik heb het bij mijn Easy Boots Glove ook wel eens dat er een steentje in zit.
Ik heb er zelfgemaakte dikke vilten zooltjes in die ik knip van een hele oude vilten pad van een cm dik.
Dan komen de steentjes ook minder gevoelig over en ze zorgen voor wat demping.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 08:34

*negeert de rode letters*

Ik heb sinds een paar maanden EquiFusion Jogging Shoes voor mijn pony en ze zitten als gegoten. Echter rijd ik vrij lange afstanden voor de endurance en schept mijn pony letterlijk kilo’s zand mee z’n schoenen in. Als ik ze dan uit doe kegelt er echt veel zand mee naar buiten. Heeft iemand dezelfde ervaring gehad en hoe hebben jullie dat opgelost of is het niet op te lossen? Ik zit ook al naar een wat openere schoen te kijken zoals de scoot boots enduro..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 08:41

Ging bij mij inderdaad ook vaak veel zand in zitten. Heb ze niet lang gehad trouwens, want de hoeven van mijn paard sleten zó hard op de bestrating van zijn nieuwe groepshuisvesting dat de schoenen die perfect pasten binnen 2 weken te groot waren.

Ik had aan de zijkanten gaten geboord trouwens. Vooral ook omdat ik er veel mee het water in zou gaan hier in het meer. Dat water moest eruit. Het leek ook wel ietsjes te helpen met zand. Maar was echt veel meer tevreden over mijn normale Scootboots die ik jaren gehad heb. Helaas sleepte hij dusdanig met zijn voeten over de grond (ouderdom/artrose) dat hij de sluitingen stuk of weg schuurde. Ging dus niet meer helaas. Inmiddels staat ie rondom op kunststof beslag en daar ben ik helemaal content mee trouwens.

Maar ja die Equine Fusions kunnen een behoorlijke hap zand meepakken, zeker bij langere ritten en mul zand. Je hebt kans dat het straks in de herfst en winter minder is als de paden natter en steviger zijn.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 10:57

Ja echt mega balen. Dan ga ik mij de komende tijd toch orienteren op scoot boots enduro of theraride. Mijn pony heeft hoge hielen van voren dus de normale scoot boots passen denk ik niet en vanwege zn dunne zool is wat extra demping wel fijn.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 04:01

Monody schreef:
*negeert de rode letters*

Ik heb sinds een paar maanden EquiFusion Jogging Shoes voor mijn pony en ze zitten als gegoten. Echter rijd ik vrij lange afstanden voor de endurance en schept mijn pony letterlijk kilo’s zand mee z’n schoenen in. Als ik ze dan uit doe kegelt er echt veel zand mee naar buiten. Heeft iemand dezelfde ervaring gehad en hoe hebben jullie dat opgelost of is het niet op te lossen? Ik zit ook al naar een wat openere schoen te kijken zoals de scoot boots enduro..

De reden waarom mijn klanten scootboots nemen ipv equine fusion. Omdat er weinig tot geen opening en zijn waar dat zand naartoe kan. Terwijl dat met scootboot of renegade toch anders is.

Ik ben enorm content van mn scootboots. Zelf in een race galop blijven die dingen aan. Alleen draag ik wel springschoenen erover, als ze zou misstappen dan stapt ze op de goedkope springschoen en niet op de dure heofschoen. Qua demping werd mijn 19 jarige in het begin ineens een 5 jarige hengst. Dus die dingen werken echt, nu met buiten als ik ze draag merk ik dat ze meer gewild is om op de steentjes sneller te gaan dan zonder.

Overall, enorm content :D

In mijn ogen is equine fusion eerder een medische schoen dan een endurance schoen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 06:59

Maar er zijn ook genoeg paarden die de scootboots simpelweg niet passen en de Equine fusions wel. Dan kan je wel scootboots willen, maar dan houd het op.
De Equine fusions hebben een rubber zool, scootboot hard kunststof, Equine fusions dempen dus nog meer.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 07:13

Mee eens ik heb scootboots gehad en was een drama hier ondanks laten aanmeten.
Mijn dood brave pony sloeg uiteindelijk bijna het licht uit mn ogen omdat ze zo pijn deden bij de achterkant van de hoefballen.
Nu heeft Cavallo trek absoluut niet mijn keus maar loopt er top nee en aantrekken totaal geen problemen.
De ander heeft equine fusions al 8 jaar denk ik inmiddels en buiten het klittenband zijn die ook echt fijn.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 08:27

Mijn paard schoot finaal in de kramp toen die scootboots aan een voet kreeg en wilde niet eens z’n voet neerzetten. Hij vond ze dus heel erg onprettig. De cavallo’s waren meteen goed

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:09

Ja in theorie vind ik de Scootboots de beste hoefschoenen die er momenteel zijn, maar ze moeten maar net passen. 5 jaar terug paste mijn paard ze geweldig, vorig jaar zat hij opeens tussen de maten in en kreeg ik ze niet eens meer passend. Heb toen zoveel gepast maar alleen de Equine Fusions zaten goed. Inmiddels zijn zijn voeten weer helemaal veranderd en breder en langer geworden op het kunststof beslag dus nu zou ik vast weer op iets anders uitkomen als ik weer over zou stappen. :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:20

Ik heb de Cavallo trek en zit in de opbouw fase.
Mijn paard vindt aantrekken gek en houdt de hele tijd de voet hoog en probeert ze daarna snel uit te trekken door het klittenband open te trekken, dus ik ben nog niet zo fanatiek in de opbouw :=

Tot nu toe geen wondjes en ze blijven goed zitten, maar ze maken veel herrie. Ze heeft de slim, maar aan de zijkanten lijken ze toch nog wat ruimte te hebben.
Is dit normaal?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:47

Ik ben van de oude Old Mac's naar Easy Boots Glove gegaan en ondanks dat ze wat moeilijker aangaan (gebruik nu een houten hamertje :D ) ben ik er wel meer tevreden over.
Bij de OM's had ik wel een stuk schaap in de kootholte zitten vanwege schuren, bij de EBg heb ik nooit iets hoeven gebruiken.
Overigens liepen ze op beide merken zo weg.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 06:29

Scoot boots enduro hebben ook een zachte dempende zool en passen ook beter voor paarden met wat hogere hielen doordat ze veel meer af te stellen zijn.

Ik vind de equine fusions fijn, mijn pony loopt er goed mee weg, maar gewoon erg groot en heel “dicht”. Dat is jammer. Ik wil in oktober een passer laten langskomen van equischoen en eens kijken hoe mijn pony op andere schoenen reageert die wat lichter en opener zijn, en uiteraard geschikt voor het doel wat wij hebben, wat lange afstanden rijden is

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 07:04

Hier ook meer fan van enduro dan de classic ivm de hoefballen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:09

Hou er wel rekening mee dat veel passers geen schoenen mee hebben om te proberen. Alleen de losse hulzen om te passen. In ieder geval hier in de regio was dat zo. Heb dus uiteindelijk geen pasconsult gedaan want het passen van de hulzen die ik kon bestellen via Equischoen kon ik ook wel zelf. Juist de schoenen echt proberen terwijl iemand met kennis mee kijkt leek me waardevol, maar het bleek dat veel passers dat niet konden bieden. Alle schoenen in alle maten op voorraad hebben is natuurlijk heel duur.. Dus hadden ze alleen de hulzen mee en kwam er daarna een advies welke je moest kopen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:17

Monody schreef:
Scoot boots enduro hebben ook een zachte dempende zool en passen ook beter voor paarden met wat hogere hielen doordat ze veel meer af te stellen zijn.

Ik vind de equine fusions fijn, mijn pony loopt er goed mee weg, maar gewoon erg groot en heel “dicht”. Dat is jammer. Ik wil in oktober een passer laten langskomen van equischoen en eens kijken hoe mijn pony op andere schoenen reageert die wat lichter en opener zijn, en uiteraard geschikt voor het doel wat wij hebben, wat lange afstanden rijden is

Ik heb dezelfde ervaring met "dichte" schoenen gehad, veel gebruikt op zandbodem (buitenritten richting strand en duinen) en dat was geen doen. Had destijds cavallo trek zo uit mijn hoofd.

Van open en makkelijk passende schoenen kan ik floating boots echt aanraden! :j ik heb er mee gesprongen (incl springwedstrijd) en gecrosst, ook veel buitenritten op zand gemaakt en ze bleven prachtig zitten, er ging geen zand mee en beide paarden vonden het erg prettig. Inmiddels heb ik geen schoenen nodig gelukkig maar zou deze zo nog een keer kopen :j

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:45

Zij heeft niet alleen de hulzen maar schoenen in z’n geheel van meerdere merken, dat heb ik al gecheckt.

Floating boots hoor ik ook positieve verhalen over idd!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 08:04

Hier ook een tevreden Floating boots gebruiker :j Mijn merrie slijt er erg hard doorheen maar van anderen hoor ik dat ze erg lang meegaan. Een bekende van mij heeft er laatst het WK jonge paarden mee gereden. Zij traint met de boots en doet voor een wedstrijd glue shoes van hun op. Ze vertelde dat ze er ongeveer een jaar mee traint op dus elite endurance niveau. Mijn paard heeft gewoon een beetje een aparte gang met ontzettend veel kracht waardoor ze maar een paar maanden meegaan :+ Maar de pasvorm is echt top, ze blijven ontzettend goed zitten en ze hebben heel veel mogelijke maten. Zo heeft mijn dame ontzettend ovale achterhoeven en is er eigenlijk geen enkel merk dat de maatvoering heeft die haar zouden passen. De gaiters zijn ook erg comfortabel en ik heb er nooit last van dat er heel veel zand in komt, alleen na het rijden in de bak dat er wat in zit maar niet zo veel dat het stoort