Stalgeld 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWup

Re: Stalgeld 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:51

ik betaal nu 290 euro, dat wordt per 1 januari 345 euro...volpension.

Het is slikken, met een paard wat regelmatig een dierenarts nodig heeft en ik alleen ben en het dus wel moet ophoesten.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:53

Fitzroy schreef:
Bij mijn stal is geen sprake van sportbeoefening dus dat is niet aan de orde. Voeding lijkt mij dus heel aannemelijk: er wordt toch hooi ingekocht voor je paard.

Nee zo werkt het niet helemaal.

Zonder accommodatie voor rijden is de verdeling kale boxhuur 0% en overige presaties 21% . Je betaald niet het hooi maar de dienst van het voeren van je paard waar het hooi bij in zit. Dit was altijd al 21%

Er zijn branchebtabbelen te vinden met de exacte procentuele verdeling.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:57

Fitzroy schreef:
Bij mijn stal is geen sprake van sportbeoefening dus dat is niet aan de orde. Voeding lijkt mij dus heel aannemelijk: er wordt toch hooi ingekocht voor je paard.

Geen rijbak bij jullie? Want op basis daarvan berekenen ze sportbeoefening.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:07

Ayasha schreef:
Waarom heb je dan eigenlijk een paard?

Ik heb met 2 kinderen en een meer dan fulltime baan niet altijd de tijd gehad om dagelijks te komen, of soms zelfs meerdere dagen-week niet. Dan is full service heerlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:12

Ayasha schreef:
Ik vind het eigenlijk best arrogant om te lezen dat een staleigenaar zich moet verantwoorden en nog exact ook.
Staleigenaar kan ook zeggen; omdat anders je opzeg in gaat. :+

Meer zoekende eigenaren dan stallen hoor.

Tuurlijk kan je vragen waarom maar ‘omdat ik gerekend heb en de conclusie is dat ik omhoog ga’
Is een antwoord.

Ik heb nog nooit een verhoging gehad waarbij geen reden werd gegeven. De staleigenaar hoort ook gewoon netjes een factuur te kunnen overleggen. Heeft niks met arrogant te maken, ik vind dat eerder professioneel van een bedrijf en ik ben dat ook gewoon gewend.

Misschien niet altijd uitgaan van het slechte. Bij de bedrijven waar ik gestaan heb of regelmatig kwam, waar het over gaat als je het hebt over btw qua stalling, is het altijd gewoon geweest: vanwege de inflatie, vanwege de energieprijzen, vanwege hogere hooikosten en een andere stalling verhoogde gewoon jaarlijks en alsnog werd dat dus altijd omschreven. In verband met de jaarlijkse verhoging gaat de stalling per die datum naar dat. Of vanwege die en die gestegen kosten zullen we die dienst niet meer aanbieden zodat we het stalgeld gelijk kunnen houden.

En bij een aantal kwam er een keurig uitgewerkte factuur bij waar ook te zien was welk gedeelte voor wat was. Zoals je bij bedrijven in andere branches ook krijgt.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:51

Recent van 470 naar 520 gegaan (was al zeer ruim van tevoren aangekondigd); dat is een ruime stal met luik en dik strobed, inclusief jaarrond weidegang en soms paddock met onbeperkt hooi, elke dag mesten muv zondag, binnen en buiten zetten 7/7, gratis stapmolen, onbeperkt hooi op stal, diverse soorten brok/muesli, binnen- en buitenbak. Excl. Trailer. Zelf binnen en buiten zetten op zondag scheelt 20 euro, dus dan is het 500 euro. Regio Zutphen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:12

Laatst bijgewerkt door Marie111 op 05-11-24 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:20

Pantykous schreef:
Ayasha schreef:
Waarom heb je dan eigenlijk een paard?

Ik heb met 2 kinderen en een meer dan fulltime baan niet altijd de tijd gehad om dagelijks te komen, of soms zelfs meerdere dagen-week niet. Dan is full service heerlijk.

Waarom heb je dan eigenlijk een paard ?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:23

Misschien omdat ze het leuk vindt om er op haar vrije momenten wel heen te gaan

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:24

Wat ik apart vindt in dit topic is dat ik weet dat pensioenhouders uit de randstad massaal stoppen omdat ze niet genoeg geld verdienen. Maar is het nu echt zo veel duurder wat hooi een dergelijke betreft dan andere regio’s? Aangezien de stal prijzen daar vaak de helft zijn.

Ik betaal
445 stalling
130 paddock service 7 dagen per week
40 euro extra hooi. Wordt niet genoeg gevoerd uit stal
Dus totaal 615.

Komt waarschijnlijk een verhoging in Januari.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:37

Ik zie dat de Randstad en provincie steeds meer naar elkaar toetrekken qua prijzen. Grond is duur, benzine, materialen, trekkers, boodschappen, ondersteunende diensten als loonwerkers, loodgieters, leefkosten, lokale belastingen, etc. Pensionhouders moeten zelf ook inkomen overhouden om hun eigen leven te kunnen bekostigen. Daarbij zijn klanten ook steeds moeilijker en veeleisender heb ik het idee.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:46

100 pm lees ik hier bij sommige....dat ben ik al kwijt aan mijn 2 katten. En nee dat zijn geen luxepoezen, gewoon htk katten die felix voer krijgen en ah kattengrid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:53

oji schreef:
100 pm lees ik hier bij sommige....dat ben ik al kwijt aan mijn 2 katten. En nee dat zijn geen luxepoezen, gewoon htk katten die felix voer krijgen en ah kattengrid.

Ik hou niet bij wanneer de herdershond zijn zak brokken van 56 euro op heeft.
Maar grap wel eens dat hij duurder is dan een paard.

Dat voer is ook echt gigantisch gestegen.

Zal bij katten niet anders zijn.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:24

MyWishMax schreef:
mavantos schreef:
De 1/3, 1/3, 1/3 veranderd per 1 januari 2025 (nog) niet werd net uitgelegd tijdens de live van Tuig & Leer.

Was weer hele interessante! En ook gewoon heel simpel, de btw verhoging is geen reden om stalgeld te verhogen. :+ Ben heel benieuwd hoeveel stallen dat wel als reden opgeven. Er zijn zat redenen die helemaal logisch zijn, maar de btw dus niet.

Dat is wat ik hier ook al benoemd had, maar dat was niet waar volgens sommige. :Y)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:25

Wat een bijzondere vragen waarom je dan een paard hebt. Ik kom nu ook soms een week niet.. heel blij dat alles gedaan wordt inclusief longeren en rijden. En waarom dan een paard? Tja ik wist ook niet ik borstkanker zou krijgen :)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:35

hahahatsjoe schreef:
Pantykous schreef:

Waarom heb je dan eigenlijk een paard ?

Waarschijnlijk omdat ze daar op alle andere dagen van geniet? Dat je niet dagelijks komt, betekent niet dat je maar 1x per week 5 minuten komt?
Als je het geld er voor hebt; heerlijk toch dat dat kan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:43

SansaS schreef:
Wat een bijzondere vragen waarom je dan een paard hebt. Ik kom nu ook soms een week niet.. heel blij dat alles gedaan wordt inclusief longeren en rijden. En waarom dan een paard? Tja ik wist ook niet ik borstkanker zou krijgen :)

En dat als je dan wel kan komen je juist alle leuke dingen met paard kan doen en niet alleen klusjes. Als je anderhalf uur wil knuffelen kan dat, want paard heeft voor de rest alles al gehad en gedaan. Of wel rijden, of alleen poetsen en noem maar op. Net wat de tijd en in jouw geval jouw lijf je toelaat en waar hoofd zin in heeft

Het rijden enzo heb ik nooit laten doen zonder dat ik erbij was, maar dat de verdere verzorging compleet uit handen genomen werd was wel fijn zodat ik alleen hoefde te doen waar ik zin in had.

Folani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:07

Zijn er ook mensen die omwille van de verhoging opzoek gaan naar iets anders? Hier is een verhoging van €490 naar €510 aangekondigd per 1 januari . Opzich geen gekke verhoging maar gezien het stalbeleid veranderd is in voor mij negatieve zin begin ik steeds meer te denken om iets anders/goedkopers te zoeken. Ben wel benieuwd hoe anderen hier naar kijken?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:36

Ik denk dat je van geluk mag spreken als je goedkoper kan vinden (logt er natuurlijk aan wat en waar je wil). En helemaal als het ook nog aan wens voldoet.
Dus gewoon gaan kijken. Nee heb je en ja kun je krijgen toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:38

MyWishMax schreef:
Ayasha schreef:
Ik vind het eigenlijk best arrogant om te lezen dat een staleigenaar zich moet verantwoorden en nog exact ook.
Staleigenaar kan ook zeggen; omdat anders je opzeg in gaat. :+

Meer zoekende eigenaren dan stallen hoor.

Tuurlijk kan je vragen waarom maar ‘omdat ik gerekend heb en de conclusie is dat ik omhoog ga’
Is een antwoord.

Ik heb nog nooit een verhoging gehad waarbij geen reden werd gegeven. De staleigenaar hoort ook gewoon netjes een factuur te kunnen overleggen. Heeft niks met arrogant te maken, ik vind dat eerder professioneel van een bedrijf en ik ben dat ook gewoon gewend.

Misschien niet altijd uitgaan van het slechte. Bij de bedrijven waar ik gestaan heb of regelmatig kwam, waar het over gaat als je het hebt over btw qua stalling, is het altijd gewoon geweest: vanwege de inflatie, vanwege de energieprijzen, vanwege hogere hooikosten en een andere stalling verhoogde gewoon jaarlijks en alsnog werd dat dus altijd omschreven. In verband met de jaarlijkse verhoging gaat de stalling per die datum naar dat. Of vanwege die en die gestegen kosten zullen we die dienst niet meer aanbieden zodat we het stalgeld gelijk kunnen houden.

En bij een aantal kwam er een keurig uitgewerkte factuur bij waar ook te zien was welk gedeelte voor wat was. Zoals je bij bedrijven in andere branches ook krijgt.

Ik vind ‘maar dan wel met een goede reden en niet omwille van de btw’ niet ‘overleggen’ maar iemand anders zijn/haar rekening maken. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:40

SansaS schreef:

Ik heb al uit gelegd dat ik het me af vroeg omdat het klonk als een constante regeling. Alsin: alleen stalgeld betalen maar eigenlijk maar 2 keer per jaar zelf wat met je paard doen. Dat mensen vol pension staan om alleen leuke dingen te doen snap ik maar het leek alsof dat dus ook consequent uit handen gegeven werd/wordt. Natuurlijk moet men dat ook zelf weten maar was meer verbaast waarom je in die situatie zo’n 12.0000 per jaar neer legt om 1 keer per jaar naar je paard te kijken bij wijze van spreken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:45

Ayasha schreef:
SansaS schreef:

Ik heb al uit gelegd dat ik het me af vroeg omdat het klonk als een constante regeling. Alsin: alleen stalgeld betalen maar eigenlijk maar 2 keer per jaar zelf wat met je paard doen. Dat mensen vol pension staan om alleen leuke dingen te doen snap ik maar het leek alsof dat dus ook consequent uit handen gegeven werd/wordt. Natuurlijk moet men dat ook zelf weten maar was meer verbaast waarom je in die situatie zo’n 12.0000 per jaar neer legt om 1 keer per jaar naar je paard te kijken bij wijze van spreken.

Er zijn ook mensen die een paard kopen om die door een prof uit te laten brengen en dat leuk vinden. Die komen vaak maar een paar keer per jaar kijken (op wedstrijd).

Zo lang het paard goed wordt verzorgd is er toch niks mis mee?

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:19

Ik schrik echt van de prijzen hier, zeg. Ik betaal 900,00 voor 5 paarden. Mijn paarden staan in pension. Ik doe alleen zelf mesten, maar strooisel, kuil en voer zitten in deze prijs.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:41

MyWishMax schreef:
SansaS schreef:

En dat als je dan wel kan komen je juist alle leuke dingen met paard kan doen en niet alleen klusjes. Als je anderhalf uur wil knuffelen kan dat, want paard heeft voor de rest alles al gehad en gedaan. Of wel rijden, of alleen poetsen en noem maar op. Net wat de tijd en in jouw geval jouw lijf je toelaat en waar hoofd zin in heeft

Het rijden enzo heb ik nooit laten doen zonder dat ik erbij was, maar dat de verdere verzorging compleet uit handen genomen werd was wel fijn zodat ik alleen hoefde te doen waar ik zin in had.

Nou dat ja.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:54

Ayasha schreef:
MyWishMax schreef:

Ik vind ‘maar dan wel met een goede reden en niet omwille van de btw’ niet ‘overleggen’ maar iemand anders zijn/haar rekening maken. :)

Overleggen als in overhandigen. :7 Heeft niks met een rekening maken te maken? Ik heb graag bedrijven die hun zaken netjes geregeld hebben. Daar hoort dus ook die factuur bij waar zaken op gespecificeerd staan. En ja, het is geen goede reden, omdat de btw niet zorgt voor meer onkosten. Dat is al meerdere keren geschreven en uitgelegd. En bij een professioneel bedrijf zal je dus wel een geldige reden krijgen en zoals ook al geschreven; ik heb nog geen enkele professionele stal meegemaakt die niet aangeeft wat de reden is voor verhoging en die niet netjes een factuur aanlevert.
Een geldige reden hoeft niet iedereen het mee eens te zijn, maar dat een stalling omhoog moet door deze btw verhoging is of een slechte bedrijfsvoering of een leugen.

Jij hebt er blijkbaar erg veel problemen mee dat mensen gewoon andere dingen gewend zijn bij stallen die dat al jaren zo doen en echt bedrijfsmatig bezig zijn. Het is hier niet iets wat door die oh zo vervelende klanten verzonnen is, maar juist vanuit echt meerdere stallen gewoon vanzelfsprekend zo medegedeeld wordt en gewoon netjes in te zien op de facturen. Maakt het voor de stallingen zelf ook makkelijker qua boekhouding.