Nieuw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:15

7ofhearts schreef:
Het heeft gewoon te maken met fatsoen.
Inderdaad wordt het verhaal vanuit een inzicht verteld.
Als 16 jarige eisen stellen, spullen achter houden en hulp met de verzorging stoppen is te raar voor woorden.

Nou gelukkig is dat dan totaal niet wat hier gaande is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:30

Paardenfann4 schreef:
Ik denk dat je de sportambities beter kunt laten voor wat het is met dit paard. Als je moeder er 3 keer op wil rijden en je broertje er ook nog 1 of 2 dagen op dat blijft er voor jou weinig over om iets op te bouwen. Dan zou je dat paard beter voor recreatie en familiepaard kunnen zien en er geen wedstrijden mee rijden, maar gewoon voor je plezier een rondje rijden. Wil je wel perse wedstrijden gaan doen en valt dit niet te bespreken, dan wellicht kijken of je op iemand anders zijn paard mag rijden en daar mee de wedstrijden in?

Hoezo zou je de wedstrijden moeten laten varen?

Zat mensen die wedstrijden rijden met een paard waar ze 2 keer op rijden of zelfs maar 1 keer per week.

Springen wil je toch niet te vaak doen, 1 keer per week is zat. Zelfs als je wel zelf meerdere dagen kan rijden. Af en toe 2 keer kan ook, maar vaker heeft echt geen nut. Misschien voor jezelf maar niet voor het paard.

Ts heeft gelijk in de rustdagen. Een paard gaat eerder stuk van te veel trainen ipv te weinig. En het is met een beginner misschien niet inspannend maar ook niet correct.

Ik heb al jarenlang paarden samen met mijn moeder. Periodes reed ik vaker, periodes zij. Ik heb wedstrijden gereden terwijl ik maar 1 keer per week reed, of maar 2 keer per week. Ik heb kennissen die met manegepaarden wedstrijden rijden die als ze geluk hebben 2 keer per week erop rijden en de andere dagen lopen ze in beginnerslessen.

Er lopen zoveel topics die opgelost zouden kunnen worden door gewoon met de andere partij te praten... Wat is er mis met even wat advies vragen of gewoon hart luchten?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:11

Knolselder schreef:
...knip...

Maar het verbaast me wel hoe heftig er gereageerd wordt op een moeder die ook wel eens wil rijden op het paard dat zij gekocht heeft en het grootste deel van de kosten voor betaalt.

...knip...

"Een moeder die ook wel eens wil rijden"? Zo interpreteer jij 3 dagen per week willen rijden? Bij die frase denk ik meer aan maximaal een keer per week. En moeders betaalt misschien wel het grootste deel van de kosten, TS doet al het werk.

TS: Het was financieel überhaupt geen optie maar ik heb nooit een paard samen met mijn moeder willen hebben precies om wat jouw moeder doet, dat had mijn moeder ook zo kunnen doen. Daarnaast was haar manier van rijden en alles eromheen onprettig en dat is een understatement.

Ik wens je succes voor het gesprek met je moeder en hoop dat je veel van je paardje kan genieten.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:36

nevica schreef:
7ofhearts schreef:
Het heeft gewoon te maken met fatsoen.
Inderdaad wordt het verhaal vanuit een inzicht verteld.
Als 16 jarige eisen stellen, spullen achter houden en hulp met de verzorging stoppen is te raar voor woorden.

Nou gelukkig is dat dan totaal niet wat hier gaande is.

Het is niet wat hier gaande is.
De “ adviezen “ worden wel gegeven hier

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:05

herr_balou schreef:
Knolselder schreef:
...knip...

Maar het verbaast me wel hoe heftig er gereageerd wordt op een moeder die ook wel eens wil rijden op het paard dat zij gekocht heeft en het grootste deel van de kosten voor betaalt.

...knip...

"Een moeder die ook wel eens wil rijden"? Zo interpreteer jij 3 dagen per week willen rijden?

Dat is relatief hè. Wat jij “eens wil rijden” noemt hoeft niet hetzelfde te betekenen als wat een ander “eens wil rijden” vindt.

Ik vind dat niet zo gek dat moeder dat wil. Als ze zelf gereden heeft en er is nu een eigen paard dan is het toch niet ongewoon dat zij het terug voelt kriebelen?

Een eigen paard is ook niet alleen intensief trainen om springwedstrijden te rijden en je kan verschillende dingen doen zonder te rijden. Elkaar leren kennen, leren vertrouwen op elkaar, elkaars mogelijkheden en grenzen leren kennen en met elkaar leren communiceren is zo belangrijk en geeft je zeker een voordeel. Dat kan je ook doen door grondwerk, hersenwerk, horse agility, samen iets rustigs doen waar jullie beiden van genieten, borstelen,… zulke dingen kan je ook prima doen op een rustdag.

Dreamboy

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:19

Ik vind het opvoedkundig helemaal niet verkeerd om ts mee te laten betalen aan het paard. Verantwoordelijkheidsgevoel kweken heet dat. Maar waarom zou ze niet vaker op het paard kunnen rijden? Er is nog nooit een paard dood gegaan omdat het 2x op een dag gereden wordt, zeker als broertje nog niet veel ervaring heeft zal het niet hard hoeven te werken als hij er op rijdt. Dus een goede planning maken met moeder en broertje zodat het paard ook nog een rustdag krijgt. Wij reden vroeger wedstrijden met paarden waar de hele week klanten op reden. Ideaal? Nee, maar ook niet onmogelijk.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:28

Dahlia85 schreef:
Toch vind ik het ook een soort egoïsme uitstralen: ik betaal mee dus ik heb allerlei rechten om te eisen.
Ik zie dit echt anders hoor, dat is naar mijn idee echt niet wat hier is gebeurd. Als er meteen was gezegd dat het een familiepaard werd, of als de moeder had gezegd "hey, ik wil toch ook rijden dus laten we ff andere afspraken maken" was het al heel anders geweest.

Maar er zijn afspraken geweest X te krijgen voor bedrag & klusjes Y. Vervolgens wordt X minder dan de helft, en dat is het egoïstisch daar niet blij mee te zijn. Dan moet je maar flexibel zijn. Ik vind het te gek voor woorden.

Om het idee in een andere context te plaatsen. Stel ik koop een doos eieren en de kassiëre haalt opeens de helft eruit en geeft het aan de klant achter mij want "hij wil ook eieren nu hij de mijne ziet", dan ga ik toch ook niet de volle pond betalen voor die eieren?

Ik snap dat het achteraf anders kan lopen. Maar dat maakt het eenzijdig de afspraak veranderen van moeders kant uit niet goed. Dat had anders aangepakt moeten worden dan gewoon opleggen terwijl TS maar lekker door betaald en al de klusjes blijft doen.

Het nu oplossen is lastig gezien de moeder-dochter relatie. Maar ik vind zeggen dat TS maar gewoon blij moet zijn en egoïstisch is juist heel lomp en onjuist. Mogelijk moet ze zich er uiteindelijk bij neerleggen. Er het beste van maken. Zeker als ze in een gesprek er niet uit komt is de kans groot dat het daar eindigt. Maar ze hoeft echt niet blij te zijn met de situatie, en het is echt niet egoïstisch als ze het vervelend vind dat er in haar nadeel eenzijdig van de afspraken afgeweken wordt.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 20-08-24 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:29

In mijn ogen is het belangrijkste bij de training van een paard dat je uitgaat van het paard.

Afhankelijk van de leeftijd en gezondheid van het paard bepaal je een trainingsdoel, en hoe snel je daar bent, hangt af van de ontwikkeling lichamelijk en geestelijk van het paard.

Mijn tip: ga samen met je moeder en jullie instructeur om tafel zitten en spreek samen af welke training het paard wanneer nodig heeft om te groeien naar een doel.
En maak van daar uit een trainingsschema voor het paard. En dan bespreken jullie samen wie welke training doet en wanneer.
En wekelijks bespreek je dan samen hoe het schema werkt voor jullie, maar vooral voor het paard. Soms maken ze een grote groeisprong en hebben ze even wat meer rust nodig.
Als het paard altijd het middelpunt is, dan komen jullie er vast wel samen uit. uiteindelijk is het doel een happy en gezond paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:32

Helemaal met jou eens Cambionn!

Overigens: ja, wie betaalt en alle klussen doet heeft best dingen te eisen, zeker als je mede-eigenaar bent en het paard speciaal is uitgezocht voor je. Wat van de zotte als je dan helemaal niets te zeggen zou hebben he ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:34

Dus ts is egoïstisch als ze zich volwassen opstelt en niet over haar heen laat lopen maar voor zichzelf opkomt?
Ook dat hoort bij het ouder worden.

Je gaat bij een baas werken, tekent een contract en eenzijdig word dat contract niet nageleefd, wie gaat er dan zeggen, tja dat is het leven, hoort erbij. Niemand!

Nu weet ik ook wel dat dit een andere situatie is en geen contract.
Maar dit is wel een veilige omgeving waarin je als tiener kunt leren.
En dat je ook gerust aan mag geven, joh ik mest elke dag, ik betaal een gedeelte van het stalgeld, ik heb het zadel gekocht, en ik word er verdrietig van dat ik nu zo weinig kan rijden.
Ik dacht dat we dat toch anders af hadden gesproken vooraf.

En ja als moeder voet bij stuk houd ja dan houd het op, dat is zo.
Maar eenzijdig afspraken veranderen is gewoon niet sjiek, vooral niet als het een ouder is.
Dan leer je je kind ook dat dat allemaal maar oke is om te doen...
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-08-24 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:35

Dreamboy schreef:
Ik vind het opvoedkundig helemaal niet verkeerd om ts mee te laten betalen aan het paard. Verantwoordelijkheidsgevoel kweken heet dat. Maar waarom zou ze niet vaker op het paard kunnen rijden? Er is nog nooit een paard dood gegaan omdat het 2x op een dag gereden wordt, zeker als broertje nog niet veel ervaring heeft zal het niet hard hoeven te werken als hij er op rijdt. Dus een goede planning maken met moeder en broertje zodat het paard ook nog een rustdag krijgt. Wij reden vroeger wedstrijden met paarden waar de hele week klanten op reden. Ideaal? Nee, maar ook niet onmogelijk.

Omdat TS dat niet wil. Moeder van TS vind rustdagen juist een beetje onzin. Moeder 3 dagen, TS 3 dagen, broertje 1 dag.. Zo ziet moeder het voor zich, maar TS is het daar niet mee eens.

Hier delen mijn moeder, zus en ik ook onze paarden. Mijn zus traint serieus, mijn moeder doet aan bejaardengym en ik rij niet. En ondanks dat we meerdere paarden hebben, rijden mijn zus en ma vaak dezelfde dag op hetzelfde paard... Mijn zus begint serieus, mijn ma pakt halverwege over en draaft en stapt uit.

Dat zou Ts ook kunnen doen met haar broertje. Of moeder. Broertje is 10 jaar en onervaren, die kan toch niet alleen. Samen naar stal, broertje rijd na TS nog een kwartiertje wat draf en uitstappen. Maargoed, dan moet je wel zin hebben om samen naar stal te gaan.

Op die manier kan TS 3 keer rijden, moeder 3 keer rijden en zelfs broertje zou 3 keer in de week kunnen rijden. En paard moet toch uitdraven en stappen, dus die lijd er niks over en heeft 1 dag lekker op de wei, helemaal vrij.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 20-08-24 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:42

Het eenzijdig wijzigen van gemaakte afspraken had inderdaad anders gekund en het is helemaal ok dat TS zich daar rot bij voelt.
De vergelijking met de doos eieren vind ik dan weer niet relevant. Met een andere klant heb je geen band en sta je in een gelijke positie. Dat is hier niet het geval. Bovendien betaalt niet enkel TS voor het paard. Ook moeder betaalt een deel. Als je als uitgangspositie neemt: wie betaalt heeft dingen te eisen, dan heeft moeder ook eisen te stellen en mag zij dus ook zeggen dat ze 3x per week wil rijden.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:45

Wij gaan er vanuit dat het paard voor haar is gekocht. Maar ervanuitgaande dat haar moeder in het verleden geeft gereden en nu dus denkt hé, we hebben een paard en ik wil ook weer gaan rijden vind ik het niet meer dan normaal dat dat dan ook kan

En als de caissiere het doosje eieren betaald mag die ook de helft eruit halen ja..

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:46

DuoPenotti schreef:
Dus ts is egoïstisch als ze zich volwassen opstelt en niet over haar heen laat lopen maar voor zichzelf opkomt?
Ook dat hoort bij het ouder worden.

Je gaat bij een baas werken, tekent een contract en eenzijdig word dat contract niet nageleefd, wie gaat er dan zeggen, tja dat is het leven, hoort erbij. Niemand!

Nu weet ik ook wel dat dit een andere situatie is en geen contract.
Maar dit is wel een veilige omgeving waarin je als tiener kunt leren.
En dat je ook gerust aan mag geven, joh ik mest elke dag, ik betaal een gedeelte van het stalgeld, ik heb het zadel gekocht, en ik word er verdrietig van dat ik nu zo weinig kan rijden.
Ik dacht dat we dat toch anders af hadden gesproken vooraf.

En ja als moeder voet bij stuk houd ja dan houd het op, dat is zo.
Maar eenzijdig afspraken veranderen is gewoon niet sjiek, vooral niet als het een ouder is.
Dan leer je je kind ook dat dat allemaal maar oke is om te doen...

Vind de vergelijking met een werkgever en contract tekenen totaal niet op zijn plek

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:46

janouk schreef:
In mijn ogen is het belangrijkste bij de training van een paard dat je uitgaat van het paard.

Afhankelijk van de leeftijd en gezondheid van het paard bepaal je een trainingsdoel, en hoe snel je daar bent, hangt af van de ontwikkeling lichamelijk en geestelijk van het paard.

Mijn tip: ga samen met je moeder en jullie instructeur om tafel zitten en spreek samen af welke training het paard wanneer nodig heeft om te groeien naar een doel.
En maak van daar uit een trainingsschema voor het paard. En dan bespreken jullie samen wie welke training doet en wanneer.
En wekelijks bespreek je dan samen hoe het schema werkt voor jullie, maar vooral voor het paard. Soms maken ze een grote groeisprong en hebben ze even wat meer rust nodig.
Als het paard altijd het middelpunt is, dan komen jullie er vast wel samen uit. uiteindelijk is het doel een happy en gezond paard.

Dat inderdaad (was ook mijn advies). Betrek je instructeur erbij en stel een schema op.
En voor alles uitgaan van het paard. Want als er 3 ruiters op rijden die allemaal nog niet of net het manegeniveau zijn ontstegen, wie gaat dat paard dan "goed" houden? Recht gericht en soepel. Als geen van 3-en dat kan en dat vermoed ik zomaar, want zo makkelijk is dat niet, dan moet er misschien nog wel een 4e ruiter bij en dan moet er toch echt iemand (in het belang van het paard) een stapje terug doen
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-08-24 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 09:48

pateeke schreef:
Het eenzijdig wijzigen van gemaakte afspraken had inderdaad anders gekund en het is helemaal ok dat TS zich daar rot bij voelt.
De vergelijking met de doos eieren vind ik dan weer niet relevant. Met een andere klant heb je geen band en sta je in een gelijke positie. Dat is hier niet het geval. Bovendien betaalt niet enkel TS voor het paard. Ook moeder betaalt een deel. Als je als uitgangspositie neemt: wie betaalt heeft dingen te eisen, dan heeft moeder ook eisen te stellen en mag zij dus ook zeggen dat ze 3x per week wil rijden.

Hallo iedereen,
Graag wil ik jullie bedanken voor jullie begrip en advies! Ik heb met mijn moeder rond de tafel gezeten en we hebben een oplossing! Mijn broertje gaat op een ouder paard van een kennis van ons 2 x per week rijden. En mijn moeder vind het paardrijden toch heel vermoeiend omdat ze het nog moet opbouwen dus gaat ze 2x per week zelf rijden en 1x per week voordat ik ga rijden erop! Ik vind dit een hele fijne oplossing! Veel meer dan ik verwacht had! Heel erg bedankt iedereen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:50

Nou dat is een mooie oplossing zeg! Neemt niet weg dat het ook een goed idee is om samen met je instructeur/trice een trainingsschema te maken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:53

Fijn dat jullie een oplossing gevonden hebben. Geniet van de tijd met je paardje!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:56

nikita390 schreef:
Hallo iedereen,
Graag wil ik jullie bedanken voor jullie begrip en advies! Ik heb met mijn moeder rond de tafel gezeten en we hebben een oplossing! Mijn broertje gaat op een ouder paard van een kennis van ons 2 x per week rijden. En mijn moeder vind het paardrijden toch heel vermoeiend omdat ze het nog moet opbouwen dus gaat ze 2x per week zelf rijden en 1x per week voordat ik ga rijden erop! Ik vind dit een hele fijne oplossing! Veel meer dan ik verwacht had! Heel erg bedankt iedereen!

Heel fijn!!!

En klinkt als een goede oplossing

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:01

Super fijn TS! Geniet van je paardje én toch ook van het delen van je passie met het gezin. Want het is misschien een beetje puzzelen, maar het is toch ook wel heel leuk als je als gezin de liefde voor een paard deelt. Ik ben ondertussen 29, mijn zus 35, mijn moeder 63 en we gaan nogsteeds bijna altijd met z'n 3en naar onze paarden :Y)

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:09

Super TS. Gelukkig heb je toch wat gehad aan de zogenaamde belachelijke adviezen hier. Gelukkig zijn jullie 2 volwassen genoeg om er zelf over te praten en er zelf uit te komen. Heel erg veel plezier met je paardje nog! <3

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:12

Wat fijn om te horen!
Heel veel plezier samen met jullie paard.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:13

Goed nieuws TS! Fijn dat het opgelost is!!! *\o/*

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:15

nikita390 schreef:
pateeke schreef:

Hallo iedereen,

Top! Goed gedaan!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:17

Wat fijn voor je, Nikita390! Goed opgepakt, en goed opgelost zo. +:)+

Heel veel plezier met je knappe merrie!