Ik ga toch nog heel even reageren op het filmpje, daarna stop ik ermee. Ik denk niet dat TS hier iets aan heeft.
Ik verbaas me dat zoveel mensen in de dramatische editing van het filmpje trappen. Er is één klein stukje waarbij het paard inderdaad die vrouw aanvalt, als er op dát moment een ram was uitgedeeld, had je mij niet gehoord.
De rest van het filmpje laat het paard geen enkele agressie zien

Het loopt zelfs in eerste instantie weg als Clinton de paddock binnenkomt. Als hij zoveel druk erop zet, wil het paard alleen maar wég.
Wat wil Clinton nu precies van het paard? Dat hij met het hoofd naar hem toe blijft? Dus in plaats van dat gewoon aan te leren, blijf je gewoon rammen terwijl het paard in een hoek staat en uiteraard (zoals elk paard zou doen) alleen maar probeert weg te komen? Dat heet gewoon wreedheid.
Het paard had zich uiteraard net zo prima laten aaien als hij gewoon aan het begin naar hem toe gelopen was, zonder al deze spierballen onzin. Paarden zijn nogal context gebonden. Alleen als je ze een aantal keer op hun hoofd ramt, willen ze niet meer geaaid worden op hun hoofd.
In dit soort filmpjes gaat het altijd zo. Er is een probleem, Clinton doet z'n ding, die op geen enkele manier te linken is aan het probleem en táda. Hij was alleen helemaal niet agressief in deze setting, dus het slaat nergens op. Het probleem speelde zich af aan een halster (en als ik het goed heb, had die vrouw een voeremmer in handen). Grote kans dus dat de aggresie te maken had met het voer en dat is dus helemaal niet opgelost. Die vrouw is nog steeds bang en kan alleen in de roundpenn erachter aan rennen. Ze kan nog steeds niet dat paard normaal aan een lijntje laten lopen. Maar goed, gelukkig heeft het paard even flink op z'n flikker gehad voor gedrag dat hij op dat moment niet vertoonde
Ik snap echt dat dit soort gedrag spannend is, dat is het voor iedereen. Dat is geen reden om maar om je heen te gaan slaan. Wees slim, je hebt hersenen als mens, gebruik ze dan ook. Bedenk wat de oorzaak is van de agressie is en los het op. Ik weet dat mensen denken dat als je gedrag afstraft of je paard intimideert, dat je dan meer garantie hebt dat ze dat spannende gedrag nooit meer zullen doen, maar dat is echt niet waar. Door agressie op agressie zorg je soms voor alleen maar meer frustratie en dan kweek je hele onbetrouwbare paarden.
Ik hou er verder over op, ik hoop dat TS een normale weg zal kiezen.