Paard valt aan met longeren en aan de hand werken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:36

Kuggur schreef:
elnienjo schreef:
Daar ben ik het wel mee eens. Je moet zelf goed in staat zijn de subtiele signalen van je paard te herkennen. Dat is iets wat je volgens mij moeilijk aan kan leren. Dat gevoel heb je, of je hebt 't niet.

Sommige mensen zijn getalenteerder dan andere natuurlijk. Maar tijd, ervaring, en een kritische houding tov je eigen handelen kan je veel leren.

Klopt , er zijn maar heel weinig mensen die dit van nature hebben, die hebben ook nooit problemen met hond, paard . En dit is zeker iets wat je kunt ontwikkelen als je er maar genoeg en goed in verdiept.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:39

Kuggur schreef:
Sommige mensen zijn getalenteerder dan andere natuurlijk. Maar tijd, ervaring, en een kritische houding tov je eigen handelen kan je veel leren.

Mee eens en mens ken je zelf want als je van jezelf weet dat je een floepert bent en een vrouw met paarden (ipv een paardenvrouw), zoals in mijn geval, dan zoek je fijne paarden uit met een lief karakter die vergevingsgezind zijn en dan kom je ook een heel eind als het gaat om lol met je knol. Ik heb 3 paarden (gehad) en met alle drie kon ik lezen en schrijven want ik heb gewoon geluk gehad met die lieverds.

Want Pareltje schreef eerder, dat je van deze paarden ook heel veel kan leren→ oa motivatie om niet te gauw op te geven. Dat is ook zo, maar ook dat geldt niet voor iedereen want niet iedereen wil (nog) heel veel leren :)* . Sommige mensen zoals ik kennen hun plaats in de paarden wereld en willen gewoon fijn buiten rijden, en genieten met hun paard van de mooie omgeving in een soort win-win situatie (mens en paard blij). Dus willen gewoon gemakkelijke voorwaardse paarden.

Dus het is ook maar de vraag wat TS wil met haar paard.

Ik vind het wel heel fijn TS dat het gisteren goed ging. Dat geeft de burger moed en wellicht was het gewoon een incident waar je wat van geschrokken bent en is er niets ernstigs aan de hand en is het probleem al opgelost want je paard is nog maar net bij je en zit nog in de gewen fase.

Kinke

Re: Paard valt aan met longeren en aan de hand werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:52

Huh, heb ik het dan verkeerd gezien in dat filmpje van Clinton Andersen? Hij mept niet, hij zwiept met de leadrope

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:14

Ik ga toch nog heel even reageren op het filmpje, daarna stop ik ermee. Ik denk niet dat TS hier iets aan heeft.

Ik verbaas me dat zoveel mensen in de dramatische editing van het filmpje trappen. Er is één klein stukje waarbij het paard inderdaad die vrouw aanvalt, als er op dát moment een ram was uitgedeeld, had je mij niet gehoord.

De rest van het filmpje laat het paard geen enkele agressie zien := Het loopt zelfs in eerste instantie weg als Clinton de paddock binnenkomt. Als hij zoveel druk erop zet, wil het paard alleen maar wég.
Wat wil Clinton nu precies van het paard? Dat hij met het hoofd naar hem toe blijft? Dus in plaats van dat gewoon aan te leren, blijf je gewoon rammen terwijl het paard in een hoek staat en uiteraard (zoals elk paard zou doen) alleen maar probeert weg te komen? Dat heet gewoon wreedheid.

Het paard had zich uiteraard net zo prima laten aaien als hij gewoon aan het begin naar hem toe gelopen was, zonder al deze spierballen onzin. Paarden zijn nogal context gebonden. Alleen als je ze een aantal keer op hun hoofd ramt, willen ze niet meer geaaid worden op hun hoofd.

In dit soort filmpjes gaat het altijd zo. Er is een probleem, Clinton doet z'n ding, die op geen enkele manier te linken is aan het probleem en táda. Hij was alleen helemaal niet agressief in deze setting, dus het slaat nergens op. Het probleem speelde zich af aan een halster (en als ik het goed heb, had die vrouw een voeremmer in handen). Grote kans dus dat de aggresie te maken had met het voer en dat is dus helemaal niet opgelost. Die vrouw is nog steeds bang en kan alleen in de roundpenn erachter aan rennen. Ze kan nog steeds niet dat paard normaal aan een lijntje laten lopen. Maar goed, gelukkig heeft het paard even flink op z'n flikker gehad voor gedrag dat hij op dat moment niet vertoonde :roll:

Ik snap echt dat dit soort gedrag spannend is, dat is het voor iedereen. Dat is geen reden om maar om je heen te gaan slaan. Wees slim, je hebt hersenen als mens, gebruik ze dan ook. Bedenk wat de oorzaak is van de agressie is en los het op. Ik weet dat mensen denken dat als je gedrag afstraft of je paard intimideert, dat je dan meer garantie hebt dat ze dat spannende gedrag nooit meer zullen doen, maar dat is echt niet waar. Door agressie op agressie zorg je soms voor alleen maar meer frustratie en dan kweek je hele onbetrouwbare paarden.

Ik hou er verder over op, ik hoop dat TS een normale weg zal kiezen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:20

Gelukkig nog iemand die echt goed kijkt!

Als ik rustig in de tram zit en er komt iemand out of the blue op me af met een geweer laat ook ik vreemd gedrag zien. Paard staat rustig in paddock en wordt zonder aanleiding in een hoek gedreven. Vervolgens moet hij het allemaal maar laten gebeuren? Onderwerping, geen training.

En idd het paard moet op héteigenlijke moment gecorrigeerd worden. Niet als het de meneer uitkomt als de camera’s draaien maar er niets is voorgevallen. Daarnaast is in het begin duidelijk te zien dat het paard een waarschuwing richting eigenaar geeft waar totaal verkeerd op wordt gereageerd en het verergert.

Eerst de mens opvoeden voordat de spierballen gebruikt gaan worden.

anjali

Re: Paard valt aan met longeren en aan de hand werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:42

Het paard in de video had ooit de moeder van de eigenaresse flink verwond (beelden van de verwondingen waren te zien).Meestal wil je zo'n paard niet meer hebben en verkopen zal ook niet lukken. De enige kans voor het paard wordt dan toch heropvoeding door een niet-bange trainer. Hier op Bokt zitten zo te lezen enkele personen die menen het ook te kunnen en beter zelfs. Die zouden dus ingeschakeld kunnen worden. Wel eerst vragen of ze een goede verzekering hebben.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:52

Trainers als deze leven van de afhankelijkheid van hun leerlingen. Het doen laten geloven dat hij of zijn methode de ENIGE JUISTE weg is is grote kul. Een goed trainer maakt zijn/haar leerlingen onafhankelijk. Geeft dermate duidelijke instructies dat een leerling ZELF verder kan. De leerling wordt onderwezen in hoe het ZELF op te lossen. Zodra je een leerling zelfstandig maakt, zelfdenkend, zelf probleemoplossend vrlies je als instructeur steeds een beetje inkomsten. Immers de leerling kan steeds meer zelf. Langzaam verdwijnt de afhankelijkheid.

Alles wat deze meneer doet werkt afhankelijk van de leerlingen in de hand.Denk niet dat hij snel een leerling doorstuurt naar een andere instructeur die misschien op bepaalde vlakken net iets beter is. Nee, koop zijn CD van zijn worldclass ultime methode. Alleen dit is weg! .Doet me ergens denken. Maar iedereen heeft recht op zijn / haar religie. Het is niet de mijne en zal het ook nooit worden. Daar laat ik het maar bij.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:54

sanne83 schreef:
Ik ga toch nog heel even reageren op het filmpje, daarna stop ik ermee. Ik denk niet dat TS hier iets aan heeft.

Ik verbaas me dat zoveel mensen in de dramatische editing van het filmpje trappen. Er is één klein stukje waarbij het paard inderdaad die vrouw aanvalt, als er op dát moment een ram was uitgedeeld, had je mij niet gehoord.

De rest van het filmpje laat het paard geen enkele agressie zien := Het loopt zelfs in eerste instantie weg als Clinton de paddock binnenkomt. Als hij zoveel druk erop zet, wil het paard alleen maar wég.
Wat wil Clinton nu precies van het paard? Dat hij met het hoofd naar hem toe blijft? Dus in plaats van dat gewoon aan te leren, blijf je gewoon rammen terwijl het paard in een hoek staat en uiteraard (zoals elk paard zou doen) alleen maar probeert weg te komen? Dat heet gewoon wreedheid.

Het paard had zich uiteraard net zo prima laten aaien als hij gewoon aan het begin naar hem toe gelopen was, zonder al deze spierballen onzin. Paarden zijn nogal context gebonden. Alleen als je ze een aantal keer op hun hoofd ramt, willen ze niet meer geaaid worden op hun hoofd.

In dit soort filmpjes gaat het altijd zo. Er is een probleem, Clinton doet z'n ding, die op geen enkele manier te linken is aan het probleem en táda. Hij was alleen helemaal niet agressief in deze setting, dus het slaat nergens op. Het probleem speelde zich af aan een halster (en als ik het goed heb, had die vrouw een voeremmer in handen). Grote kans dus dat de aggresie te maken had met het voer en dat is dus helemaal niet opgelost. Die vrouw is nog steeds bang en kan alleen in de roundpenn erachter aan rennen. Ze kan nog steeds niet dat paard normaal aan een lijntje laten lopen. Maar goed, gelukkig heeft het paard even flink op z'n flikker gehad voor gedrag dat hij op dat moment niet vertoonde :roll:

Ik snap echt dat dit soort gedrag spannend is, dat is het voor iedereen. Dat is geen reden om maar om je heen te gaan slaan. Wees slim, je hebt hersenen als mens, gebruik ze dan ook. Bedenk wat de oorzaak is van de agressie is en los het op. Ik weet dat mensen denken dat als je gedrag afstraft of je paard intimideert, dat je dan meer garantie hebt dat ze dat spannende gedrag nooit meer zullen doen, maar dat is echt niet waar. Door agressie op agressie zorg je soms voor alleen maar meer frustratie en dan kweek je hele onbetrouwbare paarden.

Ik hou er verder over op, ik hoop dat TS een normale weg zal kiezen.

Met jouw informatie ga ik nogmaals naar het filmpje kijken. Thanks voor het delen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:45

Tja, voor mij zou het heel simpel zijn: het paard houdt zich niet aan de basisafspraken van de training. Hoogstwaarschijnlijk zijn die nooit goed bevestigd, of ergens in de geschiedenis van het paard verwaarloosd.
De basisafspraken draaien om het principe: als ik (mens) het vraag, ga jij (paard) aan de kant. Ofwel wijken voor druk.

Je kunt hier vanuit begrip en het vriendelijk willen oplossen wel omheen gaan leven, en de confrontatie dus uit de weg gaan, maar zeker met een paard als dit dat echt, echt gevaarlijk kan worden (eigenlijk al is!), is dat vragen om problemen.
Wat de oorsprong van het gedrag ook is.

Naar je toe steigeren, daar is maar 1 antwoord op: keihard corrigeren, met een klap van een zweep of met de punt van je schoen. Moet je wel kunnen uiteraard, qua timing en doortastendheid, je mag geen moment aarzelen want dan ben je te laat.
En als het paard na een goed getimede correctie dan terugdeinst, onmiddellijk voorwaarts zetten. Aan het werk. Rustig en duidelijk, en elke goede reactie positief belonen met stem.

Wij hebben een 12-jarige merrie die als 6-jarige oningereden en nogal wild uit IJsland is gekomen. Ze vond mensen maar zozo. Is hier door een goede trainer ingereden, toen door een andere goede ruiter heel basic doorgereden en kwam toen bij ons. Liep nog steeds bij voorkeur voor je weg in de wei/paddock. Zei liever nee dan ja, zeg maar.
Op een gegeven moment nam mijn man haar mee uit de paddock en toen zei ze heel hard nee door naar hem toe te steigeren. Toen heeft ze stevig kennis mogen maken met de punt van zijn schoen. Ze heeft nooit meer gesteigerd en inmiddels zeer lief en zacht in de omgang, heel mensgericht, vol vertrouwen en vrolijk.

Kijk, ik ben héél erg voor een subtiele, vriendelijke omgang en manier van rijden. En ik merk dat dat ook mogelijk is met paarden met de meest uiteenlopende karakters, ALS de basisafspraken maar goed bevestigd zijn.
Als de basisafspraken glashelder zijn, hoef je het paard er ook niet langer aan te herinneren (of alleen heel subtiel) en kun je je communicatie zo verfijnen dat je nauwelijks hoeft te corrigeren en kun je het paard benaderen als vriend en samenwerkingspartner. Dan stelt ie zich echt voor je open in al zijn gevoeligheid (want paarden zijn enorm gevoelig), wat fantastisch is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:09

Zullen we de inmiddels 4 pg’s beslaande discussie, hoe interessant ook, over het filmpje van Clinton Anderson laten voor wat het is? Filmpje is geplaatst op pg. 4 met een opmerking richting TS of dit herkenbaar gedrag is.
Helaas is de TS weinig toeschietelijk om meer helderheid te geven in het exacte gedrag. Hetzij in woord, hetzij in beeld. Dat is ze ook niet verplicht, maar we hebben/krijgen dus ook weinig in handen om de TS te helpen.

Ik zie bij de term “aanvallen” inderdaad zoiets voor me als in dat filmpje. En dat vind ik ernstig gevaarlijk gedrag van een paard.

TS heeft 3 weken geleden een 13-jarige gekocht. Ik zie 3 gangbare redenen om een paard van die leeftijd te kopen:
1) Reeds hoger geklasseerd, talentvol sportpaard, bedoelt als leerpaard om een jonge(re) ruiter ervaring op te laten doen. Ok, van dit gedrag kan je wel veel leren, maar of dat de bedoeling is?
2) Als paard die al veel gezien heeft en waarmee je ongecompliceerd je paardenhobby kan beoefenen. Daarvoor lijkt dit ook niet het passende paard.
3) Het dier was bekend, of stond te koop, als projectpaard. Maar dan was TS bekend geweest met afwijkend gedrag, had dus een bewuste koop gedaan, en had niet dit topic geplaatst.

Mijn conclusie: er lijkt sprake te zijn van een miskoop. Vandaar ook mijn advies: terug naar verkoper.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:18

Majabeestje schreef:
Inmiddels 7 pagina's aan adviezen die soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Verrassend :')
Nogmaals: zoek een goede gedragsdeskundige en ga niet zelf aanmodderen.

Geen idee hoe je de geplaatste smily bedoeld ?, maar komt bij mij binnen dat je een ieder uitlacht in dit topic die ideeen geeft of zijn eigen methode uitlegt.
En das jammer, want los van TS haar probleem is het uitermate boeiend om es wat verschillende aanpak te zien in dit soort situatie's waaronder de genoemde en getoonde J.up methode.
Niet verkeerd om daar es de nadelen van boven water te krijgen toch ?

* Wat voor type "gedragsdeskundige" had jij dan voor ogen ?, aangezien er dus 7 pagina;s adviezen zijn die lijnrecht tegenover elkaar staan volgens jou.
Dan wordt het kiezen van de juiste helemaal moeilijk, je kiest altijd de verkeerde.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:52

Rizette schreef:
Ik ken geen paard wat het nut van ......... longeren in ziet maar wij vinden het zelf nodig.

Ik niet meer. Voorheen (jaren geleden) deed ik het braaf 'omdat het nodig was' om hem soepel te maken of houden. Er zijn andere leukere manieren om dat te bereiken dan longeren. Lange lijnen is leuker, dan kun je de bak doorsturen hoe je wilt, of met een kaptoom oefeningen doen.
Rondjes lopen is aardig geestdodend, totdat ze het in vrijheid kunnen doen, en het slecht een deeltje van het geheel wordt.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:02

Caira schreef:
Hier valt werkelijk niets zinnigs over te zeggen zonder beeldmateriaal. Kun je een filmpje maken? Je mag hem mij sturen via pb. Dan kijk ik even met je mee, ik heb dit al talloze keren zien gebeuren bij lesklanten, maar het duurt zelden langer dan 1 les om het op te lossen.

Ik zou zeker kijken of je met haar in contact kan komen! Zij heeft mij zo ongelofelijk goed geholpen met mijn paard die bij alles vol in de aanval ging, bij mijn paard specifiek kwam het voornamelijk uit onzekerheid en aangeleerd gedrag, want ja als je aanvalt gaan die mensen wel aan de kant.
Ondertussen gaat dat allemaal zo goed dat ik niet eens meer zou kunnen vertellen wat nou de 'oplossing' was, ik weet alleen dat het zonder Caira haar hulp absoluut niet gelukt was. :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:41

Tjongejonge, hoe een filmpje zoveel los kan maken.

Ik gebruik heel veel van Clinton in mijn werk met paarden, maar ook van Monty, Warwick, Chris Cox, Parelli, Buck en nog een paar.
Ja, Clinton is behoorlijk commercieel en vind zichzelf fantastisch net als Parelli. Maar hij is wel voor veel mensen een enorme hulp bij de training van hun (probleem)paard.

Zo zijn er ook mensen die bepaalde trainers in de dressuurwereld enorm ophemelen alwaar je je paard echt niet door zou willen laten trainen. Ook olympische ruiters die toch wel wat hebben gepresteerd. Daar zijn vast ook genoeg 'leuke' filmpjes van te vinden.

Ik heb vaak zat paarden in mn handen gehad die, na 1x duidelijk te zijn als ze gingen drammen, daarna gewoon normaal gingen doen.
Steigerende maaiende slaande paarden met trailerladen bijv.
Levensgevaarlijk of on-opgevoed?

Get in, get the job done and get out! Maar weet wel wat je doet anders heb je een serieus probleem.

Aan TS, hopelijk kun je iets met de vele tips en inzichten in dit topic en is je probleem binnenkort opgelost.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:51

Ben erg benieuwd naar dit paard, toevallig een schimmel?

LiesSpike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 14:41

StalNollie schreef:
Ben erg benieuwd naar dit paard, toevallig een schimmel?

Het is geen schimmel, maar een vos

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:30

TS, ik begrijp even iets niet:

Er is mij ook verteld dat hij met longeren "irritant" doet en daarom is dit volgens mij ook niet veel met hem gedaan. Dit vermelde je in je 1e post.

Blijkbaar ben je dit reeds vergeten, of het ging het ene oor in en het andere weer uit. Misschien dacht je, dat verhelp ik wel even. Veel paardeneigenaren m/v, ruiters zijn n.m behoorlijk eigenwijs

Misschien is het gewoon wel, een dominant paard dat het bewegen aan de longe gewoon zat is, na enige tijd.

In ieder geval denk ik,dat de verkoper wel de juiste basis informatie heeft gegeven. Je had zelf moeten doorvragen wat er bedoeld werd met "irritant".

Ik heb er ooit eentje gehad, die wanneer ze op de weide was op de achterbenen naar je toekwam,als je haar kwam ophalen, om te rijden of om naar stal te gaan. Dan is het toch raadzaam om je verstand te gebruiken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 08:53

Ik moet er nog wel even bij vermelden, dat het paard,wat ik had , destijds mee kwam met een heel grote groep en daar zat verder geen enkele informatie bij. Imports uit Polen gingen toen per goederentrein (wagons). Het probleem, op de achterbenen naar mij toekomen, was heel snel opgelost. Daarna nooit geen last meer gehad. Niet de netste manier, educatief niet verantwoord, maar wel effectief in dit specifieke geval.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:43

LadyAnna schreef:
Ik moet er nog wel even bij vermelden, dat het paard,wat ik had , destijds mee kwam met een heel grote groep en daar zat verder geen enkele informatie bij. Imports uit Polen gingen toen per goederentrein (wagons). Het probleem, op de achterbenen naar mij toekomen, was heel snel opgelost. Daarna nooit geen last meer gehad. Niet de netste manier, educatief niet verantwoord, maar wel effectief in dit specifieke geval.

Mag ik vragen welk ras dat paard uit Polen was? Ik zie nl. in je profiel dat je van mijn leeftijd (66) bent en ik heb in mijn jeugd leren rijden op Poolse paarden, die hier toen inderdaad geimporteerd werden. Maar ik heb heel erg goede ervaringen met hen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:52

Gewoon een luxe poolse hit, zonder papieren, maar met duidelijke arabieren invloed. Alles wat de prijs destijds niet opbracht door te weinig gewicht ( te luxe), ging de handel in.
Behoudens het door mij vermelde gebeuren, had ze nog wel een paar andere fratsen ( dat met een beetje geven van mijn kant, opgelost werd) was het een hard en betrouwbaar paardje.