Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:41

Waarom?
Daarom :D

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 13:43

Sizzle schreef:
Waarom?
Daarom :D

Goeie _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:46

Als je het al (bemoeizuchtig) zou vragen is het hooguit nuttig als je iemand bij het opstijgen of in de bak ziet.
Iemand tijdens een buitenrit vragen gaat al helemaal nergens meer over, alsof die gene dan ineens nog een cap uit de binnenzak weet te halen. Zelfs al is het vergeten...wat dan? Afstappen en lopen? Of keihard terug naar huis racen?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:48

Ik begrijp je deels wel, maar de enkele keren dat ik aangesproken ben door jonge meid, kreeg die toch echt een waar bemoei je je mee, dreumes dat je d'r bent....
Brutaliteit ten top om een volwassenen bijdehand aan te spreken over iets waar zij geen enkele last van ondervinden.

Je moet ook begrijpen dat 40 plussers veelal hebben leren rijden zonder cap. In de manege lessen toentertijd ook nooit geen cap op gehad. Vroeger werd er alleen met cap gereden in officiële wedstijden. Verder had niemand een cap op. Daarbij, heb ik 20 jaar lang dagelijks op 1 en dezelfde pony gereden.

Maar de kinders hier, mogen absoluut niet zonder cap rijden van mij.
Ik krijg nu van mijn nichtjes ook wel eens een brutale opmerking als , maar waarom jij niet dan?
Nou, ik ben volwassen en bepaal dit lekker zelf. Risico is ook voor mijzelf immers.
Ik leg ook wel uit, dat wij zonder zijn opgegroeid en ik het ondingen vindt.
Misschien niet slim, maar mijn eigen keuze en risico. Neemt niet weg, dat jij jong bent, en gewoon met cap gaat rijden. En anders rij je niet. Ook goed hoor.
Ze vinden het moeilijk te accepteren dat zij dan wel met cap moeten, maar jammer dan. Kinders hoeven niet naar de mond gepraat te worden. Gebeurt mij al veel te veel tegenwoordig.
Ze kunnen ook best eens accepteren dat het gewoon zo is zonder de discussie aan te gaan.
Ik ben erg recht door zee hierin.. :D

Hetzelfde als roken.
Ik heb er erge moeite mee om mijn mond te houden als ik een kind/jong volwassenen zie roken.
Heel dom en zonde om eraan te beginnen nu, met alles wat we weten en het antibeleid .
Wij konden als 12 jarige gewoon peuken halen en thuis roken. Wij wisten niet beter.
Dat kunnen de kinderen/jong volwassenen niet zeggen tegenwoordig. Zij weten zeker wel beter.
Maar oudere zien roken, heb ik totaal geen moeite mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:54

hannaengolda schreef:
Gini schreef:
Wat zou je doen met de antwoorden?

Wat doe jij met antwoorden die je krijgt op een vraag? :=

Onthouden ofzo, geen idee, nog niet bij stil gestaan aangezien ik ook niet van plan ben dit vaak te vragen :)

Dan snap ik het eigenlijk helemaal niet. Waarom zou je een wildvreemde persoon uit zijn eigen ritme en coconnetje halen met een doelloze vraag? :')

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 13:58

@Gini Uit interesse zoals ik al paar keer zei hahah. Maar snap jou punt ook wel :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:04

Ik hoor wel eens de opmerking van mensen dat ze dan hun haar moeten wassen als ze een cap op hebben gehad, dat vind ik echt een bijzondere hoor...vind het namelijk sowieso wel zo fris om na het rijden te douchen en mijn haar te wassen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:48

jes_sira schreef:
Ik begrijp je deels wel, maar de enkele keren dat ik aangesproken ben door jonge meid, kreeg die toch echt een waar bemoei je je mee, dreumes dat je d'r bent....
Brutaliteit ten top om een volwassenen bijdehand aan te spreken over iets waar zij geen enkele last van ondervinden.

Je moet ook begrijpen dat 40 plussers veelal hebben leren rijden zonder cap. In de manege lessen toentertijd ook nooit geen cap op gehad. Vroeger werd er alleen met cap gereden in officiële wedstijden. Verder had niemand een cap op. Daarbij, heb ik 20 jaar lang dagelijks op 1 en dezelfde pony gereden.

Maar de kinders hier, mogen absoluut niet zonder cap rijden van mij.
Ik krijg nu van mijn nichtjes ook wel eens een brutale opmerking als , maar waarom jij niet dan?
Nou, ik ben volwassen en bepaal dit lekker zelf. Risico is ook voor mijzelf immers.
Ik leg ook wel uit, dat wij zonder zijn opgegroeid en ik het ondingen vindt.
Misschien niet slim, maar mijn eigen keuze en risico. Neemt niet weg, dat jij jong bent, en gewoon met cap gaat rijden. En anders rij je niet. Ook goed hoor.
Ze vinden het moeilijk te accepteren dat zij dan wel met cap moeten, maar jammer dan. Kinders hoeven niet naar de mond gepraat te worden. Gebeurt mij al veel te veel tegenwoordig.
Ze kunnen ook best eens accepteren dat het gewoon zo is zonder de discussie aan te gaan.
Ik ben erg recht door zee hierin.. :D

.

Ik vind dit eigenlijk niet kunnen. Als volwassene heb je een voorbeeldfunctie. En eigen risico is in deze geen argument voor een kind. Hier leren ze niets van. Kan je beter helemaal niets zeggen

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:00

Ik gebruik bijna altijd een cap, maar soms niet en dat is dan mijn eigen risico. De kinderen hebben sowieso een cap op of ze nu willen of niet. Als ze 18 jaar oud zijn (mogen ze het allemaal zelf bepalen). :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:14

Ik heb nog leren rijden zonder cap. Kan het aantal keer dat ik gevallen ben, niet meer tellen. Ben wel 2 keer met paard en al gevallen, maar eigenlijk nooit op mijn hoofd of nek gevallen.

Mijn oude ruin is altijd vrij schrikkerig geweest. Heb in het begin hem wel met cap gereden. Tot ik 2 keer met dat ding op in takken bleef hangen. De 2de keer zat de tak toen hij los kwam, bijna in mijn oog. Dat was de laatste keer dat ik bij hem een cap heb opgehad.

Nu met mijn jonkie, heb ik terug een cap. Meestal zet ik hem op, al durf ik in de wei wel eens op stappen zonder en daar hoef ik geen commentaar op.

Moest iemand mij vragen waarom ik geen cap op heb, zou ik antwoorden dat die persoon zich met zijn/haar zaken moet bemoeien. En ja, ik zal heel kortaf klinken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:16

Op mijn vorige stal hingen overal bordjes met cap verplicht en wie reed er zonder: de eigenaresse. Op een gegeven moment had ik les en mijn instructrice wilde geen les geven als er iemand zonder cap reed. Ook al had die gene niks met mijn les te maken, als er wat zou gebeuren en die persoon viel van zijn paard, had mijn instructrice de verantwoording. Zij wilde dat risico niet lopen. Ik rij zelf altijd netjes met cap en mijn dochters moeten dat ook. De oudste heeft nu 9 jaar haar eigen paard en zo nu en dan stapt ze er wel even op zonder cap. Ik zeg er altijd wel even iets van, maar ze is oud en wijs genoeg en zij en haar paard zijn echt op mekaar ingespeeld. OP mijn vorige stal wilden de jonge kinderen (onder de 14) ook wel eens even rijden zonder cap, maar daar zei ik wel altijd wat van. Werd me niet in dank afgenomen, maar dat boeide me niet. Verder zie ik het vaak genoeg, maar ik zeg er niets meer van. Ieder zijn eigen keus.

Je krijgt dan ook vaak te horen: maar mijn paard is braaf, die doet niks. Maar hij zal struikelen en vallen en dan ga je wel tegen de grond. Ze hoeven ook niet altijd te bokken/steigeren. Mijn paard bokte echt nooit maar we zijn wel een keer samen gevallen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:25

hannaengolda schreef:
Dank jullie wel voor al jullie ervaringen/meningen.

Toch vind ik het raar dat een fiets wordt vergeleken met een paard Een dier blijft altijd onvoorspelbaar, een fiets bestuur je zelf.

En ook zijn er veel die zeggen 'vroeger droeg er bijna niemand een cap'. Vroeger is toch niet nu? Vind niet dat je vroeger met nu mag vergelijken

Is geen rare vergelijking hoor, dit is namelijk erg cultuur bepaald. In "ons" land is het normaal om te fietsen zonder helm, maar in heel veel andere landen staan ze daar echt van te kijken. Die vinden ons knettergek terwijl wij er niet over na denken. In landen waar paarden nog gebruikt worden als werk/ voertuig is het heel normaal om geen cap te dragen (denk bijvoorbeeld aan westernlanden zoals Canada en Amerika), eigenlijk is het daar in bepaalde gebieden zowat raar om een cap te dragen. Ze stonden er van te kijken dat ik een cap droeg toen ik op een jong paard stapte hoor :+
Ik ken zelfs iemand die een kind van 3 a 4 op een paard (1.70) zette zonder cap, maar moest wel een helm op de fiets. In mijn ogen ook heel krom _O-

Ik zou trouwens erg pissig worden als je mij als onbekende zou aanspreken op het niet dragen van een cap.. Waar bemoei je je mee. Tis m'n eigen leven en eigen keuze.
Overigens heb ik de afgelopen 2 jaren bijna alleen maar met cap gereden, maar het is en blijft mijn eigen keuze.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:30

Dat die borden er hangen van (cap opzetten= verplicht, dat wil imo nog niet zeggen: dat men zijn cap ook op doet. Tenzij de stal eigenaar zegt... Er wordt niet gereden zonder cap op. Ik zeg ook wel eens ben je je cap soms vergeten en meestal krijg je dan een reactie terug in de trant van dat sommige het idd vergeten zijn om hun cap op te zetten. :P

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:40

Ik ben wel benieuwd naar andere gevaarlijke situaties, wanneer zeggen jullie wel iets/niks. Bijvoorbeeld: mensen die in de auto willen stappen terwijl ze te veel gedronken hebben, geen aandacht op verkeer door telefoon, onveilig op iets klimmen (dus valgevaar), op een andere manier gevaarlijk bezig zijn met een paard (bv vastzetten aan een touwhalster/scherpe dingen laten slingeren). Wat is het moment dat jullie je 'verplicht voelen' in te grijpen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:44

Ingrijpen doe je als ze een ander in gevaar kunnen brengen, zoals dronken in de auto.Rijden zonder cap dan breng je alleen je eigen in gevaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:50

turtlelito schreef:
Ik ben wel benieuwd naar andere gevaarlijke situaties, wanneer zeggen jullie wel iets/niks. Bijvoorbeeld: mensen die in de auto willen stappen terwijl ze te veel gedronken hebben, geen aandacht op verkeer door telefoon, onveilig op iets klimmen (dus valgevaar), op een andere manier gevaarlijk bezig zijn met een paard (bv vastzetten aan een touwhalster/scherpe dingen laten slingeren). Wat is het moment dat jullie je 'verplicht voelen' in te grijpen?

Ook niet zo snel hoor. Ik ben gewoon niet zo met andere mensen om me heen bezig, dus ik zal het ook niet zo snel zien. Zo heb ik pas door dat er in een foto topic iemand geen cap op heeft als ik het teruglees in de comments. :D Ik heb ook de behoefte helemaal niet om iemand aan te spreken op gedrag tenzij het naar mij gericht is.

In het verkeer zou ik me misschien nog wel met een ander bemoeien omdat diegene andere, waaronder ikzelf op dat moment, in gevaar brengt. Maar dan ook echt alleen als ik iemand naar de auto zie waggelen met de fles nog in de hand. Ik zit er niet op te letten of een onbekende meer dan twee glaasjes op heeft.

Als iemand dreigt te vallen dan zou ik vast "pas op!" roepen, maar ik zou niet van te voren naar iemand toe stappen om de gevaren uit te leggen. Ik zou ze trouwens wel helpen als ze gevallen zijn. :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:51

turtlelito schreef:

Misschien klinkt dit echt heel dom, maar wat is er gevaarlijk aan vastzetten met een touwhalster?

Voor de overige situaties: als je iemand anders er significant mee in gevaar brengt, mag je in mijn ogen er iets van zeggen (dingen als dronken autorijden en op je telefoon zijn ook gewoon verboden bij de wet. Dat staat uberhaupt los van deze discussie). Andere dingen (zoals rijden zonder cap, klimmen) hebben een grotere kans dat je jezelf er iets mee aandoet dan andere personen, en is een afweging die mensen vaak al hebben gemaakt, waarom je ermee bemoeien?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:56

Aight schreef:
turtlelito schreef:

Misschien klinkt dit echt heel dom, maar wat is er gevaarlijk aan vastzetten met een touwhalster?

Voor de overige situaties: als je iemand anders er significant mee in gevaar brengt, mag je in mijn ogen er iets van zeggen (dingen als dronken autorijden en op je telefoon zijn ook gewoon verboden bij de wet. Dat staat uberhaupt los van deze discussie). Andere dingen (zoals rijden zonder cap, klimmen) hebben een grotere kans dat je jezelf er iets mee aandoet dan andere personen, en is een afweging die mensen vaak al hebben gemaakt, waarom je ermee bemoeien?

Bij vastzetten met een touwhalster is er een kans dat hij zijn neus breekt als hij zich probeert los te trekken. Omdat het paard niet voor zichzelf op kan komen, zal ik dan zeker ingrijpen.

Voor de rest heeft het vooral te maken met het feit dat een klein iets kan leiden tot een uiteindelijk grote impact (voor degene zelf, maar ook voor de omgeving). Afwegingen worden vaak gemaakt uit gemak/tijdsdruk o.i.d. . Begrijpelijk, maar vaak zullen personen ook zeggen 'had ik idd eigenlijk niet moeten doen'.

Maar eens, tussen proberen goed te doen en bemoeien is een dunne lijn.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:02

turtlelito schreef:

Bij vastzetten met een touwhalster is er een kans dat hij zijn neus breekt als hij zich probeert los te trekken. Omdat het paard niet voor zichzelf op kan komen, zal ik dan zeker ingrijpen.

Voor de rest heeft het vooral te maken met het feit dat een klein iets kan leiden tot een uiteindelijk grote impact (voor degene zelf, maar ook voor de omgeving). Afwegingen worden vaak gemaakt uit gemak/tijdsdruk o.i.d. . Begrijpelijk, maar vaak zullen personen ook zeggen 'had ik idd eigenlijk niet moeten doen'.

Maar eens, tussen proberen goed te doen en bemoeien is een dunne lijn.[/quote]

Ah oke, wist ik niet. Thanks! (Ik zet mn paard uberhaupt nooit vast, voordat mensen zich zorgen begonnen te maken :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:02

Mijn paarden reageren slecht op gewone halsters en voelen zich prima met een touwhalster. Ze zullen dus al eens vast staan met een touwhalster. Wie me daar op aan spreekt, stuur ik met een snauw wandelen. Mensen moeten zich niet moeien met mijn dieren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:26

In Zwitserland is Transporteren (vast zetten tijdens transport) met een touwhalster verboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:48

Sizzle schreef:
In Zwitserland is Transporteren (vast zetten tijdens transport) met een touwhalster verboden.

Ik woon niet in Zwitserland. Hier mag het gewoon wel.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:56

Zelf rij ik nooit zonder cap. Vind het onverantwoord. Als kind kwam ik er ook echt niet op zonder. De man waar ik reed en mijn ouders waren er streng op en ik ben ze daar dankbaar voor. Ook rijden er veel kinderen bij mij op stal en in de buurt en als volwassene vind ik wel dat je een voorbeeldfunctie hebt. Rijden zonder cap is niet stoer, maar dom.

Anderen aanspreken heeft toch geen zin. Mensen die zonder cap rijden zijn zelf eigenwijs en veranderen toch niet. Geef soms wel een opmerking naar ouders die hun kids laten rijden zonder cap. Dat vind ik van de ouders onverantwoord.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:13

Citaat:
Een dier blijft altijd onvoorspelbaar, een fiets bestuur je zelf.

Mijn fiets is inderdaad zeer voorspelbaar.

De automobilist die zonder te kijken rechtsaf sloeg met een flinke vaart was erg onvoorspelbaar.

En geloof me, asfalt is hard. En ik had uiteindelijk niets ernstigs maar ben wel afgevoerd in de ambulance.

Rij ik sindsdien met helm op de fiets.... Nee... Waarom niet? Ik vind de kans dat het weer gebeurd blijkbaar nihil.

Dus al die vergelijkingen gaan niet op.

Hetzelfde met skiën. Ik draag braaf een helm. Al die ouwe mannetjes die op de skie zijn opgegroeid dragen echt geen helm.

Op mijn paard draag ik een helm zodra ik het terrein af ga. Op mijn eigen terrein vind ik zelf het risico aanvaardbaar. Ik ken mijn paard en heb verder met niemand anders te maken.

Ik heb mijn hond ook wel eens los lopen op een plek waarvan ik denk dat hij niemand in de weg loopt en waar geen auto's komen. Het mag officieel niet. Ga je daar dan ook wat van zeggen?

Of een fietser die over een voetpad fietst?

Ik vind het erg bemoeizuchtig overkomen.

Je kan mij niet wijsmaken dat het interesse is hoor, want het antwoord weet je heus wel toch?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:34

Sizzle schreef:

Pas op stal een ongeluk gebeurd met een paard wat in de paddock stond met touwhalster en aan het hekje bleef hangen. Eigenaresse wilde haar los maken, maar dat lukte niet direct. Paard schudde wild met hoofd en hals om los te komen, hekje was inmiddels open, maar paard hing er nog aan. Eigenaresse werd geraakt door het hekje en lag op de grond. Een normaal halster was allang geknapt door de druk, maar een touwhalster niet.

Maar goed, 9 van de 10 keer zal er niets gebeuren als een paard met een touwhalster in de paddock staat, dat is net als met geen cap op doen, 9 van de 10 keer val je niet.....het is maar net welk risico je wilt nemen.