Wat voor broek als stalmedewerker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 08:05

Nouvel schreef:
Als je geen geld wilt of kunt geven kun je altijd nog een bedankje voor het harde werken met een cadeaubon doen als gebaar.

Ik vond dit ook wel een beetje aparte gang van zaken, proefdraaien kan ook een paar uurtjes, dan weet je echt wel genoeg.
Dit is iemand een dag voor niks laten werken onder het mom van proef draaien.
Of je moet gewoon aan mensen vragen of ze een dagje willen komen helpen bij de schoonmaak van het bedrijf.

Precies, je krijgt er een beetje een rare bijsmaak van.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 09:40

Het kan altijd erger. Ik ging eens op gesprek bij een stal, dacht ik. Kreeg een kop koffie, eigenaar liet me alles zien en zei: ik moet weg, maar de meiden vertellen je wel wat je moet doen en ik hoor morgen van hen wel of je hier past.
Eh, en het sollicitatiegesprek waarvoor ik kom? Was niet nodig vond hij :')
Needless to say dat ik daar niet ben gaan werken en me ook niet heb laten gebruiken als gratis hulp voor een dag.

Dan vind ik het geval van ts al anders, daar was de proefdag aangekondigd. Het soort werk kan je dan over discussiëren..

Maar ts, jammer dat dit het niet geworden is. Hopelijk krijg je nog feedback waar je wat mee kan en succes met je zoektocht naar een baan!

Liebeskind

Re: Wat voor broek als stalmedewerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 09:49

In sommige functies is wat je kan wellicht belangrijker dan je intellectuele baggage.
Niet banketstaaf maar poetsen als het ware.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:19

Zo heb ik 3 dagen meegedraaid, reiskosten gemaakt en uiteindelijk zelf besloten om het niet te doen. In eerste instantie zei hij om het te betalen, ook al zou ik het niet doen maar dat is nooit gebeurt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:33

Ik zoek ook nog hulp in de huishouding. Nodig ik diegene uit voor een proefdag en laat dan in ieder geval alles stofzuigen, mijn ramen zemen, keuken + badkamer dweilen, wc schoonmaken, het balkon aanvegen + de gehele railing met een sopje, strijken/ was vouwen en bedden verschonen en zeg dan na afloop van die dag helaas, je bent het toch niet geworden! :Y)

Ik ben benieuwd of TS nog antwoord heeft gehad op haar email wat de reden is waarom ze is afgewezen.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 24-08-19 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 10:36

Ik heb nog geen reactie terug gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:37

Zou een baan op een manege iets voor je zijn, TS? Iets waar je je horeca-achtergrond kunt combineren met het werken in de stallen? Dat je op die beide terreinen inzetbaar bent kan je ook tot je pluspunt maken.

En je schrijft dat er weinig vacatures zijn in de buurt, maar je zou kunnen overwegen wat open sollicitaties de deur uit te doen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 10:39

Ik had idd al wat open sollicitaties eruit gestuurd maar geen reactie erop of er wordt niemand aangenomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:08

AfricanLady schreef:
Ik had idd al wat open sollicitaties eruit gestuurd maar geen reactie erop of er wordt niemand aangenomen

Wat jammer. Maar hou vol!

Soms wil het ook helpen de brief even te brengen, zodat ze je vast gezien hebben en jij een representatieve indruk achter kunt laten. Dan denken ze nog wat sneller aan je als er op een dag wél een vacature komt. Maar daar vertel ik je waarschijnlijk niks nieuws mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:26

Ben het er niet geheel mee eens dat iedereen wel kan schoonmaken. Ik weet meerdere stallen die echt wel zoeken naar goed en vlot personeel.
Heel vaak moeten mensen achter hun broek aangezeten worden, ze zien dingen niet, werken vreselijk langzaam, niet netjes etc etc. Dus zomaar even denken dat iedereen dit wel kan, netjes en binnen een bepaalde tijd dat het ook moet gebeuren is onzin.

Het is echt een beetje van deze tijd dat werknemers snel klagen en soms ook nog eisen stellen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:40

superpony schreef:
Hebben jullie ook bedacht dat zomaar zwart uitbetalen niet gewenst is bij een bedrijf?

En wat als mensen komen proefwerken en niks uitvoeren? Willen jullie dan dat een bedrijf verschil gaat maken, of moet iedereen maar even 50 euro in de handen gedrukt krijgen?

Ik geloof TS wat ze gedaan heeft, maar ze is niet aangenomen, dus daar had het bedrijf een reden voor. Misschien vinden zij niet dat ze werkelijk zoveel gedaan heeft, of niet snel genoeg, niet netjes etc etc.

Het gaat niet eens over het niet uitbetalen,maar over het werk wat ze moest doen.Ga je iemand beoordelen op hoe schoon de bakrand is? Het is zoals meerdere dat aangeven de meeste doen die met de hoge druk spuit,zei kon die met de hand schrobben wat gewoon een poedersuiker is.
Bovendien kan je zo niet beoordelen of ze in staat is met de paarden om te gaan ,en hoe ze met evt klanten of personeel is.
Zeg dan duidelijk ik heb iemand nodig om te poetsen wil jij dat doen voor niks.Dan ben je eerlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:47

Maar een nieuw iemand je goede paarden in handen geven doe je niet snel misschien.

Ik ben ooit wel ergens als volwassen kracht begonnen en had toen al ervaring, dus deed dat wel, maar dan weten ze al wat je kan, waar je gewerkt hebt etc.

Maar in geen enkel beroep mag je meteen alles doen. Zeker eigen bazen zijn voorzichtig met hun artikelen, producten, dieren en klanten.

Iemand zijn instelling, inzet en mentaliteit zijn belangrijk.

Ik heb op stallen gewerkt waar mensen om 17uur naar huis willen. Waar mensen al een half uur over hun pauze zeuren, terwijl die gewoon echt even niet kan.

Wat je wel echt bij heel veel stallen mist, is de begeleiding van een eigenaar of manager etc. Veel te vaak moet het stal personeel elkaar wegwijs maken.
Aan de andere kant, zijn dat ook degenen di moeten samen werken.

Maar goed, hoe vaak wordt je ergens nog door de baas zelf aangenomen?? Ik denk zelf dat daar iets teveel mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:04

superpony schreef:
Ben het er niet geheel mee eens dat iedereen wel kan schoonmaken. Ik weet meerdere stallen die echt wel zoeken naar goed en vlot personeel.
Heel vaak moeten mensen achter hun broek aangezeten worden, ze zien dingen niet, werken vreselijk langzaam, niet netjes etc etc. Dus zomaar even denken dat iedereen dit wel kan, netjes en binnen een bepaalde tijd dat het ook moet gebeuren is onzin.

Het is echt een beetje van deze tijd dat werknemers snel klagen en soms ook nog eisen stellen.

Dat ben ik met je eens. Het is een vak. En ik heb ook echt respect voor mensen die daar goed in zijn. Een vriendin van mij maakt schoon in de zorg, op scholen en in kantoren en moest laatst examen doen. Ik heb haar overhoord en kwam tot de ontdekking dat je er nog best aardig wat voor moet weten ook. Naast dat het fysiek pittig is. Ik denk dat als wij een weekje zouden ruilen van baan, we het er beiden beroerd af zullen brengen. Zij omdat ze het academische gedoe op m'n werk niet snapt, ik omdat ik voortdurend alles verkeerd zou doen qua doekjes, middelen en methodes, te langzaam zou werken, te slordig ben etc etc.

Nog een leuk artikel over wat nou mag en wat niet qua gratis werken op proef (het mag dus niet): https://www.trouw.nl/cs-bd2d3a12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:51

beatje schreef:
superpony schreef:
Hebben jullie ook bedacht dat zomaar zwart uitbetalen niet gewenst is bij een bedrijf?

En wat als mensen komen proefwerken en niks uitvoeren? Willen jullie dan dat een bedrijf verschil gaat maken, of moet iedereen maar even 50 euro in de handen gedrukt krijgen?

Ik geloof TS wat ze gedaan heeft, maar ze is niet aangenomen, dus daar had het bedrijf een reden voor. Misschien vinden zij niet dat ze werkelijk zoveel gedaan heeft, of niet snel genoeg, niet netjes etc etc.

Het gaat niet eens over het niet uitbetalen,maar over het werk wat ze moest doen.Ga je iemand beoordelen op hoe schoon de bakrand is? Het is zoals meerdere dat aangeven de meeste doen die met de hoge druk spuit,zei kon die met de hand schrobben wat gewoon een poedersuiker is.
Bovendien kan je zo niet beoordelen of ze in staat is met de paarden om te gaan ,en hoe ze met evt klanten of personeel is.
Zeg dan duidelijk ik heb iemand nodig om te poetsen wil jij dat doen voor niks.Dan ben je eerlijk.

Maar wel met iemand samen, en dat was volgens TS best gezellig.. Het is gewoon een werkje waarbij je een gesprek kan voeren en met een hogedrukreiniger wil dat niet.. Doordat je met elkaar praat tijdens het werken kunnen ze kijken hoe iemand is en of diegene in het team zou passen. En misschien willen zij de bakrand niet met de hogedrukreiniger schoonmaken, dat kan.. Ik heb op één van mijn stagebedrijven de bakrand ook wel moeten soppen, ook gewoon met de hand. Geen idee wat daar de reden daarvan was maar ik heb het gewoon gedaan. Zoals iemand anders al zei, je moet gewoon echt de niet banketstaaf maar poetsen mentaliteit hebben en er kunnen dingen zijn waarvan wij zeggen wat belachelijk dat doe ik niet maar dan moeten we er niet gaan werken, heel simpel.
Ik ben het er wel mee eens dat een cadeaubon leuk was geweest maar dat is gewoon niet de standaard.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:58

In een goed sollicitatie gesprek kan je echt wel door iemand heen prikken en inschatten hoe diegene is.
En anders heb je gewoon de wettelijke proeftijd waarbij je binnen een dag van iemand af kan.

Onbetaalde proefdagen mogen wettelijk niet en zonder contract werken ook niet.
TS zal maar een bedrijfsongeval hebben gehad die dag, ben je als bedrijf mooi de pineut.

Maar goed, zonder ergens over na te denken dingen gaan doen omdat mij dat gezegd wordt past echt niet bij mij dus zo’n baan is dan toch al niet geschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:09

dees_daan schreef:
Maar wel met iemand samen, en dat was volgens TS best gezellig.. Het is gewoon een werkje waarbij je een gesprek kan voeren en met een hogedrukreiniger wil dat niet.. Doordat je met elkaar praat tijdens het werken kunnen ze kijken hoe iemand is en of diegene in het team zou passen. En misschien willen zij de bakrand niet met de hogedrukreiniger schoonmaken, dat kan.. Ik heb op één van mijn stagebedrijven de bakrand ook wel moeten soppen, ook gewoon met de hand. Geen idee wat daar de reden daarvan was maar ik heb het gewoon gedaan. Zoals iemand anders al zei, je moet gewoon echt de niet banketstaaf maar poetsen mentaliteit hebben en er kunnen dingen zijn waarvan wij zeggen wat belachelijk dat doe ik niet maar dan moeten we er niet gaan werken, heel simpel.

Misschien was de bakrand wel een test en is ze daarvoor gezakt omdat ze zo slim had moeten zijn om om de hogedrukreiniger te vragen. :+ Tsjonge, wat een geemmer over wat het schoonmaken van die bakrand zou moeten vertellen over haar kwaliteiten zeg. :')

Bedrijf heeft gewoon lekker geprofiteerd van de goedheid van AfricanLady als gratis hulp. Ze hebben haar 10 uur lang uit de naad laten werken en veruit het merendeel van de taken die in de vacaturetekst stonden zijn niet eens aan bod gekomen. En dat vat ze nog heel sportief op ook. Ik kan maar tot één conclusie komen: een meid met zoveel motivatie en zo'n mentaliteit verdient wat mij betreft dubbel en dwars een toffe baan, maar dan wel bij een nette werkgever die dat ziet en waardeert.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:15

verootjoo schreef:
In een goed sollicitatie gesprek kan je echt wel door iemand heen prikken en inschatten hoe diegene is.
En anders heb je gewoon de wettelijke proeftijd waarbij je binnen een dag van iemand af kan.

TS zal maar een bedrijfsongeval hebben gehad die dag, ben je als bedrijf mooi de pineut.

Maar goed, zonder ergens over na te denken dingen gaan doen omdat mij dat gezegd wordt past echt niet bij mij dus zo’n baan is dan toch al niet geschikt.

Dat onverzekerd werken vind ik veel erger nog. Daar is ook nog wel wat op te verzinnen als beide partijen meewerken en er gebeurt iets, maar toch......

Mijn man heeft een bedrijfsongeval gehad ooit en dat is een nasleep van jaren voor het bedrijf, waar die niet fout zaten.

Ze hebben weleens drukke dagen dat ik altijd grap; ik kom wel even helpen en het ook zou mogen. Maar ik begin er niet aan, want verzekeringen zijn wat dat betreft echt niet mals als er wat mis gaat.

En je kan echt niet tijdens een sollicitatie gesprek zien hoe iemand echt is. Mensen zijn onbetrouwbaar en doen zich anders voor, beloven van alles etc. Wij hebben weleens iemand gehad die na een half jaar bleek te stelen.....Hoe hadden we dat moeten zien??

Een bakrand schoonmaken is toch geen ramp?? Mensen zijn tegenwoordig echt bang om moe of vies te worden.

Mijn moeder had een kapsalon die ik een tijd voor haar runde en sinds de regels erger en erger werden, werd het steeds lastiger om goed personeel te vinden en je werk nog uit te voeren. Je was als baas meer met je personeel bezig, dan met je klanten en moet steeds meer zelf gaan doen, omdat jonge mensen niks meer mogen of hoeven te doen.
Zegt een wijsneus van 16 gewoon; dat hoef ik niet te doen..........Tja, dat wordt dan lastig als je ooit voor jezelf wilt beginnen, want alles hoort erbij.

Niemand was erbij en niemand weet of het netjes en vlot is gedaan. Dat TS hard gewerkt heeft, geloof ik. Maar hoe een baas dat ziet of collega's is wel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:22

safina schreef:
dees_daan schreef:

Misschien was de bakrand wel een test en is ze daarvoor gezakt omdat ze zo slim had moeten zijn om om de hogedrukreiniger te vragen. :+ Tsjonge, wat een geemmer over wat het schoonmaken van die bakrand zou moeten vertellen over haar kwaliteiten zeg. :')

Bedrijf heeft gewoon lekker geprofiteerd van de goedheid van AfricanLady als gratis hulp. Ze hebben haar 10 uur lang uit de naad laten werken en veruit het merendeel van de taken die in de vacaturetekst stonden zijn niet eens aan bod gekomen. En dat vat ze nog heel sportief op ook. Ik kan maar tot één conclusie komen: een meid met zoveel motivatie en zo'n mentaliteit verdient wat mij betreft dubbel en dwars een toffe baan, maar dan wel bij een nette werkgever die dat ziet en waardeert.

Helemaal mee eens Safina! En omdat men over het algemeen vindt dat het bij de branche hoort, wordt het maar geaccepteerd, want anders ben je niet stoer of gemotiveerd.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:26

Ik heb ditzelfde ook meegemaakt afgelopen december bij een andere
bekende stal. Ook een hele dag + overuur onbetaald proefdraaien. Personeel was s middags zelfs een aantal uur weg, moest mezelf maar vermaken.
Toen ik er van te voren een sollicitatiegesprek had van nog geen 5 minuten!! Vroegen ze mij al of de donderdag mij uitkwam, dat was wel makkelijk want die dag hebben ze geen stagiaires.

Makkelijk profiteren van gratis hulp inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:35

safina schreef:
dees_daan schreef:

Ik weet niet hoeveel ervaring jij hebt in de paardenwereld maar als de bakrand schoonmaken al zo'n drama is dan ben je gewoon niet geschikt. En ik zeg niet dat TS dat niet is maar de mensen die dat zo vreselijk erg vinden wel.
Je begint altijd onderaan en dat zijn geen leuke klusjes die iedereen wel wil doen. Ik heb op mijn proefdag de stallen uitgemest met een sneeuwschuiver, omdat ze dat daar zo deden, nou prima.. Doe ik het ook, soepel ging het alleen niet omdat ik dat niet gewend ben, verder heb ik gevoerd, paarden binnen en buiten gezet, de tralies met een vegertje gedaan omdat ze geen spinnenwebben in de nieuwe stallen wilde hebben, en buiten met iemand samen geveegd, ik zie dat niet als misbruik maken want de medewerkers deden hetzelfde. Ik heb ook mijn eigen ideeën wel over dingen en heb dan ook besloten om op mijn huidige werk te blijven, mede omdat ik het daar op mijn manier kan doen en meer te zeggen heb maar zo'n drama maken en het zelf uitbuiting vinden snap ik echt niet. Het is één dag geweest, als TS aangenomen was had je niemand gehoord maar nu is het misbruik maken en is het een vreselijk bedrijf. Als het dan allemaal zo vreselijk is kan je ook gewoon zeggen sorry maar dit ga ik niet doen, bedankt voor het aanbod maar ik zie er vanaf. Heel simpel. Je bent er zelf bij en op een proefdag is niets verplicht.
Ik zeg niet dat je niet stoer of gemotiveerd bent als je het niet wil doen, ik zeg alleen dat je dan niet geschikt bent voor dat bedrijf want de eigenaar bepaalt nou eenmaal hoe hij of zij de dingen wil hebben en als jou dat niet zint dan moet je ergens anders solliciteren.
En juist op een proefdag kan je gewoon kijken of dat het geval is of niet, iemand aannemen en een proefperiode geven om na een dag al te zeggen dit gaat hem niet worden is veel omslachtiger, dan hebben ze de overige sollicitanten al laten weten dat ze het niet geworden zijn, alles is geregeld qua papierwerk en dan kunnen ze meteen weer opnieuw beginnen.
Dingen roepen als ze wilden gewoon een grote schoonmaak is ook grote onzin want ze gaan echt geen vacature plaatsen om een paar klussen af te krijgen, als ze zo zouden werken zouden ze hun naam ook om zeep helpen op een gegeven moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:42

superpony schreef:
.

En je kan echt niet tijdens een sollicitatie gesprek zien hoe iemand echt is. Mensen zijn onbetrouwbaar en doen zich anders voor, beloven van alles etc. Wij hebben weleens iemand gehad die na een half jaar bleek te stelen.....Hoe hadden we dat moeten zien??

En als die persoon een gratis proefdag had gedraaid had je het wel gezien?

Een sollicitatiegesprek zegt niet alles, maar een dag proefdraaien natuurlijk ook niet.

TS, ze vroegen in de vacature onder meer ervaring met jonge hengsten en longeren was een van de genoemde taken. Zijn dat dingen die ze je hebben laten doen? Want een bakrand poetsen kan iedereen wel, dat hoef je niet te testen. En of je hard werkt ziet een staleigenaar ook wel in een half dagje. Maar of iemand kan longeren en jonge hengsten hanteren zijn nou typisch van die dingen die je als staleignaar even wil zien als je serieus overweegt iemand aan te nemen.
Hieruit kan je wellicht een beetje opmaken hoe serieus ze het met je voor hadden....

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 13:44

Nee dat heb ik beide niet gedaan.
Ik heb alleen pensionpaarden buiten en binnen gezet

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:53

Al die mensen die heel hard roepen dat de bakrand schoonmaken geen ramp vinden om het gratis te doen,mogen zich bij mij melden om proef te komen draaien.
Mijn bak moet nog geharkt worden(wij doen dat met de hand) er moeten nog bramen gesnoeid worden en een dak hersteld.
Mischien heb ik een baan voor julie als je deze klussen goed kan uit voeren.Graag reactie's via pb.

Ben benieuwd hoeveel er zich melden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:54

AfricanLady schreef:
Nee dat heb ik beide niet gedaan.
Ik heb alleen pensionpaarden buiten en binnen gezet

Tsja... :\
Ik denk je een ontzettend grote lieverd bent dat je zo je best hebt gedaan. En ik duim heel hard dat je een fijne baan gaat vinden op een stal waar je gedrevenheid en loyaliteit gewaardeerd wordt. En gelukkig kan je nog altijd terugkijken op een leuke dag. Dat is ook belangrijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:59

superpony schreef:
verootjoo schreef:

Dat onverzekerd werken vind ik veel erger nog. Daar is ook nog wel wat op te verzinnen als beide partijen meewerken en er gebeurt iets, maar toch......

Mijn man heeft een bedrijfsongeval gehad ooit en dat is een nasleep van jaren voor het bedrijf, waar die niet fout zaten.

Ze hebben weleens drukke dagen dat ik altijd grap; ik kom wel even helpen en het ook zou mogen. Maar ik begin er niet aan, want verzekeringen zijn wat dat betreft echt niet mals als er wat mis gaat.

Dan zie je dat ook niet tijdens een proefdag ;)
Daarom is er gewoon proeftijd uitgevonden :)