Opfok slecht ......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:43

TS heeft gevraagd om slotje en dat snap ik best, weer zo'n typisch bokttopic, waar de wijsneuzen strijden om voorrang.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:57

A3a1 schreef:
TS heeft gevraagd om slotje en dat snap ik best, weer zo'n typisch bokttopic, waar de wijsneuzen strijden om voorrang.

Te plaatst zelf een topic voor meningen? Dus dan kan je die verwachten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:06

Sorry, maar ik vind dat een negatieve opmerkingen over wijsneuzen. De grootste "wijsneus" Floortje, geeft nog eens gratis en voor niets een gedegen advies. Zij heeft echt bewezen verstand van zaken en zou uitgebreid bedankt moeten worden. Maar niets van dat al, wordt voor kennisgeving aangenomen. Alleen dat al strijkt mij tegen de haren in Ik vind het een typisch bokttopic omdat er alleen bepaalde reacties gewenst zijn en voor de rest is alles ongewenst. Er vanuit gaande dat de ongewenste reacties door "wijsneuzen" worden geschreven die zich er niet mee mogen bemoeien. Misschien dat Bokt Ts"en dan beter in vervolg kunnen aangeven dat ze geen reacties willen van mensen die hen niet onvoorwaardelijk steunen of die deskundig zijn of die meer informatie willen voordat ze een mening of tip kunnen geven. Dan kunnen die mensen zich de moeite besparen om te reageren. En kan er volop gejubeld worden over eigen inzicht en er misschien een goed gevoel aan over gehouden worden door de topic starter. Of de uitkomst voor het paard of portemonnee van TS ,niet hetzelfde zal zijn is de vraag maar die kan dan geheim gehouden worden. Geen gezichtsverlies voor TS, fijne passende reacties en niets meer om kritisch te leren kijken en geen informatieve waarde. Daar worden we blij van op Bokt toch?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:18

DatBenIkNou schreef:
A3a1 schreef:

Te plaatst zelf een topic voor meningen? Dus dan kan je die verwachten.

Het vervelende is, vind ik in elk geval, dat niemand leest.
Er gaan nog steeds mensen praten over dat de DA betaalt moet worden, terwijl TS dat zelf ook al aangegeven heeft. Mensen lezen gewoon niet en herhalen dus advies wat niet op deze situatie van toepassing is. En daar komen dan weer discussies over, terwijl TS graag advies heeft over HAAR situatie.

CharmingS

Re: Opfok slecht ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:40

Ja de TS wil de kosten verhalen op de opfok.. En daar gaat het om dus als jij nou ook eens leest, schijnt moeilijk te zijn.
Dat de DA betaald moet worden lijkt me logisch he, je gaat ook niet naar de supermarkt om te zeggen ik ben niet tevreden om vervolgens met gratis boodschappen naar huis te gaan..

Het gaat er om dat de TS de opfok aansprakelijk stelt, terwijl ze eigenlijk juist gehandeld hebben op een ding na en dat is dat ze de TS niet hebben ingelicht, waar ik ook niet blij mee zou zijn, en dit zeker zou laten weten aan de opfok.

Hoe dan ook heeft de opfok er goed aan gedaan om het paard binnen te halen en om een DA te laten komen, ik ken stallen waar je paard half dood om moest vallen voor er een keer aan de bel werd getrokken..

Dus vind ik het niet meer dan normaal dat de TS verantwoordelijk is voor de kosten van HAAR paard. Wel zou ik als ik opfok was geweest TS compenseren door een klein gedeelte mee te betalen om tegemoet te komen vanwege het niet direct bellen.. Maar ook dit zijn ze niet verplicht..

Daarnaast worden er hele nuttige tips gegeven van iemand die hier dagelijks mee bezig is, en die adviezen worden gewoon genegeerd.. Andere vragen worden weer niet beantwoord..

Heel veel topics worden alleen geopend omdat mensen graag een "ahhh" of alleen maar in hun gelijk gesteld worden. En als er dan kritische vragen komen, dan moet het topic opeens op slot.

Open dan geen topic en ga gewoon direct naar het Juridisch loket..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:44

Precies LoveBodin. Het gaat haar helemaal niet om de hoogte van de rekening..

Ik ben benieuwd hoeveel van jullie het zelf zouden waarderen.. Zelfs met een auto wordt je eerst gebeld als je die voor de APK doet, wedden dat de meeste mensen het niet echt grappig zouden vinden als ze bij ophalen 1000 euro moeten betalen, omdat alles is vervangen 'omdat het toch moest'. Wie weet had je thuis alle onderdelen wel liggen ;)

Verder denk ik dat TS erg begaan is met haar dier en daarom zo reageert.
Ik begrijp ook niet waarom sommige mensen zo onvriendelijk doen, je bereikt daar toch niks mee??

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:59

die vergelijking gaat volledig mank. Al was het alleen maar omdat een garage over het algemeen zn eigen onderdelen erin wil zetten en niet die onderdelen die jij toevallig thuis had liggen; daar verdienen ze niks op.
Tenzij je goed bevriend bent of al tig jaar vaste klant, zal een garage dat niet snel doen.
Maar daarnaast komt een garage ook niet je auto ophalen voor een APK; daar ben je zelf verantwoordelijk voor dat die auto op tijd bij de garage is (tenzij je daar een afspraak voor maakt, maar goed; dan weet je dus dat je auto wordt opgehaald en wanneer dat dan is)

Er is ook niemand die zegt; ach joh waar maak je je druk om dat je niet gebeld bent.......iedereen is het er mee eens dat dat een gigantische no go is vanuit de opfok om niet te bellen en dat ts er zelf toevallig er achter komt doordat ze belt waar haar paard staat.
Echter (maar das mijn mening; juridisch kan dat uiteraard heel anders zijn) alle acties daarna; het dier nog 3 weken laten staan en dus akkoord gaan met verder behandelen, heeft er voor gezorgd dat ts dr in dr eigen vingers gesneden heeft en er nog weinig aan rekening af te schuiven valt richting opfok.....

Maar das mijn mening, vandaar dat ik ook aangegeven heb om naar bv een juridisch loket te gaan voor info.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:09

Toen TS belde, stond het paard al een week op stal en was al 6 keer gezien door een veearts. Daarna is overlegd en zijn besmettelijke ziektes als rhino eerst uitgesloten. Ook logisch, aangezien het paard wankel stond.

De vergelijking met de auto klopt verder exact. Een veearts wil ook zelf de medicatie geven, die zal niet blij zijn met zelf gehaalde medicatie.
Je bent verder zelf inderdaad verantwoordelijk voor het op tijd afleveren van je auto voor een apk van 40 euro. Maar alles wat daarna komt behoor je te bespreken. Wij hebben bijvoorbeeld wel eens een auto verkocht omdat het repareer geld niet opwoog tegen de waarde van de auto. Ik heb ook wel eens een set auto banden los gekocht, ipv voor het dubbele aan te schaffen bij de garage. Dat is mijn keuze en geen verplichting, de garage kon ze er bij mij weer onder weg schroeven ;)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:27

volgens mij gaat het wel om de hoogte vd rekening hoor…

augustus: opfok lijkt niet in orde. TS laat paard echter gewoon staan.
september: ts is nieteens geweest (en familieomstandigheden of niet...als je een dier hebt heb je die verantwoording nou eenmaal..ik kan me voorstellen dat ze het niet heeft gedaan, maar wel zelf verantwoording nemen voor die keuze).
toen ergens werd het paard ziek..na een week werd ts gebeld. Paard is daarna ook nog gewoon gebleven, en er zijn meer kosten bijgekomen. TS heeft op dat moment niks gezegd over dierenarts etc...eigen da gaat geen 400 km rijden en ziek weghalen ging ook niet...de situatie was dus, ook als ts wel gebeld was, gewoon hetzelfde gebleven.

nu komt er een rekening van 1000 euro en ineens word er een hoop stampij gemaakt. En het zou dan niet om de rekening gaan??

De opfok moet zorgen voor goede verzorging. De opfok had je ook op de hoogte moeten stellen. Dit is nalatig.

De conclusie die je stelt dat een paard op gras geen maagzweren krijgt klopt niet. Er zijn meer uitlokkende factoren (de stress van de verhuizing bijv. naar de opfok kan al maagzweren veroorzaken).
Dat een dierenarts dit niet gelijk vaststelt..ook niet zo gek...ik had hier ooit een schuimend paard en de dierenarts herkende het niet...maagzweren wordt niet vaak aan gedacht...wel een heel groot percentage paarden heeft het. Het is altijd zoeken…

hoe dan ook...ik geef je weinig kans om de rekening te verhalen op de opfok...persoonlijk had ik, als ik de 1e keer kijken al had gezien dat het niet deugde echt meer gecontroleerd en erbovenop gezeten….
maar hoe dan ook...ook als je wel direct gebeld was....je geeft zelf al aan dat je geen andere plek gehad had en ook dat jouw dierenarts geen optie was...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:58

bigone schreef:
Voor de rekening juridische hulp inschakelen en mijn mening, wanneer je in augustus de rotzooi zag die ze te eten kregen waarom niet toen ingegrepen. Hier hebben jullie echt zelf dikke steken laten vallen .

Dat vind ik nou ook.

Ze hebben zelf lekker makkelijk vanaf gemaakt door die opfok te geloven op slechts woorden terwijl de situatie er slecht was......
En dan nu hier dik klagen.......

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:01

TS heeft zelf gebeld naar de opfok omdat ze haar paard niet kon vinden...ze hebben dus helemaal geen contact opgenomen, ts is er per toeval achter gekomen...

En of het paard nou wel of niet ziek was...misschien had ts wel willen besluiten het in te laten slapen nadat de dierenarts er de 2e keer was geweest. Of had ze een andere dierenarts erbij willen hebben. De rekening zal betaald moeten worden, maar 6x een veearts laten komen zonder de eigenaar te verwittigen is toch op zijn minst verdacht...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:01

Edhunter schreef:
Mariska88 schreef:
Dit is dus een gevaar als je je dieren uitbesteed.. Je kunt mensen niet altijd op hun mooie woorden en ogen geloven..
Zelf hoe dan ook altijd de regie in handen houden..door bijvoorbeeld altijd te komen kijken.. geregeld.. Kun je optijd in grijpen als dat nodig is. Of in gesprek gaan en dit blijven controleren..

Maar het blijft natuurlijk niet goed dat je als opfok bedrijf, niet je klanten op de hoogte brengt van ziekte en behandelingen, en de beesten horen gewoon voldoende beweging en voeding te krijgen..

als ik elke dag zou moeten kijken .....
Dan mag een dag wel 72 uur hebben ! Als een opfokbedrijf niet de wil of ze hebben onkunde over verzorgen van een paard dan mogen ze in mijn ogen geen opfok bedrijf zijn .

Toch liet je jouw merrie er staan terwijl het al eerder duidelijk was dat er dingen zijn die niet in orde zijn.

In de eerste plaats ben jij er verantwoordelijk voor, dus je had actie moeten gaan ondernemen en niet slechts toekijken, ernaar informeren en het geloven. Als het niet zo geweldig gaat dan is dat al langer aan de gang en niet van 1 dag of een momentopname.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:11

Het is de toon die de muziek maakt ts.

Maar als jij denkt er op deze manier te komen: go ahead!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:17

Siesjuh schreef:
TS heeft zelf gebeld naar de opfok omdat ze haar paard niet kon vinden...ze hebben dus helemaal geen contact opgenomen, ts is er per toeval achter gekomen...

En of het paard nou wel of niet ziek was...misschien had ts wel willen besluiten het in te laten slapen nadat de dierenarts er de 2e keer was geweest. Of had ze een andere dierenarts erbij willen hebben. De rekening zal betaald moeten worden, maar 6x een veearts laten komen zonder de eigenaar te verwittigen is toch op zijn minst verdacht...

Omdat een jong dier een beetje ziek is ga je het meteen in laten slapen?!? koekoek.
Als er antibiotica moet worden gespoten moet dit altijd door een DA gebeuren aangezien niet iedereen kan spuiten.. Dus hoe je het ook bekijkt de DA had altijd moeten komen om te spuiten.

Daarnaast is het ook goed dat de DA 6 keer is geweest voor het geval het besmettelijk kan zijn en ze vervolgens 100e zieke paarden hebben lopen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:24

Je weet niet hoe ziek het dier wel of niet was, want de eigenaar wist niet eens dat het dier ziek was. Het gaat ook niet perse om het laten inslapen, maar over dat de eigenaar misschien wel een heel andere keuze had willen maken.
Niemand anders bepaalt voor mijn paarden welke behandeling ze wel of niet krijgen dan ik. Dat recht heb ik ook. En op het moment dat de dierenarts 1x geweest is, of eigenlijk voor de dierenarts komt (maja, we weten niet hoe ziek het paard was, dus voor hetzelfde geld was het echt spoed), moet de eigenaar worden ingelicht. Of wil jij mij vertellen dat het gerechtvaardigd is een dierenarts 6x te laten komen zonder dat de eigenaar ook maar weet dat het dier ziek is...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:15

CharmingS schreef:
Omdat een jong dier een beetje ziek is ga je het meteen in laten slapen?!? koekoek.
Als er antibiotica moet worden gespoten moet dit altijd door een DA gebeuren aangezien niet iedereen kan spuiten.. Dus hoe je het ook bekijkt de DA had altijd moeten komen om te spuiten.

Daarnaast is het ook goed dat de DA 6 keer is geweest voor het geval het besmettelijk kan zijn en ze vervolgens 100e zieke paarden hebben lopen.

Antibiotica gaat niet direct in de bloedbaan. Daar hoeft een veearts niet 6x voor te komen, dat kan en mag best zelf. Daarbij had de eigenaar moeten beslissen of ze überhaupt antibiotica wou geven, er bestaan ook paarden die allergisch zijn bijvoorbeeld.

Of het besmettelijk is, bepaal je na 1 test, die wordt opgestuurd naar de gezondheidsdienst. Die uitslag krijg je na ongeveer 3a5 dagen. Daar hoeft een veearts niet dagelijks voor te komen kijken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:56

Maar wij weten niet hoe het paard was,en wat de DA allemaal gedaan heeft.
Hier ook al jonge zieke dieren gehad waar de DA enkele dagen na elkaar intraveneus kwam spuiten.
Gewoon AB kan en doe ik ook zelf,maar iv laat je gewoon doen door een DA en vooral jonge paarden worden bij ziek zijn dichter opgevolgd.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:19

Mijn paard stond laatst met een flink ontstoken oog, maar ik mocht geen AB zalf ophalen, moest eerst de DA voor komen. Toen ben ik maar naar België gereden om het daar bij de DA te halen..

En nee een DA mag officieel geen AB achterlaten om het zelf te laten spuiten door de eigenaar, al word dit op grote stallen vaak wel gedaan, heb zelf vaak genoeg AB gespoten.

Daarnaast kan ik heel erg goed begrijpen dat de DA dit zelf wou doen, vooral nu er al op verschillende stallen besmettelijke ziektes zijn uitgebroken. Dus er is 100% niets te verwijten aan de DA .

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:39

Oh nee, dat ben ik met je eens, dat de DA niks te verwijten is. Maar dat wordt ook nergens gezegd.

Nou ja, lange discussie zo.
Ik hoop uiteindelijk dat het voor iedereen goed afloopt, daar laat ik het even bij :)