Te zwaar om te paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Te zwaar om te paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:46

Maar TS toch, je mag toch best wat liever voor jezelf zijn hoor! Als jij met 85 kg niet mag rijden, mag toch haast geen enkele grote man nog op een paard stappen. Uiteraard kan je niet op een C-pony'tje maar dat kan ik (weeg dus minder) ook niet. Je moet er enkel rekening mee houden dat het zadel dat jou past, ook nog past op de rug van je paard waardoor, en afhankelijk van type zadel ook, paarden met een korte rug waarschijnlijk afvallen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:57

Lukasje schreef:
Maar TS toch, je mag toch best wat liever voor jezelf zijn hoor! Als jij met 85 kg niet mag rijden, mag toch haast geen enkele grote man nog op een paard stappen. Uiteraard kan je niet op een C-pony'tje maar dat kan ik (weeg dus minder) ook niet. Je moet er enkel rekening mee houden dat het zadel dat jou past, ook nog past op de rug van je paard waardoor, en afhankelijk van type zadel ook, paarden met een korte rug waarschijnlijk afvallen.

Het siert TS juist. En vooral dat ze zichzelf niet vergelijkt met wie of wat dan ook, maar zich het gewoon afvraagt of ZIJ nog kan rijden op een gemiddeld manege paard

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:13

Ik heb altijd geleerd dat je in de Max ( op een paard die daar geschikt voor is) 90 kg mag wegen.. niet altijd zijn de grootste de sterkste, vaak de iets kleinere stevige types met niet een hele lange rug schijnen meer te kunnen dragen. Maar ik denk dat t wenselijker is voor het paard om wat minder te wegen! Buikspieren trainen bij het paard zorgt er ook voor dat je paard meer kan dragen! Gewoon veel rijden ts gaan er vanzelf kilo's af..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:25

Wie herinnert zich Tops nog??? Was toch ook een "topruiter"... }:)

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:41

Afbeelding

oliebol, wat een dierenbeul ben ik dan :') :')
1,78 en 73 kilo schoon aan de haak, daar komen dus nog tack en kleding bij -O-

Echter van de Fysio etc alleen maar complimenten dat mijn pony's (arabieren van gemiddel 1,52) zo mooi en gelijkmatig bespierd zijn.
Er zullen echt wel richtlijnen zijn maar als jij zorgt dat je netjes rijdt, in evenwicht en onafhankelijk kan zitten en (een hele belangrijke) een goed passend (voor je paard dan met name) zadel hebt dan zal een paard echt niet zoveel problemen met je hebben.
Ik zie vaker van die proppies van 1,60/65 a 70 kg op een paard rondhobsen dan een langer iemand met meer gewicht wat beter verdeeld is.
Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:43

@Judith

Wij hadden het over ruiters van 85(tot 90) kilo op een pony van kleiner dan 1,45m.
Dat is een hele andere categorie waar jij in valt, en jij bent absoluut niet te zwaar voor je paardjes.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:58

Brainless schreef:
@Judith

Wij hadden het over ruiters van 85(tot 90) kilo op een pony van kleiner dan 1,45m.
Dat is een hele andere categorie waar jij in valt, en jij bent absoluut niet te zwaar voor je paardjes.

oké, die verdere uitkristalisatie had ik gemist. in de OP stond alleen 85 kilo en 1,78. Niets over maat paard/pony oid. Naar mijn mening zijn pony's vaak net wat sterker omdat ze meestal niet zo'n lange rug hebben.
En volgens de 15% regel zit ik toch echt wel over de grens met alles erop en eraan :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:59

Maar met 85 kilo (+ kleding/tuig) op een Fjord/Haf van 1,45 zit je net op/of zelfs over de 20% regel heen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:00

De grens is in principe 20%, en volgens mij val je daar wel binnen. Paardje van 450-500kg en dan 73kg zelf, met 10-12kg tack, kleding, etc.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:03

jorika1986 schreef:
Ben je gek!
Ik denk dat als het paard zou moeten kiezen, dat hij liever iemand van 100 kilo op zijn rug heeft die netjes meegaat met de bewegingen, dan iemand van 50 kilo die tegenwerkt bonkt en stuitert op z'n rug.

Iemand van een acceptabel gewicht die meegaat met de bewegingen lijkt me.
Jouw voorbeelden lijken me beiden niet wenselijk :-(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:04

Willemina_L schreef:
TS, indien je eventueel besluit om (ook) te gaan mennen met een pony of paard dan hoop ik dat je dezelfde overwegingen houdt met betrekking tot gewicht. Erop zitten is iets maar als ik die kleine pony's zie met die sulky 's erachter waar een zeer stevige dame op zit over mul zand dan krijg ik ook medelijden. Trekkracht moet ook constant geleverd worden in muller zand omdat de wrijving veel hoger is dan over asfalt. Zo'n dier moet dan meer trekkracht leveren dan het zelf weegt op vele momenten. De maximale trekkracht is zo'n 75 procent van het lichaamsgewicht. Let wel, maximaal!

Deels mee eens. Het ligt er aan hoe rul het zand is en hoe je er op aan komt gereden en er doorheen kunt gaan, maar vooral ook aan het soort wagen. Je hebt klein uitziende wagens die heel veel zwaarder trekken dan een speciaal voor het doel gemaakte marathonwagen om wat te noemen, al zijn die wagens in gewicht veel zwaarder.

Maar over maximaal 75% van eigen gewicht, wil ik wel opmerken dat als je zo gaat rekenen, er heel veel paarden veel te veel trekken, niet alleen de kleine pony's.
Kijk eens naar een fries in het bos met een volgeladen huifkar om wat te noemen.

Mijn pony van ca. 250 kg, trekt 360 kg door het bos (wagen, ik en groom).
Gaat prima. Op zware stukken mag hij harder, en veel rul zand vermijd ik.

Maar als ruiter zijnde zou ik niet weten waarom 85 kg niet kan. Kijk maar eens naar aanbieders van paardrijvakanties. Veel is maximum gewicht 90 tot 95 kg.
Alleen moet je er dan niet als een zak aardappels op hangen natuurlijk ;)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:48

Ik snap werkelijk niet dat mensen met overgewicht op een paard gaan stappen en dat vervolgens gaan goed praten (zo kun je de bio-industrie ook wel goed praten). Een paardenrug is niet gemaakt om op te rijden. Een paard heeft er niet om gevraagd. Daarom hebben we de plicht om daar voorzichtig mee om te gaan. Als je boven een bepaald gewicht moet je niet op een paardenrug gaan zitten. Er komt ook nog een zadel bij.

@Isapaardje: Dat aanbieders van paardrijvakanties voor een gewicht kiezen tot maximaal 90 tot 95 kilo is van belang uit eigen oogpunt (economisch belang, geld verdienen), maar niet uit belang van het paard. Bij paarden met veel verschillende ruiters zou je je juist nog extra uit moeten kijken.

En een kar trekken is iets totaal anders dan op een paardenrug gaan zitten.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:50

Ik word er nogal moe van dat mensen er voorbeelden bijhouden van mensen die vijftig kilo wegen en dan op een paard bonken... Net of alle mensen met overgewicht keurig op de rug van het paard zitten -O- . Die stuiteren helaas nog veel harder...

En als je een paard vraagt of hij wil worden gereden door iemand van 50 kilo of 80 kilo zal hij er waarschijnlijk voor kiezen om helemaal niet bereden te worden :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:54

Saddledancer: moet jij werkelijk in elke post melden dat je met topsportpaarden werkt? :')

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:50

@Saddledancer

Ohja, mijn paard is niet in topconditie omdat hij nog niet zo lang onder het zadel is. Ik rijd hem daarom ook niet te vaak. Je zegt net 80 kg is te zwaar als dit vet is. Ik sport 3 u per dag en fiets/wandel verder overal naar toe. Ik leef super gezond. Doordat in veel train in de sportschool heb ik veel spieren. Mijn vetpercentage is iets boven het gemiddelde maar niet veel. Verder is mijn spierpercentage ver boven gemiddeld. Dit zit een paard minder in de weg dan vet. Dus wie ben jij om te oordelen over wat te zwaar is en wat niet? Mening geven mag maar wat jij hebt is duidelijk geen gezond verstand.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:51

Jester_ schreef:
Saddledancer: moet jij werkelijk in elke post melden dat je met topsportpaarden werkt? :')

Dat heet professioneel toch

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:52

Mazida schreef:
Ik word er nogal moe van dat mensen er voorbeelden bijhouden van mensen die vijftig kilo wegen en dan op een paard bonken... Net of alle mensen met overgewicht keurig op de rug van het paard zitten -O- . Die stuiteren helaas nog veel harder...

En als je een paard vraagt of hij wil worden gereden door iemand van 50 kilo of 80 kilo zal hij er waarschijnlijk voor kiezen om helemaal niet bereden te worden :)

Ik denk als je dat aan een paard vraagt hij helaas niet reageert... Paarden kunnen namelijk niet praten haha

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:55

Met gezond verstand en gezond bmi kom je een heel eind!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:33

Jester_ schreef:

Nee hoor, maar wel als iemand even wil melden dat ik er geen verstand van heb, en iemand anders dat onze paarden waarschijnlijk noet foed in de spieren staan :')

@bontejames
Ik heb ook een bovengemmideld spierpercentage, maar toch echt geen overgewicht. Wij zullen het wss niet eens worden, want als je al wat zwaar bent voor je paard en je gaat erop zitten terwijl hij nog niet zo lang onder het zadel is (en dus niet erg gespierd/in top conditie) vind ik dat echt niet kunnen, hoe je t ook wend of keert. Jij denkt daar blijkbaar anders over, en gelukkig leven we in een vrij land en moet je dat vooral lekker zelf weten.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:38

Mag ik even vragen, Saddledancer, heb jij misschien een foto van jezelf, en hoe zwaar ben jij eigenlijk?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:40

Maar niet alle topsporters hebben overal verstand van en niet alle topsportpaarden staan op en top in de spieren. Kijk 1x rond in het Z, dat is al een hele prestatie voor het gemiddelde mens met een gemiddeld paard met een gemiddeld inkomen. De helft daarvan weegt geen 50 kilo en dat gaat allemaal prima

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:41

Pocca_Locca schreef:
Mag ik even vragen, Saddledancer, heb jij misschien een foto van jezelf, en hoe zwaar ben jij eigenlijk?

Waarschijnlijk is hij/zij zelf zo licht als een veertje, anders plaats je dit soort opmerkingen niet.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:43

TS terug naar waar jij om vraagt in plaats van discussies te voeren op dit topic kijk eens naar dit topic: [PP] Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening al best oud maar hier staat WEL relevante informatie in. Ook wil ik je meegeven dat je zelf vaak kan inschatten wat wel en niet kan en je niet gek moet laten maken door anderen! Meningen mogen gegeven worden maar je moet je niet laten afkraken!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:46

bontejames schreef:
Pocca_Locca schreef:

Waarschijnlijk is hij/zij zelf zo licht als een veertje, anders plaats je dit soort opmerkingen niet.

Dat waag ik dus te betwijfelen, mensen die zo licht als een veertje zijn, een "droombaan" in de paardensport hebben, en dus lekker bezig zijn, die reageren denk ik niet zo fel, bozig, en vooral, die hebben wel wat meer te doen, dan dit ge... Zever

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:50

Jester_ schreef:

Schijnbaar is dat heeeeel belangrijk :D