Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lukasje schreef:Maar TS toch, je mag toch best wat liever voor jezelf zijn hoor! Als jij met 85 kg niet mag rijden, mag toch haast geen enkele grote man nog op een paard stappen. Uiteraard kan je niet op een C-pony'tje maar dat kan ik (weeg dus minder) ook niet. Je moet er enkel rekening mee houden dat het zadel dat jou past, ook nog past op de rug van je paard waardoor, en afhankelijk van type zadel ook, paarden met een korte rug waarschijnlijk afvallen.
Brainless schreef:@Judith
Wij hadden het over ruiters van 85(tot 90) kilo op een pony van kleiner dan 1,45m.
Dat is een hele andere categorie waar jij in valt, en jij bent absoluut niet te zwaar voor je paardjes.
jorika1986 schreef:Ben je gek!
Ik denk dat als het paard zou moeten kiezen, dat hij liever iemand van 100 kilo op zijn rug heeft die netjes meegaat met de bewegingen, dan iemand van 50 kilo die tegenwerkt bonkt en stuitert op z'n rug.
Willemina_L schreef:TS, indien je eventueel besluit om (ook) te gaan mennen met een pony of paard dan hoop ik dat je dezelfde overwegingen houdt met betrekking tot gewicht. Erop zitten is iets maar als ik die kleine pony's zie met die sulky 's erachter waar een zeer stevige dame op zit over mul zand dan krijg ik ook medelijden. Trekkracht moet ook constant geleverd worden in muller zand omdat de wrijving veel hoger is dan over asfalt. Zo'n dier moet dan meer trekkracht leveren dan het zelf weegt op vele momenten. De maximale trekkracht is zo'n 75 procent van het lichaamsgewicht. Let wel, maximaal!
Mazida schreef:Ik word er nogal moe van dat mensen er voorbeelden bijhouden van mensen die vijftig kilo wegen en dan op een paard bonken... Net of alle mensen met overgewicht keurig op de rug van het paard zitten. Die stuiteren helaas nog veel harder...
En als je een paard vraagt of hij wil worden gereden door iemand van 50 kilo of 80 kilo zal hij er waarschijnlijk voor kiezen om helemaal niet bereden te worden
Jester_ schreef:Saddledancer: moet jij werkelijk in elke post melden dat je met topsportpaarden werkt?
bontejames schreef:Pocca_Locca schreef:Mag ik even vragen, Saddledancer, heb jij misschien een foto van jezelf, en hoe zwaar ben jij eigenlijk?
Waarschijnlijk is hij/zij zelf zo licht als een veertje, anders plaats je dit soort opmerkingen niet.