Hangend paard - hoe op te lossen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:58

Colt schreef:
Mijn pony deed dit ook. Ik heb haar toen niet meer vastgezet maar het touw alleen door de tralies gehaald, die hing dan zeg maar los. Als ze ging hangen ging er iig niks kapot en heeft ze geen druk. Dat verwachtte ze natuurlijk niet. Toen dit 'los' staan beter ging heb ik een stro touwtje gebruikt om vast te zetten, als die zou knappen was het niet erg. Nu staat ze gewoon weer vast en kan ik er rustig bij weg lopen. Ik heb haar iig nooit een tik gegeven oid, want volgens mij had het in ons geval met een eerdere traumatische ervaring te maken.

Zo heb ik het ook gedaan met mijn pony. Alleen bij hem was t geen traumatische ervaring. Hij staat nu nog steeds aan een strotouwtje. Het gebeurd nu echt nog maar zelden en als hij er al 'over denkt' (het einde van het touw opzoekt) laat hij zich heel makkelijk naar voren halen (met mn pink, zoals iemand anders op deze pagina noemt).

TS ik vind het wel top dat je juist openstaat voor de (naar mijn mening) goede tips. Ongeacht waar het door komt, ik vind het met 'geweld' oplossen in deze situatie niet de manier.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:57

Als je paard in paniek trekt en los komt (omdat er iets kapot gaat), leer je het paard juist het verkeerde aan. Trekken = vrijheid.

Mijn paard had het op een gegeven moment ook ontdekt. Ik heb het toen opgelost door haar niet vast te zetten, maar er ook voor te zorgen dat de druk er niet af was voor ze weer ontspande.
Touw een paar keer om de balk slaan, dan zit hij stroef vast. Wel zelf erbij blijven.
Als paard dan iets ziet, druk voelt en trekt, gaat het touw langzaam los. Voor het touw helemaal losschiet, pak jij het vast waardoor de druk blijft.
Dan laat je het touw pas weer los hangen als ze ontspant.

Ik zou hierbij wel een touwhalster + leadrope gebruiken. Zodra je paard het touw of halster kapot trekt, hindert dat de training. Een touwhalster breekt niet en een goede leadrope ook niet.
Maar het paard dus niet vastbinden met deze optoming zolang het probleem niet opgelost is. Maar ook niet met een leadrope en touwhalster, gezien het niet breekt kan dat gevaarlijke situaties opleveren als je paard het principe wijken voor druk nog niet kent.

Seltje

Re: Hangend paard - hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:26

Ik wil je dat is zien proberen met mijn merrie Sassol, die ontspant namelijk niet zolang er druk achter haar oren is, ze wijkt overal perfect op druk, behalve achter de oren, daar druk, is altijd paniek...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:30

Seltje schreef:
Ik wil je dat is zien proberen met mijn merrie Sassol, die ontspant namelijk niet zolang er druk achter haar oren is, ze wijkt overal perfect op druk, behalve achter de oren, daar druk, is altijd paniek...

Als dat zo is ga ik van een fysiek probleem uit. Dus druk achter de oren doet heel erg pijn bij je paard vermoed ik. Maar goed als jouw paard overal perfect wijkt voor druk, dan doe je ze toch een neckrope om ;)

Seltje

Re: Hangend paard - hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:41

Ik hoop dat je ongelijk hebt, want dat hangen heeft ze al een halfjaar, en is vorige maand helemaal van top tot teen doorgelicht in de kliniek, waar ze geen oorzaak vonden voor haar rare kreupelheid, ik hoop niet dat die kreupelheid linksachter vanuit de atlas komt.

Ik wil ze gewoon voor op wedstrijd kunnen vastbinden, thuis staat ze gewoon stil waar ik haar parkeer, maar op wedstrijd wordt dat door andere mensen niet zo geapprecieerd.