Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:51

Buuk schreef:
en dan nog een andere vraag, hoef je niet te beantwoorden als je daar geen behoefte aan hebt, maar: Heb jij nog plezier in je les? Ga je met frisse zin, en lekker gevoel je les in? hou je dat gevoel in je les? en als je afstapt, wat is dan het eerste wat je denkt?

Leuke vraag, misschien is het iets voor ons allemaal om te beantwoorden voor TS. Zodat ze een ander beeld krijgt van lessen... Ik volg...

Ik heb altijd erg veel plezier in de les. Les ongeveer eens per twee weken, soms zit er wat langer tussen twee lessen, soms wat korter. Ik heb maar een half uurtje les, daarvoor zorg ik dat ik wat los heb gereden. Het kan niet altijd even goed gaan, maar daar heb je les voor. Om die problemen die je tegenkomt op te lossen. Daarbij is de combinatie van zien (instructrice) en voelen (ik) heel erg fijn. We willen hetzelfde, op een vriendelijke manier verder komen met een paard dat los door het lijf blijft bewegen. Niet zo eentje van die topbewegers op 3/4 jarige leeftijd die in het Z ineens niet meer kunnen bewegen. En als je hetzelfde uitgangspunt hebt, dan komt dat wel goed in de lessen.

Het leuke is dat als ik mijn huiswerk van de vorige les goed heb gemaakt, we er nauwelijks nog aandacht aan besteden. De handgrepen die mijn instructrice me aanreikt zijn erg fijn kennelijk. Want in de volgende les gaan we weer andere dingen doen. Natuurlijk komen sommige dingen af en toe terug om ze nog wat verder te finetunen, of om de puntjes weer even terug op de I te zetten.

Mijn instructrice stimuleert me ook heel erg. Zo loopt mijn huidige paard nu in 4 wedstrijden door het L1 heen, maar waren de laatste proeven niet helemaal top. Ik wil eigenlijk wel graag over naar het L2 en ze vindt dat ik dat gewoon moet doen. Juist omdat er in het L2 meer rust in de proeven zit (wat ik zelf dus ook al vond, maar even die bevestiging vind ik belangrijk!).

Ze vraagt ook elke keer of ik haar even wil laten weten hoe de wedstrijd is gegaan. Dat is zo fijn! En toen het afgelopen weekend wat minder ging, was dat ook helemaal niet erg. Omdat ze weet dat we het wel kunnen. Ze is daarvan overtuigd. Wat is er nu fijner dan een instructeur achter je hebben staan die in je gelooft?!

Oh en wat Buuk ook zegt, als ik ergens in training tegenaan loop, dan zeg ik dat. Gaan we er in de les mee aan de slag. Zo gingen de middengangen niet goed de laatste tijd. In de les kwam hij best wel tegen de hand toen de rem er af was. Dan krijg ik gewoon mee dat dat niets uit maakt, dat ik daar in training gewoon aan moet werken. En zie daar, nog twee/drie keer trainen en hij vertrekt, blijft gaan én in de aanleuning.

Het is wel weer een lang en niet altijd even samenhangend verhaal geworden. Maar het is gewoon mijn enthousiasme. Ik gun dit iedereen!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:02

Ik zou toch eens kijken of er ergens anders een proef te rijden valt en dan desnoods even niks zeggen tegen je instructeur. Gewoon even voor je eigen gevoel of je er dan zo naast zit (wat ik niet denk hoor)

Mijn dochter is ook gewisseld van instructrice omdat de 2e beter bij haar past. Ze had juist echt veel zin in de lessen en leert graag. Vooral omdat deze instructrice op haar "moppert" maar haar juist ook prima een compliment geeft als het goed gaat.
Instructrice is ook enthousiast en weet prima wat ze wel/niet aankunnen

Ik zou ingaan op het leuke aanbod van Ikke en eens een gastles meepakken of ergens een clinic gaan rijden voor je zelfvertrouwen en een betere kijk te kunnen krijgen waar je nou eigenlijk staat

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:05

Janine1990 schreef:
Buuk schreef:
en dan nog een andere vraag, hoef je niet te beantwoorden als je daar geen behoefte aan hebt, maar: Heb jij nog plezier in je les? Ga je met frisse zin, en lekker gevoel je les in? hou je dat gevoel in je les? en als je afstapt, wat is dan het eerste wat je denkt?

Leuke vraag, misschien is het iets voor ons allemaal om te beantwoorden voor TS. Zodat ze een ander beeld krijgt van lessen... Ik volg...

Onze instructrice is een vriendin geworden. Iemand waar je af en toe mee een korte vakantie doet, een rit met haar paarden en vaak blijft ze na de les eten (ze komt van een behoorlijke afstand).
Ze heeft al diverse mensen terug op een paard gekletst en vastgelopen mensen weer op het spoor gezet waarmee ze verder konden.

SG1985

Re: Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 10:12

Wat een goede reacties. Ik vind het een super lief aanbod van Ikke!
Ik heb wel al een aanbod gehad op stal, die ga ik eerst aannemen.

Ik kan jullie allemaal volgen. En ga iemand zoeken die wel in mij gelooft....

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:25

Dat klinkt goed! Wil je ons op de hoogte houden hoe het gaat?
Overigens, niets mis mee om bij verschillende mensen iets uit te proberen dus misschien kan je ook nog van het aanbod van ikke gebruik maken voor een enkele les om eens te horen wat die instructrice vindt van je niveau. Voor je gewone les kan je dan in de buurt blijven. Een ook dan enkele lessen rijden en dan weer eens voor jezelf kijken of dit echt is wat je zoekt. Ja? Prima, doorgaan. Nee of twijfel? Gewoon eens verder kijken. Is je goed recht.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:32

Goed TS!! je hebt kunnen lezen hoe het ook kan, ik hoop dat je dat voor jezelf ook heeeeeeel snel vind!
Succes- enne, op naar je plezier, enne je wedstrijdje, plaats je leuke foto's van je eerste keer? :D

Zet hem op!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:59

Hier ook een privé instructeur die me weet te stimuleren. Maar ook weet wanneer hij me moet afremmen. Heb een tijdje geen les van hem gehad, omdat ik het toen wel zelf kon oplossen samen met de instructeur van de club. Nu alweer een tijdje regelmatig bij hem aan het lessen, omdat ik toch weer vastliep in de clubles. Dit zijn overigens 2 verschillende instructeurs. Ook ik krijg dan gewoon huiswerk mee. En hij vind het ook altijd leuk om de uitslagen te horen van mijn wedstrijden. Als het dan niet wil, dan zoekt hij samen met mij uit waarom dat zo is.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 12:21

Ik ben er wel even klaar mee.... ahahaha heb echt zin om zelf te gaan rijden, te voelen en te ervaren...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:36

Doen!
Jij noch je paard zijn een robot. Plezier maken en jezelf gewaar zijn in het hier en nu vormen de kern van paardrijden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:03

SG1985 schreef:
Wat een goede reacties. Ik vind het een super lief aanbod van Ikke!
Ik heb wel al een aanbod gehad op stal, die ga ik eerst aannemen.

Ik kan jullie allemaal volgen. En ga iemand zoeken die wel in mij gelooft....

...en die je ook gaat helpen weer in jezelf en je paard te geloven! Goedzo!!

Ook ik les trouwens met heel veel plezier, kijk er echt naar uit. In de les werken we soms aan dingen waar ik tegenaan ben gelopen in de training, soms begin ik gewoon met losrijden en komen we vanzelf wat dingetjes tegen die verbetering kunnen gebruiken. Daarnaast stimuleert mijn instructrice me juist om eens wat nieuws te proberen, de grens wat meer op te zoeken omdat ik zelf vaak wat te voorzichtig ben met mijn jonge paarden. Er is tijd en ruimte voor een grapje, ik kan vragen stellen, ik mag uitleg vragen en ik mag het ook gewoon zeggen als ik iets anders voel dan wat ze verteld. Als ik bijvoorbeeld iets al geprobeerd heb op een bepaalde manier en zij geeft dat in de les als eerste oplossing, kan en mag ik gewoon zeggen dat ik dat al geprobeerd heb en wat het effect daarvan was....dan proberen we vervolgens iets anders en helpt ze me toch gewoon verder. Gevolg hiervan is dat ik ontzettend fijn verder kan werken als ik weer alleen aan het rijden ben omdat ze mij de zekerheid geeft dat ik weet wat ik moet doen, hoe ik iets op kan lossen. Ze zal mij nooit negatief benaderen als ik een keer minder goede punten heb gereden (iets waar je met onervaren paarden echt niet onderuit kunt af en toe) en denkt mee over hoe ik ze zo fijn mogelijk door de proef kan rijden passend bij het niveau dat ze op dat moment lopen. Al die dingen kan en mag jij ook verwachten van jouw instructeur/instructrice...er lopen er genoeg rond, gewoon rustig zoeken tot je iemand vind waarbij jij je echt 200% prettig voelt.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 14:20

Ik heb via een ander topic ook filmpjes gevraagd van een eerste B proef (op video / youtube).

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:25

Ik ben erg benieuwd naar beeldmateriaal van jullie zelf !

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:36

nontie schreef:
Ik heb even het topic doorgelezen.
Wat je zegt is je hebt stabiele aanleuning in draf en stap, galop gaat niet helemaal perfect?
Ik heb hetzelfde en start heel af en toe een wedstrijdje.
Vaak zijn mijn galoppunten wel wat minder, maar we werken eraan en ik zie verbetering.
Ja mijn punten blijven rond de 178-180 hangen, maar het zijn reeele punten.
De cijfers die ik krijg kloppen met mijn gevoel en de tips van de jury zijn heel handig en helpen me weer verder.

Lekker gaan starten die B, of je nou een winstpunt rijd of niet, als je maar plezier hebt en er van leert :)
Geen instructeur die je tegen kan houden, die van mij moedigt me zelfs aan :j

Dit heb ik een dus ook. Daarbij is mijn paard snel gespannen op vreemd terrein en rijd ik de ene keer hoge punten en de andere keer laag. Is maar net hoe gespannen hij is. Mijn paard leert er echt heel veel van. De andere paarden om hem heen, gespannen ruiters en de muziek van het springen. Hij doet zoveel ervaring op.

En inderdaad de tips, je komt elke keer een stapje verder en heb je weer een doel om naar toe te werken. Dat vind ik nou zo leuk aan deze sport. :j

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 20:31

Ben gisteren zelf naar wedstrijd gaan kijken.... en schrok gewoon.
veel hard geprik, getrek, en zelf een meisje dat ging schreeuwen. Niveau L2 :o

ik ga elke week ergens kijken nu... Want B lijkt wel erg haalbaar obv hetgeen ik zag.....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:57

Als je de stap naar echt starten te groot vind kan je ook een oefenwedstrijd starten. Zeker als je aangeeft dat je gepunt wilt worden als een echte wedstrijd zul je daar wel zien dat de B echt geen hoog niveau is. Kan je best.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:16

Hoi hoi...heb niet alles doorgelezen moet ik eerlijkheidshalve melden...maar meid als je zelf denkt dat je het kan...dan vraag je desnoods toch een startkaart aan voor 5 wedstrijden? Je hoeft het niet in alles eens te zijn met je instructeur. Je kan toch aangeven dat je wil starten en of jullie een keertje een proefgerichte les kunnen rijden. Ik ben het in zoverre eens dat als je de oefeningen uit de L kan rijden thuis, dat je dan lekker B kan starten...M is wat overdreven denk ik...

Misschien dat ik toch es verder terug ga lezen...eerste blz ben je nog dik tevreden met je instructie...hier lees ik dat je er wel even klaar mee ben. Ik hoop dus dat dat ergens anders over gaat :)

En ikke...jouw instructrice...daar zou ik ook best nog es een lesje willen volgen...hihi. Wat niet weg neemt dat ik niet dolblij met de mijne ben. Zo onwijs fijn, positief en altijd denkend vanuit een in balans lopend paard. Echt geweldig.

Gewijzigd- wouw meid, snap nu de context beter. Woon je bij ikke in de buurt...ga dan es kijken bij hun les! Echt waar. Het lijkt er op dat jouw instructeur bang is om flater te slaan...hij wil dat jij zo goed rijdt dat mensen zullen gaan vragen bij wie je les hebt. En dat zou geen reden mogen zijn om les te geven. En misschien sla ik (en velen met mij) de plank volledig mis en is dit helemaal niet zo...
Heb jij met je huidige paard ooit les gehad van iemand anders? Er zijn zoveel instructeurs en ik denk dat jij misschien iemand nodig hebt die net even dat tikkie meer gevoel heeft. Het feit dat je hem een poepie wil laten ruiken is echt niet goed...je moet samen met je paard willen groeien en zo zou ik bijna denken dat je je paard straks uit het oog verliest omdat je toch iets wil bereiken. Ik zou het niet zo doen...

Lastig hoor, je wil ook niet zomaar een instructeur aan de kant zetten...maar soms is de beste weg niet de makkelijkste weg...en een keer les bij iemand anders is toch ook onwijs leuk! En zo leerzaam want die iemand kijkt anders naar jouw paard en naar jou en ziet soms hele andere nuttige dingen...

Succes ermee en ik blijf nu meelezen hoor!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:32

PrizTwir schreef:
nontie schreef:
Ik heb even het topic doorgelezen.
Wat je zegt is je hebt stabiele aanleuning in draf en stap, galop gaat niet helemaal perfect?
Ik heb hetzelfde en start heel af en toe een wedstrijdje.
Vaak zijn mijn galoppunten wel wat minder, maar we werken eraan en ik zie verbetering.
Ja mijn punten blijven rond de 178-180 hangen, maar het zijn reeele punten.
De cijfers die ik krijg kloppen met mijn gevoel en de tips van de jury zijn heel handig en helpen me weer verder.

Lekker gaan starten die B, of je nou een winstpunt rijd of niet, als je maar plezier hebt en er van leert :)
Geen instructeur die je tegen kan houden, die van mij moedigt me zelfs aan :j

Dit heb ik een dus ook. Daarbij is mijn paard snel gespannen op vreemd terrein en rijd ik de ene keer hoge punten en de andere keer laag. Is maar net hoe gespannen hij is. Mijn paard leert er echt heel veel van. De andere paarden om hem heen, gespannen ruiters en de muziek van het springen. Hij doet zoveel ervaring op.

En inderdaad de tips, je komt elke keer een stapje verder en heb je weer een doel om naar toe te werken. Dat vind ik nou zo leuk aan deze sport. :j

In heb gelukkig een paard onder mijn kont die bij vorige eigenaar al vaak op springconcours is geweest dus die trekt zich niks aan van muziek, paarden in een weiland verderop die aan het stoeien zijn kijkt hij hooguit even naar en klaar :=

Maar wat je kan helpen is met iemand naar dezelfde wedstrijd gaan die al vaak op wedstrijd is geweest en rustig is, dan kan jouw paard daar aan 'hangen' en bevestiging krijgen dat het niet spannend is.
Zo heb ik een lesgenootje ook geholpen, ik was al klaar met mijn proeven dus nog aan het uitstappen en zij ging net opstappen en inrijden. Ze was heel gespannen en bracht dat over op paard, heb een paar rondjes naast haar gestapt aan lang teugeltje en toen waren ze beide veel rustiger. :j

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 18:36

Inmiddels een andere instructeur, waarbij het heel goed gaat!

Ik heb mij ingeschreven voor 19-3! Lekker starten!!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:16

Wauw, wat goed zeg!!

Hoe heeft je oude instructeur hierop gereageerd? En hoe voelt het rijden nu voor jezelf? Ga je weer met plezier voor jezelf rijden?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:23

Goed zeg!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:35

Super!!!

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:39

Goed zo!!
Veel plezier en succes!!!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 07:40

Ik ben erg onzeker geworden door vorige instructie. Dat moet slijten door de bevestiging die mijn paard (gaat laatste tijd super) geeft tijdens de lessen. Als ik zelf rij heb ik wat meer moeite.
Huidige instructie is complimenteus en dan groei ik.

vervelend is het wel ...

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 07:41

Andere instructeur zei bniet veel toen ik stopte..... had het wel verwacht ofzo.....

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:03

Veel succes met trainen en jullie aanstaande wedstrijd. Heel veel plezier en genieten!!!

Fijn dat je nu andere instructie hebt en weer aan het bouwen bent aan plezier en vertrouwen, houden zo!!