Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:14

Liselot schreef:
En wie trekt er nu conclusies dan? TS is er niet na een week stilstaan direct weer opgesprongen. Hij liet zich niet eens fatsoenlijk uit de wei halen, beest is 3 of 4 dagen gelongeerd geweest en TS is er daarna pas op gegaan waarbij hij gigantisch af ging
Geen conclusies trekken als je niet alle info hebt!

Haha. Dat veranderd mijn mening nog niet hoor :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:17

Lusitana schreef:
Als je gewoon de wettelijke weg af wilt leggen:
Ten eerste moet bewezen worden dat het dier iets heeft.
Ten tweede moet bewezen worden dat het dier dit had voordat hij verkocht werd.
Ten derde moet bewezen worden dat het onmogelijk ontdekt kon worden bij het nakijken voor aankoop of bewust verzwegen.

Dit klopt dus niet.

Het eerste: ja, er moet bewezen worden of het dier iets heeft.

Het tweede: als het een koop is van een commerciele partij en het gebrek wordt binnen 6 maanden ontdekt, dan moet de verkoper bewijzen dat het gebrek er nog niet was, anders wordt aangenomen dat het al bij de verkoop aanwezig was. (Dit gaat om particuliere verkoop, daar geldt dat niet.)

Het derde: onjuist.

Lees ook http://www.paardvisie.nl/2015/07/mr-flo ... -internet/ en dan vooral fabel 3.

Lusitana

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:22

Komt ophetzelfde neer, maar bedankt voor de correctie. Ik deed het even uit het hoofd.
Waar het om gaat is dat je via de wettelijke weg met bewijzen moet werken en dat valt gewoon lastig te doen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:30

Een bontje onder het zadel geeft bij mij eerlijk gezegd alleen aan dat er een niet passend zadel op ligt. Maar het kan natuurlijk altijd wat jij zegt Lusitana..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:46

Cayenne schreef:
Een aanbetaling van 1000 euro zonder dat de koper überhaupt het paard heeft gezien vind ik enorm riskant. Zeker omdat je volgens mij een aanbetaling hoe dan ook kwijt bent? De verkoper hoeft een aanbetaling (correct me if I'm wrong) niet terug te betalen wanneer de koper besluit het dier niet te kopen.
Uit het Paarden kopen en verkopen topic bleek al dat TS idolaat was van het paard en op dat moment nogal impulsief handelde.

Dit vond ik ook erg vreemd.
Persoon A kan een paard erg leuk vinden, of persoon B hetzelfde voelt hoeft natuurlijk niet.
Dan ben je zo 1000 euro kwijt.

Hoe het paard verder is laat ik me niet over uit omdat ik het paard in de oude en nieuwe sitiatie niet ken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:24

vivaldi2002 schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Dat is het probleem met internet, moeilijk om iemands toon te interpreteren. Ik vind niet dat Joolien de eigenaren nu zwart maakt. Ik vind het een goede vraag namelijk. Zolang het paard niet 100% gekeurd is kan de huidige eigenaresse niks. Maar vragen kan altijd. Stel het paard heeft KS ik noem maar wat. En eigenaren zeggen dat niet te weten.. Heb je dan ergens recht op? Want uit een normale klinische en rontgelogische keuring hoeft dat niet te komen.
Er staan zoveel sensibele paarden te koop, helft is karakter, andere helft is slecht gereden of mankeert wat.
Ik vraag me nu wel af waardoor het paard niet een week stil zou kunnen staan.. Terwijl het wel altijd in de wei loopt..

Sommige paarden hebben gewoon wat meer pit.
dan moet je geen kos x wellington kopen maar een manege knol
het gaat erom dat hij altijd heel braaf is geweest bij ons en dat hij zo ineens omslaat in karakter moet je eerst is bij jezelf gaan afvragen of er dingen zijn veranderd...nou ik kan er al een paar noemen!
verhuizing week stil staan nieuw in een ander koppel staan ineens zonder bontje rijden enz enz...
dus laten we vooral ophouden met deze bullshit
het is heel simpel dan had je een contract moeten opstellen voor die tijd dat is niet gebeurt en nu hebben jullie geen poot om op te staan dus hou alsjeblieft op met dat die zo is veranderd zoek het probleem eerst bij jezelf!
ik denk dat er gewoon geen klik is en dat er angst meespeelt en paarden voelen dat direct aan vooral bij nieuwe ruiters gaan ze natuurlijk gelijk uitproberen!
je moet zon paard ook de tijd geven om alles te kunnen verwerken!!!! En stap 1 is als het niet goed gaat in het land bij andere paarden dan moet je hem gewoon eerst apart zetten.

Vivaldi ben jij echt 13?? jij hebt wel een behoorlijk grote mond dan voor je leeftijd iets belever mag ook w'. Van ts is het niet handige om bokt te gooien maar zo reageren terwijl je nog niet eens de ex eigenaar betn dat kan ook niet.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:35

Toevallig is vivaldi geen 13 maar zijn wij hele goede vriendinnen van oude eigenaar en laten wij dit niet gebeuren bij een vriendin van ons die nu vol verdriet thuis zit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:37

Ik vind het een beetje raar dat het paard steeds oh zo braaf wordt genoemd door oude kennissen, en dat ie altijd heel braaf is geweest. Maar ook eenkennig niet geschikt voor beginners etc? Volgens mij gaat dat niet samen.

Joolien, ik zou als ik jou was een mod vragen dit topic te verwijderen. Het is impulsief geweest en schaadt duidelijk meerdere partijen. Reden genoeg lijkt mij!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:38

shelltje schreef:
Toevallig is vivaldi geen 13 maar zijn wij hele goede vriendinnen van oude eigenaar en laten wij dit niet gebeuren bij een vriendin van ons die nu vol verdriet thuis zit.

Handig als je dan gewoon geen leeftijd in je profiel zet of je echte leeftijd. Moet zeggen ik had echt zoiets 13? en dan al zulke taal uitslaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:41

Geryon schreef:
Ik vind het een beetje raar dat het paard steeds oh zo braaf wordt genoemd door oude kennissen, en dat ie altijd heel braaf is geweest. Maar ook eenkennig niet geschikt voor beginners etc? Volgens mij gaat dat niet samen.

Kan toch, mijn paard is superbraaf bij mij, maar zet er niemand anders op :7

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:49

Mijn mond valt af en toe wel open in dit topic.

Jammer dat het paard de dupe nu wordt van de onkunde van de eigenaar.

Als je het echt fair had willen spelen had je eerst contact gezocht met de oude eigenaar en dit probleem aangekaart ipv dit topic te openen.
Misschien hadden jullie er met de hele groep van eigenaar, ex eigenaar, bijrijders en TS uit kunnen komen.
Nu wordt er met een vingertje gewezen naar de oude eigenaar wat in mijn ogen niet fair is.

Ik zou eerst eens beginnen bij het begin... rust, reinheid en regelmaat met dit paard.
Vertrouwen opbouwen en rustig aan het werk zetten.
Persoonlijk denk ik dat er ineens teveel gevraagd wordt door mensen die het paard niet snappen.

Jullie willen bij M doorgaan maar begin eens rustig bij A.. en de rest van de letters van het Alfabet komen dan vanzelf wel.

Ik wil de oude eigenaar sterkte en wijsheid toewensen want het is niet leuk om op deze manier door het slijk gehaald te worden en te lezen hoe er over dit paard gedacht wordt. Het zal al veel moeite hebben gekocht om afscheid te nemen en het los te laten.
TS en eigenaar zullen eerst eens bij zichzelf te raden moeten gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:50

shelltje schreef:
Paard heeft veel cc ervaring anders kom je niet in de L2 met behoorlijk wat wp alleen niet met de vorige eigenaar aangezien zij hem te weinig kon rijden. Ze is een paar keer op oefen cc geweest wat super ging. Officiële cc ging niet helemaal naar wens ruiter was zenuwachtig en er was vuurwerk bij het Zwolle stadion. Hier zijn zelfs filmpjes van op te vragen die wij natuurlijk zouden laten zien. Ook hebben wij meerdere rijfilms die jullie gerust mogen komen bekijken. Van alle cc van vorige eigenaars hebben wij de films en denk niet dat de op cc gedrogeerd mogen zijn?? Want dat verwijt kregen wij gister ook over ons heen.

Ho even. Hier ver-oliebol je jezelf wel een beetje. Paard is L2 met winst geklasseerd maar niet met de vorige eigenaresse? (Ik had even aangenomen dat dit wel het geval was).
L2 voor een paard van 9 is niet heel veel concours ervaring. Iemand die Z rijdt mag een paard zo in het L starten en heeft een paard met enkele wedstrijden in het L2 met winst. Hoe lang heeft de vorige eigenaresse het paard eigenlijk gehad?
Tussen de regels door lees ik in dit verhaal dat de vorige eigenaresse met haar paard in ieder geval qua rijden ook al een niet klikkende combi was.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:55

zegt toch niks Babootje....ik ken er zat die jaren over L2 + 9 doen := en die gaan bijna iedere week...dus die hebben zat wedstrijd km's in de benen...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:59

Wat de wedstrijdstand of het aantal wedstrijden zijn geweest heeft voor de nieuwe eigenaar geen verrassing hoeven zijn aangezien dit tegenwoordig heel makkelijk op het internet terug te vinden is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:07

Cardy schreef:
Een bontje onder het zadel geeft bij mij eerlijk gezegd alleen aan dat er een niet passend zadel op ligt. Maar het kan natuurlijk altijd wat jij zegt Lusitana..

Als jij als nieuwe eigenaar geen zadel erbij krijgt en dus een nieuw en neem ik aan passend zadel gaat kopen of ander zadel gaat gebruiken, hoeft er geen instructie bij dat er een bontje onder MOET. Daar zit het verschil in.
Als het zadel erbij kwam en is gezegd dat het alleen past met het bontje erbij, is het idd weer wat anders. Vraag me alleen af waarom je een niet passend zadel over zou nemen, maar goed het kan. Wat ik zeg, ik heb niet alles gelezen, maar zag voorbij komen dat er was gezegd dat er een bontje onder moest. Maar in combinatie met niet normaal kunnen aansingelen (dat ik ook ergens tegenkwam?) is een optelsom.

Maar nogmaals, voor hetzelfde geld had het niks en is het in de wei ongelukkig ergens overheen gerold. Kan ik hier vandaan niet over oordelen.

Overigens, maar dit is even off topic, moet je nooit er van uit gaan dat als je een zadel meekrijgt, dit passend is voor het paard dat je kocht. Het kan simpelweg niet eens van hem zijn, maar het slechtste dat ze weg willen doen; of het paard kan inmiddels gegroeid zijn of juist vermagerd; de vorige eigenaar kan er wel geen verstand van hebben.
Het is altijd goed om kristich naar tuig te kijken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:12

listiglistje schreef:
zegt toch niks Babootje....ik ken er zat die jaren over L2 + 9 doen := en die gaan bijna iedere week...dus die hebben zat wedstrijd km's in de benen...

Toch heeft Babootje een punt, want het zegt op zich niet hoeveel wedstrijden er zijn gereden.
Aan de andere kant lijkt het me met een paard dat niet deugt niet echt makkelijk om in de winst te rijden...(hoewel...als de ruiter naamsbekendheid heeft en normaal hoger rijdt, kan die met veel wegkomen) dan is het weer belangrijk om te weten hoe recent de laatste winstpunten zijn gehaald.
Maar hij werd blijkbaar door een ander gestart dan de eigenaar...Dan kun je je ook afvragen waarom. (Kan om honderduizend normale redenen daar niet van, maar je gaat je toch afvragen hoe het zit)
Er lijkt toch veel meer achter te zitten dan eerste instantie leek, maar we kunnen helaas alleen maar gissen en discussie algemeen houden.

Dit specifieke geval zullen ze onderling uit moeten komen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:16

Snappen jullie niet dat TS niet om advies over het paard heeft gevraagd? Ook niet om haar verhaal af te doen over de vorige eigenaar?
Ze wilde alleen weten wat de rechten van de koper zijn mbt terugbrengen.

Er is niet eens gezegd dat ze dat gaat doen, ze vraagt alleen wat de rechten zijn!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:26

Cardy schreef:

Ik meen in de post van joolien gelezen te hebben dat ze er een zadelmaker bij gehad heeft. Even kijken of ik het kan vinden.

We hebben het zadel overgenomen, enkel het bontje er onder weg gehaald omdat hij zonder bontje ook prima lag. We gaan hier een zadelmaker voor laten langskomen.

Nog niet geweest dus. Dan zou ik het bontje er braaf weer tijdelijk onderleggen!
Laatst bijgewerkt door loez op 20-07-15 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:28

xRaisin schreef:
Snappen jullie niet dat TS niet om advies over het paard heeft gevraagd? Ook niet om haar verhaal af te doen over de vorige eigenaar?
Ze wilde alleen weten wat de rechten van de koper zijn mbt terugbrengen.

Er is niet eens gezegd dat ze dat gaat doen, ze vraagt alleen wat de rechten zijn!

Om haar rechten te weten en meer of het om een verborgen gebrek ging (ook haar vraag) moest er iets meer verteld en er is discussie ontstaan. Dat is op zich altijd leerzaam, ook voor anderen. Er komen daardoor zijdelingse aspecten erbij waar iedereen wat aan heeft die nog een paard wil gaan kopen. Daar is een forum jusit nuttig voor.

Waar ze mee zit, nogmaals, is dat een en ander vastgesteld en bewezen moet worden.

Terugbrengen kan meestal wel, je geld terugkrijgen is een ander verhaal. ;)

Als je puur alleen rechten wilt weten en wanneer iets een verborgen gebrek is zonder poespas van een topic en discussies etc, kan je dit nazoeken op internet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:34

loez schreef:
Ik meen in de post van joolien gelezen te hebben dat ze er een zadelmaker bij gehad heeft. Even kijken of ik het kan vinden.

We hebben het zadel overgenomen, enkel het bontje er onder weg gehaald omdat hij zonder bontje ook prima lag. We gaan hier een zadelmaker voor laten langskomen.

Nog niet geweest dus. Dan zou ik het bontje er braaf weer tijdelijk onderleggen!

Nou já kijk, dar heb je het al, of het ligt niet zo prima, of zelfs een primaliggend zadel moet nog gedempt met iets extras.... Wél iets om aandacht aan te besteden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:49

Zonde van het paard weer dit. Er zijn er gewoon bij die prima paarden zijn, maar wel gereden moeten worden en tegelijkertijd een kalme zekere persoon nodig hebben. Dat hebben niet veel mensen.

Terugbrengen wordt natuurlijk nooit iets over twee maanden. Als de eigenaar nee zegt (en ik geef haar geen ongelijk, kan ze de oliebol van twee maanden aanklooien ook nog eens opruimen) wat wilde je dan gaan doen? Naar de rechter? Kost je zeer veel centjes met een kleine kans op winst.
Laat het paard rijden door iemand die het wel kan en verkoop het. En koop er dan een braaf dier voor terug.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:51

Jullie gaan zo enorm off-topic dat dit topic net zo goed op slot kan.
De hoofdvraag was: Is gedrag een geborgen gebrek?
Nu wordt er zoveel zooi bijgehaald wat totaal die vraag niet beantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:55

Selina schreef:
Jullie gaan zo enorm off-topic dat dit topic net zo goed op slot kan.
De hoofdvraag was: Is gedrag een geborgen gebrek?
Nu wordt er zoveel zooi bijgehaald wat totaal die vraag niet beantwoord.

Dat ligt aan de oorzaak van het gedrag en dat maakt de 'hoeveelheid zooi' weer totaal relevant :)*.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:58

Is de enige manier om er niet achter te komen een dierenarts erbij laten halen en een osteo. Als die constateert dat het paard er al lang last van heeft dan is het toch een verborgen gebrek?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:58

Rij-advies noem ik verre van on-topic.