NIET meer voorlezen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen voorlezer?

Wel
132 (51%)
Geen
72 (27%)
Hangt er van af
54 (20%)

Totaal aantal stemmen: 258

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:42

M_D_H schreef:
Dat als je vroegtijdig je proef beëindigt je dat een verliespost.

Dat hebben ze toen afgeschaft omdat er zo veel misbruik van gemaakt werd door mensen die in een klasse die ze volgereden hadden nog een kampioenschap wilden rijden.
(Even verliespuntje scoren en je mag weer).
Beetje dom om dat weer in te voeren lijkt mij }:0

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:49

Testdrive schreef:
Niet per se maar geeft toch wel meer allure als je zonder "storende" stem een ruiter heel elegant en in controle op zijn/haar paard/pony bezig ziet een soort van "dans" op te voeren...

van oorsprong is dressuur iets van de militairen. Het roepen van de commando's is dus helemaal niet zo gek.
Verder mag er in veel landen ook gewoon wel voor gelezen worden.

Mungbean

Re: NIET meer voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:50

In duitsland wordt ook niet gelezen toch? Of wel?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:55

Sizzle schreef:
In duitsland wordt ook niet gelezen toch? Of wel?

Ik weet niet hoe dat nu zit, maar toen ik daar nog werkte wel :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:00

Ik zie zelf in iedergeval niet waarom het uitmaakt. Ik vind het een niet knapper of beter dan het andere.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:02

Als ik een proefje uit mijn hoofd ken is het met oefenen in de bak makkelijk te doen, maar denk dat ik het tijdens de proef ga vergeten van de spanning. Het is al spannend genoeg haha.
(daarom rij ik nu ook geen wedstrijden meer. Kan niet vaak genoeg ivm vervoer en dan kan in te weinig wedstrijd kilometers maken om eraan te wennen)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:08

Zou het heel raar vinden als die regel wordt doorgevoerd. Het argument 'dan heeft de ruiter de wedstrijd beter voorbereid' is echt klinkklare onzin. Iedereen neemt de proeven voor de wedstrijd door. Als je dit niet doet, dan rij je sws al minder punten omdat je je niet goed kan voorbereiden op de volgende onderdelen. Als ze dit doorvoeren dat getuigt dit 100% van een laag niveau van het panel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:09

Ik heb jarenlang zonder voorlezer wedstrijd gereden, het gaf zoveel rust!

Ik was eerder nog wel eens te veel bezig met of mn voorlezer wel op tijd las en het goede, dat was helemaal over toen ik uit het hoofd ging rijden.

Het is ook veel stiller langs de ring, mensen durven amper met elkaar te praten omdat ze ook geen lezer horen.

Heeft mij veel concentratie opgelevert. En 1x een boos jurylid, die het wellicht zelf moeilijk vond om op te letten waar ik was, want ik had van te voren duidelijk moeten aangeven dat ik uit het hoofd zou rijden...
Dit jurylid schreeuwde nl tijdens mijn proef dat ik verkeerd reed, terwijl dit niet waar was.

"He jongedame, je rijdt verkeerd! ... o nee, toch niet, rijd maar verder!"

En toen dus na afloop vd proef 'excuses' in de vorm van een verwijt dat ik had moeten melden dat ik uit het hoofd reed.

Ik kwam ietwat aan de kook de rijbaan uit. Heel lief allemaal mederuiters die hun lezer aanboden voor de tweede proef. Maar dat weigerde ik, ik vond dat het jurylid zelf maar op moest letten en ben lekker de tweede proef weer zonder lezer de ring ingegaan (zelfde jurylid). Heb me wel poeslief bij hem aangemeld en erbij gezegd dat ik ook déze proef uit het hoofd zou rijden.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:17

Wel interessant dit topic. Ik heb van al m'n wedstrijden ooit 1x gezien dat iemand in het Z2 de proeven uit het hoofd reed, verder nog nooit. Ik wil het zelf ook graag eens doen, met name door de ervaringen uit dit topic. Ik kan ze dromen, maar ben toch beetje bang dat ik door de voorlezer van n ander in de war raak. Overweeg toch om volgende week iig 1 proef uit het hoofd te proberen :)

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:21

Ik rij ook uit mijn hoofd. Zo kan ik me volledig focussen op mijn paard en ik weet beter welke oefeningen er komen, zodat ik mijn onderdelen beter kan voorbereiden

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:21

Urielle schreef:
Ik kan niet uit mijn hoofd leren, vroeger al geen rijtjes op school, proeven willen ook niet. Ik kan weken leren en op wedstrijd weet ik al niet meer of ik na X-C links of rechts moet. Nu even handig met twee paarden in dezelfde klasse maar ooit vijf paarden allemaal in een andere klasse %)
Zonder lezer ben ik verloren.

Ik heb wel eens gehad dat ik een stuk van de ene proef samenvoegde met dat van een andere. Niet handig 2 verschillende proeven op een dag rijden. Zeker niet als je paard dan door spanning of iets anders niet lekker loopt.

Daarom altijd blij dat ik een voorlezer heb.

Iemand zegt hier dat hij hem amper hoort maar dan heb je een voorlezer die geen goede stem heeft. Je moet echt iemand hebben met een duidelijke en heldere stem. Geen piepstemmetje wat ik soms wel eens hoor op wedstrijden. Laatst stond zelfs de muziek te luid rond de ring vond ik. Zelfs voorlezers met een zware basstem wamper niet goed te horen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:22

Sjira schreef:
Zou het heel raar vinden als die regel wordt doorgevoerd. Het argument 'dan heeft de ruiter de wedstrijd beter voorbereid' is echt klinkklare onzin. Iedereen neemt de proeven voor de wedstrijd door. Als je dit niet doet, dan rij je sws al minder punten omdat je je niet goed kan voorbereiden op de volgende onderdelen. Als ze dit doorvoeren dat getuigt dit 100% van een laag niveau van het panel.

Ach, je moet wat aanhalen om je ideeën te verdedigen.

Ik heb weleens twee proeven met een voorlezer gedaan. Nee, niet twee keer de proef voorlezen maar gewoon twee ruiters tegelijk, een voorlezer voor beide proeven :D :D

Was niet de planning of zo, maar kwam zo uit dat ik tussen twee ringen stond waarbij "mijn" ruiter en de ruiter in de ring ernaast dezelfde proef reden, tegelijk en in hetzelfde tempo :D Schijnt er nogal comisch uitgezien te hebben.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:32

Mijn ervaring met de proef uit het hoofd rijden is bijzonder goed. Mijn concentratie is beter en ik kom veel meer aan rijden toe. Ik weet wat er komen gaat en wacht niet af tot het me verteld wordt. Wat ik met een voorlezer wel heb. Ookal ken ik de proef volledig. Ik word toch afwachtend en leg het initiatief bij de voorlezer.
Voor mij dus uit het hoofd. :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:40

ik heb afgelopen weekend ook voor het eerst mijn 2 proeven uit mijn hoofd gereden. Ik vond het geweldig! Wat een rust en concentratie! Ook totaal geen last van de lezer in de andere ring..
Je hebt veel meer tijd om de onderdelen voor te bereiden en kunt er inderdaad veel meer aan rijden!

Ik heb me voorgenomen om vanaf nu ook zoveel mogelijk uit mijn hoofd te gaan rijden :)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:38

ikke schreef:
Ik heb weleens twee proeven met een voorlezer gedaan. Nee, niet twee keer de proef voorlezen maar gewoon twee ruiters tegelijk, een voorlezer voor beide proeven :D :D

Was niet de planning of zo, maar kwam zo uit dat ik tussen twee ringen stond waarbij "mijn" ruiter en de ruiter in de ring ernaast dezelfde proef reden, tegelijk en in hetzelfde tempo :D Schijnt er nogal comisch uitgezien te hebben.

Oei, dat is best tricky. Wat als de ene ruiter een foutje maakt? Dan gaan ze nl niet meer synchroon :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:45

Sjira schreef:
ikke schreef:

Oei, dat is best tricky. Wat als de ene ruiter een foutje maakt? Dan gaan ze nl niet meer synchroon :=

Nee, de andere voorlezer stond erbij en keek ernaar :D Die zei alleen maar: ja, doe ook maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:43

Om dat ene punt (of 2) dat je extra zou krijgen gaat het uiteindelijk niet hangen.

Ik vind het wel goed om te stimuleren in de M/Z als voorbereiding richting de subtop. Daar zul je per slot van rekening wat uit het hoofd moeten rijden.

Het geven van verliespunten bij afgroeten vind ik ook prima.
Het zijn vaak dezelfde die het doen. Wordt er eerst onnozel gereden met alle grofheid van dien. En dan net voor het laatste onderdeel afgroeten...

Wanneer je het doet ivm onregelmaat oid kun je hier prima mee in overleg met de jury.

Doet me ineens denken aan een ruiter die afgroette. Proef ging al kl*t* en de ruiter zat maar wat te rommelen (Ik was schrijver, in een subtopklasse).
Ruiter rijd laatste lijn op en groet op D af. Als bedoeling proef vroegtijdig te beëindigen. Jury zei: Ik weet wel wat hij doet, maar ik reken het gewoon aan als fout in het programma.... (moest op X halt)

Ruiter was op zijn zachtst gezegd not amused....

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:44

Testdrive schreef:
Hoorde van het weekend op de manege waar mijn dochter rijdt dat zij daar maar 1 amazone kennen die altijd haar proef uit het hoofd rijdt... dat komt niet erg overeen met de resultaten die we op de poll zien :D Of de manege wijkt af of de poll is niet helemaal representatief. Het zal ook wel te maken hebben met KNHS en FNRS denk ik. Ik schat in dat "manege ruiters" meer gebruik van een voorlezer maken dan ruiters die bij de KNHS rijden. Of maak ik hier een denkfout ;)

Ik ben ook de enige die helemaal uit het hoofd rijdt hoor. Zelfs met pas de deux en kür op muziek wordt er nog voorgelezen... Zo jammer, want het verstoord het beeld.
Heb alleen maar positieve reacties gekregen overigens dat ik uit mijn hoofd reed. Mensen vonden het gekkenwerk, boden aan om erbij te komen staan voor als ik het niet meer zou weten.. Maar ik heb het gewoon gedaan en daar hebben ze respect voor.
En ik rij FNRS ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:47

Hier in het zuiden wordt volop uit het hoofd gereden. In alle klasses maar in het M/Z het meeste.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:50

Wel grappig dat daar dan zoveel verschil in zit. Ik zie hier op grote concoursen bijna geen mensen die de proef uit het hoofd rijden. Vind het wel jammer, vind het er altijd veel rustiger uitzien op de een of andere manier.

Dat is ook een van mijn beweegredenen geweest om uit mijn hoofd te rijden.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:59

Tja, ik heb geen keus en moet de proeven uit mijn hoofd. (Lichte tour). En inderdaad, ik kan me veel beter concentreren. De laatste keer in het L1 dit ook gedaan door gebrek aan een voorlezer en bevalt me prima. Je bent meer gefoccused op je paard, en op het volgende onderdeel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:08

vonneke schreef:
Hier in het zuiden wordt volop uit het hoofd gereden. In alle klasses maar in het M/Z het meeste.

Hier in het zuiden niet.. Er is me al een paar keer een voorlezer aangeboden omdat ze het zo apart vinden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:13

vonneke schreef:
Om dat ene punt (of 2) dat je extra zou krijgen gaat het uiteindelijk niet hangen.

Ik vind het wel goed om te stimuleren in de M/Z als voorbereiding richting de subtop. Daar zul je per slot van rekening wat uit het hoofd moeten rijden.

Tja. Als mensen daar blij mee zijn, waarom niet. Die ene punt zou toch geen verschil moeten maken, dus daar kan ik zelf best mee leven.

Citaat:
Het geven van verliespunten bij afgroeten vind ik ook prima.
Het zijn vaak dezelfde die het doen. Wordt er eerst onnozel gereden met alle grofheid van dien. En dan net voor het laatste onderdeel afgroeten...

Wanneer je het doet ivm onregelmaat oid kun je hier prima mee in overleg met de jury.

Dit zou ik ernstiger vinden. Ik vind wel dat er een mogelijkheid moet zijn om je proef te kunnen afbreken zonder dat dit verliespunten oplevert. Ik heb één keer van het voorjaar gehad dat m'n paard tijdens de proef ineens een steek in z'n reet kreeg. Ik had het nog nooit eerder met hem meegemaakt, daarna ook niet meer, maar het zorgde er wel voor dat we een aantal onderdelen achter elkaar compleet de weg kwijt waren. Ik heb die proef dus ook maar afgegroet, want het ging nergens meer over en het was echt niet meer recht te breien.

Ik denk zelfs dat wanneer je het bekijkt vanuit het oogpunt van paardenwelzijn, dat je dan juist liever hebt dat mensen hun proef afbreken dan dat ze koste wat kost die proef uit moeten rijden "op hoop van zegen" dat ze geen verlies hebben.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:34

Chawi schreef:
In de western wordt en mag er helemaal niet voorgelezen worden, in welk onderdeel dan ook en als je ziet wat voor trailpatterns daar af en toe neergelegd worden.

Met de reining hebben ze het nog leuker gemaakt, daar zijn een vast aantal patterns die ook nog eens erg op elkaar lijken. Natuurlijk wordt er wel eens out of pattern gereden, maar je kan er zoveel beter aan rijden als je weet wat je moet doen en wanneer.

Gelukkig worden tegenwoordig wel vaak de patterns een paar dagen van te voren bekend gemaakt, maar ook vaak genoeg nog op dezelfde dag.

Snap dus ook echt niet waarom het bij dressuur wel nodig moet zijn (is de gemiddelde dressuurruiter dommer? ;) ), gaat alleen maar ten koste van je rijden.

Ja inderdaad, alhoewel als ik naar reining kijk ik toch echt afvraag hoe zet dat kunnen onthouden := .

Ik heb dit jaar niet , en daarvoor maar 3 keer een dressuurproefje gereden en allemaal met voorlezer. Heb een aantal echte fouten gemaakt dankzij de voorlezer die steeds te laat opnoemde wat ik moest doen, dus dan lijkt zonder mij toch fijner.(mits je het leert natuurlijk)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:38

Metaxa schreef:
Chawi schreef:
In de western wordt en mag er helemaal niet voorgelezen worden, in welk onderdeel dan ook en als je ziet wat voor trailpatterns daar af en toe neergelegd worden.

Met de reining hebben ze het nog leuker gemaakt, daar zijn een vast aantal patterns die ook nog eens erg op elkaar lijken. Natuurlijk wordt er wel eens out of pattern gereden, maar je kan er zoveel beter aan rijden als je weet wat je moet doen en wanneer.

Gelukkig worden tegenwoordig wel vaak de patterns een paar dagen van te voren bekend gemaakt, maar ook vaak genoeg nog op dezelfde dag.

Snap dus ook echt niet waarom het bij dressuur wel nodig moet zijn (is de gemiddelde dressuurruiter dommer? ;) ), gaat alleen maar ten koste van je rijden.

Ja inderdaad, alhoewel als ik naar reining kijk ik toch echt afvraag hoe zet dat kunnen onthouden := .

Ik heb dit jaar niet , en daarvoor maar 3 keer een dressuurproefje gereden en allemaal met voorlezer. Heb een aantal echte fouten gemaakt dankzij de voorlezer die steeds te laat opnoemde wat ik moest doen, dus dan lijkt zonder mij toch fijner.(mits je het leert natuurlijk)

Kwestie van even oefenen?
Toen ik iemand voor ging lezen heb ik eerst een paar keer proef gelezen om gevoel te krijgen hoe vlot het moest.