we begrijpen elkaar niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 16:51

Het heeft in elk geval een positief effect, vandaag staan friemelen met Crook en hij heeft gewoon wat met zijn lippen terug gefriemeld zonder zijn tanden te gebruiken. Heb hem dan zacht gecorrigeerd met mijn hand omhoog tegen zijn lippen te botsen en daarna deed hij het niet meer *\o/*

Juliapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:09

Niet opgeven! Volhouden ! Geduldig zijn!
Laat vooral niet met je solle
Op een gegeven moment lukt het wel! :9

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:37

Oftewel: duidelijk zijn, grenzen stellen en laten zien dat je niet bang voor hem bent en hij niet bang voor jou hoeft te zijn... :+ :+ :+ en het is simpele paardentaal: als hij bijt mag jij dat ook :D ;) ;)

betadine

Re: we begrijpen elkaar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:07

Wat fijn om jouw vorderingen te lezen TS. Blijf in jezelf geloven en je komt er wel met hem.
2a54z6e45r6r: Ik ben het op veel punten met jou eens, maar over zijn verleden weten we dat hij met kinderen op buitenrit ging en zelfs ondanks dat ben ik van mening om een paard niet met zijn verleden te gaan bekijken, maar eerder om vanaf nul te gaan kijken wat lukt, wat lukt niet en hoe we stap voor stap de huidige problemen kunnen gaan oplossen waar ik wel las dat je daar dus ook zo mee aan de slag ging +:)+

Dus juist wat minder met de annames uit het verleden omdat je dat juist niet goed kunt weten en een paard zo kan veranderen bij een andere persoon en huisvesting.

Ik kocht bvb mijn ruin en dat was zogezegd een heel braaf dier, zadelmak geboren.
Toen ik er mee aan de slag ging merkte ik al dat hij heel gesloten was en gespannen bleef afwachten tijdens het borstelen en opzadelen. Hij genoot er echt niet van. Hij was ook kopschuw, maar dat is ondertussen zo goed als over. Ik ben er de 2de of 3de keer ook zomaar uit et niets lelijk afgebokt (lange teugel in stap). Toen ik zijn fokker belde vertelde die mij dat er eigenlijk maar 3-4x iemand opgezeten had. Dat paard was gewoon ontzettend bang en laat heel weinig zien. Ik ben weer op nul begonnen met hem, maar het duurde wel even voor die het werk echt leuk begon te vinden en hij aan een los teugeltje kon ontspannen. Het was kwestie van doorzetten om het vertrouwd te maken zeg maar.

Paarden zijn echte gewoonte dieren en een bepaalde routine qua werk/verzorging/ontspanning voelt voor hen na een 3-4 weken al als veilig en vertrouwd aan. Dit raad ik je ook aan TS. Echt met hem terug aan de slag gaan zodat je weer een positieve en stevige basis krijgt. Hierna kun je terug afbouwen en hem kleine periodes laten staan. Je bent in ieder geval goed op weg en gelooft nu ook veel meer in hem dan in je beginpost. Dat is al een hele stap vooruit. Iedereen heeft vroeg of laat eens hulp nodig daar hoef je niet verlegen om te zijn. Hij is niet de brave kinderpony die je gekocht hebt, maar een jolige paint die een heel zelfzeker baasje nodig heeft om met zijn energie om te gaan. Moet er nog steeds om lachen dat hij in enkele minuten al je jolly balls molt :=

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:05

iana schreef:
emil01 schreef:
Fijn dat het beter gaat, het is ook een stuk bewustwording bij jezelf. Zodra je in de gaten krijgt hoe jij je paard benadert en hoe dat anders moet, leer je zelf ook een stuk zelfverzekerder over te komen. Hahaha, wie voedt wie nu op?!

Je zegt het :) Mijn paard natuurlijk ;)

Yep! :P

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:49

Hey TS. Hoe gaat het nu ondertussen ?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 22:19

Hey! Door weer- en werkomstandigheden heb ik niet veel meer gedaan. Ik heb wel oefeningen s'avonds op stal gedaan, zoals hem laten ruiken en als hij wou bijten een tik op de mond geven met de platte hand. Dit werkt wel, en hij gaat voorzichtiger met me om.
Het blijft wel opletten, ik ga hem telkens opzoeken en contact maken als ik hooi ga geven.
Of aan de poort staan kijken zonder iets te doen met hem. Hij komt telkens wel naar me toe en zoektzelf contact. Vind ik wel fantastisch, hij kan zo lief zijn, hij heeft me nooit meer met agressie gebeten (ik bedoel zo met een snelle beweging naar mij toe) hij zoekt wel telkens mijn grenzen op.
Ik heb nu wel door dat hij een stevige eerlijke leider nodig heeft. Het maakt hem rustiger.

De enige plek waar ik het werkelijk ga kunnen testen, is de buitenpiste. Op de wei, stal of poetsplaats is hij altijd de rust zelver. Morgen of op kerstdag heb ik weer tijd en ga ik hem nog eens laten werken...

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:47

Zorg dat je zelf goed en stevig aan het rijden begint, zeg tegen je zelf dat je geen gedonder wilt, wacht niet af, maar ga direct rijden! Succes!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 20:03

emil01 schreef:
Zorg dat je zelf goed en stevig aan het rijden begint, zeg tegen je zelf dat je geen gedonder wilt, wacht niet af, maar ga direct rijden! Succes!

Ja idd ik zou er zo snel mogelijk op moeten, ben al een half jaar aan't uitstellen.
Het zit steevast tussen mijn oren, dit is ook de eerste keer in mijn leven dat ik zo met angst te kampen krijg. Ik rij andere paarden zonder angst, behalve die ene en dat is de mijne :P

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:15

NH heeft helemaal niets te maken met wel of niet duidelijk kunnen zijn. Juist in NH moet je ook assertief zijn.
Het lijkt mij eerder een medisch iets. Laat hem eerst eens nakijken door een osteopaat.
Als het gedrag ineens verandert en een paard echt gaat bijten dan kan het goed zijn dat dit te maken heeft met pijn.

Aan de andere kant, als de kudde verandert is, en hij nu de meest dominante in rang is kan het zijn dat hij dat ook naar jou toe uit.
Volgens mij zul je eerst moeten interpreteren (samen met iemand anders) wat hij zegt met zijn gedrag.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:23

Ik zou je aanraden er niet op te gaan voordat je het vertrouwen in hem hebt op de grond.

Ga traag, lummelen, veel tijd doorbrengen met niks doen, lekker gaan wandelen.
Het bijten kun je ook afleren door 'jumping jacks te gaan doen met je armen, klinkt heel idioot maar dan is het oordeelvrij en zal je paard zich niet afgewezen voelen, maar wordt zijn gedrag wel gestopt.

Juist paarden die bijten en waar je dan emotioneel (ook al voel je je niet emotioneel, een klap met platte hand is een emotionele reactie voor het paard) op reageert worden zelf ook emotioneler, zo leer je het bijten niet af. Door die jumping jacks is het een soort spelletje, oh toevallig moet jij je jumping jacks nog doen en hij staat in de weg. Zet hem regelmatig een klein stapje terug, dan is het duidelijk waar jouw ruimte is.

Als zijn hoofd nog heel spannend voor hem is, kun je veel de friendly game doen, je hand op het hoofd en zodra hij ontspant weghalen en dat opbouwen.
Geef het de tijd, niet teveel doelen stellen, dan ben je snelst van je problemen af. Hoe meer druk jij voelt, hoe langer dat duurt.

wijzig: sorry lees nu dat je al bezig bent en hij al niet meer bijt, super! Probeer in het oefenen met je eigen ruimte en zijn ruimte duidelijk te zijn, maar niet met emotie. En als gebruik stevige druk in een lichte fase, met een beetje ritmische druk erbij. Bij de wat dominantere paarden is alleen stevige druk vaak een trigger om meer in jouw ruimte te gaan pushen, dan helpt licht ritmische druk beter.
Als je emoties eruit kunt laten voelt je paard jouw duidelijkheid als leider, maar voelt zich niet afgewezen. Zo krijg je een zekerder paard.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:42

Fijn om je vorderingen te lezen TS! Als je zo doorgaat komt het vast wel goed ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 09:51

@freya6, dankjewel. Dat is ook duidelijke taal zoals jij het uitlegt, is een goeie tip. Idd ik heb het gevoel dat ik blijf hangen met de platte hand reacties van mij. Het is ook moeilijk om de grens te bepalen. Laat ik het likken toe? Hierna volgt zowiezo het spelen met de lippen en dan zijn tanden.
Hij blijft zijn grenzen en de mijne opzoeken.
Meestal probeert hij nog te bijten wanneer ik het touw korter neem om hem uit mijn ruimte te zetten, dus wanneer ik hem achteruit wil laten stappen. Meestal is het een hap in de lucht maar hij houdt er dus niet mee op.
Als ik jumping jacks ga doen schrikt hij zich een aap, ik merk dat hij enorm kopschuw is en dat is wel erg vind ik. Het eerste wat in hem opkomt is dat hij een mep op zen hoofd gaat krijgen, wat ik volkomen begrijp.
Het is idd ook zo dat er langs mijn kant nog veel teveel emoties gepaard gaan met mijn reacties naar hem. Ik let er wel op en ben veel rustiger als vroeger omdat ik nu ook meer weet wat er aan de hand is, soms heel soms voel ik me binnenin kwaad worden en dat ziet hij natuurlijk.
Het is een paard waar ik geen geheimen voor kan hebben, hij heeft je meteen door :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 09:57

@eline91, ja het gaat stukken beter met ons. Dankje. Wat ik ooit als een onoverzienbare berg zag is nu toch al een heuveltje geworden. Ik heb ondertussen meer rust in mezelf gevonden, ooit wil ik samen met hem een nieuw topic openen zoals iemand eerder zei " we begrijpen elkaar weer "

Rijden zal op een dag komen en mss zit ik erop voor ik het zelf besef :)

Dit topic en mijn beste vrienden hebben me in elk geval al door moeilijke dagen geloodst, waarvoor dank ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:16

Als hij eerst gaat likken en dan zachtjes bijten en dan pas echt bijten, dan is het ook echt spel voor hem.
Ipv jumping jacks kun je ook met je armen kleine beweging maken (zoals de vogeltjesdans, maar dan heel subtiel) zodat duidelijk is dat dat te ver gaat, maar probeer het ook voor te zijn, laat het niet eerst steeds te ver gaan en dan ineens een pets, dat is niet eerlijk.

Maar volgens mij ben je super goed op weg, je durft naar jezelf te kijken en je eigen gedrag onder de loep te nemen, daar begint goed horsemanship mee. Succes!!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 10:10

Hoi iedereen! Effe een leuke up date voor ieder met interesse ;)
Ik ben er gisteren heel spontaan opgestapt *\o/* Hij bleef redelijk netjes staan en heb hem een paar minuten uitgestapt na het grondwerken...wat een verademing :D

Ik wil nu even mijn gevoel van mijn ervaringen met jullie delen. Ik heb hier ontzettend veel goeie tips gekregen, zowel kleine als grote...ok op menselijk vlak, vooral het psychologische was voor mij een enorme levensles. Ik voel me sterker en straffer op mijn benen staan (figuurlijk gesproken). Dit paard heeft mij anders doen nadenken, dieper laten graven naar oplossingen waar ik hem ongelooflijk dankbaar voor ben.
Ook al zei men, jij moet een ander paard...dit matched niet met jouw karakter...kan goed zijn maar door niet op te geven ben ik verder dan ooit gekomen.

Het happen bij nieuwe of moeilijke oefeningen doet hij nog steeds, hij laat mij zien wat hij ervan denkt, dan neem ik een stap terug en geef hem ruimte. We willen vaak te snel en dat lukt niet bij ons. Ik zal eeuwig moeten opletten maar zijn eerlijkheid spreekt boekdelen en dat apprecieer ik enorm.

Ik geniet hier zoveel van, als ik zie vanwaar we gekomen zijn...de angst en de diepe teleurstelling die er in mij zat. Mijn paard dat ozoveel rustiger geworden is. Ik ben echt blij dat we elkaar ontmoet hebben, we zijn al wat meer een team geworden...wat een zalig gevoel is dat, die band is zo sterk geworden <3
We zijn er bijlange nog niet helemaal, ik blijf met beide voeten op de grond, het is elke dag een taak maar één met een toekomst, zie ik nu.

Ik hoop dat ik zo velen de moed kan geven om door te zetten en niet te snel willen zijn met opgeven of pushen....neem je tijd hiervoor en geniet van de kleinste stap in de goed richting ;)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:31

maximuss schreef:
Wat ik al gemerkt heb is dat het hele nh gebeuren (en het omgaan met paarden in het algemeen) je als mens moet afgaan. Ik heb al veel mensen gezien die er geen natuurlijke aanleg voor hebben en die het uitvoeren als een ingestudeerd dansje waarbij het er heel houterig en onnatuurlijk uitziet. Een beetje intelligent paard trapt daar niet in.

Wanneer je.zelf een gevoelig mens bent dan lukt het je wel om in een paard te verplaatsen. Maar helaas zijn teveel paarden die gewoon verpest zijn. Ik zie hier in de omgeving genoeg jonge paarden waarmee je alles kon en na het trainen van Horsemanschip kon je er geen zadel meer op doen, is gaat bijten, probeert de baas over je te spelen. Een goede hm zal het paard ook een klap of schop geven en weten laten dat hij de baas is.
Zoals je zegt is het paard de baas in de kudde, maar niet de baas over jou vriend. Dan moet jij nadenken en kijken wat jou vriend doet. Ik geloof dat jou vriend het niet accepteert als hij gaat bijten, maar jij accepteerd het door er niet op te reageren en zelfs op zij gaan. Dan weet het paard, o ik ben de baas.
Ga niet zo gevoelig met je paard om, het paard moet weten dat jij de baas bent.
Hier een voorbeeld; ik heb een hengst gehad, die heeft me als driejarige gebeten geschopt. Ik heb dat niet geaccepteert. Ik ben de boks ingegaan en heb hem van langs gegeven omdat ik het zat was dat hij me pijn doet. Nadat ik me zo heengesteld heb is hij braver geworden. Hij weet tot hoever hij gaan mag.
Doe dit ook met jou paard, het moment is vervelend en j voelt je misschien schuldig maar je krijgt dan veel meer plezier met hem. En natuurlijk probeer regelmatig te werken, al is het een paar rondjes in de bak lopen, halthouden, draven aan de hand. Pionnen lipen balkjes lopen aan de hand. Dat in ieder geval de basis weer daar is.tussen jullie.

Ik wens jullie heel veel succes.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:36

Kon mijn bericht niet vie telefoon wijzigen; ik lees net dat je op de goede weg bent. Ik ben blij voor je dat het veel beter gaat!! :-)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:41

beatje schreef:
als hij je bijt geef je hem eens een flinke tik.
Hij neemt een loopje met je en het hele NH gebeuren.

Gewoon met boereverstand met een paard omgaan werkt gewoon het beste.

Vind ik ook. Als je in de natuur kijkt hoe paarden met elkaar omgaan dan weet je dat een tik echt geen kwaad kan als hij bijt, Hij probeert je de baas te zijn, en jij moet dat niet laten gebeuren.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:49

Wauw wat fijn om te lezen ts! Ga zo door! :D

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:19

Sorry mijn reactie was op de openingspost. Zie dat je nu al weer een stukje verder bent.
Goed dat je niet opgeeft.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:59

Whooooo TS je bent opgestapt *\o/*

Ben blij dit te horen. Nu zeker verder doen en hem niet meer zo lang laten staan hé :D
Ben het wel eens mer Arashah. Een fysieke correctie (op een eerlijke manier dan dus niet uit het niets en overdreven hard of op een gevoelige plek) is vaak veel duidelijker voor een paard als bepaalde nh technieken.
Hetzelfde als je op de weide gaat en het paard net het grassprietje wilt waar je voet opstaat. Dat is ook een vorm van dominantie. Hij verwacht dan van jou dat je op kant gaat net zoals de alpha de andere paarden vooruit of opzij gaat drijven. Het happen zal sowieso wel verminderen eens hij jou als meerdere aanvaardt en het gewend is dat je met hem aan de slag gaat. Ik zou het alleen niet aanvaarden en dus toch steeds corrigeren. Niet pressé hard, maar wel steeds consequent laten zien dat je dit niet fijn vindt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 13:10

Wacht even, heb het precies niet duidelijk geschreven. Ik bedoel met een stap terug gaan, niet letterlijk maar figuurlijk met de oefening die ik vroeg.
Natuurlijk krijgt hij een tik als hij mij pijn doet, dit is gelukkig niet meer gebeurd daar ik voldoende afstand hou of beter gezegd hem niet laat te dicht komen...nee nee, de tijd van mij te laten bijten is voorbij. Ik ken zijn streken ondertussen en ik eis steeds mijn persoonlijke ruimte, het minste dat zijn neus in mijn richting komt, steek ik mijn hand op..desnoods achteruit.
Ik doe constant volg en stop, achterwaarts oefeningen, elke dag opnieuw.
Het verhaal van Arashah is idd ook hoe ik het hier beleefd heb allemaal. Het was van minder dan 0 terug opnieuw beginnen en geloof me daar steek je veel meer energie in dan met een groen veulen.

Ik ben echt veranderd hierin, naar een positieve manier vind ik zelf. Me laten overbluffen is verleden tijd.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 13:14

betadine schreef:
Whooooo TS je bent opgestapt *\o/*

Ben blij dit te horen. Nu zeker verder doen en hem niet meer zo lang laten staan hé :D
Ben het wel eens mer Arashah. Een fysieke correctie (op een eerlijke manier dan dus niet uit het niets en overdreven hard of op een gevoelige plek) is vaak veel duidelijker voor een paard als bepaalde nh technieken.
Hetzelfde als je op de weide gaat en het paard net het grassprietje wilt waar je voet opstaat. Dat is ook een vorm van dominantie. Hij verwacht dan van jou dat je op kant gaat net zoals de alpha de andere paarden vooruit of opzij gaat drijven. Het happen zal sowieso wel verminderen eens hij jou als meerdere aanvaardt en het gewend is dat je met hem aan de slag gaat. Ik zou het alleen niet aanvaarden en dus toch steeds corrigeren. Niet pressé hard, maar wel steeds consequent laten zien dat je dit niet fijn vindt.

Dankje, dit had ik zelf nog niet durven dromen, heb de dagen genomen zoals ze kwamen en op mijn gevoel gewacht. Jij hebt me hier thuis ook meer duidelijkheid gegeven, vond ik heel knap van je!
Ondertussen komt 2a..... Me regelmatig helpen en dat werpt nu zijn vruchten af.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:25

Dat is zeer graag gedaan ;)
Fijn dat je nu iemand hebt die regelmatig langs kan komen. Ga je het rijden terug met regelmaat oppakken ? De mooie dagen komen eraan en ik hoop dat je hier met volle teugen van gaat kunnen genieten met hem. Ik gun het jullie alvast. Ben echt super blij dat je je aan hem gewaagd hebt. +:)+