Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
iana schreef:emil01 schreef:Fijn dat het beter gaat, het is ook een stuk bewustwording bij jezelf. Zodra je in de gaten krijgt hoe jij je paard benadert en hoe dat anders moet, leer je zelf ook een stuk zelfverzekerder over te komen. Hahaha, wie voedt wie nu op?!
Je zegt hetMijn paard natuurlijk
emil01 schreef:Zorg dat je zelf goed en stevig aan het rijden begint, zeg tegen je zelf dat je geen gedonder wilt, wacht niet af, maar ga direct rijden! Succes!
Hij bleef redelijk netjes staan en heb hem een paar minuten uitgestapt na het grondwerken...wat een verademing
maximuss schreef:Wat ik al gemerkt heb is dat het hele nh gebeuren (en het omgaan met paarden in het algemeen) je als mens moet afgaan. Ik heb al veel mensen gezien die er geen natuurlijke aanleg voor hebben en die het uitvoeren als een ingestudeerd dansje waarbij het er heel houterig en onnatuurlijk uitziet. Een beetje intelligent paard trapt daar niet in.
beatje schreef:als hij je bijt geef je hem eens een flinke tik.
Hij neemt een loopje met je en het hele NH gebeuren.
Gewoon met boereverstand met een paard omgaan werkt gewoon het beste.
betadine schreef:Whooooo TS je bent opgestapt![]()
Ben blij dit te horen. Nu zeker verder doen en hem niet meer zo lang laten staan hé![]()
Ben het wel eens mer Arashah. Een fysieke correctie (op een eerlijke manier dan dus niet uit het niets en overdreven hard of op een gevoelige plek) is vaak veel duidelijker voor een paard als bepaalde nh technieken.
Hetzelfde als je op de weide gaat en het paard net het grassprietje wilt waar je voet opstaat. Dat is ook een vorm van dominantie. Hij verwacht dan van jou dat je op kant gaat net zoals de alpha de andere paarden vooruit of opzij gaat drijven. Het happen zal sowieso wel verminderen eens hij jou als meerdere aanvaardt en het gewend is dat je met hem aan de slag gaat. Ik zou het alleen niet aanvaarden en dus toch steeds corrigeren. Niet pressé hard, maar wel steeds consequent laten zien dat je dit niet fijn vindt.