Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:49

Wij hebben ze wel binnengehaald gisteren. (Geen schuilmogelijkheid, middn in de open polders) Regent hier nonstop. Kwpn merrie stond te rillen en die van mij staat met eczeemdeken die ik niet even af kan doen met regen want dat staat ie volop te schuren van de jeuk. Die deken wordt drijfnat en ijskoud en dan heb ik dus een ziek paard als die de hele dag in dit zeikweer staat. Ben dus ook iemand die er eerder een regendeken overheen gooit met dit weer, om dezelfde reden dus. Vanmiddag ook even in de regen in de paddock gestaan met regenjas over zn eczeemdeken heen in de plensregen. Eczeemdeken is anders zo doorweekt en dan heb je hetzelfde riedeltje weer, natte koude deken op je paard. Buitje met warm weer is geen probleem, kan ie tussendoor gewoon opdrogen maar niet de hele dag met zulke regen. Blij dat ze hier even lekker 2 daagjes binnen staan. Verder staan ze 24/7 buiten in de zomer.
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 10-07-14 00:10, in het totaal 2 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:50

Ik kijk liever naar het paard, dan maar te blijven roepen 'ja het is paard in het wild kan het ook', vind dat soms een beetje gevaarlijke uitspraak :o . Mijn paarden houden zich prima met dit weer buiten maar ken ook paarden die het niks vinden dit weer, waarom zou ik zo'n paard mijn principes op willen dringen? En niet gewoon even een dekentje opgooien of een paar uurtjes een droge stal gunnen.

unihorses

Re: Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:52

nou omdat het vandaag een broeierige 25 graden was ga zelf lekker in een winterjas lopen...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:58

unihorses schreef:
nou omdat het vandaag een broeierige 25 graden was ga zelf lekker in een winterjas lopen...

Niet overal hoor. Als je paard dan zonder schuilstal (ja je mag nou eenmaal niet overal schuilstallen bouwen) staat vol in de wind met regen en hij staat te rillen, dan doe ik ook liever een regendekentje op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:02

ze zijn niet van suiker! mijn pony stressed m helemaal als ze binnen staat, lekker op t land! als ze het koud hebben gaan ze maar een rondje rennen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:05

unihorses schreef:

Was bij ons 14 graden, harde wind en regen :j
Ik had ook mijn fleecejas aan trouwens :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:05

bij mijn paard haalde ik hem altijd ff naar binnen om lekker drooggewreven te worden en krijgt dan wat lekkers en dan kreeg ie een regendeken om en dan weer naar buiten, dan wil hij graag naar buiten hoor, dan is ie blij maar ook dankbaar dat ik hem had verzorgd en een regendek op doe.

Hij vind het zoooo heerlijk om buiten te zijn als het maar lekker comfortabel is en daar zorgde ik altijd voor.

De combinatie van langdurige regen en de harde wind erop en ja dan wordt het wel te koud. Bij regen en hoge temperaturen niet hoor, dan laat ik het gewoon zo. Vind ie ook niet erg.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:10

Ragdollcat schreef:
De combinatie van langdurige regen en de harde wind erop en ja dan wordt het wel te koud he en van mij hoeft hij niet kou te gaan lijden.

Pak heel even deze zin eruit die ik bij meer mensen in hun post zie.

Waarop baseren jullie dat het te koud wordt voor een paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:12

nuscaniels schreef:
Ragdollcat schreef:
De combinatie van langdurige regen en de harde wind erop en ja dan wordt het wel te koud he en van mij hoeft hij niet kou te gaan lijden.

Pak heel even deze zin eruit die ik bij meer mensen in hun post zie.

Herhaal mezelf even :D

fransje23 schreef:
Mijn paard staat uren op 1 plek, eet veel minder, trilt en trekt op en verder worden haar rugspieren erg hard en gevoelig.

Mijn paard is geen wild paard en leeft niet in de natuur dus waarom zou ik niet even een dekente opgooien?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:18

fransje23 schreef:
nuscaniels schreef:

Herhaal mezelf even :D

fransje23 schreef:
Mijn paard staat uren op 1 plek, eet veel minder, trilt en trekt op en verder worden haar rugspieren erg hard en gevoelig.

Mijn paard is geen wild paard en leeft niet in de natuur dus waarom zou ik niet even een dekente opgooien?

Is het dan ook geen vicieuze cirkel. Ik snap volkomen dat je op zo een moment die deken er opdoet, maar hou je het op die manier ook niet zelf in stand. Want waarom kan die van jou er niet tegen en wilden die van mij niks liever dan in de regen blijven staan, zelfs mijn volbloedmerrie met haar dunne vachtje.

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:19

Mijn verzorgpaard staat ook 24/7 buiten, in weer en wind. Hij wordt alleen maar doodongelukkig van binnen staan. Na 10 minuten ontploft hij al van de zenuwen binnen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:23

Als mijn oudjes in hun zomervacht staan te rillen terwijl ze al achter in hun schuilstal staan krijgen ze echt hun deken op hoor. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer. Maar sommige zijn gewoon slechter in zichzelf warm houden en dan krijgen ze gewoon een dekentje op. Toen ze jonger waren nooit iets van gemerkt dus het kan in de loop van de jaren wel daadwerkelijk nodig zijn.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:25

unihorses schreef:

Ik weet niet waar jij zit, maar hier in de randstad was het echt maar 14-16 graden met een flinke wind en veel regen. Ik had ook een gevoerde regenjas aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:26

LovingTweety schreef:
Als mijn oudjes in hun zomervacht staan te rillen terwijl ze al achter in hun schuilstal staan krijgen ze echt hun deken op hoor. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer. Maar sommige zijn gewoon slechter in zichzelf warm houden en dan krijgen ze gewoon een dekentje op. Toen ze jonger waren nooit iets van gemerkt dus het kan in de loop van de jaren wel daadwerkelijk nodig zijn.

Mijn 30 jarige man ook sinds een paar jaar. Vroeger kreeg hij in november een deken op die er in maart al weer af ging, maar de laatste jaren kost hem meer moeite om warm te blijven. Dan gaat hij gewicht verliezen en dat moeten we natuurlijk niet hebben. De afgelopen dagen had hij nergens last van. De temperatuur was hier aan de hoge kant.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:30

nuscaniels schreef:
Is het dan ook geen vicieuze cirkel. Ik snap volkomen dat je op zo een moment die deken er opdoet, maar hou je het op die manier ook niet zelf in stand. Want waarom kan die van jou er niet tegen en wilden die van mij niks liever dan in de regen blijven staan, zelfs mijn volbloedmerrie met haar dunne vachtje.

Geen idee maar zolang ik haar heb kan ze al slecht tegen veel regen en wind. Droge kou is geen enkel probleem en erg heet weer eigenlijk ook niet.
Toen ik haar net had heb ik het een tijdje aangekeken maar het werd een ongelukkig en stijf paardje. Inmiddels is ze ook 22 dus ben ik nog wat voorzichtiger.

Ze staat op een vol weiland dus ruwvoer genoeg in ieder geval. Wel erg weinig beschutting en de kudde gaat ook niet echt bij elkaar staan.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:45

Zeker op die leeftijd kan ik me voorstellen dat je het niet aan blijft kijken. Die van mij zijn 11 en 6, dat zijn natuurlijk andere leeftijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 01:00

Ieder paard is toch verschillend? Mijn paard blijft rustig met 30 graden in de volle zon staan zonder te zweten. Zeg ik toch ook niet dat elk ander paard dat ook maar moet kunnen? Kou ligt ze ook niet wakker van, maar langdurig rege n nou eenmaal wel. Met een regendeken op kan ze lekker buiten blijven. Het was hier overigens 14 graden buiten en ik had ook mijn regenjas aan :+

Nuscaniels: zou jij je paard ziek laten worden, dusdanig dat de da direct ingrijpen noodzakelijk acht alleen maar om te kijken of je paard misschien in een vicieuze cirkel zit?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 06:35

Gabbe schreef:
Mijn oude paard boeide het echt totaal niet wat voor weer het was die at altijd en lag ook altijd no matter what. Mijn jaarling staat in de opfok en dus ook gewoon buiten en die krijgt ook gewoon de 'opvoeding' dat hij gewoon buiten blijft. Dat ze naar binnen willen is aangeleerd gedrag van ons. Ze weten dat ze of eten krijgen of wat anders.

Misschien hebben ze gewoon geleerd dat het bij langdurige regen gewoon lekkerder is binnen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:20

Ik heb mijn paarden vroeger altijd 24/7 buiten gehad, en de mooie grote schuilstal waarvoor we zoveel moeite hebben gedaan om die te bouwen, is volgens mij nooit gebruikt. Ja, tenzij het zo hard sneeuwde dat ik het hooi in de schuilstal gooide ipv op de gebruikelijke plek, en dan sleepten ze het nog liever naar buiten :+

Waar mijn paard nu staat, bevat de bodem erg veel klei. Als ze het met dit weer wagen om de paarden volledige dagen buiten te laten, is de weide voor de rest van de zomer om zeep vrees ik. Ze gaan dus een paar uur naar buiten om even de benen te strekken, en verder staan ze op stal met een grote pluk hooi om bezig te blijven. Een aantal van de paarden staat met slecht weer ook echt aan de ingang van de weide te wachten tot ze naar binnen mogen, een paar andere trekken zich niet veel aan van de regen en staan gewoon onverstoord gras te vreten. Het is maar wat ze gewend zijn denk ik :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 07:40

PrimaDonna_ schreef:
Een paard is niet van suiker hè ;)

Nee, dat ben je zelf ook niet, maar het moment dat je gaat trillen, begint je lichaam onderkoeld te raken. Dit geldt voor elk zoogdier. Dus, als jij trillend van de kou eens buiten staat, denk dan vooral aan wat je nu gezegd hebt en blijf gerust lekker staan :D . Als mijn paard staat te rillen van de kou, dan mag hij naar binnen of een deken op idd. Die dooddoener 'in het wild'..... onze paarden wonen niet in het wild. Ze hebben de luxe van de mens om zich heen, die het ze zo comfortabel mogelijk kán maken. Dus dat doe ik ook, want ik vind het fijn als mijn paard het naar zn zin heeft. 'In het wild' hebben veel paarden ook heel erg honger en dorst. 'In het wild' worden paarden niet gepoetst en bereden. Ga je dan je paard ook bij tijd en wijle uithongeren of voorzien van minder water, niet meer poetsen en vooral niet rijden om de natuur na te bootsen? Nee toch?

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:02

Mijn paard staat ook 24/7 buiten mét schuilstal en hooi-slowfeeder.
Ze staat er echter nauwelijks in.
Gisteren trof ik haar ook kletsnat aan, en ze stond te trillen.
Dan denk je toch wel even dat ze koud heeft, en sta je in de verleiding om ze ofwel een deken op te gooien of naar een binnenstal te brengen.
Welke keuze moet je dan maken?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:18

Mijn paard en shet staan 24/7 "buiten" ze hebben 2 stallen en een verhard stuk met afdak tot hun beschikking waar altijd hooi te vinden is.
Ik had de weide wel opengezet omdat er in de paddock ook grote plassen lagen en aan de stal te zien hebben ze grazen in de regen netjes afgewisseld met opdrogen in de stal.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:19

Ik vind het allemaal een beetje onzinnig. Dat pragmatische gedoe 'paard moet buiten, want daar hoort 'ie'. Met alle soorten weer moet ik m'n paard achteruit het land trekken als ik wil gaan rijden. Ze draaft rustig nog een rondje om me heen voor ze zich laat pakken. En nu staat ze bij het hek te hinniken en heen en weer te rennen (ook niet heel fijn op nat gras). Waarom mag mijn paard dan niet een paar uurtjes naar binnen met een lekkere plak hooi en vriendjes om zich heen. Omdat 'ie nou eenmaal niet van suiker is :? Omdat koud hebben en rillen heel gezond is voor een paard :? Omdat er paard zijn op bokt die het helemaal geweldig vinden in de regen, dus daarom moet die van mij het ook leuk vinden :?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:23

xSogno schreef:
Ik kijk liever naar het paard, dan maar te blijven roepen 'ja het is paard in het wild kan het ook', vind dat soms een beetje gevaarlijke uitspraak :o . Mijn paarden houden zich prima met dit weer buiten maar ken ook paarden die het niks vinden dit weer, waarom zou ik zo'n paard mijn principes op willen dringen? En niet gewoon even een dekentje opgooien of een paar uurtjes een droge stal gunnen.

Precies! Ik heb een Haflinger die koude en nattigheid niet weet te waarderen. Mijn NRPSer daarentegen vindt het geen probleem (maar gaat op den duur rillen).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:24

nuscaniels schreef:
Zeker op die leeftijd kan ik me voorstellen dat je het niet aan blijft kijken. Die van mij zijn 11 en 6, dat zijn natuurlijk andere leeftijden.

Toen ze jonger was gooide ik ook al regendeken op.
Waren moet mijn paard zich oncomfortabel voelen als daar oplossingen voor zijn?