nw paard gekocht transport ongeluk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: nw paard gekocht transport ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:31

lijkt mij belangrijker dat het paard weer o.k word.
Mocht het echt alleen een zoolkneuzing zijn valt het allemaal mee(ik geloof daar niet in maar goed,ik heb het dier nog nooit gezien)
Getouwtrek veroorzaakt veel stress,kost veel tijd en alleen de advocaat word daar beter van.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:35

Ojee, dat is niet handig wat jij gedaan hebt. Je had dat paard in die staat nooit moeten accepteren. Ongeacht wie er verantwoordelijk was voor het transport, jij hebt bij de levering een paard geaccepteerd die "beschadigd" en daarmee min of meer ingestemd met de staat waarin het paard werd geleverd. Je kan je dan niet meer beroepen op een verborgen gebrek. Ik denk dat dit een heel juridisch getouwtrek gaat worden. Je hebt geen koopovereenkomst, je hebt een paard in een "beschadigde" staat geaccepteerd en je kan nu ook niet bewijzen dat het paard tijdens het transport gewond is geraakt. Nu speel ik de advocaat van de duivel, maar wat nu als die verkopers gewoon zeggen een gezond paard te hebben geleverd en dat het paard bij jou gewond is geraakt? Ik zou zo snel mogelijk juridische bijstand vragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:37

geerke schreef:
Getouwtrek veroorzaakt veel stress,kost veel tijd en alleen de advocaat word daar beter van.

Alleen als de zaak onduidelijk ligt. Daar is volgens mij geen sprake van. Uit wat ik kan opmaken. Het paard is gewond afgeleverd punt.
Als een rechtszaak zou worden geef ik TS een heel grote kans die te winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:39

Er is helaas geen garantie en dan ben je een hele zak geld armer en niets opgeschoten.

Ik had foto's laten maken van het been van het paard. Om uit te sluiten dat er inwendig niets stuk is. Wordt er niet een beetje teveel gefocussed op de kneuzing van de hoef. Is schade inwendig uitgesloten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:39

damian23 schreef:
Ojee, dat is niet handig wat jij gedaan hebt. Je had dat paard in die staat nooit moeten accepteren. Ongeacht wie er verantwoordelijk was voor het transport, jij hebt bij de levering een paard geaccepteerd die "beschadigd" en daarmee min of meer ingestemd met de staat waarin het paard werd geleverd. Je kan je dan niet meer beroepen op een verborgen gebrek. Ik denk dat dit een heel juridisch getouwtrek gaat worden. Je hebt geen koopovereenkomst, je hebt een paard in een "beschadigde" staat geaccepteerd en je kan nu ook niet bewijzen dat het paard tijdens het transport gewond is geraakt. Nu speel ik de advocaat van de duivel, maar wat nu als die verkopers gewoon zeggen een gezond paard te hebben geleverd en dat het paard bij jou gewond is geraakt? Ik zou zo snel mogelijk juridische bijstand vragen.

TS heeft getuigen en foto's. Natuurlijk had ze het paard en eigenaren linea recta terug moeten sturen, maar ze had natuurlijk al een deel betaald. En zie dan maar eens je geld terug te krijgen. Ik snap wel dat het zo gelopen is. TS heeft zich laten overdonderen. Een beetje rechter prikt daar wel doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:41

Moet er ook niet bewezen worden dat dit tijdens het transport is gebeurt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:49

vers bloed en zo van de trailer komen lijkt me bewijs genoeg dat het tijdens transport is gebeurd. De kneuzing in de voet kan wel tijdens het laden zijn gebeurd of al eerder aanwezig zijn geweest, maar die verse wonden kunnen niet anders dan tijdens transport zijn gebeurd want anders was het wel gestold bloed geweest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:39

Och, dat is ook een heel naar begin zo zeg :(:)

Ik denk ook dat je je het beste kunt richten op het herstel van het paard, en dat je er wellicht toch wat minder goed voor staat dan je zou denken, als je hier een zaak van maakt :=

Het is natuurlijk wel zo dat de verkopers een beschadigd paard hebben afgeleverd terwijl je een gezond paard hebt gekocht.

Maar recht is helaas niet altijd recht en vaak krom...

Je hebt zelf behoorlijk wat steekjes laten vallen hier, waardoor ik absoluut niet er op zou vertrouwen dat jij in het gelijk gesteld zou gaan worden :=

Je hebt het paard al op 19 september betaald. In principe ben jij toen wellicht al eigenaar van het dier geworden.

Je hebt er zelf voor gekozen om het dier bij de verkoper te laten staan en daarmee nam je al een heel groot risico.

Ik kan me best ook de kant van de verkopers voorstellen, dat zij het zo kunnen zien:

- jij hebt het paard op 19 september gekocht
- zij hebben nog 2 weken lang "gratis" voor jouw paard gezorgd
- zij hebben jouw paard op jouw verzoek naar je toe gebracht, wederom kostenloos

Dat het dier gewond aangekomen is dat hadden zij natuurlijk ook liever niet gezien.
Maar voor hen was het toen al 2 weken lang JOUW paard. Daarom kan ik me voorstellen, als zij het op die manier bekijken, dat ze het dier niet mee terug wilden nemen.

Het was immer hun paard al 2 weken niet meer. Het dier was net "thuis" aangekomen waar die hoort. Met verwondingen waar het baasje zelf voor hoort te zorgen. Het dier is dan beter af bij zijn baasje dan dat het weer terug moet op de trailer naar zijn oude plek. Is niet zo heel raar gedacht op zich :\

Het zou me niet verbazen als je wat betreft het "afleveren van iets anders dan je gekocht hebt" dus geen poot hebt om op te staan.

En omdat het vervoeren van het dier ook een vriendendienst was (je hebt er niet voor betaald, het is geen professionele vervoerder geweest ofzo) en dit op jouw verzoek gebeurde, draag je hier wellicht ook zelf de verantwoordelijkheid.

Daarbij heb je het dier dus ook nog aangenomen en het restbedrag betaald waardoor het lijkt dat je akkoord bent gegaan met de afhandeling.

Al met al snap ik jouw standpunt heel goed en snap ik dat je vindt dat je niet geleverd hebt gekregen wat je hebt betaald :j

Maar ik kan op zich ook wel het standpunt van de verkopers begrijpen.

En ik zou er dus helemaal niet zeker van zijn dat jij hier wettelijk gezien zo benadeeld bent als je je nu voelt.... het kan misschien nog best tricky worden als je dit voor de rechter zou willen gaan brengen :(:)

Is wel zaak om dit even goed door te spreken met iemand met heel veel verstand van zaken, die goed weet hoe en rechter dit verhaal gaat bekijken want voor de versie van beide partijen valt eigenlijk wel wat te zeggen gevoelsmatig voor een doorsnee bokker -O-

Al met al zou het het fijnste zijn voor alle partijen als het diertje snel opknapt.

En zou het de verkopers sieren om toch (nog) iets van goodwill te tonen omdat ze jouw paard beschadigd afgeleverd hebben.

Maar ik kan me goed voorstellen dat ze zoiets hebben van: als jij zelf had gereden dan had dit ook kunnen gebeuren, we hebben het dier al gratis 2 weken extra voor je verzorgd, hebben jou de moeite van het rijden bespaard....wij hebben wel genoeg goodwill getoond en dat ongeluk had iedereen kunnen gebeuren.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-10-13 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:46

Toch ben ik het niet helemaal met je eens. Het nog twee weken laten staan en het brengen was onderdeel van de koop afspraken. Dus het is niet gratis en ook geen vriendendienst. De verkopende partij wilde het zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:49

Zo zou ik het als koper ook zien :j

Maar ik kan me voorstellen dat een verkoper het niet zo ziet en dat het wettelijk gezien als puntje bij paaltje komt, de TS toch ook in de kont kan gaan bijten.

Ik heb die wetskennis verder natuurlijk net zo min als een ander, maar ik zeg alleen dat het me absoluut niet zou verbazen als ze er lang niet zo goed voorstaat als je op het eerste gezicht zou denken :=

De verkoper kan natuurlijk ook zeggen dat het niet de bedoeling was om het dier nog 2 weken te laten staan, dat die daar helemaal niet op zat te wachten en gewoon het geld wilde en het paard weg wilde hebben.

Maar dat TS het geld niet in 1 keer had en er zelf voor koos om het zo te doen.
En dat de verkoper uit goodwill dan nog maar 2 weken langer voor het dier heeft gezorgd.

Er staat natuurlijk ook helemaal niets zwart op wit...

Al met al heeft de TS zelf allerlei risico's genomen en daardoor zou ze best wel eens helemaal niet zo sterk kunnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:52

Maar die afspraken waren wellicht inclusief koop.....een paard brengen is best standaard...de volgende keer laat ik dat ook doen......dat er een week of zo ivm agenda's overheen gaat is niet spannend. Alleen zou ik pas afrekenen bij afleveren....

Want ind stel dat dier overlijd bij de verkoper, heb je niets en dat kan ook door een ongeluk of wat ook gebeuren wat niet bij jouw was gebeurd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:53

JJane schreef:
Toch ben ik het niet helemaal met je eens. Het nog twee weken laten staan en het brengen was onderdeel van de koop afspraken. Dus het is niet gratis en ook geen vriendendienst. De verkopende partij wilde het zo.

Dat snap ik niet. Het paard stond daar alleen zodat de TS tijd had om het geld voor het zadel bij elkaar te krijgen. Dus het paard bleef staan tot de koop van het zadel door kon gaan. Imo had je het paard zonder zadel prima op kunnen halen. Het zadel was geen verplichting er bij te nemen, dat was een wens van de koper. Het paard was volledig voldaan. Ik hoor ook dat het 1 koop was, maar dat is het toch helemaal niet. Het zijn twee zaken, de een had ook zonder de andere gekund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:56

Ik proef uit TS haar verhalen dat zij niet zo tegen mensen op kunnen staan die erg dwingend en overredend zijn...de verkoop verhandeling is denk ik nogal hard gegaan met veel op gevoel werken....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:57

russel schreef:
Maar die afspraken waren wellicht inclusief koop.....een paard brengen is best standaard...de volgende keer laat ik dat ook doen......dat er een week of zo ivm agenda's overheen gaat is niet spannend. Alleen zou ik pas afrekenen bij afleveren....

Want ind stel dat dier overlijd bij de verkoper, heb je niets en dat kan ook door een ongeluk of wat ook gebeuren wat niet bij jouw was gebeurd....

Daarom, alleen daarom is het al heel onverstandig om te betalen voor iets dat je nog niet eens echt in bezit hebt gekregen.

Je betaalt iets dat je nog niet eens hebt meegenomen.

TS heeft zelf allerlei risico's genomen waarvan de belangrijkste toch wel paard niet keuren, niks op papier zetten, dier al betalen voordat ze het lijfelijk in bezit kreeg, en niet zelf halen maar laten brengen.

En het paard dat vervoerd werd was op dat moment al 2 weken eerder door haar gekocht, en het is gebracht uit goodwill.

Wat nu als een stalgenootje had gereden? Dan was het een ongeluk geweest. Of zou je die ook aansprakelijk stellen? En zo nee, waarom de oude eigenaars dan wel?

(ik weet het antwoord wel natuurlijk, maar even hoe je het ook kunt bekijken zeg maar ;) )

Als je het zo bekijkt.... is het verhaal toch wel iets anders dan hoe de TS het (ook heel terecht hoor!) ervaart.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:03

Mindim schreef:
JJane schreef:

Dat snap ik niet. Het paard stond daar alleen zodat de TS tijd had om het geld voor het zadel bij elkaar te krijgen. Dus het paard bleef staan tot de koop van het zadel door kon gaan. Imo had je het paard zonder zadel prima op kunnen halen. Het zadel was geen verplichting er bij te nemen, dat was een wens van de koper. Het paard was volledig voldaan. Ik hoor ook dat het 1 koop was, maar dat is het toch helemaal niet. Het zijn twee zaken, de een had ook zonder de andere gekund.

Het paard mocht pas mee als alles betaald was, ook het zadel, dat maakt het een koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:07

Dan had je kunnen besluiten het zadel niet te nemen. Je kan me niet wijs maken dat je iets niet mee mag nemen wat je hebt betaald. Je had dan gewoon het paard mee kunnen nemen als je dat zou willen. Zadel echter niet.
Het is niet zo dat het een niet zonder het andere kan namelijk. Verder was dat ook helemaal niet contractueel vast gelegd, dus imo had ze het paard gewoon op kunnen halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:09

JJane schreef:
Het paard mocht pas mee als alles betaald was, ook het zadel, dat maakt het een koop.

Mja...is dat wettelijk gezien wel zo?

TS spreekt zelf heel duidelijk over zadel en paard apart qua aankoop.
Het lijkt me helemaal niet zo raar als het paard vanaf 19 september al van haar was.

Dat TS er dan zelf voor kiest om het paard nog niet op te halen, en haar paard op kosten van de verkoper daar te laten staan terwijl zij nog voor het zadel spaart... is de verkoper dan een botterik, of gewoon heel verstandig dat hij iig. het nog niet betaalde zadel niet meegeeft, en eigenlijk heel netjes dat hij voor het dier wil blijven zorgen terwijl het al verkocht is?

De verkoper zal wellicht ook veel liever gehad hebben dat paard en zadel meten de 19e al van het erf af waren, scheelt toch weer 2 weken onderhoud van het paard en heel wat gezeur als het dier daar op het erf wat overkomt :=

Maar nu hebben ze die pech dus gehad in de trailer. Kan me best voorstellen dat de verkopers hier net zo hard van balen als de TS zelf, zeker wanneer ze het gevoel hebben dat ze al heel veel goodwill hebben getoond door alles voor haar vast te houden en te blijven verzorgen terwijl zij aan het sparen was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:31

Ts is gewoon overdonderd door de verkopers, misschien is dit het eerste eigen paard van ts aangezien ze eigenlijk veel dingen anders had kunnen doen. Volledig laten keuren, niet betalen voor hij in je eigen stal staat enz. Er is één troost, dit gebeurt haar nooit weer, als je één keer op deze manier op je snufferd gaat dan heb je je les wel geleerd. Ts, ik hoop voor je dat het paard goed hersteld van de hoefkneuzing en je er nog heel lang plezier van zal hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:37

Dat snap ik hoor Bigone. Maar als men het heeft over een zaak beginnen, kijkt men daar misschien niet naar en houdt men zich alleen bezig met feiten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:40

pmarena schreef:
JJane schreef:

Mja...is dat wettelijk gezien wel zo?

TS spreekt zelf heel duidelijk over zadel en paard apart qua aankoop.
Het lijkt me helemaal niet zo raar als het paard vanaf 19 september al van haar was.

Dat TS er dan zelf voor kiest om het paard nog niet op te halen, en haar paard op kosten van de verkoper daar te laten staan terwijl zij nog voor het zadel spaart... is de verkoper dan een botterik, of gewoon heel verstandig dat hij iig. het nog niet betaalde zadel niet meegeeft, en eigenlijk heel netjes dat hij voor het dier wil blijven zorgen terwijl het al verkocht is?

De verkoper zal wellicht ook veel liever gehad hebben dat paard en zadel meten de 19e al van het erf af waren, scheelt toch weer 2 weken onderhoud van het paard en heel wat gezeur als het dier daar op het erf wat overkomt :=

Maar nu hebben ze die pech dus gehad in de trailer. Kan me best voorstellen dat de verkopers hier net zo hard van balen als de TS zelf, zeker wanneer ze het gevoel hebben dat ze al heel veel goodwill hebben getoond door alles voor haar vast te houden en te blijven verzorgen terwijl zij aan het sparen was.

Als de verkopers echt zulke 'goeierikken' zijn, waarom gaan ze dan niet gewoon in dialoog met TS en maken er een verzekeringskwestie van?

Als ik het paard van mn vriendin leen voor een rit ergens ver weg, (ik rijd dus met iemand anders' paard zoals de vervoerders nu met paard TS reden) en ik lever het paard gewond bij mijn vriendin terug af zeg ik toch ook niet 'oh, ja, sorry, trailerongelukje. Bedankt voor het lenen, houdoe!'

Dan ga je toch ook met verzekering ed aan de slag?

Waarom nu dan ook niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:51

even over die hoefkneuzing...sinds wanneer moet dat uitgesneden worden?
Het is maar heel zelden dat een hoefkneuzing een abces veroorzaakt,en dan gebeurt dat niet binnen een week.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:53

Ik ben niet alle juridische (non)sens die de afgelopen acht pagina's zijn gespuid weerleggen hoor. Er zal overal vast een kern van waarheid in zitten, maar mijn tenen kunnen de meeste onzin echt niet aan. Hier is hoe het zit:

Je bent (neem ik aan) bij een andere particulier gaan kijken naar een paard. Het paard beviel je en dat paard wilde je hebben. Je hebt onderhandeld en bent (door aanbod en aanvaarding) op 19 september tot een overeenkomst gekomen. Op dat moment had je feitelijk niet meer dan de afspraak het paard tegen een bepaalde prijs af te nemen en de wederpartij had de afspraak het paard tegen die prijs te leveren. Het paard was nog altijd van hen. Er werd door de verkoper een afspraak gemaakt over de juridische (en feitelijke) overdracht, namelijk dat die uitgevoerd zou worden op het moment dat de koopprijs betaald zou zijn.

Dat gebeurde op 3 oktober. Toen moest er dus geleverd worden. Er is overeengekomen dat het paard gebracht zou worden. Tenzij anders afgesproken (en daar blijkt hier niet van) wordt het paard geleverd door fysieke terbeschikkingstelling. Kort gezegd: door het paard - als het van de trailer komt - aan de koper in handen te duwen. Dan gaat de eigendom over. Niet eerder. Dat betekent dat het paard in dit geval tijdens het vervoer nog voor rekening en risico van de verkoper was, want er was nog niet geleverd en (anders dan het betalen van de koopprijs) is dat een verplicht onderdeel voor de eigendomsoverdracht.

vervolgens is het paard beschadigd aangekomen en is dus niet wat je gekocht hebt. Je hebt dus het recht om de kostprijs om het paard weer in de staat te krijgen waarin je hem kocht, op de verkoper te verhalen. Als het allemaal tijdelijk is (en dat hoop ik voor je en dat klinkt ook wel een beetje zo), is die nota voor hen en is het paard vervolgens voor jou. Je moet je voorstellen dat dit ongeluk tussen 19 september en 4 oktober in hun weiland zou zijn gebeurd, dan voel je je toch ook niet geroepen de dierenarts te betalen? Als het paard niet opknapt en duurzaam ongeschikt wordt of blijft, dan heb je vervolgens ook nog het recht het paard terug te geven (de overeenkomst te ontbinden), althans, daar gaan we dan maar vanuit. Al met al: geen handige zet om het paard zo te accepteren. Ter Leering Ende Vermaeck: in het vervolg: mensen het paard mee terug laten nemen en afspreken dat je met twee weken contact met hen opneemt om te bezien of zij alsnog kunnen leveren wat je gekocht hebt (een gezond paard).

Succes.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:59

Bedankt voor de uitleg _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:01

geerke schreef:
even over die hoefkneuzing...sinds wanneer moet dat uitgesneden worden?
Het is maar heel zelden dat een hoefkneuzing een abces veroorzaakt,en dan gebeurt dat niet binnen een week.

Dat dacht ik nu ook. Volgens mij hoeft dat pas, wanneer een hoefkneuzing dusdanig is, dat er een ontsteking is opgetreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:03

FloortjeM, maakt het niet uit dat het paard op 19 september volledig betaald is? Dat alleen het zadel nog betaald moest worden?