Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Balou

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:27

Ik vind een cap niet overdreven lelijk hoor, er is echt wel eentje die je mooi vind.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:30

Wouw, wist niet dat er nog zoveel mensen anti cap waren.
ik heb er helemaal geen last van, ja een klein beetje van een zweethoofd, maar ik hoef er niet als een prinsesje uit te zien als ik op mijn paard zit. Verder knelt ie niet en overdreven lelijk vind ik het ook niet, hoort er gewoon bij.

En hartstikke fijn voor mijn hoofd natuurlijk, ken persoonlijk iemand die al jong haar moeder heeft verloren omdat ze een stom ongeluk had gehad en geen cap ophad. Nee, liever lelijk op het paard dan lelijk tussen 6 plankjes :D

ShennaSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:07

ik heb eigelijk geen last van mn cap, en omdat hij op het kleinste staat, lijk ik met mn cap niet op een champion.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:11

Ik vind de cap verschrikkelijk ! Maar toch rijd ik meestal met , een ongeluk zit in een klein hoekje .
Maar ik heb dan ook zo'n poedersuiker cap .. ;
http://www.divoza.com/images/products/1 ... at-cap.jpg

En op buitenrit zonder cap , ik rijd wel eens zonder cap maar op buitenrit vind ik toch te riskant ...

*ik krijg btw een andere cap*

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:13

Ik vind mijn cap prima zitten, rijd vrijwel altijd met, en voor een foto op het paard doe ik hem wel even af.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:13

vandaag even cappen wezen passen. Bij elke cap, op 1 na, barstende koppijn op het moment dat die op mijn hoofd zit. enige cap die lekker zat was een 200 euro unex cap :') sorry maar dat geld heb ik er niet voor. Ik had een harry horse cap op het oog maar helaas kreeg ik vreselijke last van mijn achterhoofd door die cap. Vond hem nog best mooi, maar helaas... om even een beeld te geven van hoe makkelijk mensen praten over dat je maar een cap moet kopen die past :') niet iedereen heeft daar 200 euro voor liggen... ik ook niet dus

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:14

Alleen in de zomer is het af en toe een beetje warm, verder vind ik ze niet lelijk, niet onhandig en ik rijd ook niet heel vaak zonder. Ik vind mijn cap zelfs mooi en het heeft me al meerdere keren letsel bespaart.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:18

Suusie22 schreef:
tot dat je valt en er echt iets aan overhoudt. ik rij altijd met cap! maakt niet uit of ik m'n paard goed ken, het is en blijft een dier dat kan schrikken.

waarom vind je een cap verschrikkelijk? krijg je er hoofdpijn van? een zweethoofd? omdat je 't niet gewend bent?

heb verder geen tips behalve om dat ding echt te gaan dragen. maar dat moet je zelf weten natuurlijk ;)

vind ik dus ook altijd. Ik vond vroeger een cap altijd stoer en leuk. Ik vind een cap nu best fijn zitten, het voelt ook veel vertrouwder vind ik. Alleen krijg je er wel een zweethoofd van inderdaad...hoofdpijn heb ik daarmee nog nooit gehad en dat is bijzonder omdat ik heel vaak/snel hoofdpijn krijg. En mijn cap was goedkoop en niet de beste kwaliteit!! :)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:21

een zweethoofd is nooitfijn.
maar toch vind ik het een veilig gevoel, en zal ik nooit meer zonder cap op een paard stappen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:46

LaCiega schreef:
Wat ik me dan eigenlijk ook afvraag:
Wat vinden jullie dan van bijvoorbeeld de gaucho's in Argentinië (gebruik dit voorbeeld omdat ik er zelf bekend mee ben).
Door hun word er eigenlijk standaard zonder cap gereden.

Ten eerste brengen die veel meer uren in het zadel door en worden daardoor meer een met hun paard (vergroeien er bijna mee), ten tweede gebruiken die bepaald andersoortige zadels ten derde komen ze niet snel tegen een bakrand of op asfalt terecht.... ;) en als hun paard op hol slaat knallen ze ook niet ergens tegenaan.
Dat geldt voor alle mensen die met vee werken. Zij lopen weer heel andere risicos.
Andere omstandigheden dan de gemiddelde ruiter die dagelijks een uurtje rijdt in het geasfalteerde postzegeltje dat Nederland heet.
Als je in een bak rijdt, en je de pech hebt dat je valt, is de kans dat je tegen iets hards komt is best groot. De kans dat ls je buitenrijdt en op iets hard landt als je valt is ook best groot. De kans dat je paard onderuit gaat op de straat als het aan de kletter gaat is ook best groot.

Het blijft eigen risico, maar daarom mag men af en toe we weer eens op de risicos gewezen worden, of uiten wat men er van vindt of dat men het zelf niet zou doen, dat is alles wat men doet, ik zie niemand schelden ofzo....

Er raken nog steeds veel te veel mensen in coma of worden zelfs gedood. Heel vaak gevalletjes van "dat doet-ie anders nooit hoor!" of lelijke ongelukken waar de beste ruiter niks aan had kunnen veranderen. Maar een rijhelm had vaak wel verschil kunnen maken...

Alleen maar dragen omdat het wettelijke verplicht is (als het al zo ver zou komen), is eigenlijk niet de juiste motivatie.
Dit type wettelijke verplichtingen ontstaan doordat er zoveel doden en levensgevaarlijk gewonden vallen terwijl die vrij simpel te voorkomen zijn in veel gevallen door 1 ding. Dat ding gaat men dan verplichten om het aantal slechte gevolgen van ongelukken te laten dalen.
Bij wielrennen hebben ze het ook verplicht bv. Niet dat ze alle doden kunnen voorkomen, maar elke persoon die het overleefd door een helm, is er een.

Het is bv van de gekke dat er boetes moeten worden uitgedeeld om teksten onder het autorrijden in te dammen. En dan roepen nog steeds veel mensen dat ze prima kunnen teksten onder het autorijden, net zoals ze denken dat je nog prima kunt autorijden onder invloed.

Bij paardrijden zit je redelijk hoog, op een dier dat enorme snelheden kan ontwikkelen en daarbij nog eens onvoorspelbaar zou kunnen reageren, en zelf kan vallen bv. Lijkt mij logisch dat er enige veiligheidsmaatregelen bestaan.... Net zoals bij andere risicosporten.
Laatst bijgewerkt door Animal op 25-11-14 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gebruikersnaam aangepast naar nieuwe naam i.v.m. anonimiteit

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:08

Lusitana schreef:
LaCiega schreef:
Wat ik me dan eigenlijk ook afvraag:
Wat vinden jullie dan van bijvoorbeeld de gaucho's in Argentinië (gebruik dit voorbeeld omdat ik er zelf bekend mee ben).
Door hun word er eigenlijk standaard zonder cap gereden.

Ten eerste brengen die veel meer uren in het zadel door en worden daardoor meer een met hun paard (vergroeien er bijna mee), ten tweede gebruiken die bepaald andersoortige zadels ten derde komen ze niet snel tegen een bakrand of op asfalt terecht.... ;) en als hun paard op hol slaat knallen ze ook niet ergens tegenaan.
Dat geldt voor alle mensen die met vee werken. Zij lopen weer heel andere risicos.
Andere omstandigheden dan de gemiddelde ruiter die dagelijks een uurtje rijdt in het geasfalteerde postzegeltje dat Nederland heet.
Als je in een bak rijdt, en je de pech hebt dat je valt, is de kans dat je tegen iets hards komt is best groot. De kans dat ls je buitenrijdt en op iets hard landt als je valt is ook best groot. De kans dat je paard onderuit gaat op de straat als het aan de kletter gaat is ook best groot.

Het blijft eigen risico, maar daarom mag men af en toe we weer eens op de risicos gewezen worden, of uiten wat men er van vindt of dat men het zelf niet zou doen, dat is alles wat men doet, ik zie niemand schelden ofzo....

Er raken nog steeds veel te veel mensen in coma of worden zelfs gedood. Heel vaak gevalletjes van "dat doet-ie anders nooit hoor!" of lelijke ongelukken waar de beste ruiter niks aan had kunnen veranderen. Maar een rijhelm had vaak wel verschil kunnen maken...

Alleen maar dragen omdat het wettelijke verplicht is (als het al zo ver zou komen), is eigenlijk niet de juiste motivatie.
Dit type wettelijke verplichtingen ontstaan doordat er zoveel doden en levensgevaarlijk gewonden vallen terwijl die vrij simpel te voorkomen zijn in veel gevallen door 1 ding. Dat ding gaat men dan verplichten om het aantal slechte gevolgen van ongelukken te laten dalen.
Bij wielrennen hebben ze het ook verplicht bv. Niet dat ze alle doden kunnen voorkomen, maar elke persoon die het overleefd door een helm, is er een.

Het is bv van de gekke dat er boetes moeten worden uitgedeeld om teksten onder het autorrijden in te dammen. En dan roepen nog steeds veel mensen dat ze prima kunnen teksten onder het autorijden, net zoals ze denken dat je nog prima kunt autorijden onder invloed.

Bij paardrijden zit je redelijk hoog, op een dier dat enorme snelheden kan ontwikkelen en daarbij nog eens onvoorspelbaar zou kunnen reageren, en zelf kan vallen bv. Lijkt mij logisch dat er enige veiligheidsmaatregelen bestaan.... Net zoals bij andere risicosporten.

Bedankt voor je uitleg :) Zoals jij het uitlegt ben ik het er eigenlijk ook wel redelijk mee eens hoor.
(Volgens mij had ik nergens vermeld dat er gescholden werd ofzo? :S)

Die vraag over Argentinië was meer om te weten hoe mensen daar dan over denken. Ik heb namelijk ook een heel andere mening over het rijden daar en het rijden hier, onder andere als het om de cap gaat en ik vroeg me af of jullie hier op bokt dat dan ook anders bekijken.

Wat vindt jij dan eigenlijk van een ruiter hier die hier op zijn paard in een zadel zit gelijksoortig aan die van de gaucho's, carmargue zadels of westernzadels, die op de wei rijden hier?
Laatst bijgewerkt door Animal op 25-11-14 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:11

Toen straks trouwens nog van een paard afgevallen, vol op mijn hoofd.
Ben mijn cap erg dankbaar :Y)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:13

lifaya schreef:
er zijn wel meer dingen niet voor niets uitgevonden maar een cap dragen is je eigen verantwoordelijkheid en absoluut géén verplichting, wat het op bokt soms wel lijkt "maar ik vind het heel onverstandig dat je zonder cap rijd" en "ik mis de cap in de foto;s" en "levensgevaarlijk zo zonder cap" ,... sorry maar soms draaft men een beetje door :+ ieder voor zich, hebben ze geen cap op de foto? so what.

is wel verplicht op de meeste maneges tot 16 jaar :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:15

Vereentjex schreef:
lifaya schreef:
er zijn wel meer dingen niet voor niets uitgevonden maar een cap dragen is je eigen verantwoordelijkheid en absoluut géén verplichting, wat het op bokt soms wel lijkt "maar ik vind het heel onverstandig dat je zonder cap rijd" en "ik mis de cap in de foto;s" en "levensgevaarlijk zo zonder cap" ,... sorry maar soms draaft men een beetje door :+ ieder voor zich, hebben ze geen cap op de foto? so what.

en over maneges hoor je me ook niet tekeer gaan :) daar vind ik het héél begrijpelijk dat men een cap op moet! Maar als je een eigen of bijrijdpaard heb, vind ik niet dat men (behalve eigenaar uiteraard) zich er mee moet bemoeien en het gewoon je eigen verantwoordelijkheid is ;)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:17

lifaya schreef:
Vereentjex schreef:

en over maneges hoor je me ook niet tekeer gaan :) daar vind ik het héél begrijpelijk dat men een cap op moet! Maar als je een eigen of bijrijdpaard heb, vind ik niet dat men (behalve eigenaar uiteraard) zich er mee moet bemoeien en het gewoon je eigen verantwoordelijkheid is ;)[/quote]
ja dat begrijp ik, zou wat zijn: komt er iemand aan je bakrand staan: 'ja mevrouw het is VERPLICHT een cap te dragen' nee, ieder zijn eigen keus maar kan in veel gevallen heel wat schade minder betekenen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:24

Ik vind dat iedreen het voor zichzelf moet weten. Ik draag hem eigenlijk aleen als ik een langere rit ga maken. In de bak en rondje industrieterrein doe ik hem nooit op.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:32

LaCiega schreef:
[
Die vraag over Argentinië was meer om te weten hoe mensen daar dan over denken. Ik heb namelijk ook een heel andere mening over het rijden daar en het rijden hier, onder andere als het om de cap gaat en ik vroeg me af of jullie hier op bokt dat dan ook anders bekijken.

Wat vindt jij dan eigenlijk van een ruiter hier die hier op zijn paard in een zadel zit gelijksoortig aan die van de gaucho's, carmargue zadels of westernzadels, die op de wei rijden hier?

Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse wei en het gemiddelde Nederlandse paard dat nog steeds niet zo'n heel goed idee maken, maar het is allicht veiliger dan in het bos met allemaal bomen en asfalt of in de bak met een groot massief hek.

Ik denk trouwens dat dat hetzelfde verschil is als met fietsehelmen in Nederland. In veel landen fiets iedereen met een helm, in Nederland eigenlijk alleen kleine kinderen en wielrenners, maar in Nederland is fietsen ook veel veiliger omdat we heel veel fietspaden aanleggen en de verkeersregels vaak in het voordeel van fietsers zijn :) .
Laatst bijgewerkt door Animal op 25-11-14 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:35

Geen idee hoe het in Nederland is, maar in België is een cap verplicht voor ruiters, tenminste voor de meeste verzekeringsmaatschappijen.
Veel mensen die dat niet weten.
Ze kunnen je natuurlijk nooit verplichten om een cap op te zetten, maar dan draag je ook de gevolgen daarnaar.
Als je hier bv valt zonder cap, dan trekt de verzekering zich in de meeste gevallen terug, omdat je niet in orde bent.
Dus voor diegene die zonder cap rijden, zou ik even je verzekeringspolis nakijken van a tot z ... voordat je ze nodig mocht hebben.

Zelf ben ik ook geen voorstander van een cap, zou hem liever niet opzetten.
Vroeger reed ik als "vrije vogel" zonder cap overal naartoe, al waren het niet de makkelijkste paardjes.
Dan heb ik een serieuze val gemaakt en daarna is mijn verstand (of wat nog restte) blijkbaar door mekaar geschud en zag ik het nut pas in van een cap.

Voorwaarde van mijn man om een nieuw paardje aan te kopen was dan ook : altijd met cap, of geen paard meer. Ook zo voor onze dochter, maar die is niet anders gewoon dan rijden met cap. Ze is begonnen op de manege en daar mogen ze niet in de bak zonder cap.
Dus ik zet hem braaf op, ben al lang blij dat ik weer mag/kan rijden :D
En eigenlijk ben ik er al snel aan gewoon geraakt, dus ik neem hem al automatisch als ik naar de stal ga om op te zadelen.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:43

Op elk Hippisch bedrijf hier in Nederland, dat is goed gekeurd voor een veiligheidscertificaat, is iedereen verplicht een cap te dragen.
Zowel op het terrein, als op buitenrit. :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:59

op buitenrit? dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen, dat is niet aan hun om te verplichten... op terrein kan ik begrijpen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:59

Wel als het hun paarden zijn of de buitenrit door hen begeleid wordt :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:00

dat is wat anders ;) als je een zelfstandige buitenrit maakt op een eigen paard kan ik niet verwachten dat ze me gaan verplichten een helm te dragen :')

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:02

Ik vind zo'n ding wel oke. Lekker warm in de winter, oortjes blijven er mooi in hangen, je telefoon trouwens ook kun je hands free bellen. In de zomer geen last van de zon, met regen blijft je hoofd een stuk droger en als je valt bied hij ook nog enigsinds bescherming.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:02

Veiligheidscertificaten zijn toch meestal voor maneges?

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:06

Blue_Eyes schreef:
Veiligheidscertificaten zijn toch meestal voor maneges?

Nee ook gewone stallen, pensionstallen e.d. zijn hier hard mee bezig.
Er zitten namelijk veel voordelen aan, vandaar :j

Edit: Er bestaat een site waar je alles op kunt zoeken, en kunt lezen.
Hierop staan ook alle bedrijven over heel Nederland die zijn goed gekeurd voor het certificaat :)
Laatst bijgewerkt door Zorro_ op 14-08-13 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt