Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suusie22 schreef:tot dat je valt en er echt iets aan overhoudt. ik rij altijd met cap! maakt niet uit of ik m'n paard goed ken, het is en blijft een dier dat kan schrikken.
waarom vind je een cap verschrikkelijk? krijg je er hoofdpijn van? een zweethoofd? omdat je 't niet gewend bent?
heb verder geen tips behalve om dat ding echt te gaan dragen. maar dat moet je zelf weten natuurlijk
LaCiega schreef:Wat ik me dan eigenlijk ook afvraag:
Wat vinden jullie dan van bijvoorbeeld de gaucho's in Argentinië (gebruik dit voorbeeld omdat ik er zelf bekend mee ben).
Door hun word er eigenlijk standaard zonder cap gereden.
Lusitana schreef:LaCiega schreef:Wat ik me dan eigenlijk ook afvraag:
Wat vinden jullie dan van bijvoorbeeld de gaucho's in Argentinië (gebruik dit voorbeeld omdat ik er zelf bekend mee ben).
Door hun word er eigenlijk standaard zonder cap gereden.
Ten eerste brengen die veel meer uren in het zadel door en worden daardoor meer een met hun paard (vergroeien er bijna mee), ten tweede gebruiken die bepaald andersoortige zadels ten derde komen ze niet snel tegen een bakrand of op asfalt terecht....en als hun paard op hol slaat knallen ze ook niet ergens tegenaan.
Dat geldt voor alle mensen die met vee werken. Zij lopen weer heel andere risicos.
Andere omstandigheden dan de gemiddelde ruiter die dagelijks een uurtje rijdt in het geasfalteerde postzegeltje dat Nederland heet.
Als je in een bak rijdt, en je de pech hebt dat je valt, is de kans dat je tegen iets hards komt is best groot. De kans dat ls je buitenrijdt en op iets hard landt als je valt is ook best groot. De kans dat je paard onderuit gaat op de straat als het aan de kletter gaat is ook best groot.
Het blijft eigen risico, maar daarom mag men af en toe we weer eens op de risicos gewezen worden, of uiten wat men er van vindt of dat men het zelf niet zou doen, dat is alles wat men doet, ik zie niemand schelden ofzo....
Er raken nog steeds veel te veel mensen in coma of worden zelfs gedood. Heel vaak gevalletjes van "dat doet-ie anders nooit hoor!" of lelijke ongelukken waar de beste ruiter niks aan had kunnen veranderen. Maar een rijhelm had vaak wel verschil kunnen maken...
Alleen maar dragen omdat het wettelijke verplicht is (als het al zo ver zou komen), is eigenlijk niet de juiste motivatie.
Dit type wettelijke verplichtingen ontstaan doordat er zoveel doden en levensgevaarlijk gewonden vallen terwijl die vrij simpel te voorkomen zijn in veel gevallen door 1 ding. Dat ding gaat men dan verplichten om het aantal slechte gevolgen van ongelukken te laten dalen.
Bij wielrennen hebben ze het ook verplicht bv. Niet dat ze alle doden kunnen voorkomen, maar elke persoon die het overleefd door een helm, is er een.
Het is bv van de gekke dat er boetes moeten worden uitgedeeld om teksten onder het autorrijden in te dammen. En dan roepen nog steeds veel mensen dat ze prima kunnen teksten onder het autorijden, net zoals ze denken dat je nog prima kunt autorijden onder invloed.
Bij paardrijden zit je redelijk hoog, op een dier dat enorme snelheden kan ontwikkelen en daarbij nog eens onvoorspelbaar zou kunnen reageren, en zelf kan vallen bv. Lijkt mij logisch dat er enige veiligheidsmaatregelen bestaan.... Net zoals bij andere risicosporten.
lifaya schreef:er zijn wel meer dingen niet voor niets uitgevonden maar een cap dragen is je eigen verantwoordelijkheid en absoluut géén verplichting, wat het op bokt soms wel lijkt "maar ik vind het heel onverstandig dat je zonder cap rijd" en "ik mis de cap in de foto;s" en "levensgevaarlijk zo zonder cap" ,... sorry maar soms draaft men een beetje doorieder voor zich, hebben ze geen cap op de foto? so what.
Vereentjex schreef:lifaya schreef:er zijn wel meer dingen niet voor niets uitgevonden maar een cap dragen is je eigen verantwoordelijkheid en absoluut géén verplichting, wat het op bokt soms wel lijkt "maar ik vind het heel onverstandig dat je zonder cap rijd" en "ik mis de cap in de foto;s" en "levensgevaarlijk zo zonder cap" ,... sorry maar soms draaft men een beetje doorieder voor zich, hebben ze geen cap op de foto? so what.
is wel verplicht op de meeste maneges tot 16 jaar
lifaya schreef:Vereentjex schreef:
er zijn wel meer dingen niet voor niets uitgevonden maar een cap dragen is je eigen verantwoordelijkheid en absoluut géén verplichting, wat het op bokt soms wel lijkt "maar ik vind het heel onverstandig dat je zonder cap rijd" en "ik mis de cap in de foto;s" en "levensgevaarlijk zo zonder cap" ,... sorry maar soms draaft men een beetje doorieder voor zich, hebben ze geen cap op de foto? so what.
is wel verplicht op de meeste maneges tot 16 jaar
LaCiega schreef:[
Die vraag over Argentinië was meer om te weten hoe mensen daar dan over denken. Ik heb namelijk ook een heel andere mening over het rijden daar en het rijden hier, onder andere als het om de cap gaat en ik vroeg me af of jullie hier op bokt dat dan ook anders bekijken.
Wat vindt jij dan eigenlijk van een ruiter hier die hier op zijn paard in een zadel zit gelijksoortig aan die van de gaucho's, carmargue zadels of westernzadels, die op de wei rijden hier?
Blue_Eyes schreef:Veiligheidscertificaten zijn toch meestal voor maneges?