Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leger_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:40

Van begin af aan altijd met cap gereden ( fluwelen bovenkant met strikje aan de achterkant) , in de zomer bloedheet maar wel blij dat ik hem van begin af aan gedragen heb.
Ben 1 keer toen ik in de bak ( toen als beginner tijdens paasspelletjes) zonder zadel reed van mijn shetje afgevallen, resultaat ; een gekneusde arm en wat bangig om de week erna er weer op te stappen.
Het had heel anders kunnen aflopen aangezien ik volgens omstanders in de bak ( instructrice en begeleiding ) een salto maakte voor ik neerkwam.
Heb een paar keer ( paar rondjes stappen ) zonder gereden bij verzorgpaardjes maar dat rijdt dan toch niet helemaal lekker. Sinds t herstarten van de hobby ook alleen maar weer met cap gereden, neem gewoonweg t risico niet.
Heb om me heen een paar keer de gevolgen geZien van een heftige val ( zonder cap ) en daar bedank ik voor...

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:46

Leger_paard schreef:
Van begin af aan altijd met cap gereden ( fluwelen bovenkant met strikje aan de achterkant)

Hee, die cap heb ik ook! Super cap! Ik krijg van veel anderen caps hoofdpijn als ik een tijd rijdt, hierbij helemaal niet. Ik had hem ook een keer in de uitverkoop gekocht, kostte maar 19 euro en zit veel fijner op mijn hoofd dan al die dure caps!

Leger_paard

Re: Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:49

Dat is de cap waar ik toen als klein meisje mee gestart ben :)
Toen ik ~ een jaar terug bij decathlon ging shoppen om weer te beginnen heb ik daar een cap van fouganza gekocht. Zit heerlijk :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:55

Ik draag eigenlijk nooit een cap, ik geloof nog steeds dat de meest veilige manier van paardrijden op een braaf paard is. En toevallig heb ik 2 doodbrave paarden die mij absoluut niet van hun rug af willen hebben. Tuurlijk kunnen zij ook vallen, maar het risico daarop is natuurlijk niet zo heel erg groot, dus dat risico neem ik. Ik heb overigens een brommer met een blauwe kenteken plaat, die rijdt wel iets harder dan toegestaan, maar niet overdreven. Maar daar zet ik dus wel altijd een helm bij op. Als ik met dat ding onderuit ga weet ik zeker dat mijn kop als eerste de straat zal raken. Daarnaast heb ik veel meer kans op een ongeluk met dat ding, een stuur fout, glad wegdek, een fietser die ineens afslaat terwijl ik inhaal, een auto die me over het hoofd ziet enz. Juist in het verkeer ben je vreselijk afhankelijk van andere mensen. Het is dat ik zelden op een fiets zit, maar ik zou op een fiets eerder een helm op zetten dan te paard. Ik vertrouw mijn paarden absoluut meer dan alle medeweggebruikers om mij heen...

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:05

heb ongeveer 9 jaar lang op een manege gereden en dan is natuurlijk een cap verplicht. Toen kreeg ik 4 jaar geleden mn eigen pony en heb nooit meer een cap op mn hoofd gehad :P Het is zoals Amable ook al zegt een risico maar ik vertrouw mijn pony volkomen en hij mij ook. Nou zijn het natuurlijk vluchtdieren en kan er altijd wat gebeuren, maar hij is maar 1.35m hoog dus stel ik val dan is het iig niet zo hoog ;)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:25

Met een paard ben je ook weggebruiker, de kans dat je dus door een auto aangereden word is net zo groot als dat je op de fiets/brommer zit, maar dat even terzijde.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:09

Ik rij eigenlijk zelden op straat, hooguit een weg oversteken, maar verder zit ik of in het bos of in de bak.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:17

Ik vraag me altijd af waarom het bij sommige mensen altijd eerst fout moet gaan, voordat ze ervan leren. Dat geldt met het niet-dragen van een cap, maar ook het niet-dragen van een autogordel, motorhelm, roken (heel ander voorbeeld maar goed), etc. etc.

Wat is er mis met een cap? Je weet dat een paard kan struikelen, maar acht gelijk het risico heel klein. Waarom dan toch nog een klein beetje dat risico nemen? Ik vertrouw de paarden waar ik op reed/rijd ook helemaal, maar ik ga echt niet zonder cap erop. Ongeluk zit in een klein hoekje en achteraf sla je jezelf voor je hoofd (als je dat dan nog kunt doen).

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:19

Ongeluk zit in een klein hoekje, hoe braaf je paard ook is. Die van mij is ook stik braaf, maar was toch heel blij dat ik mijn cap ophad toen ik er een tijdje geleden afviel. Die val was compleet mijn schuld, ik zat verkeerd voor de sprong, paard springt alsnog braaf over de hindernis met als gevolg dat ik eraf val en paardlief in zijn lompheid over me heen liep.
Als ik mijn capje niet ophad, had ik sowieso een zware hersenschudding gehad.
Dus altijd een cap op! :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:24

Ik vind een cap echt een vreselijk ding, en dan vooral die verschrikkelijke kinbandjes. Daarnaast, als je een cap opzet, waarom dan niet ook meteen een bodyprotector aan? Want die draagt bijna niemand. Als ik alle risico's uit de weg wil gaan moet ik niet op een paard stappen, dan kan je ook niet vallen. Je doet voor jezelf een risico inventarisatie en ik acht voor mij en mijn paarden het risico klein dat ik er zo vanaf val dat ik met cap minder letsel zou hebben dan zonder cap. En als ik dat dan afweeg tegen het niet-draagcomfort van zo'n ding dan rij ik liever zonder. Voor een ander is dat wellicht anders.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:33

Ik rij altijd met cap :j
Moet er niet aan denken, dat áls er iets gebeurt, en ik niet meer kan leven zoals ik nu doe, en dat het dan mijn "eigen schuld" is.....
én mijn ruiterbewijs en duinkaart zitten daar in ;)

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:23

Eerst vond ik een cap niet zo erg, maar de laatste tijd vind ik het ding meer en meer in de weg zitten. Vrijdag ga ik op een stal rijden waar ok de televisie bij is, en ik zie er tegenop om na een uurtje rijden in de zon die cap van mijn kop te tillen :') Meestal ziet mijn haar er mega-plat en vies uit, en als ik dan niet meteen kan douchen... Maar ik weet echt wel dat hij vele veiliger is en dat is ook de reden dat ik hem nog altijd op zet. Vooral omdat ik de laatste tijd heel erg veel gevallen ben en één keer ook met paard en al de grond ben ingedoken. Dus, ookal vind ik het niet fijn dat mijn haar altijd bezweet is bij het minste beetje zon, draag ik hem altijd! Dat haar-ding van mij zal wel te maken hebben met het feit dat ik de leeftijd bereikt heb dat ik het nut van een stijltang enzo begin te snappen en dat ik meer en meer om mijn uiterlijk geef (ik ben GEEN mode-popje onder een dikke laag make-up :p) Tevens word het misschien tijd voor een nieuwe cap omdat ik deze al drie jaar heb, en hij niet goed meer werkt (na intensief trainen is hij soms echt nat van het zweet :\ )

Ik geef ook altijd de tip aan beginnende ruiters dat ze best hun cap altijd ophouden, want als ze vallen dat het vele erger is dan een rommelig kapsel of een bezwete haardos :P

Wild_Horses9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:28

Ik draag elke rit een cap, behalve op mijn Shetlandertje Beauty, ze doet geen vlieg kwaad en ze heeft me er vrijwel nooit vanaf weten te gooien. Op Bibbi ben ik wel wat voorzichtiger, aangezien zij me er wel een aantal keren heeft weten af te gooien, maar ik moet zeggen, zonder cap rijden is heeeel makkelijk als hij nog binnen ligt :p Niet dat dat al vaak is voorgekomen, maar een enkele keer. Cap = bij een val geen hersenschade, dat noem ik in mijn hoofd altijd op als hij weer eens binnen ligt en ik zit net op Bieb. Dan ga ik hem halen en ben ik toch weer veilig bezig :p

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:34

Ik draag ook altijd een cap. Ik ben begonnen als manege ruitertje en daar was het niet anders dan normaal. Nu sta ik op die zelfde manege met mijn eigen pony hij is best een beetje pittig. Maar ook op mijn vorige pony die wel veel kon bokken droeg ik er altjd een. Van mijn moeder en vader moet het.
En ook van mijn instructeurs. ik vindt het heel dom al je zonder cap rijdt. Je hoort zoveel verhalen van mensen die hoofdletsel van een val hebben over gehouden!

Lola25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:40

Ik draag hem ook altijd. Ik rij alleen zonder als ik een pony terug in de wei zet nadat we hebben gereden. :)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:03

Ik snap zelf heel goed dat rijden zonder cap een gevoel van vrijheid geeft. Als tiener ook nooit een cap op (ook ik kom uit de tijd van de standaard dopjes). Door omstandigheden een tien jaar niet gereden, maar sinds een paar maanden zit ik weer in het zadel, met cap en bodyprotector. Eerst vond ik het overbodig, tot ik, lopend, gevallen ben. Ik weet nu wat een hersenschudding is, dus zowel ik als mijn kids mogen niet zonder cap op de pony.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:25

Ik draag altijd een cap. Bij ons op stal is het verplicht. Heb een cap van uvex die heerlijk zit dus kleine moeite om hem op te zetten. Mijn ouders verplichten het ook, had een buurvrouw die doordat ze haar cap niet droeg.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:58

Ik zie het zo vaak, meiden zonder cap. Vind het verschrikkelijk. En dan nog een ijsje eten en met een vriendin praten die naast hun fietst.

Ik rij eigenlijk altijd met cap. Een enkele keer zonder en dat heeft me opgeleverd een hersenschudding en een half uur van de dag kwijt. Ik weet alleen nog dat mijn paard begon te bokken en ik dacht 'hier komt de grond'. Het volgende moment kwam mijn toenmalige vriend aan op de scooter en een meisje met mijn paard.
Sindsdien rij ik altijd met cap. De enkele keer dat dit niet gebeurt is op 1 hand te tellen en dan is het meestal omdat ik enthousiast erop klim en dat vergeten ben. Maar ik stap 99/100x af om hem op te zetten.

En bovendien, de caps zijn tegenwoordig echt wel gaaf en mooi! (en functioneel!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:01

ik rijd altijd met, verplicht op onze manege onder de 16...

Toralone schreef:
Ik zie het zo vaak, meiden zonder cap. Vind het verschrikkelijk. En dan nog een ijsje eten en met een vriendin praten die naast hun fietst.

Ik rij eigenlijk altijd met cap. Een enkele keer zonder en dat heeft me opgeleverd een hersenschudding en een half uur van de dag kwijt. Ik weet alleen nog dat mijn paard begon te bokken en ik dacht 'hier komt de grond'. Het volgende moment kwam mijn toenmalige vriend aan op de scooter en een meisje met mijn paard.
Sindsdien rij ik altijd met cap. De enkele keer dat dit niet gebeurt is op 1 hand te tellen en dan is het meestal omdat ik enthousiast erop klim en dat vergeten ben. Maar ik stap 99/100x af om hem op te zetten.

En bovendien, de caps zijn tegenwoordig echt wel gaaf en mooi! (en functioneel!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

+1 Ik word echt zot als ik 2 meiden naast elkaar op hun paard op het fietspad zie stappen zonder cap, ijsje eten of sms'en.
Dan kleur ik gewoon :#
Of van die meiden die dan zijwaards op hun paard zitten te sms'en.
verschrikkelijk!

DestinyDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:08

Amable schreef:
Ik draag eigenlijk nooit een cap, ik geloof nog steeds dat de meest veilige manier van paardrijden op een braaf paard is. En toevallig heb ik 2 doodbrave paarden die mij absoluut niet van hun rug af willen hebben. Tuurlijk kunnen zij ook vallen, maar het risico daarop is natuurlijk niet zo heel erg groot, dus dat risico neem ik. Ik heb overigens een brommer met een blauwe kenteken plaat, die rijdt wel iets harder dan toegestaan, maar niet overdreven. Maar daar zet ik dus wel altijd een helm bij op. Als ik met dat ding onderuit ga weet ik zeker dat mijn kop als eerste de straat zal raken. Daarnaast heb ik veel meer kans op een ongeluk met dat ding, een stuur fout, glad wegdek, een fietser die ineens afslaat terwijl ik inhaal, een auto die me over het hoofd ziet enz. Juist in het verkeer ben je vreselijk afhankelijk van andere mensen. Het is dat ik zelden op een fiets zit, maar ik zou op een fiets eerder een helm op zetten dan te paard. Ik vertrouw mijn paarden absoluut meer dan alle medeweggebruikers om mij heen...

Tja, zelfs een doodbraaf paard kan wel eens schrikken bij een geluid van een knal of ddergelijke :j
Maar met die laatste zin van je ben ik het eens :+

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:14

Ik rijd ook altijd met Cap, vroeger reed ik mn in de zomer vaak zonder cap op mn eigen paarden, wel als ik op paarden van anderen reed en buiten en toen ben ik er buiten toch hard afgegaan tegen een boom, cap doormidden en een zware hersenschudding, artsen zeiden me dat mn cap mn redding was, ik viel ook eigenlijk nooit dus vandaar nooit een cap, maar sinds dat voorval doe ik eigenlijk altijd mn cap op, neem het zweten in de zomer wel voor lief en tgeenwoordig zijn caps er in best veel kleurtjes ed dus echt lelijk zijn ze niet meer.

over dat verhaal van brave paarden: uit onderzoek blijkt dat mensen meer verwondingen hebben als ze van een braaf paard vallen dan van een wat heter paard, ik denk omdat je bij een heet paard altijd wat op je hoede bent en een paard waar je het niet van verwacht dat overvalt je als die schrikt of mal doet

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:44

Ik rijd altijd met cap! Zelfs al ik met een jong paard dubbele lijnen ga doen, doe ik ook gewoon mn trouwe cappie op!