what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:55

xxLady, een geit is echt geen goed gezelschap voor een paard.
En jij zou beter ook nog eens twee keer nadenken over of je paard wel echt zo gelukkig is, aangezien hij alleen staat. Ik zou je daarom aanraden om het topic wel eens te doorlezen!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:59

een geit mag niet ivm ziektes die kunnen uitbreken en dan mogen we dus geen melk meer leveren.
dan zou een shet er bij nog eerder mogen.
als ik mijn zusje nou eens in een schattig pennymeisjs verander mag er misschien wel een shet komen :')
ik heb al vaak erom gevraagd bij mn ouders maar nu mag het gewoon niet, stel dat mijn moeder ooit een haflinger tegenkomt die geen vlieg kwaad doet en er helemaal weg van is dan mag het wel, maar hoe zorg ik er voor dat mijn moeder zo'n haf per toeval tegen komt?

Pauline

Re: what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:13

Als je nu een oude, door de wol geverfde shet opduikelt kun je je moeder met de shet laten wandelen en jij er met je grote paard achteraan. Voor hen maakt het niet uit namelijk dat die shet kleiner is en wordt je paard mooi verkeersmak.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:15

Als jij het paard leert achter je te lopen zal hij als hij wegschiet niet zo snel over je heen lopen. Als hij achter je loopt (wanneer je hem dit geleerd heb), dan richt hij zijn aandacht makkelijker op jou, want jij bent de leider en dat weet hij dan! Als hij naast je loopt is zijn alertheid meer op de omgeving gericht dan op jou, dus zal hij minder snel oog voor jou hebben. Dit is trouwens mijn ervaringen met meerdere paarden om me heen, kan dus bij ieder paard anders zijn. Ik loop trouwens niet regelrecht voor hem maar schuin voor hem.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:22

mijn ouders willen geen shet, ze vinden hun karakter vreselijk, zie hen dan maar eens om te praten..
een haflinger vind mijn moeder dan weer wel leuk omdat ze dan misshien zou durven te gaan paardrijden maar denk dat dit nog wel even zou duren.
ik ken wel iemand die haar paard hier zou willen stallen maar dat is een hengst en die mag en kan niet met andere paarden op het land dus daar zou ik nog niks aan hebben.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:06

Zoeken op bokt naar een leuke haf voor je moeder. Wat dacht je, is dat een optie?

Helpen we allemaal mee zoeken. Wat had je in gedachte? Wat past het beste? Gaan we een lijst opstellen met mogelijkheden. Wanneer is je moeder jarig?
(maakt snode plannen)
Kom op, er zijn toch best leuke mogelijkheden te bedenken om vooruit te komen, uit deze situatie.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:02

Je haalt ineens weer dingen door elkaar hé.
Jouw paard stopt niet wanneer jij het hem vraagt, ok dat weten we nu al, en idd ik zou het ook voorhebben, en heb idd ook al mijn handen opngehaald met zo'n toestanden.
Er werden hier ondertussen al voorbeelden van aangehaald, handschoenen , langer touw, lus rond de neus e.a. .... tracht dit dus voor te zijn, en zeker ook dadelijk los te laten wanneer het paard juist reageert, en met los bedoel ik dus ook los (doorhangend touw) niet nog een beetje heel zacht vasthouden, los is los,
Die schriktraining , tussen wapperende plastic door gaan , als je paard dat weglopen van jou nog niet echt achterwege laat moet je hier zeker nog niet aan beginnen, hou het simpel, eerst dit aanleren en dan pas dat en dan pas weer iets anders, .... gooi die dingen niet zomaar door elkaar, mensen kunnen meerdere dingen op een zelfde moment leren, paarden kunnen dat heel moeilijk.
Splits dus dingen op, en beloon voor het goede gedrag, belonen is druk weghalen, los is los dus.

annnepannne schreef:
op het erf oefenen is ook wel een goed idee!
ook meteen schriktraining (door de wapperende stukken plastic van de kuil en andere 'enge' dingen)
ga dat maar eens proberen :j

toen ik hem uit de wei haalde heb ik hem onderweg naar stal ook een aantal keer laten halthouden en de passen die hij teveel zette terug laten lopen. hij snapte het de eerste keer nog niet zo goed maar de 3e keer stond hij al netjes stil :)
dit ga ik een paar dagen oefenen, en dan zondag de nieuwe uitdaging: hem naar de wei brengen zonder te laten ontsnappen. (mijn ouders brengen hem door de week namelijk naar de wei)

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:03

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:14

Paardje was braaf en is het nu niet meer. Is een haflinger een goed idee dan? Ik denk eerlijk gezegd van niet, behalve vanuit het perspectief van gezelschap.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 07:33

maar ik kan wel gaan zoeken voor paarden maar dan willen ze die toch niet aanschaffen.
ik bedoelde meer van: als mama in t echt een leuke haf tegen komt en hij blijkt tekoop te zijn dan zouden ze er misschien over nadenken.
ik denk zelf ook niet dat het een goed idee is want voor twee paarden heb ik gewoon geen tijd. en een paard een beetje weg laten rotten vind ik ook sneu.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:00

Dit gedrag komt niet omdat het paard alleen staat hoor... Dit gedrag zou die eerder hebben als zijn maatje bijv. al in de wei staat en daarom wil hij erheen. Gewoon een kwestie van respect. En daarbij, ik weet wat TS meemaakt. Ik heb ook jarenlang mijn paard alleen gehad omdat ik er geen tweede bijmocht. Uiteindelijk hebben we een stal erbij gebouwd, de bak opgeknapt en nu een pensionpony erbij. Zij verzorgt haar eigen pony, ze kunnen samen naar buiten, staan samen op stal en er komt nog geld binnen ook :D

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:44

annnepannne schreef:
maar ik kan wel gaan zoeken voor paarden maar dan willen ze die toch niet aanschaffen.
ik bedoelde meer van: als mama in t echt een leuke haf tegen komt en hij blijkt tekoop te zijn dan zouden ze er misschien over nadenken.
ik denk zelf ook niet dat het een goed idee is want voor twee paarden heb ik gewoon geen tijd. en een paard een beetje weg laten rotten vind ik ook sneu.

Jij hebt dan misschien geen tijd, maar als het paardje van je mama is, dan kan zij er toch ook wat tijd voor maken. Je kan er ook voor zorgen dat je mama die haflingers in het echt tegenkomt. Naar een keuring gaan, of een show. Op bokt mee laten lezen. En dan zien hoe het verder loopt. Je hoeft maar een keer de juiste tegen het lijf te lopen.

En die optie die Caesar noemt is toch ook een heel goede. Dan heb je met wat geluk gelijk een maatje om samen met je paarden bezig te zijn.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:43

die optie heb ik al voorgesteld maar we hebben nu niet genoeg plek voor nog een stal.
volgendjaar staat de nieuwe stal er en dan hebben we de oude koeienstal leeg en zouden we die kunnen verbouwen voor pension want dan hebben we ook een bak.
maar nu kan dat dus nog niet.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:26

valt niet mee idd hoor een oplossing vinden als je met zoveel dingen afhankelijk bent van je ouders.
Nu ben ik een paardenliefhebbende moeder dus mijn dochter heeft het wat dat betreft niet zo zwaar...
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen. Kop op meis. Kijk bv eens bij happination. Meisje geeft op locatie (thuis) cursus in bv leiderschap. Ik denk, ookal zou paardlief zich alleen voelen, dit toch een basis opvoeding zou zijn. Kan dat niet, lees je dan goed in. Maak je idd groot, verhef je stem bij verkeerd gedrag. Neem een zweepje mee. Mocht het niet lukken dan is er geen andere optie om hulp erbij te halen, maar ik neem aan dat je ouders wel inzien dat het anders gevaarlijk zou kunnen worden. Mijn dochter is 14 maar ik wil haar toch alleen met onze knolliebollie kunnen laten op een veilige manier.
In ieder geval veel succes!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:21

smileydees schreef:
valt niet mee idd hoor een oplossing vinden als je met zoveel dingen afhankelijk bent van je ouders.
Nu ben ik een paardenliefhebbende moeder dus mijn dochter heeft het wat dat betreft niet zo zwaar...
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen. Kop op meis. Kijk bv eens bij happination. Meisje geeft op locatie (thuis) cursus in bv leiderschap. Ik denk, ookal zou paardlief zich alleen voelen, dit toch een basis opvoeding zou zijn. Kan dat niet, lees je dan goed in. Maak je idd groot, verhef je stem bij verkeerd gedrag. Neem een zweepje mee. Mocht het niet lukken dan is er geen andere optie om hulp erbij te halen, maar ik neem aan dat je ouders wel inzien dat het anders gevaarlijk zou kunnen worden. Mijn dochter is 14 maar ik wil haar toch alleen met onze knolliebollie kunnen laten op een veilige manier.
In ieder geval veel succes!

Hulp erbij halen doe ik, heb geregeld dat die collega van me langs komt volgende week om te helpen en dan gaat ze me ook helpen met longeren enz.
Mijn ouders vinden het nog niet zo erg wat hij doet, ze denken dat dit 'normaal' is omdat hij zo lang stil heeft gestaan.
Een andere reden is volgens hun onmogelijk.. Zie dat maar eens uit hun hoofd te praten.
Ook heb ik geregeld dat mama volgende week (na de carnaval) mee gaat naar de epplejeck voor een hengstenketting en een touwhalster zodat ik die in iedergeval hier heb liggen.
Ik ga me ook een beetje verdiepen in grondwerk, alleen daar heb ik nu nog geen tijd voor door deze stressweek van school.
Dus in de vakantie ga ik er zo veel mogelijk aan doen.
Mocht dit niet helpen, ga ik zelf iemand regelen die mij hierbij kan helpen ook al zijn mijn ouders hier geen voorstanders van.

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:20

annnepannne schreef:

Je laat het paard niet wegrotten want de paarden hebben elkaar
Lijkt mij dan...?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:21

MerrickLover schreef:
annnepannne schreef:

Je laat het paard niet wegrotten want de paarden hebben elkaar
Lijkt mij dan...?

Mijn buren hadden ook 2 paarden, eerst waren ze hartstikke lief maar omdat ze er geen aandacht aan gaven zijn het vreselijk gemene paarden geworden (de ene is nu overleden maar de andere is echt gemeen).
Ik wil niet dat dit bij een van mijn paarden ook zou gebeuren.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:14

Er moet echt gezelschap komen... Je paard word zo eenzaam.

Je kunt alvast pionnen of een skippybal in het weiland leggen.
Onze paarden vinden het erg leuk om ermee te spelen

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 22:27

xMyrth schreef:
Er moet echt gezelschap komen... Je paard word zo eenzaam.

Je kunt alvast pionnen of een skippybal in het weiland leggen.
Onze paarden vinden het erg leuk om ermee te spelen

Ik had een skippybal..
Helaas heb ik ook een jonge hond die het leuk vind om ballen kapot te maken, hij lag dus ongeveer 5 minuten heel in het weiland (als het niet minder was) voordat hij lek was.
Een jollybal heeft hij wel, ik heb geen idee waar ik pionnen aan kan schaffen, anders had ik die ook al wel gekocht want vind dat wel handig om te hebben, maar die heb ik dus nog niet.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:30

Een wilgentak om mee te spelen. In het voorjaar worden de wilgen gesnoeid. Zoek een plek waar ze dat doen en vraag dan een tak. Moet wel wat grotere tak zijn. Dat heb ik ook gedaan het afgelopen jaar. Paard vond het heerlijk. Hij en zijn paardenvriendjes liepen er mee te sjouwen en te spelen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:43

Wilgentakken zijn inderdaad erg leuk!

Hoor soms mensen zeggen dat ze er high van worden, maar dat valt erg mee hoor :')

Het is hele fijne afleiding en ze worden er lekker rustig van.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 23:00

ohh de buren hebben wilgen staan die net gesnoeid zijn, met een beetje geluk hebben ze er nog een paar liggen !
bedankt voor de tip :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:09

Graag gedaan.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:36

annnepannne schreef:
[
Mijn buren hadden ook 2 paarden, eerst waren ze hartstikke lief maar omdat ze er geen aandacht aan gaven zijn het vreselijk gemene paarden geworden (de ene is nu overleden maar de andere is echt gemeen).
Ik wil niet dat dit bij een van mijn paarden ook zou gebeuren.

Een paard wordt niet gemeen van géén aandacht (als hij verder gewoon alles heeft wat hij nodig heeft: vriendje, voldoende ruimt, voldoende voer, etc) maar wel van mensen die verkeerd met hem omgaan. Dieren die uit de opfok komen zijn toch ook niet gemeen, integendeel! Ik heb véél liever mn paard zonder aandacht van mensen dan zonder andere paarden. Een paard wat lange tijd niet in handen is geweest moet hoogstens weer even weten hoe de regels zijn in mensen wereld, maar gemeen? Nee...

annnepannne schreef:
ohh de buren hebben wilgen staan die net gesnoeid zijn, met een beetje geluk hebben ze er nog een paar liggen !
bedankt voor de tip :)

Goed idee! Dat zal hij wel leuk vinden! Op de site van barefoot verkopen ze ook pionnen enzo maar die zijn denk ik wel duurder dan wanneer je ze gewoon bij een sport/weg winkel koopt. Je zou ook een jollybal+ hoes kunnen kopen, op www.paardnatuurlijk.nl zijn ze wat voordeliger dan van jolly zelf dacht ik.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 08:28

ik ga denk ik eens bij de boetenbond en cranenbroek kijken of daar pionnen zijn