Ik zit er mee ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:00

Kelly_Taco schreef:
Haha de instructrices hebben allemaal wel hun vaste uren :)
De avondinstructrice zijn mensen die overdag gewoon ander werk hebben.
Die geven dus niet iedere avond les maar hebben wel vaste avond(en).
De paarden weten heel goed wie er in de baan staat hoor :D
En ja soms is het een heel gepuzzel om de paarden en ponies goed in te delen.

Je was me voor , heb een edit geplaatst in mijn laatste bericht.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:58

Bij judo is het doodnormaal om mensen op gewicht in categorieën in te delen. Krijgt ook niemand anorexia van, wel heb je soms dat mensen die op de grens van een categorie zitten, een paar kilo's aftrainen/afvallen om in een voor hun gunstiger categorie terecht te komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:01

Lauraaa_ schreef:
Hier een berichtje van een instructrice van deze manege.

Alle ruiters worden gewogen. Ook de jonge kinderen, eventueel met ouders erbij.
We wegen de manegeklanten, omdat het erg moeilijk en niet eerlijk is om het gewicht te schatten.
Alle paarden en ook de pony's hebben een maximum gewicht wat zij mogen dragen. Het is voor de eigenaresse erg lastig indelen, omdat zij niet van alle ruiters weet hoe zwaar zij zijn en dan kan het gebeuren dat er ruiters op bepaalde paarden worden ingedeeld wat eigenlijk niet past.

Het wegen gebeurt 1 op 1 bij de instructrice in de hoek. Alleen de instructrice ziet het gewicht en schrijft dit op. Dit wordt absoluut niet openbaar gemaakt.

Verder is alles bespreekbaar en zal je echt niet meteen worden weg gestuurd!

Ik vind het super goed van deze manege +:)+ .
Er is altijd veel commentaar, dat maneges niet goed voor hun paarden zorgen of naar de belangen van het paard kijken. Zo te lezen, doet deze manege het en dan is het weer niet goed.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:19

S_en_Z schreef:
Net of al die stuiterende beginners die amper kunnen lichtrijden en met vol gewicht aan de teugels hangen omdat ze geen balans hebben een paard minder "zeer" doen dan iemand die een paar kilo "teveel" weegt volgens de regel.

Als ze dan ZO zuinig op hun paarden zijn zou ik alleen nog maar lessen geven aan ruiters die goed met paarden om kunnen gaan :+

Als jij goed kan lesgeven zorg je wel dat de kinderen niet zo hard stuiteren :Y) ! Ik heb al heel wat kinderen geholpen met de eerste stappen, maar niks geen gestuiter, geschop of getrek hoor :n

Edit: Zag dat Kelly_Taco (instructrice) gereageerd had. Nou, dat is iemand met verstand van paarden, dus dan komt het allemaal wel goed. :D

LisanneFloor

Re: Ik zit er mee ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:22

Hier mag een slotje, ik weet genoeg :) haha.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:48

ik vind dat deze manege een pluim verdient! Zoals jullie met de paarden omgaan mogen veel maneges een voorbeeld aan nemen. Goed dat enkele instructrices uitleg hebben gegeven. Bel de krant, we hebben zowaar eens een keer netjes hoor en weder hoor op bokt :D

Voor degenen die reageren dat ze daar nooit zouden gaan rijden: het zou voor mij juist WEL een reden zijn om daar te gaan rijden. Maneges die goed voor hun paarden zorgen, daar kan ik alleen maar achter staan.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:52

knuffeldier schreef:
ik vind dat deze manege een pluim verdient! Zoals jullie met de paarden omgaan mogen veel maneges een voorbeeld aan nemen. Goed dat enkele instructrices uitleg hebben gegeven. Bel de krant, we hebben zowaar eens een keer netjes hoor en weder hoor op bokt :D

Voor degenen die reageren dat ze daar nooit zouden gaan rijden: het zou voor mij juist WEL een reden zijn om daar te gaan rijden. Maneges die goed voor hun paarden zorgen, daar kan ik alleen maar achter staan.

Ik was zo iemand :+ Vind het voor de paarden echt super.... Maar ik ga voor geen goud op een weegschaal staan met iemand er bij :S (heel stom hoor, maar ik kan daar gewoon niet tegen? Voel me dan standaard "te dik" en ik ben dan iemand die daarvoor stomme dingen zou gaan doen ;) dus ik moet dat gewoon niet doen :P)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:56

Tja, het klinkt genant, maar ik vind het zo gek nog niet.
Mensen vertellen vaak toch niet eerlijk hun gewicht en schatten is veels te onzorgvuldig.

Vind het goede zaak dat er op gelet wordt.
Met wegen kan je juiste ruiter bij juiste maat paard zoeken.

En ja, een beginner zal hutsen en klutsen, neem aan dat ze die beginner zo snel mogelijk fatsoenlijk
leren zitten.

Ik ben ook geen vedergewicht met met 1.84+ lang (ik weeg overigens meer dan de limiet die ik voor
de verzorgers had, ja, oneerlijk ik weet het.)
Maar toen ik nog een verzorger zocht voor mijn fjord zat daar toch ook echt een 65 kilo limiet op.
En de eis onafhankelijk kunnen zitten en niet in haar mond trekken.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:00

Op mijn paardje komt ook niet iemand die heel zwaar is (en natuurlijk ook niet groot... tis een e-pony van 1,54 dus dan ben je qua lengte al beperkter ;)) maar dat lichaamslimiet is leuk bedacht, maar jij zet je verzorgsters niet op een weegschaal toch?

(Het is goed hoor :p daar niet van... maar ik zie het al voor me "hallo verzorgstertje, vandaag is het weegdag" :D)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:03

Serendip90 schreef:
knuffeldier schreef:

Ik was zo iemand :+ Vind het voor de paarden echt super.... Maar ik ga voor geen goud op een weegschaal staan met iemand er bij :S (heel stom hoor, maar ik kan daar gewoon niet tegen? Voel me dan standaard "te dik" en ik ben dan iemand die daarvoor stomme dingen zou gaan doen ;) dus ik moet dat gewoon niet doen :P)

mijn gewicht is voor mij ook een big issue hoor. Zeker nu het zo ongeveer 15 kilo :o meer is dan 2 jaar geleden (ben overigens maar weer eens met afvalpoging nummer zoveel bezig) Maar aan de andere kant ben ik ook wel weer zo nuchter: iedereen kan met eigen ogen zien hoe ik eruit zie, je ziet wat je ziet. Aan het plaatje gaat echt niks veranderen als mensen kunnen zien of ik nu 70 of 73 kilo weeg.
Dierenwelzijn telt bij mij dan toch meer dan mijn eigen issues. Natuurlijk ben ik niet blij als ik ten overstaan van iedereen mezelf moet wegen. Maar ik zou nog minder blij zijn als ik zou weten dat ik op een paard met een pijnlijke rug rijd doordat ik of iemand anders daar met een veel te zwaar gewicht opzit.

Ik zat net even op de website te kijken: ik zag dat deze manege voor beginnende ruiters zelfs nog een lager gewicht aanhoud. Ik kan dat alleen maar prijzen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:05

Serendip90 schreef:
Op mijn paardje komt ook niet iemand die heel zwaar is (en natuurlijk ook niet groot... tis een e-pony van 1,54 dus dan ben je qua lengte al beperkter ;)) maar dat lichaamslimiet is leuk bedacht, maar jij zet je verzorgsters niet op een weegschaal toch?

(Het is goed hoor :p daar niet van... maar ik zie het al voor me "hallo verzorgstertje, vandaag is het weegdag" :D)

ik ben dan wel weer zo'n lekker bot iemand die het op een gegeven moment gewoon zou vragen. En als ik het niet zou geloven het idd best zou willen zien. De rug van mijn paard vind ik persoonlijk belangrijker dan iemands gevoelens opdat gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:07

Ik vind het ook prima als maneges gewichtsgrenzen hanteren. Wel vind ik dat het wegen subtiel zou mogen/moeten gebeuren, ergens met privacy. Wel denk ik dat de manege in kwestie veel klanten misloopt simpelweg door geen geschikte paarden te hebben voor mensen van boven dat gewicht. De eigenaren van de manege waar mijn paard staat hebben afgelopen jaar heel bewust een aantal grote, sterke, gezonde dieren gezocht én gevonden om ook bijvoorbeeld mannen een passend paard te kunnen bieden. Dat vind ik vanuit bedrijfsmatig oogpunt slimmer dan zo'n lage grens hanteren (want inderdaad, de gemiddelde man zit daar al gauw aan).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:09

Serendip90 schreef:

Nou.. niet direct, maar als ze te zwaar lijken dan dus wel denk ik.
Overigens als iemand 70 zou wegen, maar heel netjes rijdt, mag die er ook op.
Maar anders dus niet, beestje heeft heel haar leven hard gewerkt, mag het ook wel eens makkelijker hebben.

Tja en ik heb dus met mijn 1.84 + lang een pony van 1.47 en eentje van 1.55 of net paard, nooit gemeten, dus weet ik niet.
Wel beiden met flink lijf, hebben wel dekenmaatje 1.95, dus geen ukkies.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:10

knuffeldier schreef:
Serendip90 schreef:

mijn gewicht is voor mij ook een big issue hoor. Zeker nu het zo ongeveer 15 kilo :o meer is dan 2 jaar geleden (ben overigens maar weer eens met afvalpoging nummer zoveel bezig) Maar aan de andere kant ben ik ook wel weer zo nuchter: iedereen kan met eigen ogen zien hoe ik eruit zie, je ziet wat je ziet. Aan het plaatje gaat echt niks veranderen als mensen kunnen zien of ik nu 70 of 73 kilo weeg.

Dierenwelzijn telt bij mij dan toch meer dan mijn eigen issues. Natuurlijk ben ik niet blij als ik ten overstaan van iedereen mezelf moet wegen. Maar ik zou nog minder blij zijn als ik zou weten dat ik op een paard met een pijnlijke rug rijd doordat ik of iemand anders daar met een veel te zwaar gewicht opzit.

Ik zat net even op de website te kijken: ik zag dat deze manege voor beginnende ruiters zelfs nog een lager gewicht aanhoud. Ik kan dat alleen maar prijzen.

Dat maakt mij ook zo hypocriet :+ Vind het super, maar ik "durf" het gewoon niet met andere erbij (en ik ben niet te zwaar of wat dan ook... maar gewoon het "idee" :s Krom eigenlijk hoor :p) (Nouja er mag altijd iets af, maar ik ben dan zo iemand die door gaat slaan en dat wil ik gewoon niet. En ik zal altijd, wat ik ook weeg, het gevoel blijven hebben dat iemand er toch op "neerkijkt" zeg maar.

Andersom wel weer gehad, iemand kwam kijken naar de paarden van een stalgenootje (jonge paarden, moesten ingereden worden) en dan was het altijd proefrijden op mijn pony (rest te jong... + je wilt weten wat iemand kan)... En toen kwam er ook een keer een heel "stevig" persoon. Maar die is ook meteen "weggestuurd". Daarna ook een discussie gehad van "kun je dat maken?".... Voor iemand die weggestuurd wordt is het heel rot, maar in het belang van je paard....

Maar iemand ook daadwerkelijk op een weegschaal zetten.... Tjah...

(Wat trouwens al iemand ontzettend aankomt tijdens het bijrijden ofzo? Dan er een opmerking over maken of?)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:28

ik zou daar idd een opmerking over maken als iemand bijkomt tijdens het bijrijden. Niet als iemand nog ruim onder mijn maximum gewicht zit, maar als iemand naar mijn idee al in de buurt zit en ik zie dat die persoon aankomt zou ik op een gegeven moment wel vragen hoeveel ze nog inmiddels wegen. En bij te zwaar zou ik idd zeggen dat ze moeten afvallen of er anders niet meer op mogen.

Maar scheelt denk ik ook wel dat ik op mijn werk vaak naar gewicht/stoelgang en allerlei andere persoonlijk dingen moet vragen. Om die reden heb ik totaal geen probleem om naar iemands gewicht te vragen, ook niet in het 'normale' leven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:34

Citaat:
(Wat trouwens al iemand ontzettend aankomt tijdens het bijrijden ofzo? Dan er een opmerking over maken of?)

Het blijft altijd een moeilijk punt hoe zeg je iemand en zeker als ze al een hele poos komen op een nette manier dat ze eigenlijk te zwaar zijn. Moeilijk om die grens te trekken als ze er al een poos zijn. Anderzijds zou zo iemand ook zelf dat inzicht moeten hebben.
Ik denk toch dat ik in het belang van het paard er wel iets van zou zeggen. Gewoon 1 op 1 even over hebben. Maar blijft gewoon vaak een gevoelig punt.
Want dat is ook zo iets waar trek je dan die grens. Als iemand komt die 65 weegt en later oploopt naar de 80 ofzo blijft het lastig om in te schatten of ze nu echt zwaarder worden, en het is vervelend om iemand op de weegschaal te zetten ik zou dat niet zo gauw vragen maar andere kant op zicht is gewoon erg moeilijk al denk ik dat voor privé paarden toch heel anders licht en makkelijker op zicht te bepalen omdat je gewoon met 1 iemand te maken hebt en dat heb je op een manege niet en daar moet je een duidelijke grens hebben.
Wat ook kan is dat ze niet meer in het zadel passen en je daar wat over zegt is hetzelfde maar komt misschien toch wat netter over ik weet niet.

SterkeSisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:38

Maar... 85 kg is toch al heel zwaar voor een vrouw? dan kun je zeggen dat je niet wilt afvallen omdat het er straks toch weer aan komt, maar eet je dan elke dag 2 kg aan pepernoten en marsepein om 5 kg aan te komen?

anders gewoon roepen dat je zo dorst had dat je teveel water hebt gedronken... schijnen modellen ook te roepen.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:42

Zo gek vind ik het helemaal niet,

de vereniging waar ik rij doen dat met de manegeruiters. Bij mijn weten niet op de weegschaal maar mensen zwaarder dan 100 kilo mogen helaas geen gebruik maken van de manegepaarden.( Zal wel geschat gewicht zijn denk ik ). Dit om de paarden te beschermen. Je kunt het discriminatie vinden maar anderzijds kan ik me hier wel in vinden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:02

sterktesisu
dat is nou naief wat jij nu zegt
voor een vrouw boven de 190 is dat een mooi gewicht ...

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:16

ik heb dit topic even vluchtig doorgelezen.
Maar ik vind het ook helemaal niet verkeerd dat ze aan een gewichtslimiet doen.
Ik heb ook even op hun site gekeken en daar staat het ook aan gegeven. En bij beginnende ruiters ligt het max. gewicht op ik dacht 75 kg.
Ik vind dat elke manege voor zichzelf mag bepalen of deze wel of geen gewichtslimiet instelt.
En dat mannen per definitie zwaarder zijn dan 85 kg klopt ook niet, mijn vriend is 1,85 en weegt ongeveer 75 kg.

SterkeSisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:06

little_birdy schreef:
sterktesisu
dat is nou naief wat jij nu zegt
voor een vrouw boven de 190 is dat een mooi gewicht ...

liev dat je me sterkte wenst... maar dat terzijde.

190... maar dat is ook geen gemiddelde lengte van een vrouw. je hebt altijd uitschieters. zware botten, lange, zware rastaharen, gewichten aan de polsen ter versterking van de spieren, noem maar op. over het algemeen genomen is 85 kg wel te zwaar voor een vrouw, en dan al er heus wel rekening gehouden worden met abnormale mensen die te lang of te klein zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:38

Dat valt dus wel mee kennelijk:
Citaat:
De dikste mensen van het land wonen in de provincie Groningen. Het gemiddelde gewicht van vrouwen is daar 87 kilo. Dit blijkt uit onderzoek van verzekeringsgroep Achmea. De slankste vrouwen wonen in Limburg. Het gemiddelde gewicht van vrouwen is hier 78 kilo.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:31

knuffeldier schreef:

ik zou er dus niet gaan rijden , er zijn maar twee mensen die ooit mijn gewicht op een weegschaal zullen zien, dat ben ik zelf en een arts...
voor mij is het getal op de weegschaal dermate beladen dat een paar kg de verkeerde kant op reden genoeg is om weer van het padje te raken wat betreft eten...dus nooit, maar dan ook nooit dat een instructrice of wie dan ook dat getal ooit ziet, laat staan daadwerkelijk ergens registreert :n
die hebben daar helemaal niets! mee te maken en ik ga met gezondheid niet op het spel zetten door een manege :n

klinkt dramatisch, maar het is de realiteit...en weet je, ik heb zelf hersens dus heb de "big brother" trekjes van een ander niet nodig wat betreft wat wel en wat niet kan.

ik snap heel goed dat maneges een limiet stellen en ja, wegen is de enige manier om dat echt te controleren...maar wegen kan gevolgen hebben en daar word even aan voorbij gegaan.

Ik zou een eventueel kind van mij ook niet onbegeleid laten wegen, als ik ze uberhaupt al liet wegen want nogmaals, ik heb zelf hersens en weet hoe zwaar een eigen kind weegt, ... ik zou ook zeer pissig worden als een stal dit zou doen zonder hier vooraf toestemming voor te vragen aan de ouders en hier ook wel degelijk even en pittig gesprekje met de eigenaar over aanknopen mocht dit gebeuren (btw, ik zeg niet dat dit bij deze stal het geval is)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:24

En niemand verplicht je ook om op deze manege te gaan rijden, als je daar zo'n probleem van maakt. Maar ik vind het +:)+ dat deze manege zo begaan is met z'n paarden.

En iedereen denk dat hij zelf wel kan bepalen of 'ie te zwaar is voor een paard. Maar deze manege heeft gewoon duidelijke regels. Geen losse inschattingen van manege-eigenaren, instructrices, moeders en wat al niet meer. Wegen en je weet wat de mogelijkheden zijn. Voor iedereen hetzelfde, dus heel eerlijk.

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:25

ik zou met de eigenaren van de manege gaan praten. ;)