Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:45

Dat snap ik. De meeste jury's zeggen het dus ook zo.

Maar uit de reglementen (én de KNHS volgens MelanieB) is dat dus niet te halen. Daar staat namelijk dat dat wél moet.

Dan moet dus het reglement aangepast worden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:45

Op basis van wat ik gister gehoord heb (en in de cursus geleerd heb) dat eerste. Rassenstandaard helemaal vrij. Ik snap dat het reglement dubbel geïnterpreteerd kan worden, maar naar mijn weten moet je het 'los' zien en dus geldt de abc niet voor de specifieke rassen.

Hoe dan ook, als een jury hierop gaat zitten letten en daardoor naar beneden gaat zitten punten, moet hij zich misschien af gaan vragen waar het om gaat in een dressuurproef ;).

Het is natuurlijk een domper voor TS(en andere mensen met ijslanders), maar gewoon doorrijden ik weet zeker dat er genoeg jury's zijn die hier niks mee doen.
Zoals al eerder gezegd, het is geen poetswedstrijd dus mensen die hun tijd stoppen in het totaal blinkend poetsen van alles (of alles hot-fixen ;)), kunnen misschien beter hun tijd stoppen in meer/beter trainen (ALS het punt voor de verzorging het verschil moet maken tussen wel of geen winstpunt).

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:48

Klopt. Denk ook dat ze het zo bedoelen. Maar het staat er zo niet (de KNHS zelf zegt zelfs dat áltijd het abcd gevolgd moet worden, dat zou betekenen dat daar niet aan voldoen uitsluiting betekend). Dus het reglement moet aangepast.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:50

Regels KNHS uitprinten en bij aftrek volgende keer de jury erop aanspreken. Invlechten van deze manen is overigens echt niet te doen :D :D :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:52

Peppertree schreef:
Klopt. Denk ook dat ze het zo bedoelen. Maar het staat er zo niet (de KNHS zelf zegt zelfs dat áltijd het abcd gevolgd moet worden, dat zou betekenen dat daar niet aan voldoen uitsluiting betekend). Dus het reglement moet aangepast.

Eens :j als je alleen in dit topic al ziet dat mensen het op verschillende manieren interpreteren, is het dus gewoon niet duidelijk genoeg omschreven. Er moet gewoon eigenlijk staan: Bepaalde rassen zoals; ... . .. .. mogen volgens rasstandaard getoiletteerd worden en vallen buiten de gevraagde toiletteervoorschriften.

Zoiets.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:57

Ja inderdaad. Zoals het er nu staat is het een beetje moeilijk doen om het moeilijk doen. Als je al 8 pagina's kunt discussiëren over wat er nu wel of niet staat is één ding duidelijk: het is niet duidelijk.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:37

Peppertree schreef:
Ja inderdaad. Zoals het er nu staat is het een beetje moeilijk doen om het moeilijk doen. Als je al 8 pagina's kunt discussiëren over wat er nu wel of niet staat is één ding duidelijk: het is niet duidelijk.

:D :j :=

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:55

Een topic van 8 pagina's om een paar manen... _O- Ik zit toch nog met een vraag :o

Als je bij rassen vrij bent om te toiletteren naar de rassstandaard, moet je dan straks ook je stamboekpapieren meenemen? En hoe moet dat dan bij kruisingen? Dan zit je met het zelfde probleem (ik kán de manen niet vlechten, want te dik of iets anders), maar moet je je toch aan de voorkeursvolgorde houden omdat je paard niet (100%) van een bepaald ras is. Kortom, ik heb zo'n mijn vragen bij deze regel.

Hoe dan ook, ik vind een vier erg laag gepunt. Ik zie ook duidelijk iemand die energie heeft gestoken in het totaalplaatje.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:02

KozieZ schreef:
In de regels van de KNHS:

Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

hier staat toch echt dat het voor ijsjes niet van toepassing is!!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:03

Pffff. Dat staat er dus niet.

Denk je echt dat we in 8 (!) pagina's discussie die regel niet al een paar keer voorbij hebben zien komen? :+
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 26-10-12 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:03

Het staat ook wel erg slordig en onverzorgd, die manen aan 2 kanten, dus ik snap het wel...
Waarom zorg je niet gewoon dat ze aan één kant hangen? Hele probleem opgelost!
dan moet je er gewoon vlechtjes in maken naar de kant waar je ze op wil hebben,daar al een week voor de wedstrijd mee beginnen. Dan hangen ze op één kant als je de wedstrijd hebt.
Waarom wil je ze eigenlijk niet gewoon knotten?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:09

reina schreef:
Een topic van 8 pagina's om een paar manen... _O- Ik zit toch nog met een vraag :o

Als je bij rassen vrij bent om te toiletteren naar de rassstandaard, moet je dan straks ook je stamboekpapieren meenemen? En hoe moet dat dan bij kruisingen? Dan zit je met het zelfde probleem (ik kán de manen niet vlechten, want te dik of iets anders), maar moet je je toch aan de voorkeursvolgorde houden omdat je paard niet (100%) van een bepaald ras is. Kortom, ik heb zo'n mijn vragen bij deze regel.

Hoe dan ook, ik vind een vier erg laag gepunt. Ik zie ook duidelijk iemand die energie heeft gestoken in het totaalplaatje.

Nou wat rasstandaard betreft, het heeft er dan vooral mee te maken dat wanneer je zowel met je Shetlander/Fjord etc. naar de keuring wilt als wedstrijden wilt rijden, je een probleem zou hebben als je verplicht de manen moet trekken/op 1 lengte moet hebben hangen. Bij veel stamboeken is dit bij de keuring namelijk niet toegestaan. En zou je dus of geen wedstrijd kunnen rijden, of niet aan de keuring deel kunnen nemen. Met een kruising heb je dit probleem niet want je hoeft niet naar de keuring/stamboekopname etc.
imo is daarom die regel in het leven geroepen, omdat je anders een probleem hebt of op wedstrijd of op de keuring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:15

Peppertree schreef:
Pffff. Dat staat er dus niet.

Denk je echt dat we in 8 (!) pagina's discussie die regel niet al een paar keer voorbij hebben zien komen? :+

Wat staat er dan volgens jou?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:15

Dat heb ik in dit topic al drie keer uitgelegd.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:41

Eliine schreef:
reina schreef:

Nou wat rasstandaard betreft, het heeft er dan vooral mee te maken dat wanneer je zowel met je Shetlander/Fjord etc. naar de keuring wilt als wedstrijden wilt rijden, je een probleem zou hebben als je verplicht de manen moet trekken/op 1 lengte moet hebben hangen. Bij veel stamboeken is dit bij de keuring namelijk niet toegestaan. En zou je dus of geen wedstrijd kunnen rijden, of niet aan de keuring deel kunnen nemen. Met een kruising heb je dit probleem niet want je hoeft niet naar de keuring/stamboekopname etc.
imo is daarom die regel in het leven geroepen, omdat je anders een probleem hebt of op wedstrijd of op de keuring.

Dus bij een kruising gewoon de boel kort en klein trimmen in de hoop dat je het in een beetje fatsoenlijke knot kunt krijgen (tenminste zo doe ik het dan :D ). Het blijft interessant zo'n regelement..

Afbeelding
*Vraag me soms af... wanneer zouden dit soort keuringen van honden bij paarden een succes worden? En hoe moet je dat dan combineren met wedstrijden en/of raskeuringen? := *

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:26

Ashley5760 schreef:
Ik heb het zojuist op de bijscholing nagevraagd aan 2 mensen die de jurycursus geven (en zelf GP jurylid zijn) zij zeiden beide dat in deze situatie (4 omdat manen los waren van een ijslander) NIET correct was en niet meegenomen mag worden in de beoordeling.
Enkele medejuryleden (nieuwe garde) die ik vroeg konden het ook niet indenken dat dit zou kunnen.

Ha, dus toch!!
TS had dus gelijk dat een 4 belachelijk laag was/is :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:32

Eliine schreef:

Dat is met meer rassen/stamboeken het geval, die niet genoemd staan. Mi vallen die er ook onder, omdat het woord zoals op een voorbeeld duidt, maar ik denk dat je bijv. met een Welsh A ook een probleem hebt omdat die niet in het rijtje staat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:41

Ashley5760 schreef:
Ik heb het zojuist op de bijscholing nagevraagd aan 2 mensen die de jurycursus geven (en zelf GP jurylid zijn) zij zeiden beide dat in deze situatie (4 omdat manen los waren van een ijslander) NIET correct was en niet meegenomen mag worden in de beoordeling.
Enkele medejuryleden (nieuwe garde) die ik vroeg konden het ook niet indenken dat dit zou kunnen.

Dat zegt mij niks... ik denk niet dat GP juryleden veel ijsco's langs zien komen, of Haflingers, of alle andere rassen die onder de uitzondering vallen :=

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:02

Als je met een arabier, met lange losse manen aan 1 kant en een flink stuk achter de oren de manen weggeschoren, start krijg je ook commentaar. Want die manen kun je best wel invlechten, en zover kaal scheren achter de oren is niet toegestaan. Ook al is het een rassen standaard losse manen en ver geschoren. Ik rij dus geen dressuur wedstrijden meer om het gezeur.
Ik vraag me erg af of juryleden wel weten wat voor een ras ze voor hun neus krijgen en wat daar de rassen standaard van is. Een vriendin is al eens de ring uitgestuurd met haar fries, die was niet gevlochten. Ze moest die eerst maar eens leren de manen trekken en leren invlecht. Jury wist niet wat hij voor zijn neus had.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:16

Uit de ring gestuurd?!? Dat gaat veel te ver vind ik. Als je het er als jury niet mee eens bent dan kun je een punt minder geven. Ook niet altijd terecht, maar goed... eruit sturen vind ik echt te ver gaan. Vraag me af of dat wel mag voor zoiets? De proef hangt echt niet af van wel of niet gevlochten/getrokken manen...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:52

44Myrthe44 schreef:
Het staat ook wel erg slordig en onverzorgd, die manen aan 2 kanten, dus ik snap het wel...
Waarom zorg je niet gewoon dat ze aan één kant hangen? Hele probleem opgelost!
dan moet je er gewoon vlechtjes in maken naar de kant waar je ze op wil hebben,daar al een week voor de wedstrijd mee beginnen. Dan hangen ze op één kant als je de wedstrijd hebt.
Waarom wil je ze eigenlijk niet gewoon knotten?

Wel eens ijslandermanen tussen je vingers gehad. Als je dat gaat uitdunnen en knippen verkl**t je het paard. Ga je het knippen dan is het helemaal punk en weet je, vergelijk het met Tina Turner :+

Ijslanders en shets hebben bossen manen, dat is niet simpelweg kortwieken, vlechten en de vlechten aan de andere kant van de hals leggen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:59

Zo onduidelijke regels wat mij betreft en nog je reinste onzin in..Je ziet er keurig verzorgd uit en hebt zelfs wat extra's aan je kleding gegeven, om er toch keurig te verschijnen..schoon paard en schone jij..zolang hij de blub niet aan zijn oren heeft zitten en jij er fatsoenlijk uitziet en een goede proef rijd, is dat het belangrijkste..het gaat imo nog altijd om vriendelijk rijden en keurig verzorgd uitzien, dat valt of staat niet met vlechtjes..maargoed, ik ben dan ook het KNHS niet..verbaasde me al dat ze niet struikelde over het niet geschoren hebben van de snorharen en vetlokken en kaakhaar..waren ze vroeger nl enorm happig op :P

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:02

GambiersCup: Die GP juryleden zijn degene die door de KNHS geselecteerd zijn om de jury's van Nederland op te leiden..... Dat GP zegt misschien niks, maar dat zij ons opleiden wel ;). En dus weten zij neem ik aan wel waar ze het over hebben.

alkon: mbt je vriendin, ook die jury is pertinent fout, er is geen enkele reden te bedenken om iemand de ring uit te sturen, dat is nog belachelijker dan minder punten voor verzorging.
Als dit soort dingen de reden zijn dat je niet meer start, jammer natuurlijk, maar als het punt voor verzorging en het gedoe daarover de reden is dat je niet meer start....? waar ging het dan mis...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:09

Mbt het weten wat voor ras je voor je hebt:dat wordt er niet makkelijker op nu je geen startcoupons meer hebt.
Nu staat er namelijk geen afstamming meer op het protocol.
Dus een weinig rastypische ijslander kan idd aangezien worden voor een ruig harige pony waarbij de amazone/ruiter te laks is geweest de manen te trekken.
Dus kun je er punten aftrek voor krijgen wat dus eigenlijk niet zou hoeven.
Een onvoldoende gaat dan echter te ver wanneer er aan alle andere voorwaarden wel voldaan wordt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:27

GamblersCup De jury in kwestie jureert allang niet meer, op die wedstrijd is mijn vriendin naar de organisatie gestapt en deze hebben meneer van het terrein gestuurd met de mededeling dat dit nog een staartje krijgt. Meneer was geen frieze paarden fan, vond ze goed genoeg voor een lijkenkoets niet voor dressuur. Ze is door een andere jury beoordeelt zonder enig probleem.

Ashley5760 Waarom ik gestopt ben? Onder andere over de enorme onduidelijkheid wat betreft vlechten of niet, en bij behorende punten telling. De verzorging van lange manen vergt ook veel tijd, misschien wel meer als invlechten.

Als iemand haar pony de bagger nog achter de oren heeft van de dag ervoor, Knotten als punkerige drollen + zelf en tuig er uitziet alsof dat ook door het stof gerold heeft en een hoge score met winst punten krijgt met een erg matig gereden proef met veel ruk en pluk werk. Bleek later een fokprodukt van de jury geweest te zijn. En dit, mede door alleen plaatselijke wedstrijden te kunnen rijden, meerdere keren meegemaakt te hebben. Dan pas ik. Nu heb ik alleen hengsten en die mag ik niet starten.