3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:06

sallandval schreef:
Please, weten jullie hoeveel hengsten er rond lopen in NL die niet getraind zijn? Nou heel wat kan ik je vertellen... en hoe vaak hoor je over fatale ongelukken? Juist, echt niet zo vaak hoor (en meestal dan nog juist bij 'brave' of getrainde paarden.

TS is een volwassen vrouw, die kan heus wel inschatten of het al dan niet gevaarlijk wordt en er op tijd mee stoppen. Auto's zijn ook levensgevaarlijk, toch stappen we daar allemaal in toch?

Maar ook daar kan je beter niet zonder ervaring instappen...
Maar als ts advies wil of iets of juist niet zet het dan niet hier neer....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:08

sallandval schreef:
Please, weten jullie hoeveel hengsten er rond lopen in NL die niet getraind zijn? Nou heel wat kan ik je vertellen... en hoe vaak hoor je over fatale ongelukken? Juist, echt niet zo vaak hoor (en meestal dan nog juist bij 'brave' of getrainde paarden.

Dat heeft te maken met het feit dat de meeste mensen verstandig zijn en hun hengsten laten castreren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:10

Over het feit dat we weinig horen over ongelukken met hengsten in NL, is dat te wijten aan het feit dat er weinig ongelukken gebeuren of dat de slachtoffers hun mond houden?

Over het feit dat iemand die met hengsten omgaat genoeg inzicht heeft om op tijd te stoppen...hmmm. Bekijk alle hengstentopics eens op bokt (je zult niet van alle bokkers die hun hengst voor een keuring hadden willen bewaren een berichtje zien dat ze hun hengst hebben laten ruinen, maar de enkeling die wel zo eerlijk is geweest is een teken aan de wand....)

Omgaan met een hengst valt doorgaans toch echt niet mee. Daar hangt een heel hengstenmanagement aan vast....en dat ziet niet iedereen die wilde plannen heeft voor een dekhengstcarriere van hun jaarlinghengst.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-05-12 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:12

En als aanvullig op cassidy....je stal management moet ook er op aangepast zijn.

Cassidy

Re: 3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:20

Valt bij mij onder hengstenmanagment....kan een ander anders zien natuurlijk.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:22

Cassidy schreef:
Valt bij mij onder hengstenmanagment....kan een ander anders zien natuurlijk.

:D Ja dacht het eigelijk wel.......

eigelijk zijn er heel veel topic de laatste tijd met woord hengst in een vraag....of ziet ik dat verkeerd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:23

Ik zie ze minder als vraag, maar meer als statement.
En o wee als je daar tegenin durft te gaan.....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:26

Maar meestal gebeurt dat niet, meestal gaat het zoals het gaat. Ik bedoel niet op de pennystallen, maar gewoon bij de boer in de stal. Soms lukt het en wordt het beest geruind en alsnog een leuke rijpony.. lukt het niet dan gaat hij naar de slacht. Maar om nou te stellen dat TS zo'n beetje haar doodsvonnis tekent door met een hengst aan de slag te gaan vind ik echt nogal overdreven, sorry.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:31

Als ik nu terugdenk aan toen ik 11 was en mijn zusje 9, we bij een boertje verzorgpony's hadden waarvan 3 dekhengsten. 1 mochten we niet bij in de wei (Henkie :D )maar de andere twee kwam totaal wild aan en mochten we wel wat mee doen, en hebben we toen ook van alles meegedaan. Achteraf belachelijk. Maar nooit iets gebeurd. Geluk was jarenlang met ons dommerds. Zoals iemand anders ook al zei, het is een hengst, geen leeuw. Maar ben het wel met je eens, als je een inschattingsfoutje maakt kan dat je direct de kop kosten.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:33

Mijn merrie loopt met een peesblessure omdat er een Hengst het voorelkaar kreeg om te gaan stappen in de nachtelijke uren.
Op mijn stage is een persoon gedekt door een hengst.
Tijdens een andere stage is een meisje in de rug geslagen door een hengst met een te los voorbeen.

Het hoeft ook niet verkeerd te gaan hoor maar toch....
Heb zelf vanaf me 17e hengsten waarvan 1 GGK......

Alleen vind wel dat je echt wel moet realiseren waarmee je bezig bent.
Je moet ogen in je achter kop hebben.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:36

Dat klopt. Zelfs de hengst waar je bij wijze van al 10 jaar dagelijks mee werkt, moet je constant in de gaten blijven houden. En als het tot een confrontatie komt, dodelijk kalm blijven en op je strepen kunnen blijven staan.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:38

Mindfields schreef:
Dat klopt. Zelfs de hengst waar je bij wijze van al 10 jaar dagelijks mee werkt, moet je constant in de gaten blijven houden. En als het tot een confrontatie komt, dodelijk kalm blijven en op je strepen kunnen blijven staan.

Dat laatste komt er zeker weten wel van....
Ze bijna allemaal ingeprogameerd voor 2 dingen:

Sterkste/Dominant zijn
Zo veel mogelijk nazaad

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:43

Mijn ervaringen zijn juist dat ze zich vaak heel makkelijk schikken in een onderdanige rol, MITS de begeleider consequent de eerste positie claimt. maar dat consequente ontbreekt er bij veel mensen met paarden juist aan en zodra een hengst ook maar denkt dat jij twijfelt aan je positie, dan zegt zijn natuur: "Dan ben ik nummer 1." en gaat zich daar ook accuut naar gedragen. En een echte dominante hengst is dan niet eens de linkmiechel, het zijn juist de hengsten die oorspronkelijk geen dominante paarden zijn, die dan gevaarlijk worden, want die hebben dat leiderszelfvertrouwen niet en handelen vanuit hun hormonen en vanuit onzekerheid. Dat is link.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:47

Mindfields schreef:
Mijn ervaringen zijn juist dat ze zich vaak heel makkelijk schikken in een onderdanige rol, MITS de begeleider consequent de eerste positie claimt. maar dat consequente ontbreekt er bij veel mensen met paarden juist aan en zodra een hengst ook maar denkt dat jij twijfelt aan je positie, dan zegt zijn natuur: "Dan ben ik nummer 1." en gaat zich daar ook accuut naar gedragen. En een echte dominante hengst is dan niet eens de linkmiechel, het zijn juist de hengsten die oorspronkelijk geen dominante paarden zijn, die dan gevaarlijk worden, want die hebben dat leiderszelfvertrouwen niet en handelen vanuit hun hormonen en vanuit onzekerheid. Dat is link.

Klopt maar ik heb ook inderdaad gezien dat per maand of per jaar een hengst kan veranderen.
Daarom kan je niet zeggen jee ik heb hem getempt en nu blijven we maatje 4 ever.. /3
Scherp blijven...

Nou voed ik me paarden hetzelfde op...
En soms als ik om me heen kijkt denk ik weleens...die mag wel eens op cursus...ongeacht geslacht:)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:52

Hahah klopt! ja precies, een hengst blijf je opvoeden eigenlijk. 1 keer een ja als dat normaal een nee is en je krijgt een probleem.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 01:45

Eind jaren '60 was er maar één hengstenboer actief met goedgekeurde hengsten in Z-Holland, (KI was er nog niet voor merrie's) dit was Dick v Vliet uit Waddinxveen. Inderdaad de vader van Dicky en lou.
Afijn in die tijd ging ik als kleine jongen wel 's met hem mee, de namen van hengsten die ik me nog herinner was DAYAN en de witte hengst PIMPERNEL beide net geen paarden.

Als er één iemand verstand van hengsten had was het Dick v Vliet wel. En toch.. ergens in de jaren '70 is zijn wijsvinger AFGEBETEN door een hengst die hij op de wagen had staan. Deze hengsten waren dagelijks in handen!!

Hoe dan ook, Voorzichtigheid! is echt geen overbodige luxe!!
Zeker bij deze groene hengst waar TS het over hebt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 02:16

Ts heeft al 3 pagina's niet meer gereageerd en de verhalen worden hier steeds luguberder, vraag me af waar het topic nog om gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:31

Zouden de waarschuwingen hier nu echt alleen voor de ts gelden, of voor iedere aspirant paardentemmer die met hengsten om wil leren gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:31

Cassidy schreef:
Zouden de waarschuwingen hier nu echt alleen voor de ts gelden, of voor iedere aspirant paardentemmer die met hengsten om wil leren gaan?

Met oog op de rijzende ziektekosten in NLD, voor iedereen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:38

HolyPope schreef:
Als er één iemand verstand van hengsten had was het Dick v Vliet wel. En toch.. ergens in de jaren '70 is zijn wijsvinger AFGEBETEN door een hengst die hij op de wagen had staan. Deze hengsten waren dagelijks in handen!!

Hoe dan ook, Voorzichtigheid! is echt geen overbodige luxe!!
Zeker bij deze groene hengst waar TS het over hebt!

Nounou, zo'n verhaal ken ik ook maar dan over een merrie :') en, hoe erg ook; het is nog geen reden voor een begrafenis he?

Ik geloof inderdaad dat TS gewoon doet wat ze wil en daar kan ik haar geen ongelijk in geven ;) weten wi veel; misschien is het inderdaad een shetlander.

boncel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:56

lido_4_ever schreef:
Het bericht zegt het al.

Ik ben een 3 jarige tegen het lijf gelopen en totaal verliefd op het beessie.
Nu is het eenigste probleemje dat hij echt niks gewend is, ook geen halster.
Hij is van een oude boer die hem samen met een merrie gekocht heeft, het is geen veulen van de merrie.
Ik loop nu al een aantal dagen door zijn stal heen ( hij heeft een erg lange stal )
dit gaat erg goed, hij komt steeds naar me toe en zolang ik iets te eten heb kan ik hem ook aanraken op zijn neus maar meer dus echt niet.
Er zit geen kwaat in het beessie, hoewel hij vandaag wel even wou laten zien dat hij de baas is (waar ik niet in getrapt ben gelijk even goed me stem verheft en hem naar 1 kant van zijn stal gestuurt)

maar heeft iemand miss nog wat meer tips
hij kan hellaas niet naar buiten gezien daar merries met veulens lopen en we hebben ook geen bak ofzo kan alleen dingen in zijn stal doen
en hoewel ik zou willen dat elk paard zo'n stal zal hebben is hij wel te klein om hem aan het werk te zetten waardoor hij zijn energie niet kwijt kan raken
ook krijg je geen halster om
Ik heb alle geduld van de wereld en totaal geen haast
maar tips zijn verder altijd welkom

ik ben nu dus alleen bezig met contact maken en hem laten wennen aan mij
halster heb ik per keer ongveer 10 min in me handen zodat hij het wel ziet en aan kan raken en kan ruiken, maar meer doe ik er niet mee en na 10 min leg ik hem weer weg. En per keer sta ik ongveer een uurtje in zijn box

tips zijn dus welkom

owe ja niet te vergeten hij gaat wel geruind worden maar de boer wil hem 1x de merries laten dekken omdat het een mooie hengst is

hallo,
ik weet niet of je bekend bent met parelli/horsemanship
maar ik zou elke dag de friendly game even elke dag oefenen
met een stick en string of een zweepje zolang je hem er niet mee slaat
als je wil dat hij bij je komt zou ik eerst een banketstaaf verhaal gaan praten luid op
zonder dat je hem aankijkt met de rug naar hem toe, zo haal je de druk eraf
en zo wend hij aan je stem dat is het begin wat ik zou doen
heel veel succes ik hoop dat je hier wat mee kan

celina15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:02

ja mijn moeder heeft absoluut gelijk
ik doe ook parelli met mijn pony´s en dat gaat super
het is ook heel erg leuk om te doen :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:18

Boncel, ik zou het niet verstandig vinden om met je rug naar deze hengst toe te staan (afgaand op de info van TS)
Daarnaast is de friendly game niet iets wat je in een box kan doen, misschien wel later in de paddock indien de hengst wel iets van een basis/opvoeding gekregen heeft.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:19

Ja ik doe ook Parelli met mijn pony, maar no way dat je die techniek zonder enige voorkennis als eerste op een onopgevoed paard los moet gaan laten hoor := en dan maakt het in dit geval niet eens zoveel uit dat het een hengst is. Die technieken oefen je eerst, op een normaal paard, en als je enige kennis van Parelli hebt dan weet je dat ook wel, dat je niet met een onopgevoede hengst begint. Probleempaarden kun je echt pas aan gaan pakken met die methode als je toch zeker de 1e twee levels doorlopen hebt met verschillende paarden.

celina15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:29

Eliine schreef:
Ja ik doe ook Parelli met mijn pony, maar no way dat je die techniek zonder enige voorkennis als eerste op een onopgevoed paard los moet gaan laten hoor := en dan maakt het in dit geval niet eens zoveel uit dat het een hengst is. Die technieken oefen je eerst, op een normaal paard, en als je enige kennis van Parelli hebt dan weet je dat ook wel, dat je niet met een onopgevoede hengst begint. Probleempaarden kun je echt pas aan gaan pakken met die methode als je toch zeker de 1e twee levels doorlopen hebt met verschillende paarden.

hoe denk je dat die mensen die dit hebben uitgevonden dat hebben gedaan dan op een paard die dit al kon :=
het maakt niet uit, je moet ook op je gevoel en je hart afgaan en wat het beste is voor je paard
en je kan eerst wel wat leren door op youtube te gaan kijken
btw mijn pony kon ook nog niks, ik heb haar bij een handelaar weg en ik moest het ook nog leren en nog steeds en het gaat super.