Ik ben een aso ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:42

Mijn pony durfde een keer niet door de waterbak bij een marathon heb hem toen een tik gegeven. Toen heb ik het wel geweten hoor ik lag op zijn nek!!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:43

Een tik uitdelen alla! Maar een half uurtje roppen sjorren en kwaad worden? Wat schiet je daar nou mee op?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:44

er is ook verschil tussen het niet durfen en niet willen..
als je paard iets niet durft zou ik hem niet slaan.. dan raakt ie zn vertrouwen helemaal kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:45

Schoppen, in de mond trekken en schreeuwen? En vervolgens met een twijgje bewerken? En daar dan nog (trots op je eigen eerlijkheid) een topic over openen..? :?

Ik kan mij er niets bij voorstellen, sorry. Ik heb nog nooit een paard op die manier moeten aanpakken en zal dat ook nooit doen! Het ergste wat ik ooit heb gedaan is een paard een klap met m'n vlakke hand gegeven nadat hij mij een trap had verkocht. Een paard dat staakte wilde ik nog wel eens een tik met de zweep geven, maar nooit in de zin van bewerken. Nee, dat lijkt meer op een serieuze miscommunicatie tussen paard en ruiter...

lovemario

Re: Ik ben een aso ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:47

bij mij is het heel simpel; paard trapt mij, ik trap terug, paard bijt mij, kan een klap terug verwachten. nu wil ik niet zeggen dat de paarden mij trappen of bijten, maar mocht dit het geval zijn doe i kdat zo.

reageerd mn paard niet op mn beenhulp, tja dan kanie een tik verwachten. ( na 2 keer geen reactie)
reageerd mn paard niet op een ophouding, ben ik wat strenger. tuurlijk trek ik het bit niet door zn hele mond heen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:51

lovemario: dit zijn korte, consequente correcties die zeker moeten kunnen vind ik

Maar ik zie soms van die gefrustreerde ruiters die in de mond van hun paard gaan hangen of beginnen te vloeken. Dit misstaat enorm. Een goede ruiter/amazone bewaart ten allen tijde rust en kalmte, want we weten allemaal dat furieuze gevoelens het alleen nog maar erger maken!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:52

StableDoor schreef:
Ik lees dat sommige mensen hun paard straffen als deze op de heenweg wel ergens langs ging, maar op de terugweg niet. Hebben jullie er ooit bij stilgestaan dat de hersens van een paard anders werken dan die van een mens? Een paard slaat alles wat hij links ziet, ook links op, en wat hij rechts ziet rechts. Als hij er dus op de heenweg links langs komt, weet hij op de terugweg, wanneer hij er rechts langskomt, niet meer dat hij het al heeft gezien en dat het niet gevaarlijk is. Een paard is een prooidier, dus zal veel dingen eng vinden. Ookal is er maar iets heel kleins dat veranderd is aan iets, dan is het bedreigend.

Er zijn bijna geen paarden die iets wijgeren te doen omdat ze daar geen zin in hebben. Er is bijna altijd wel een oorzaak. Probeer eerst door de ogen van het paard te kijken. Wat ervaart hij als bedreigend? Hoe kan ik dit oplossen?

Ik ben zelf ook niet heilig hoor. Ik heb ook wel eens een paard (achteraf soms onterecht) een klap gegeven. Maar ik heb geleerd en zal nu beter nadenken voordat ik wat doe.

Het is juist andersom, op de heenweg heeft ze eigenlijk geen zin, op de terugweg banjert ze overal doorheen. En één tikje is genoeg en hoe vaak zou het voorkomen... gemiddeld 2 keer per jaar, meestal als het regent.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:55

Citaat:
bij mij is het heel simpel; paard trapt mij, ik trap terug, paard bijt mij, kan een klap terug verwachten. nu wil ik niet zeggen dat de paarden mij trappen of bijten, maar mocht dit het geval zijn doe i kdat zo.

reageerd mn paard niet op mn beenhulp, tja dan kanie een tik verwachten. ( na 2 keer geen reactie)
reageerd mn paard niet op een ophouding, ben ik wat strenger. tuurlijk trek ik het bit niet door zn hele mond heen

Jep zo gaat het bij mij ook.
Mijn paard wil nogal eens proberen en accepteert het ook gewoon als je hem terecht corrigeert maar als hij het onterecht vind ga je eraf.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:56

ik heb ook wel eens enorm lopen vloeken en schelden. vooral als paardlief ineens helemaal nergens meer op reageerd, terwijl het 5 minuten terug echt heerlijk ging. of gister op buitenrit.. wat heb ik dat paard kunne vervloeken!!
ze is normaal nergens bang voor. was dus stukje aan het draven, ineens gaat ze boven op de rem en draait om, bijna de sloot in, terwijl er niks engs was. nou geloof me, dan word ikw el ff heel pissig. en dat 5 keer achterelkaar aan, ja dan verlies ik wel mn geduld. dat kan ze een knal verwachten. word hardstikke gevaarlijk zo. of als mevrouw stil gaat staan en met geen mogenlijkheid meer naar voren wil, dan krijgt ze ook een knal. jammer mar helaas

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:57

Ik kan mijn pony ook wel eens verschrikkelijk op zijn donder geven (lees, schop in z'n buik of een tik met de zweep). Echter is dit wel altijd terecht, en zodra dat niet zo is kan ik zand gaan happen. Zo wilde ik ooit aanspringen in galop maar hield ik hem van voor teveel vast, logisch dat hij niet aan sprong. Doordat ik zelf niet op zat te letten gaf ik hem op z'n donder. Gevolg: Robin in het zand, paard boos.

MarijkexMara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:12

doe normaal mijn pony luisterd soms ook niet zo goed, maar ik geef haar dan een keertje een
klein tikje met een zweepje maar zo erg doe ik het nooit. zo word je pony/paard gewoon
bang voor jou. je moet echt ff dimmen en als je het zelf niet eens goed vind wat je doet
(omdat je jezelf noemt: ik ben een aso ruiter) moet je eens wat rustiger aan doen! :(

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:15

lovemario schreef:
als je paard iets niet durft zou ik hem niet slaan.. dan raakt ie zn vertrouwen helemaal kwijt

grotendeels ja, maar je kan best met je zweepje een bemoedigend tikje geven. (dat is dus wel heel iets anders dan slaan)

MarijkexMara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:16

smurffie schreef:
lovemario schreef:

grotendeels ja, maar je kan best met je zweepje een bemoedigend tikje geven. (dat is dus wel heel iets anders dan slaan)

je hebt gelijk ik geef ook wel eens een tikje maar slaan...

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:26

MarijkexMara schreef:
doe normaal mijn pony luisterd soms ook niet zo goed, maar ik geef haar dan een keertje een
klein tikje met een zweepje maar zo erg doe ik het nooit. zo word je pony/paard gewoon
bang voor jou. je moet echt ff dimmen en als je het zelf niet eens goed vind wat je doet
(omdat je jezelf noemt: ik ben een aso ruiter) moet je eens wat rustiger aan doen! :(

jaja, gebeurt is gebeurt. TS is er zelf ook niet al te trots op. Laat het rusten.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:40

Ik heb er ook zo 1. Ze reageren allemaal op HEY, KLAAR! Behalve zij.

Overlaatst verhief ik mijn stem ook en schopte ze naar mij, nou dat heeft ze ook even geweten wie er ook alweer de baas was. IK dus en niet zij!

Helaas moet ik dit vaak doen bij haar (meestal is de oudste merrie mij wel voor hoor) maar ben er ook niet trots op hoor, maarja het is niet de bedoeling dat zij baas gaat spelen over mij. En daarbij heb je wel eens een 'gevecht' tussen paarden gezien? Dan zijn de tikken die wij geven echt 10x niks hoor

NassauTuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:19

Waarom dan niet gewoon afgestapt... Morgen is er weer een dag hoor...[/quote]

als je afstapt op een slecht moment, geef je je paard zijn zin. Dit moet je echt niet doen, altijd op een goed moment afstappen!

(maar wel het liefst zonder gevecht natuurlijk)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:22

NassauTuiger schreef:
Waarom dan niet gewoon afgestapt... Morgen is er weer een dag hoor...

als je afstapt op een slecht moment, geef je je paard zijn zin. Dit moet je echt niet doen, altijd op een goed moment afstappen!

(maar wel het liefst zonder gevecht natuurlijk)[/quote]

En wanneer is bij jou dat goede moment dan? En wat is bij jou een slecht moment van afstappen?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:26

Op het moment dat het een slecht moment is, heb je in mijn ogen al een hoop signalen gemist, die dat slechte moment hadden kunnen voorkomen... dus is het wel zo eerlijk om dan af te stappen.
Neem een diepe zucht, tel tot tien, geef je paard een knuffel en probeer het de dag erna opnieuw, met meer rust en geduld... Wedden dat het dan een stuk fijner gaat dan wanneer je het gevecht aangaat, wachtend op een goed moment?

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:27

ik ben ook niet altijd de liefste, en hoor dat ook wel eens aan de bakrand
en dan zeg ik altijd als je het zo goed weet doe het dan maar effe nou die persoon heeft het geweten ze heeft er 15 minuten over gedaan om de bak rond te komen en toen was het over.
ik vind op sommige momenten dat ze best eens effe mogen weten wat je van ze wil. en dat hoeft niet te zijn van foei paardje mag niet paardje,maar gewoon direct reactie op actie,

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:32

MyrtheJ schreef:
Op het moment dat het een slecht moment is, heb je in mijn ogen al een hoop signalen gemist, die dat slechte moment hadden kunnen voorkomen... dus is het wel zo eerlijk om dan af te stappen.
Neem een diepe zucht, tel tot tien, geef je paard een knuffel en probeer het de dag erna opnieuw, met meer rust en geduld... Wedden dat het dan een stuk fijner gaat dan wanneer je het gevecht aangaat, wachtend op een goed moment?

Daarom dus mijn opmerking (het was niet echt een vraag). In mijn ogen is het altijd een goed moment om af te stappen wanneer het rijden niet lekker gaat en je constant moet vechten en corrigeren en/of je geduld begint te verliezen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:59