Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
StableDoor schreef:Ik lees dat sommige mensen hun paard straffen als deze op de heenweg wel ergens langs ging, maar op de terugweg niet. Hebben jullie er ooit bij stilgestaan dat de hersens van een paard anders werken dan die van een mens? Een paard slaat alles wat hij links ziet, ook links op, en wat hij rechts ziet rechts. Als hij er dus op de heenweg links langs komt, weet hij op de terugweg, wanneer hij er rechts langskomt, niet meer dat hij het al heeft gezien en dat het niet gevaarlijk is. Een paard is een prooidier, dus zal veel dingen eng vinden. Ookal is er maar iets heel kleins dat veranderd is aan iets, dan is het bedreigend.
Er zijn bijna geen paarden die iets wijgeren te doen omdat ze daar geen zin in hebben. Er is bijna altijd wel een oorzaak. Probeer eerst door de ogen van het paard te kijken. Wat ervaart hij als bedreigend? Hoe kan ik dit oplossen?
Ik ben zelf ook niet heilig hoor. Ik heb ook wel eens een paard (achteraf soms onterecht) een klap gegeven. Maar ik heb geleerd en zal nu beter nadenken voordat ik wat doe.
Citaat:bij mij is het heel simpel; paard trapt mij, ik trap terug, paard bijt mij, kan een klap terug verwachten. nu wil ik niet zeggen dat de paarden mij trappen of bijten, maar mocht dit het geval zijn doe i kdat zo.
reageerd mn paard niet op mn beenhulp, tja dan kanie een tik verwachten. ( na 2 keer geen reactie)
reageerd mn paard niet op een ophouding, ben ik wat strenger. tuurlijk trek ik het bit niet door zn hele mond heen
smurffie schreef:lovemario schreef:er is ook verschil tussen het niet durfen en niet willen..
als je paard iets niet durft zou ik hem niet slaan.. dan raakt ie zn vertrouwen helemaal kwijt
grotendeels ja, maar je kan best met je zweepje een bemoedigend tikje geven. (dat is dus wel heel iets anders dan slaan)
MarijkexMara schreef:doe normaal mijn pony luisterd soms ook niet zo goed, maar ik geef haar dan een keertje een
klein tikje met een zweepje maar zo erg doe ik het nooit. zo word je pony/paard gewoon
bang voor jou. je moet echt ff dimmen en als je het zelf niet eens goed vind wat je doet
(omdat je jezelf noemt: ik ben een aso ruiter) moet je eens wat rustiger aan doen!
NassauTuiger schreef:Waarom dan niet gewoon afgestapt... Morgen is er weer een dag hoor...
MyrtheJ schreef:Op het moment dat het een slecht moment is, heb je in mijn ogen al een hoop signalen gemist, die dat slechte moment hadden kunnen voorkomen... dus is het wel zo eerlijk om dan af te stappen.
Neem een diepe zucht, tel tot tien, geef je paard een knuffel en probeer het de dag erna opnieuw, met meer rust en geduld... Wedden dat het dan een stuk fijner gaat dan wanneer je het gevecht aangaat, wachtend op een goed moment?