Paarden die het 'koud' hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden die het 'koud' hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:01

Mijn tinker wordt ook geen teddybeer hoor, maar het is voor hem warm genoeg. Met een 2.5 jarige zou ik ook niet beginnen met een deken. Als een paard droog kan staan is belangrijk, paard heeft liever koude dan regen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:12

Mindim, normaal word ze wel een teddybeer, maar nu de laatste weken was het bloedheet en stond ze steeds zo te zweten, dus maakte ook geen vacht aan. Nu is ze net iets langer dan een zomer vacht. zolang ze goed eet en niet de indruk geeft dat ze het koud heeft begin ik er ook niet aan.
Moet wel zeggen dat gister ochtend haar neusje ijs koud was. Die duwt ze altijd tegen mn gezicht aan om te knuffelen. heb denk ik 5 minuten zo gestaan om hem op te warmen. _O-
Maar ze maakt nog niet de indruk dat ze het echt koud heeft, dus ik begin nog niet aan de deken ellende!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:18

xLoki schreef:
Maar dan vraag ik me toch af hoe de paarden vroeger in het wild het overleefden, die liepen immers ook zonder dekens buiten. :)

Die leefden volgensmij ook niet in gebieden waar het dagenlang kan regenen..

Mijn paard (arabier) heeft op vorige winter na haar hele leven zonder deken gestaan, is nu 9 jaar. Ze kan prima tegen alle weertypes, ook met -10 lijkt ze het niet koud te hebben. Enige waar ze niet tegen kan is langdurige regen, ondanks continu (veel) ruwvoer beschikbaar. Bibberen, staart tegen het lijf knijpen en de volgende dag duidelijk zere spieren tijdens het poetsen. Ze zal er niet dood aan gaan, maar ik vind het gewoon niet nodig, dus ze krijgt met dat weer mooi een waterdichte deken op.
Bibberen is een laatste middel van het lichaam om het weer warm te krijgen, kost ook heel veel energie.

Afgelopen zomer hebben we toen het zo extreem lang en veel regende op een avond de "bibberaars" naar binnen gehaald, een groot deel van de paarden had een temperatuur van in de 36. Opvallend was dat het de friezen en hafjes waren die het niet koud hadden, de warm en volbloeden stonden vrijwel allemaal te bibberen.

Feria

Re: Paarden die het 'koud' hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:28

Mijn merrie heeft het ook niet te koud zonder deken, maar ze heeft wel heel erg veel nodig om zichzelf op temperatuur te houden. Ze wordt zonder deken in de winter best mager, al heeft ze een hele dag hooi.

shannakraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:03

het ligt er aan of je paard het snel koud heeft of dat die geschoren is of niet.
of die dag en nacht op stal staat
of overdag buiten en snachts binnen of alleen maar buiten met schuilstal of zonder.
rij je veel en profesioneel of gewoon af en toe met niet veel inspanning.

mijn paardje word in de zomer geschoren omdat hij zn wintervacht niet kwijt raakt en sneller moe word door zn dikke vacht met het rijden .
in de zomer heeft die een exceemdeken op en in de winter een winterdeken van 250 of 300 + een regendeken en hij staat in de winter dag en nacht op stal en in de zomer alleen snachts binnen. in de herfst heeft die alleen een regendeken op en dan staat die ook alleen snachts op stal.

maar doe nooit in de winter een fleecedeken op onder een winterdeken dag en nacht, je paard krijgt een harde vacht (varkens vacht) omdat een fleecedeken niet ademd onder een winterdeken!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:15

shannakraai schreef:
het ligt er aan of je paard het snel koud heeft of dat die geschoren is of niet.
of die dag en nacht op stal staat
of overdag buiten en snachts binnen of alleen maar buiten met schuilstal of zonder.
rij je veel en profesioneel of gewoon af en toe met niet veel inspanning.

mijn paardje word in de zomer geschoren omdat hij zn wintervacht niet kwijt raakt en sneller moe word door zn dikke vacht met het rijden .
in de zomer heeft die een exceemdeken op en in de winter een winterdeken van 250 of 300 + een regendeken en hij staat in de winter dag en nacht op stal en in de zomer alleen snachts binnen. in de herfst heeft die alleen een regendeken op en dan staat die ook alleen snachts op stal.

maar doe nooit in de winter een fleecedeken op onder een winterdeken dag en nacht, je paard krijgt een harde vacht (varkens vacht) omdat een fleecedeken niet ademd onder een winterdeken!

Als fleece 100% synthetisch is en geen katoen bevat is het juist heel goed ademend.
Dan is het juist de winterdeken die niet ademd.
In de sport word enkel synthetisch gebruikt voor het ademend vermogen ook bij mensen.
Fleece wordt vaak als warmtelaag gebruikt en zou niet gebruikt worden als het niet ademend zou zijn.
Die varkensvacht die jij omschrijft heeft denk ik meer met het schuren te maken.
Het schuren van fleece over de vacht is gewoon niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:45

LecyTinker schreef:
Mindim, normaal word ze wel een teddybeer, maar nu de laatste weken was het bloedheet en stond ze steeds zo te zweten, dus maakte ook geen vacht aan. Nu is ze net iets langer dan een zomer vacht. zolang ze goed eet en niet de indruk geeft dat ze het koud heeft begin ik er ook niet aan.
Moet wel zeggen dat gister ochtend haar neusje ijs koud was. Die duwt ze altijd tegen mn gezicht aan om te knuffelen. heb denk ik 5 minuten zo gestaan om hem op te warmen. _O-
Maar ze maakt nog niet de indruk dat ze het echt koud heeft, dus ik begin nog niet aan de deken ellende!

Mijn tinker begint nu wintervacht aan te maken onder zijn eczeemdeken.
Hij had als jongeling ook een dikkere vacht als nu trouwens. Hij is 6. Was de eerste paar jaar ook een teddybeer, nu al een paar jaar niet meer. Misschien gaat dat bij die van jou ook zo?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:12

Ik ben het niet eens met je stelling. Mijn paard is gewoon gezond, maar zonder dekens komt ze de winter niet goed door. Ik heb haar een winter dekenloos gehouden, maar ze werd met de dag magerder. Maakte niet uit hoeveel hooi of ander spul ze at, ze bleef magerder worden. Op den duur was ze zo mager en was haar toestand zo slecht geworden dat ze niet meer bereden kon worden, toen ben ik dus weer begonnen met dekens.

Dus ja, ongeschoren gezonde paarden kunnen het wel koud hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:26

Ik vind die vergelijking met wilde paarden altijd suf als wat.
Laat eens een poedel los in het wild die gaat het ook niet redden. Zo zullen mijn konijnen rustig tegen een vos gaan staan duwen als hij in de weg staat, deden ze ook bij de hond van mijn ouders.
Paarden zijn zo gefokt dat wij makkelijk met ze om kunnen gaan. Dit betekend vaak dat ze minder zelfredzaam zijn dan hun oer ouders. Het is niet voor niets een veel gehoorde uitspraak dat bepaalde ponyrassen enorm eigenwijs zijn. In de sportpaardenfokkerij is dat ongewenst, men wil geen paard dat voor de ring al zijn benen wijd zet en even een dominantiespelletje gaat spelen zoals bijv shetlanders daar meesters in zijn.
Ook is de samenstelling van de spieren en de energiebehoefte bij prestatiepaarden anders. Omdat niemand op vacht kwaliteit fokt en de paarden met slechte vacht niet doodgaan met deken is het vanzelfsprekend dat er ook steeds meer paarden zijn waarvan de vacht niet meer aan de eissen voldoet die de natuur stelt.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:50

Ik heb nog een mooie foto waaraan je kunt zien dat mijn paard echt niet zonder deken kan:

Afbeelding

Wat je hier ziet is 2 van mijn ponies op de voorgrond met als je goed kijkt mijn paard daarachter. Zoals je ziet hebben mijn ponies een goede isolerende vacht. De sneeuw blijft er gewoon op liggen en ze krijgen het dus niet koud. Zo goed isoleren die vachten. Als je nu naar mijn paard kijkt, dan zul je zien dat daar geen sneeuw op ligt. De vacht isoleert slecht en ze krijgt het dus gewoon koud. Haar moeder had dat ook en die kon dan zo hard rillen dat de ijzers en het kunstgebit er zowat uitrammelden. In die gevallen vind ik het, als de paarden niet kunnen gaan schuilen, gewoon regelrechte dierenmishandeling om daar geen dek op te leggen.

Daarnaast had ik een pony (A welsh) die in de zomer als het even een paar uur echt koud regende, het zo koud kreeg dat ze bijna niet meer kon lopen. Ook niet acceptabel dus. Mijn ervaring is dat het echt verschilt per paard en onder andere afhankelijk is van de kwaliteit van de vacht en daarnaast de stofwisseling want het ene dier heeft het nou eenmaal sneller koud dan het andere :brr:

En omdat ik die sneeuw op die ruggen zo'n mooi gezicht vind, doe ik er nog een fotootje bij :)

Afbeelding

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:13

Mijn shetlander heeft ook echt wel een deken nodig in de winter.
Moet er wel bij zeggen dat hij al 30 is.
Als het heel erg regent/sneeuwt is hij gewoon echt niet vrolijk meer. Hij zit dan niet lekker in zijn vel, en hij heeft ook best wel moeite met de overgang zomer/winter en winter/zomer.
Dus vandaar dat hij gewoon lekker een deken om krijgt in de winter. Dan is hij gewoon vrolijk, en zit hij gewoon goed in zijn vel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:18

xXxXsasxXxX schreef:
Mijn shetlander heeft ook echt wel een deken nodig in de winter.
Moet er wel bij zeggen dat hij al 30 is.
Als het heel erg regent/sneeuwt is hij gewoon echt niet vrolijk meer. Hij zit dan niet lekker in zijn vel, en hij heeft ook best wel moeite met de overgang zomer/winter en winter/zomer.
Dus vandaar dat hij gewoon lekker een deken om krijgt in de winter. Dan is hij gewoon vrolijk, en zit hij gewoon goed in zijn vel.

Met 30 jaar mag je best een beetje hulp krijgen :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:20

Mindim, ik hoop wel dat ze nog een dikke vacht krijgt hoor, het is nu al meer dan een week dat het vriest in de nacht en dus hoop ik dat ze wel een vachtje begint aan te groeien.
Dus ik wacht echt tot het echt nodig is en anders niet.
Mijn beagle krijgt in de winter ook een jasje aan als hij naar buiten gaat. Ik heb afgelopen winter gemerkt dat hij anders niet plast en poept. De temperatuur wisseling van binnen naast de kachel naar buiten dikke min grades en sneeuw en nog eens zo laag bij de grond lopen. Dan wil hij alleen nog maar naar binnen. Met een jasje aan verliest hij niet zo snel zijn temperatuur en dus kan hij rustig zijn ding doen voordat hij koud wordt.
Dit vind ik ook bij stalpaarden. Die komen ineens in zo een temp verschil dat ze zich er gewoon niet lekker bij kunnen voelen dan.