Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

xLoki schreef:Maar dan vraag ik me toch af hoe de paarden vroeger in het wild het overleefden, die liepen immers ook zonder dekens buiten.
shannakraai schreef:het ligt er aan of je paard het snel koud heeft of dat die geschoren is of niet.
of die dag en nacht op stal staat
of overdag buiten en snachts binnen of alleen maar buiten met schuilstal of zonder.
rij je veel en profesioneel of gewoon af en toe met niet veel inspanning.
mijn paardje word in de zomer geschoren omdat hij zn wintervacht niet kwijt raakt en sneller moe word door zn dikke vacht met het rijden .
in de zomer heeft die een exceemdeken op en in de winter een winterdeken van 250 of 300 + een regendeken en hij staat in de winter dag en nacht op stal en in de zomer alleen snachts binnen. in de herfst heeft die alleen een regendeken op en dan staat die ook alleen snachts op stal.
maar doe nooit in de winter een fleecedeken op onder een winterdeken dag en nacht, je paard krijgt een harde vacht (varkens vacht) omdat een fleecedeken niet ademd onder een winterdeken!
LecyTinker schreef:Mindim, normaal word ze wel een teddybeer, maar nu de laatste weken was het bloedheet en stond ze steeds zo te zweten, dus maakte ook geen vacht aan. Nu is ze net iets langer dan een zomer vacht. zolang ze goed eet en niet de indruk geeft dat ze het koud heeft begin ik er ook niet aan.
Moet wel zeggen dat gister ochtend haar neusje ijs koud was. Die duwt ze altijd tegen mn gezicht aan om te knuffelen. heb denk ik 5 minuten zo gestaan om hem op te warmen.
Maar ze maakt nog niet de indruk dat ze het echt koud heeft, dus ik begin nog niet aan de deken ellende!

xXxXsasxXxX schreef:Mijn shetlander heeft ook echt wel een deken nodig in de winter.
Moet er wel bij zeggen dat hij al 30 is.
Als het heel erg regent/sneeuwt is hij gewoon echt niet vrolijk meer. Hij zit dan niet lekker in zijn vel, en hij heeft ook best wel moeite met de overgang zomer/winter en winter/zomer.
Dus vandaar dat hij gewoon lekker een deken om krijgt in de winter. Dan is hij gewoon vrolijk, en zit hij gewoon goed in zijn vel.