Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saars

Re: Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:22

Ik hoop dat er ooit iemand aan komt zetten met een idee dat voor alle paarden van al deze paardverwennende baasjes, zodat dit probleem eens opgelost raakt...
Het hoort niet zo te zijn! Ik heb al meerdere keren gedacht: waarom doe ik hier nog mee door? Ik ben al vaak met tegenzin naar mijn paard vertrokken, en werd heel soms eens aangenaam verrast als hij zin had om mee te gaan. Maar toch blijft het zwaar dat het lijkt alsof je paard geen interesse voor je heeft of je niet even graag ziet als jij hem.

Maar de jouwe doet ook hetzelfde als de mijne: eens je hem hebt doet hij alles met veel plezier, oortjes zijn geen seconde naar achter, of zelfs maar opzij. En hij doet echt wel lief tegen me...
Maar ja, je voelt je steeds meer machteloos, zeker als het probleem aansleept.

Eén van de dingen die we vaak vergeten is onze houding. Als ik zijn naam roep maar in mezelf al denk van: hij zal het zometeen weer gaan doen..." dan doet hij het ook. Als ik er niet aan denk en oprecht blij ben hem te zien en er zin in heb, heb ik meer kans dat hij komt. Ook kom ik zo vaak als ik kan naar de wei met halster en vang ik hem op mijn gemak, langzaam meelopen tot hij het moe wordt en ziet dat er geen haast bij is. Dan krijgt hij een snoepje en een uitbundige beloning en ben ik zo weer weg. Als ik wel wil rijden steek ik dat ook niet weg, hij mag best het verschil zien. Maar tijdens het opzadelen flink je voeten opheffen, en niet boos kijken bij het aansingelen verdienen ook een beloning... Dus eigenlijk is dat ook zo erg niet meer (soms)...

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:56

Ik heb altijd zin als ik mijn paard haal, zij niet. Dat is het probleem.... Je kan beter het ideaal laten varen dat je paard komt, en ik kijk mijnpaard nooit direct aan, maar loop zo'n beetje casual haar kant op (tralalala wat is het mooi weer) en dan blijf ik haar net zolang volgen tot ze het opgeeft. En dat duurt soms lang en soms kort. Tja...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:18

De mijne was echt rotvervelend, maar staat nu al een twee weken op rij als eerste bij het hek. Wat hielp? We hebben de verhoudingen duidelijk. Hij weet nu, dat mens de baas is. Nu staat ie regelmatig bij het hek en als ie er staat, krijgt ie een klopje op de hals en een brokje. Het is niet altijd zo, dat ik hem dan ook uit de wei wil halen, maar dat brokje is er wel. Daarmee asocieert hij hopelijk, dat als ie bij het hek staat en ik kom er aan, dan is er wat te smikkelen. *\o/* Een paard is een gewoontedier... Dit zou een mooie gewoonte zijn hè? En voor mijn part zit ie dan in mijn broekzak hoor. ;)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:43

hihi :') dit klinkt mij als mijn shetlander.
Toen ik klein was en nog op hem reed smeet ik altijd zijn halster naar hem omdat ik boos was. (naruurlijk rende hij dan nog harder weg) Dit is gewoon een heel leuk spelletje paard loopt weg baas word boos.
Op een gegevenement heb ik mijn shet genegeerd. Ik ging met de andere shetjes in de wei kroelen en dat kon mijn shet niet uitstaan dus kwam hij naar me toe, voor ook wat aandacht. Ik had een touw op de grond tussen mijn voeten liggen, ik gaf mijn shet geen kans om te vluchten sloeg het touw om zijn nek halster om en ik had hem. (ik was toen een jaar of 6,7,8 denk)
Nu heb ik een e-pony de ene dag komt hij naar me toe gestapt soms gedraaft en als hij echt zin in beweging heeft komt hij in galop,
of als ik hem roep dan kijkt hij omhoog met zoon blik oo jij bent het en gaat weer veder met grazen. (ik heb hem ook 3 jaar)

watnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:43

Eerst de paard een tijdje met positieve dingen benaderen, zodat hij minder schuw is als je naar hem toe gaat. Want als hij bijvoorbeeld niet zoveel zin heeft om bereden te worden, en het word hem telkens gedwongen dan gaat hij in zijn hersens telkens een verkeerde ervaring combineren met jouw aankomst.
Eerst een aantal dagen hem alleen borstelen, lekkernijen geven, tegen praten etc.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:32

Niet om 't een of 't ander, maar die mensen die hier nu allemaal zitten te klagen over hoe moeilijk het is dat ze hun paard niet kunnen vangen etc. hebben jullie ondertussen al een tip of meerdere uit dit topic proberen uit te voeren? Want sorry, van sommige heb ik 't idee dat jullie alleen maar lopen te klagen. En dan dat is alles. De gegeven tips wordt nog niet eens naar gekeken.

Lees de tips en trek die luie kont van je achter je computer vandaan en ga ze proberen!!! en dat gaat je tijd kosten, verwacht niet binnen 2 min. resultaat door een tip. Geef het niet meteen op, maar probeer 't eens en wie weet werkt het en zo niet? ga door naar de volgende tip!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:54

Haha, en toen overleed het topic... _O- We zijn allemaal duidelijk gaan doen wat ze zei... :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 14:55

idefix4 schreef:
Haha, en toen overleed het topic... _O- We zijn allemaal duidelijk gaan doen wat ze zei... :P

:D

Inmiddels staan de paarden in de winter op de kleine wei en dus gewoon normaal te pakken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:57

Ow, hihi, hier niet, maar ja, bij mijn paard komt het maar zelden voor dat ie bedenkt om niet te komen. Nu wil ie graag naar binnen. Hij is dan ook gewend, dat ie als ie binnenkomt een lekker bakkie brokjes krijgt. Dan kom je als paard met chronisch honger wel!

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:19

@ T, ik heb het ruim 6!!!! jaar gehad!
De oplossing is gedaan door de fokker van mijn hafje, aar hij 6 maanden heeft gestaan.
De oplossing was totaal negeren. En de rest voor laten gaan.
Nu hoef ik maar te fluiten en meneer staat als eerste bij de omheining.

ik heb ook van alles gedaan, net als jij, en alle opties die hier zijn besproken.
Maar het werkte totaal niet.
En nu heb ik echt een schat van een paard, die braaf komt op fluitsignaal, of als ik zijn naam roep.
Al probeert hij het soms wel eens hoor ;), net zoals gisteren.
Even alleen in de bak, want ik wou even rijden.
Dus meneer dacht: ik pak je even terug, en draaf met oren gricht op jou mooi op de volte om jou heen.
Heb hem genegeerd, en ben weggelopen.
Toen kwam hij dus wel achter mij aan gelopen.

Het is echt een spel hoor..
Hoelang kun jij het volhouden?
Ik heb ook wel uren (lees min. 6uur) zitten vangen achter hem aan.
En elke keer werd ik meer geirriteerd, en ging ik met tegenzin naar stal.

Nu is het echt eerlijk. Ze staan bij huis, dus ik heb ze continu in handen..
En even een half jaar elders neerzetten heeft hier geholpen.
Zo kwamen een aantal dingen naar voren (hij heeft claustrofobie, durft niet alleen door smalle gedeeltes heen. Dit hebben ze opgelost door alles terug te leggen op vertrouwen. En een paar keer achteruit de weide in en in stal, en meneer ontspande zich (voor het eerst).
Dus hier hebben wij extra grote stallen (3,5x5,5) en brede staldeuren (1,65).
En gaat nu echt super!!

Ze kunnen het echt heel lang volhouden.
Ik had mezelf de hoop al opgegeven, en had niet meer verwacht dat hij ooit uit zichzelf zou komen.
Tot nu dus!

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:21

idefix4 schreef:
Ow, hihi, hier niet, maar ja, bij mijn paard komt het maar zelden voor dat ie bedenkt om niet te komen. Nu wil ie graag naar binnen. Hij is dan ook gewend, dat ie als ie binnenkomt een lekker bakkie brokjes krijgt. Dan kom je als paard met chronisch honger wel!

Dat heb ik nu dus ook gedaan sinds ze thuis zijn.
Zodra hij komt, en op stal is, lekker zijn brokken en muesli :)
Als het rond 16.00uur is, beginnen ze tegenwoordig al te drammen bij het hek, dat ze eruit willen..
haha, tjah sorry mannen, 17.00uur hoor, het is droog ;)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:24

watnee schreef:
Eerst de paard een tijdje met positieve dingen benaderen, zodat hij minder schuw is als je naar hem toe gaat. Want als hij bijvoorbeeld niet zoveel zin heeft om bereden te worden, en het word hem telkens gedwongen dan gaat hij in zijn hersens telkens een verkeerde ervaring combineren met jouw aankomst.
Eerst een aantal dagen hem alleen borstelen, lekkernijen geven, tegen praten etc.

Dit heeft bij mij echt nog nooit gewerkt, in al die jaren voorheen ;)
Wat ik ook deed..
Of even eruit, even lekker verwennen met appels/wortelen etc. of een stukje wandelen, of even borstelen..
Maakte niets uit..
Zodra ik hem had, was hij weer rustig, en genoot hij van alles...

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:27

Maartje1990 schreef:
Niet om 't een of 't ander, maar die mensen die hier nu allemaal zitten te klagen over hoe moeilijk het is dat ze hun paard niet kunnen vangen etc. hebben jullie ondertussen al een tip of meerdere uit dit topic proberen uit te voeren? Want sorry, van sommige heb ik 't idee dat jullie alleen maar lopen te klagen. En dan dat is alles. De gegeven tips wordt nog niet eens naar gekeken.

Lees de tips en trek die luie kont van je achter je computer vandaan en ga ze proberen!!! en dat gaat je tijd kosten, verwacht niet binnen 2 min. resultaat door een tip. Geef het niet meteen op, maar probeer 't eens en wie weet werkt het en zo niet? ga door naar de volgende tip!

Sorry, maar vindt dit wel een beetje een overdreven reactie..
Niet iedereen zit achter de pc, en doet niets met de tips/adviezen.
Vaak werkt het gewoon niet bij je paard/pony..
In die 6 jaar tijd, heb ik ook veel geprobeerd...
En dan kon ik standaard op 1 hand tellen dat hij wel kwam (en ja ook dan ontzettend beloond op die momenten).

Zelfs zo erg geweest dat we met min. 6 man moesten insluiten..
Want dan bleef hij wel staan.. Maar dat is niet te doen, als je alleen bent..
En je wilt graag dat je net als de anderen je paard zo kan pakken..
Dus tjah..
Denk niet dat je vanachter je beeldscherm zo kan oordelen wat jij deed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:44

Klinkt niet makkelijk nee. Heb niet alle reacties gelezen maar wat ik altijd doe is regelmatig de wei inlopen zonder iets van ze te willen, en dan snoepje ofzo meenemen. Nu doe ik ook meestal als ik haar uit de wei gehaald heb iets geven, meestal wat krachtvoer ofzo en niet altijd rijden, soms alleen maar poetsen, beetje knuffelen enzo. Heb nooit last gehad dat ze niet wou komen, zodra ik haar roep komt ze in volle galop op me af stormen, ook al heb ik een halster in de hand.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:28

ow wat erg dit heb ik ook altijd gehad met mijn paard. Uren was ik bezig, tot ik dacht oke wat jij kan, dat kan ik ook. Ik heb er een keer 4u over gedaan, ik liep achter hem gaan ging ie rennen rende ik ook, bedoel hij wil prima maar dan wel net zolang als ik wil, uiteindelijk gaf hij op, dan beloonde ik hem gelijk met wat lekkers. Ik hield de eerste periode wel zijn halster om dan had ik wat meer grip om hem te pakken want zodra meneer mijn halster zag was ie al weg:( dus touwtje achter me rug en gaan. Nu roep ik hem, schud met de biksbak en hij komt aan, uiteindelijk hebben al die uurtjes vertoeven in het land toch wel gewerkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:12

Met onbekende dingen gooien. Juist tussen jullie in.
Een (afgerolde) wcrol, pion, stuk zeil, hockeystick, ballon aan een steentje gebonden.
Da's interessant hoor!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:44

Mossel schreef:
Als die van mij weg loopt ga ik er achteraan, wil je lopen? Dan zal je lopen ook, uiteindelijk geeft ze dan op en komt ze naar me toe en beloon ik haar ook. Heb je dat al geprobeerd?

Zo doe ik dat ook: Wil je lopen? Dan zul je lopen!
Heb dat een paar keer gedaan toen mijn fjord er een gewoonte van begon te maken om weg te lopen als ik haar kwam halen. En na een paar rondjes opjagen had het dametje er snel genoeg van.
We hebben dat zo een dag of wat achter elkaar gedaan en toen was het over met haar grapjes en kon ik haar voortaan weer gewoon meteen pakken.
Heel af en toe probeert ze het weer en ik reageer dan altijd weer hetzelfde: lopen zal ze als ze dan zo nodig wil. En dan draait ze zich al heel snel naar me toe en is het weer voor weken in orde.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 02:15

Ik heb ook zo'n raar beest die zich niet laat vangen op de wei. Wel in de winter als er sneeuw ligt en het koud is ( want dan is het koud buiten en valt er niks te vreten :+ ). In de zomer krijg je haar echt never nooit niet te pakken. Als ze in de binnenpaddock staan of op stal geen probleem, maar in de wei krijg je haar niet.

Leuk voorbeeldje, vorig jaar ging mevrouw verhuizen van stal. Zijn 2 uur bezig geweest om mevrouw te vangen op een stukkie van 3 bij 1. Ze is enorm koppig, maar als je haar eenmaal hebt is er niks aan de hand.

iristiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:57

er schijnt een boek te zijn over het om gaan met lastige paarden.
zelf las ik vroeger altijd die boeken van heartland haha en daar stond altijd in dat ze
met dr rug naar het paard toe ging staan met dr handen langs dr lichaam en dr gezicht naar
beneden. het paard wordt dan blijkbaar nieuwsgierig en komt dan wel naar je toe. maar
of het in het echt ook zo werkt weet ik niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:19

Maartje1990 schreef:

Kom hier maar langs dan. :D
Wij hebben ALLES geprobeerd. Niks helpt.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:07

Volgens mij is het heel simpel... je moet er voor zorgen dat jouw paard het leuker vindt bij jou dan dat hij in de wei loopt.
En hoe je dat doet... dat kan niemand jou vertellen, dat kan alleen je paard je zeggen.
Maar sommige paarden zijn nou eenmaal moeilijk.
Soms ligt het ook aan hun verleden en dan doorbreek je dat gedrag niet zo snel meer.

Ik zou trouwens wel uitkijken met sommige adviesen hier.
Ik zou niet kiezen voor straffen.

Mijn paarden komen 9 van de 10 keer naar het hek.
Als ze niet komen, dan komen ze niet.
Ik kom ook niet, maar kijk op een afstandje of het goed met ze gaat.
Heel soms ga ik er wel eens naar toe en dan lopen ze ook wel eens weg.
Ik loop ze achterna en uiteindelijk worden ze nieuwschierig en stoppen ze wel.
Ik kriebel wat en ga weer weg, maar ik laat ze lekker staan.
Ze geven duidelijk aan geen zin te hebben en dat respecteer ik.
De volgende dag komen ze weer naar het hek gegalopeerd.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:09

Misschien eens een ander paard pakken in plaats van je eigen. wedden dat ie je raar aankijkt dan?