Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

The_Man911

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:26

liedje89 schreef:
shilady schreef:
Ja maar morganya
ik mag opzich aan jou huisarts toch ook vragen of ik jou medisch dosier in mag zien ?
Dat mag is niet strafbaar lijkt mij ...

Maar het is aan jou huisarts om tegen mij te zeggen nee die mag je niet zien ;)

en zo vind ik ook dat het aan de DA is om tegen de verkoopster te zeggen : nee jij mag het doesier van mn client niet inzien ;)
of krijgen

Maar je mag later in je leven wel je eigen medisch dosier in zien uit je kindertijd toen je ouders de opdracht gevers waren ;) . Volgens mij is het nog helemaal niet zo gezegd of je nu wel of geen recht hebt op het dosier van je paard. Immers is het jou paard en heb je toch eigenlijk het recht te weten wat er aan de hand is.

Natuurlijk heb je dat recht :+

Als je betaald voor een dienst net als dat ieder ander doet met een klein beetje fatsoen in zijn lijf.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:29

mirgino schreef:
liedje89

maar waarom wilde de verkoper dat dan wel hebben?
hij wilde zelf geen keuring doen en al helemaal geen geld daarvoor uitgeven
de aspirant koper laat het doen en betaald daar 150 euro voor,ok paard was niet goed en koop ging niet door
de verkoper wilde niet meebetalen aan de keuring,wat ook raar is omdat er meestal bij afkeuring de verkoper dat betaald ,maar........de verkoper wil wel achter de rug om van degene die het paard heeft laten keuren en rapport hebben..waarom dan?
wat moet zij daarmee?

in mijn ogen wil je dan een gratis keurings rapport hebben.

de opdrachtgever had voorgesteld om 50/50 te doen,dan had het eerlijk geweest en had ze het rapport mogen hebben.

maar als de verkoper zo graag een keurings rapport wil waarom dan niet of zelf laten keuren of meebetalen?

ik vind dat er hier krom gedacht word.

Misschien had de verkoper wel helemaal niet verwacht dat het paard werd afgekeurd. Ik kan me voorstellen dat wanneer je denkt dat je paard gezond is en hij dan ineens word afgekeurd je precies wilt weten wat de bemerking is en dat door wilt geven aan je eigen DA. Terwijl je van te voren niet door had dat er iets mis was met je paard en dus een consult van de DA misschien niet direct als nuttig/noodzakelijk had gezien.

Bovendien vind ik het gewoon een beetje raar om het raport uberhaubt achter te houden, het gaat om de medische gegevens van een dier wat in iemands anders zorg is. Die ander moet imo gewoon toegang hebben tot de medische gegevens van zijn eigen dier.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:32

The_Man911 schreef:
liedje89 schreef:
Maar je mag later in je leven wel je eigen medisch dosier in zien uit je kindertijd toen je ouders de opdracht gevers waren ;) . Volgens mij is het nog helemaal niet zo gezegd of je nu wel of geen recht hebt op het dosier van je paard. Immers is het jou paard en heb je toch eigenlijk het recht te weten wat er aan de hand is.

Natuurlijk heb je dat recht :+

Als je betaald voor een dienst net als dat ieder ander doet met een klein beetje fatsoen in zijn lijf.

Dus als je een paard overneemt en je wilt ooit medische gegevens uit het verleden hebben moet je de vorige eigenaar de helft van alle dierenarts kosten betalen :P . Kom op zeg het gaat meestal toch niet om persoonlijk gewin als je medische data van je paard wilt hebben maar om de gezondheid van dat dier.

The_Man911

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:35

Dan bel je die eigenaar op en vraag je netjes hoe of wat! Je blijft maar zeggen in het belang van het dier. Tot nu toe heeft de verkoper alleen maar dingen gedaan om haar zakken te vullen en helemaal niks voor het paard.

Ze wil hem verkopen....
Ze wil wel het keuringsrapport maar er niet voor betalen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:35

Nee want hier was geen sprake van medische gegevens, hier is sprake van een keuring, enkelt de opdrachtgever heeft recht om die gegevens in te zien. Zou even lekker worden als iemand anders naar de DA kan stappen en keuringsrapporten van jan en alleman op kan vragen. Want dat is wat er nu eigenlijk gebeurt, wie eigenaar is van dit paard is in deze kwestie volstrekt irrelevant.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:36

mirgino schreef:
idefix4 schreef:
Mirgino: Het is in mijn omgeving gebruik dat de koper het paard keurt op eigen kosten. Soms doet de verkoper dat, maar dan nog accepteert de koper dat rapport niet altijd, omdat het in het belang van de verkoper is gemaakt. Dat heet volgens mij wantrouwen... In zo'n geval vind ik het helemaal normaal dat de koper dat rapport dan zelf betaalt. Meestal is de verkoper overtuigd dat ie een goed paard verkoopt en rekent hij op een goede uitslag, anders zeggen ze er wel bij wat er aan mankeert. Althans, de verkopers die ik ken dan hè? Je hebt er ook bij die sjoemelen.

toen ik mijn paard ging kopen heb ik hem laten keuren,de eigenaar en ik waren aanwezig
ik heb de DA uit gezocht en de afspraak bij afkeuring de kosten voor jou en geen koop en bij goedkeuring alle kosten voor mij en verkoop
ook tegen de DA vooraf dit vermeld.
de verkopers zijn helaas niet altijd even eerlijk, ik heb div paarden laten keuren die dus echt niet goed bleken
als je dan als koper iedere keer de keuring kosten moet betalen ,blijft er weinig geld voor een paard over als je pech hebt.

Die afspraak ken ik ook en die vind ik ook heel netjes. Zo iets zou ik denk ik ook afspreken. In dit geval is dat niet afgesproken. Ik ken ook zat voorbeelden dat dan de verkoper toch het rapport wel krijgt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:40

Caira schreef:
Nee want hier was geen sprake van medische gegevens, hier is sprake van een keuring, enkelt de opdrachtgever heeft recht om die gegevens in te zien. Zou even lekker worden als iemand anders naar de DA kan stappen en keuringsrapporten van jan en alleman op kan vragen. Want dat is wat er nu eigenlijk gebeurt, wie eigenaar is van dit paard is in deze kwestie volstrekt irrelevant.

Tuurlijk niet, als jou paard word afgekeurd, heb je daar toch belang bij. Het is ook niet ja en alleman als pietje op de hoek de medische gegevens van jou dier wil inzien mag hij dat ook niet maar van je eigen dier heb je toch wel een groot belang. Een medische keuring leverd medische gegevens :')

Caira

Re: Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:41

Natuurlijk niet, het is nml geen medisch attest, het is een keuring! Heeft dus niets met behandelen etc. te maken. Enkel met een onafhankelijke observatie van een dierenarts. Ik denk dat je daar de fout in gaat met je redenatie.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:51

Morganya schreef:
shilady schreef:
Idd :j

En vind eerder dat de ts de DA zou moeten aanklagen of geld terug vragen
want die had moeten zeggen van nee sorry mag het keuringsrapport niet aan jou geven...

Denk dat het voor ts ook niet zoveel zin heeft om hier erover door te gaan zeuren
daar krijg je je geld niet van terug ;)

Maar ís dat ook zo? Weet iemand dat al daadwerkelijk zeker? Dus zwart-op-wit-volgens-de-wet-zeker ipv ik-denk-het-zeker?

Ja ik. Kan het niet zwart op wit vinden op het moment. Maar heb bij een DA gewerkt, en die heeft mij nadrukkelijk vertelt, dat ik de gegevens van de keuring alleen aan de opdrachtgever mag verlenen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:03

ts heb je ondertussen de da nog gesproken? Ben eigenlijk wel benieuwd wat hij hier aan gaat doen. Denk zelf dat je daar je recht moet halen en niet de eigenaar.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:04

The_Man911 schreef:
Dan bel je die eigenaar op en vraag je netjes hoe of wat! Je blijft maar zeggen in het belang van het dier. Tot nu toe heeft de verkoper alleen maar dingen gedaan om haar zakken te vullen en helemaal niks voor het paard.

Ze wil hem verkopen....
Ze wil wel het keuringsrapport maar er niet voor betalen.

Dat zou ik dus niet doen, kan me niet voorstellen dat die daar op zit te wachten, zou ik in zijn plaats ook niet om zitten te springen trouwens. Het zou mij ook worst zijn, als de huidige eigenaar van mijn vorige paard zijn medisch dosier zou opvragen. Sterker nog, dat zou ik zelfs als advies geven als ze mij zou bellen :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:04

Natuurlijk is het a-sociaal om als verkopende partij opeens te bellen naar de DA! Wat ik lees in het verhaal is, dat als de verkopende partij OOK het rapport wilde verkrijgen, zowel de kopende en verkopende partij elk 75 euro zou betalen, dat was de afspraak! Verkopende partij probeert het bij kopende partij toch los te freubelen, waarop kopende partij zegt dat dat kan als de afgesproken 75 euro wordt voldaan! Dit wil verkopende partij niet dus probeert het op deze manier. Wat ik vind? De verkopende partij erg achterbaks en de DA moet even op de plaats worden gezet!
Dit is natuurlijk geen stijl!

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:06

MaaikeMo schreef:
Morganya schreef:
Maar ís dat ook zo? Weet iemand dat al daadwerkelijk zeker? Dus zwart-op-wit-volgens-de-wet-zeker ipv ik-denk-het-zeker?

Ja ik. Kan het niet zwart op wit vinden op het moment. Maar heb bij een DA gewerkt, en die heeft mij nadrukkelijk vertelt, dat ik de gegevens van de keuring alleen aan de opdrachtgever mag verlenen.

Dus ook in dit geval, dat de opdrachtgever iemand anders is dan de eigenaar? Want in dat geval is dat nu zo klaar als een klontje en moet TS dus gewoon bij de DA zijn. :Y)

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:09

MamboBeach schreef:
Natuurlijk is het a-sociaal om als verkopende partij opeens te bellen naar de DA! Wat ik lees in het verhaal is, dat als de verkopende partij OOK het rapport wilde verkrijgen, zowel de kopende en verkopende partij elk 75 euro zou betalen, dat was de afspraak! Verkopende partij probeert het bij kopende partij toch los te freubelen, waarop kopende partij zegt dat dat kan als de afgesproken 75 euro wordt voldaan! Dit wil verkopende partij niet dus probeert het op deze manier. Wat ik vind? De verkopende partij erg achterbaks en de DA moet even op de plaats worden gezet!

Jo85 schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuw paard en vond via bokt een 4 jarig paard xxxxx en ging kijken.
Leuk paard, dus ik gaf aan dat ik het paard graag wilde laten keuren. In eerste instantie alleen klinisch.
Eigenaresse gaf aan dat keuring kosten koper waren en ik ging hiermee akkoord.

Dat was dus niet de afspraak.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:10

Op pagina 3 heeft wel iemand iets geschreven over uitspraken van het tuchtcollege waarbij de eigenaard dus wel het recht zou hebben op een keuringsraport ook al is hij niet de opdracht gever. Maar daar staat niet bij om welke zaken het zou gaan?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:11

*gaat speuren op internet*

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:13

Morganya schreef:
MamboBeach schreef:

Jo85 schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuw paard en vond via bokt een 4 jarig paard xxxxx en ging kijken.
Leuk paard, dus ik gaf aan dat ik het paard graag wilde laten keuren. In eerste instantie alleen klinisch.
Eigenaresse gaf aan dat keuring kosten koper waren en ik ging hiermee akkoord.

Dat was dus niet de afspraak.

Ja, daar ging zij ook mee akkoord, alleen niet als de verkopende partij OOK het rapport wilde hebben. Dan zouden ze elk 75 euro betalen! En anders waren de kosten inderdaad alleen voor de kopende partij.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:15

Jo85 schreef:
Da is op vakantie dus ik weet nog niets.

Ik heb wel wat info ingewonnen bij dierenartsen en die zeggen ook allemaal dat dit niet hoort. Het is inderdaad zo dat die dienst aan de opdrachtgever wordt verleend en het rapport is daar onderdeel van.
En verkoper wist zeer goed waar ze mee bezig was en heb haar ook gewezen op de afspraak die we hadden gemaakt. Verkoper weigert echter te betalen. (de eerste prijs, 120 euro, was op basis van de inschatting van de da, 150 euro is o.b.v. de factuur die ik toen nog niet ontvangen had...)
Bedankt voor alle prettige reacties! En voor de 'stop met zeuren reacties': het gaat mij niet om het geld, het gaat mij erom dat sommige mensen blijkbaar zo met gemaakte afspraken om kunnen gaan en daar word ik gewoon nogal pissig om en was benieuwd of andere mensen ook zoiets mee hadden gemaakt.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:20

Jo85 schreef:
Eigenaar ging verder met zoeken van een koper en vroeg mij op een gegeven moment of ik het keuringsrapport naar haar wilde sturen. Ik gaf aan dit dat rapport mij zo'n 150 euro ging kosten (de rekening had ik nog niet ontvangen) dus dat zij het rapport mocht hebben als zij bereid was de kosten te delen a 75 euro. Eigenaar vond dit te veel geld en gaf aan het rapport dan niet te willen.

TS heeft dit dus achteraf beslist, niet vooraf afgesproken met de verkoper.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:21

Caira schreef:
Natuurlijk niet, het is nml geen medisch attest, het is een keuring! Heeft dus niets met behandelen etc. te maken. Enkel met een onafhankelijke observatie van een dierenarts. Ik denk dat je daar de fout in gaat met je redenatie.

Wanneer je je als mens medisch laat keuren zijn dat toch gewoon medische gegevens en heb je als patient/gekeurde net zo goed recht op de uitslag als bijv je (potentiële) werkgever de opdracht gever is. Maar het zal bij dieren misschien anders liggen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:22

Morganya schreef:
Jo85 schreef:
Eigenaar ging verder met zoeken van een koper en vroeg mij op een gegeven moment of ik het keuringsrapport naar haar wilde sturen. Ik gaf aan dit dat rapport mij zo'n 150 euro ging kosten (de rekening had ik nog niet ontvangen) dus dat zij het rapport mocht hebben als zij bereid was de kosten te delen a 75 euro. Eigenaar vond dit te veel geld en gaf aan het rapport dan niet te willen.

En dan nog? TS geeft toch aan wat zij wil? Lijkt me niet meer dan logisch hoor!
Ik vraag me af of dit achteraf is gesteld maar dan nog, keur ik het echt af als een verkopende partij het op deze manier verkrijgt. Zegt wel iets over normen en waarden in mijn ogen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:25

MamboBeach schreef:
Morganya schreef:

Ik vraag me af of dit achteraf is gesteld maar dan nog, keur ik het echt af als een verkopende partij het op deze manier verkrijgt. Zegt wel iets over normen en waarden in mijn ogen...

Ik kan me andersom net zo goed voorstellen dat de verkoper vind dat de TS probeerd terug te krabbelen wat betrefd de afspraak dat zij de keuring zou betalen. En dus vind dat de TS zich niet aan de afspraken houd.

Ik vind het trouwens sowieso gek dat de verkoper uberhaubt nog aan de Ts heeft gemeld dat ze het raport toch heeft. Als de verkoper gewoon der klep had gehouden had de TS het dus nooit geweten??

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:26

liedje89 schreef:
Caira schreef:

Wanneer je je als mens medisch laat keuren zijn dat toch gewoon medische gegevens en heb je als patient/gekeurde net zo goed recht op de uitslag als bijv je (potentiële) werkgever de opdracht gever is. Maar het zal bij dieren misschien anders liggen.

In dit geval moet je als onderzocht persoon ondertekenen dat je akkoord bent dat je gegevens worden opgestuurd naar de werkgever.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:33

liedje89 schreef:
MamboBeach schreef:

Ik kan me andersom net zo goed voorstellen dat de verkoper vind dat de TS probeerd terug te krabbelen wat betrefd de afspraak dat zij de keuring zou betalen. En dus vind dat de TS zich niet aan de afspraken houd.

Ik vind het trouwens sowieso gek dat de verkoper uberhaubt nog aan de Ts heeft gemeld dat ze het raport toch heeft. Als de verkoper gewoon der klep had gehouden had de TS het dus nooit geweten??

Dat begrijp ik dus ook niet, het komt een beetje treiterig over. Maar dat is mijn mening. ;)

Ik vind het geen terugkrabbelen hoor van TS. Waarom? Verkopende partij zegt dat keuren voor de koper is. Prima! Als de keuring is geweest, dan wil de verkopende partij opeens wel het rapport. Uiteraard zegt TS dan hoe of wat. Ik vind dat ook echt niet vreemd. Ze zegt gewoon hoe het ervoor staat en dat vind ik niet meer dan normaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:41

In het keuringsrapport stond niet dat het paard was afgekeurd, de aanbevelingen werden mondeling door de da gedaan omdat het paard misschien met gerichte training een maand later wel goed zou kunnen zijn, dus kan de eigenarresse wel degelijk het rapport gebruikt hebben om aan een volgende verkoper te laten zien, vooral omdat de afkeuring er volgens ts niet instond, zo wel dan had de verkoper echt geen belang bij het rapport anders dan het paard te trainen en dat deed ze niet, ze heeft het paard snel daarna verkocht blijkbaar.