Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Draag je handschoenen?

Ja, altijd.
382 (61%)
Soms.
137 (22%)
Nooit.
99 (16%)

Totaal aantal stemmen: 618

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:22

ik soms.
In de winter lekkere warme. En zomers soms.

Gr <3

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:46

@themuisje _/-\o_
@japeloup; ik had al gereageerd op je bericht ;)
ben het eens met themuisje eig.
dressuur is niet gemakkelijk, je leert altijd. misschien zal ik binnen 20 jaar ook volledig op mijn zit kunnen rijden... dat zou ik leuk vinden.
nu kan ik dat niet. nu rijd ik op benen en teugel.
sorry daarvoor :9
misschien tot binnen 20 jaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:49

Amina22 schreef:
dressuur is niet gemakkelijk, je leert altijd. misschien zal ik binnen 20 jaar ook volledig op mijn zit kunnen rijden... dat zou ik leuk vinden.
nu kan ik dat niet. nu rijd ik op benen en teugel.
sorry daarvoor :9
misschien tot binnen 20 jaar :D

Als jij een paar goede centered riding lessen neemt, en tussen de lessen door bewust aan de gang gaat met wat je geleerd en aan inzichten gekregen hebt, dan rij jij binnen korte tijd al een stuk beter en vriendelijker, namelijk met je zit en nauwelijks tot niet met de teugels.

mika11

Re: Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:47

Ik rij soms met handschoenen, bijvoorbeeld als het koud is.
Vaak rijd ik bitloos en soms met bit. Ik heb niet het idee dat ik aan de teugels trek, dat ik eelt op mijn handen krijg. Bij bitloos en met bit heb ik niet meer of minder teugel nodig. Bij allebei hetzelfde eigenlijk.
Ik begrijp gewoon niet waarom er zoveel drukte om gemaakt wordt.
Alleen of iemand handschoenen draagt of niet, zo belangrijk is dat niet.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 00:10

Allememaggies wat een discussies soms :p
Vrouwen...... haha

Maar ehm, ik denk dat ik ze gewoon ga kopen (3euro bij de decathlon ofzo xD) en kijken of t chiller is.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 00:58

Titel topic trok mijn aandacht. Na het lezen van de laatste pagina toch niet meer zoveel trek om te reageren. Hoe krijgen we het toch steeds weer voor elkaar om zo ontzettend off-topic te gaan?

Maar goed, toch een reactie: Ik rijd doorgaans zonder handschoenen. Ik heb lederen teugels met een antisliplaag aan de binnenzijde. Heerlijke teugels, geen geglij met zweethandjes. Reden dat ik zonder rijd, is puur dat het me meer gevoel geeft en als ik paard tijdens rijden klopje op de hals geef, dan voel ik hem echt en hij mij... :j

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 01:45

Ik rij bijna altijd met handschoenen omdat ik nogal snel blijnen krijg :P

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 01:50

ik rijd niet met handschoenen vind het echt niet fijn zitten,
heb de laatste tijd wel vreselijke grote blaren op mijn handen
maar dat komt vooral door dat de pony onder het rijden ineens z'n hoofd naar beneden trekt, voor eten.
heb verder ook bijna nooit met gereden alleen toen ik jonger was in de winter.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:15

Moderatoropmerking:
Er is een berg aan reacties verwijderd, kijk eens naar de titel van dit topic, bevalt deze je niet? Reageer dan ook niet, er zijn nog zoveel topics om in te reageren waarin je dan niet offtopic gaat. Ook het toch doordrammen en eindigen met een zinnetje over handschoenen is offtopic en erg kinderachtig. Ik hoop dat men nu ontopic blijft en de discussie over wel of niet bitloos en Anky en wie en wat er nog meer bijgehaald werd, in een ander topic gaat voeren waar dit niet offtopic is. Prima als je wilt discussiëren, Bokt is niet voor niets een discussie forum maar doe dat op de JUISTE plaats.

kusjexjayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:33

ik heb meestal handschoentjes aan, zomer en winter :j

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:41

ik vindt handschoenen niet zo nodig alleen als het paard zijn hooft naar beneden doet
het is ook niet nodig om in de mond te gaan trekken zodat je geen bladeren krijgt door het trekken
want ik rij altijd zonder en nooit bladeren gehad omdat ik niet zo stijf aan de teugels trek

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:03

Ik kon nooit met handschoenen rijden maarja met wedstrijden moeten ze aan dus ben ik thuis ook met handschoenen gaan rijden zodat ik mij niet op de wedstrijd zit te irriteren aan die handschoenen. Nu kan ik niet meer zonder :+ Verder nooit last van blaren ofzo dus daar doe ik het niet voor...

Maxxime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:05

Ik rijd altijd met handschoenen. Ik heb snel last van blaren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:42

RusselNuwell schreef:
Ik heb mijn teugels altijd te strak vast, maar dat is zonder handschoentjes niet te houden. Ik probeer het wel op te lossen, maar is tot op heden niet gelukt, dus dan maar handschoentjes blijven dragen.

Zou het hier niet beter zijn om juist geen handschoentjes te dragen? Juist als het pijn veroorzaakt in je handen, leer je het vanzelf af.
Probeer gewoon eens te bedenken wat het paard voelt, als je de teugels te strak voelt. Wellicht is je dat een paar dagen pijnlijke handen waard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:59

Met alle respekt...
Ik heb er toch wat moeite mee dat ik veelvuldig lees (jaja, ik heb de moeite genomen om alles door te nemen) dat handschoenen worden gebruikt omdat het paard anders te sterk is/teugels uit de handen trekt/gras in duikt/vervelend kan zijn etc...

Ik denk dan..is dat niet eenvoudigweg een kwestie van training?
Voorbeeldje... ik heb sinds kort een koudbloed erbij. De dame is met leiden gewend om gewoon door te lopen als ik stop. Ik heb dan twee opties: trekken aan het halster (al dan niet scherper halster/bit/ketting etc) of ik ga hierop trainen, zodat het paard leert om te stoppen als ik stop. Voordat ik ook maar een stap buiten de wei zit, wil ik graag dat paardlief met doorhangend touwtje, zelfs met alleen neckrope, gewoon meteen reageren.
Met rijden zie ik graag hetzelfde. lukt dat niet, dan werk ik daaraan voordat ik een volgende stap zet.
Maar goed... ik heb mijn paarden alleen voor de lol en hoef niet vanalles te bereiken in korte tijd.
Dat scheelt.

Met betrekking tot blaren... tja... ik had ze vroeger ook. Tegenwoordig weet ik dat het bij mij iig niet aan mijn overgevoelig huidje lag, maar aan verkeerd gebruik van de teugels.
Er zijn ongetwijfeld personen met een overgevoelige huid en die begrijp ik ook wel. Maar ik vind het moeilijk te geloven dan het merendeel van de bokkers een overgevoelige huid heeft? Volgens mij zijn dat toch uitzonderingen?

Zweethanden kan ik mij wel iets bij voorstellen. Ik weet niet of een andere teugel dan ook kan helpen?
(geen ervaring mee)

Ik rij (en hanteer paarden) zelf soms ook met handschoenen. Maar alleen als het stevig vriest. Het is zo slordig als mijn vingertjes er als bevroren pegeltjes vanaf vallen he. En toegegeven... zonder vingertjes kan ik niet rijden.
Voor de rest dus niet, noch met werk aan de hand/grondwerk, noch met rijden.
Omdat ik graag zelfs een verplaatsing van de teugel voel.

En dan train ik nog niet eens voor wedstrijden, noch ben ik een begaafde ruiter of dressuurtalent.
Ik rij en hanteer alleen voor de lol
En dan ook nog eens bitloos.

danieck_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:41

ik gebruik eigenlijk altijd rij handschoenen want ik vind het fijner rijden en je hebt zo minder kans op blaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:40

liljebo schreef:
Met betrekking tot blaren... tja... ik had ze vroeger ook. Tegenwoordig weet ik dat het bij mij iig niet aan mijn overgevoelig huidje lag, maar aan verkeerd gebruik van de teugels.
Er zijn ongetwijfeld personen met een overgevoelige huid en die begrijp ik ook wel. Maar ik vind het moeilijk te geloven dan het merendeel van de bokkers een overgevoelige huid heeft? Volgens mij zijn dat toch uitzonderingen?

Nadat al mijn berichten miv pagina 7 verwijderd zijn, toch maar weer een reactie.

Ik sluit me helemaal bij je aan liljebo. De stemming in de poll laten zien dat 203 mensen hier aangegeven hebben dat ze altijd handschoenen aan hebben. Omdat ze zere handen krijgen of zelfs blaren op hun handen krijgen. :oo
Dit geeft aan dat er onjuiste (en vaak ruwe/harde) teugelvoering gehanteerd wordt en dat die betreffende paarden enorme pijn in hun mond ervaren. Maar... de ruiter heeft lekkere grip en geen zere handen. Blijkbaar is dat belangrijker dan wat het paard voelt in z'n mond. :wow:

Kijk, dat je je hier nooit van bewust bent geweest, dat kan heel goed. Niet iedereen staat hier bij stil.
Maar wanneer hierop gewezen wordt (oa door mij), en je zegt dàn nog kortgezegd "Wat een flauwekul!", dan blijf je dus bewust doorgaan met je paard pijn doen. En dàt vind ik zéér kwalijk.

Wanneer je ècht eerlijk wilt zijn tegenover je paard, dan laat je die handschoenen uit en - als extra eyeopener en leerschool - ga je met touwtjes als teugels rijden. Heb ik ook gedaan. Ik wilde eerder het gevolg van mijn teugelvoering voelen dan mijn paard. Ik wilde gestraft worden als ik iets fout deed, ik wilde nièt dat mijn paard daarvoor gestraft zou worden. En dan reed (rijd) ik ook nog 'es zonder bit. Dus hoe fair wil je het hebben.

Nu mogen mensen weer op me schieten hoor, maakt me niet uit. Maar ik hoop dat er toch een paar mensen tot inzicht komen en denken "verrek daar zit wat in" en het voortaan anders doen, dus iig met blote handen rijden.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:24

Altijd, anders gaan mijn nagelriemen open en wordt het zo'n bloedbad :o

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:06

Ik heb geen handschoenen aan s zomers maar als t koud wordt wel anders krijg ik last van mn vingers. Ik vind dat ik met handschoenen veel minder gevoel heb en ik heb op wedstrijd ook geregeld zonder gereden hoor :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:14

Met fijne handschoenen van goede kwaliteit heb je zeker weten niet minder gevoel hoor.
MelissaV dan ben jij vast niet officieel gestart. Daar is het met dressuur verplicht handschoentjes te dragen.
Ik pleit niet voor handschoenen en heb respect voor mensen die zonder willen rijden. Zou fijn zijn als er ook wat meer respect opgebracht kon worden voor mensen die wel handschoenen verkozen hebben. Dit kan verschillende redenen hebben en is dus niet altijd omdat er met een te zwaar contact gereden word.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:17

zeker, als ik zonder rij heb ik op z'n minst 5 blaren op m' hand zitten.
En soms als ik ze aan heb, heb ik ook nog blaren... :(

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:17

themuisje schreef:
Met fijne handschoenen van goede kwaliteit heb je zeker weten niet minder gevoel hoor.
MelissaV dan ben jij vast niet officieel gestart. Daar is het met dressuur verplicht handschoentjes te dragen.
Ik pleit niet voor handschoenen en heb respect voor mensen die zonder willen rijden. Zou fijn zijn als er ook wat meer respect opgebracht kon worden voor mensen die wel handschoenen verkozen hebben. Dit kan verschillende redenen hebben en is dus niet altijd omdat er met een te zwaar contact gereden word.

Nee lrv bij de pony's en daar wordt niks van gezegd ;)

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:22

zomers nooit, in de winter altijd. puur voor de kou.
als ik ze het hele jaar door zou dragen zou ik ze nog vaker kwijtraken denk ik -O-

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:27

Alleen in de winter, in de zomer niet ga altijd zo zweten in die handschoentjes :+ !

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:54

JoviBan schreef:
liljebo schreef:

Nadat al mijn berichten miv pagina 7 verwijderd zijn, toch maar weer een reactie.

Ik sluit me helemaal bij je aan liljebo. De stemming in de poll laten zien dat 203 mensen hier aangegeven hebben dat ze altijd handschoenen aan hebben. Omdat ze zere handen krijgen of zelfs blaren op hun handen krijgen. :oo
Dit geeft aan dat er onjuiste (en vaak ruwe/harde) teugelvoering gehanteerd wordt en dat die betreffende paarden enorme pijn in hun mond ervaren. Maar... de ruiter heeft lekkere grip en geen zere handen. Blijkbaar is dat belangrijker dan wat het paard voelt in z'n mond. :wow:

Kijk, dat je je hier nooit van bewust bent geweest, dat kan heel goed. Niet iedereen staat hier bij stil.
Maar wanneer hierop gewezen wordt (oa door mij), en je zegt dàn nog kortgezegd "Wat een flauwekul!", dan blijf je dus bewust doorgaan met je paard pijn doen. En dàt vind ik zéér kwalijk.

Wanneer je ècht eerlijk wilt zijn tegenover je paard, dan laat je die handschoenen uit en - als extra eyeopener en leerschool - ga je met touwtjes als teugels rijden. Heb ik ook gedaan. Ik wilde eerder het gevolg van mijn teugelvoering voelen dan mijn paard. Ik wilde gestraft worden als ik iets fout deed, ik wilde nièt dat mijn paard daarvoor gestraft zou worden. En dan reed (rijd) ik ook nog 'es zonder bit. Dus hoe fair wil je het hebben.

Nu mogen mensen weer op me schieten hoor, maakt me niet uit. Maar ik hoop dat er toch een paar mensen tot inzicht komen en denken "verrek daar zit wat in" en het voortaan anders doen, dus iig met blote handen rijden.

Ik begrijp je mening en ben er deels mee eens, maar probeer ook andermans mening te begrijpen.
Ik kan mijn paard namelijk 100% sturen zonder teugels en rijd dan ook op gevoel vanuit de benen en zit. Ik rijd ALTIJD met handschoenen, omdat ik rubberen teugels heb en last heb van zweethanden (vooral in de zomer). Helaas kun je met dressuur niet zonder teugels rijden, zijn handschoenen verplicht en wordt de jury boos als je geen constante druk op het bit hebt (sinds handschoenen verplicht zijn, kun je zeer zeker wel het verschil tussen genoeg/te veel druk voelen).

Verder kan ik het absoluut voelen als het bit niet goed zit of niet goed is (te los/te hoog of te scherp). En heb ik nog nooit blaren op mijn handen gehad van het rijden (ook niet zonder handschoenen).
Toch ga ik ze krijgen als ik met touwen ga rijden, want ik krijg ze al van een dag bezemen en ga dit dus ook niet proberen en blijf gewoon met handschoenen en teugels rijden. Want daar zijn ze voor uitgevonden :+