"Aan het werk" met een enter of twenter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:27

Malenka schreef:
Dan zouden we het toch met elkaar eens moeten zijn dat ze in gemengde groepen zouden moeten leven op een grote oppervlakte die ze stimuleert te lopen?

Daarnaast blijf je houden dat wij die dieren willen gebruiken als ze volwassen zijn (op welke leeftijd dit ook is). Ik blijf er bij dat je dit niet de eerste jaren weg moet laten en dan op een bepaalde leeftijd de hele wereld van zo'n dier over de kop moet gooien.

Als je volwasse rijpaarden tussen het jonge grut hebt lopen komen ze alleen daardoor al in aanraking met wat ze later zelf zullen doen. Dat de mens geregeld een kuddegenoot ophaald om het later weer terug te brengen is voor dit jonge dier normaal. Dat is naar mijn idee wel het minimum dat je kunt doen. Ik zie echt niet in wat er goed is aan een hele groep paarden van allemaal dezelfde leeftijd. In ieder geval niet voor merries en ruinen.

In een gemengde groep is de oudste per definitie de leider, er vindt geen rangorde bepaling plaats. Als er bv uit de opfok een paard vertrekt, vindt er steeds een nieuwe rangorde bepaling plaats, en krijgt ook een onderdaniger paard, de kans DE leider te zijn, en dat is gezond voor zijn mentaliteit. Ze komen door verschuiving zo allemaal aan de beurt. Voor herkenbaar brutale paarden, is het wel goed om bij een ouder paard te staan, want die leert daardoor geestelijk buigen, en dat is in voordeel van de mens.

En hoe zie je dat 'wereld over de kop gooien'? Ze komen met 3 a 4 jaar s'nachts op stal te staan, en als het land moet rusten, dag en nacht met uitloop. Ze hoeven dan nog niet te werken, en krijgen ruim de tijd, aan die verandering te wennen. Pas na een aantal weken, worden ze eens gepoetst, wat ze al regelmatig zien van anderen, en dan komen ze 1 a 2 keer per week te vrijwerken, en dan weer na een aantal weken, als het goed gaat met vrijwerken, wordt er een longeerlijn aan geknipt, en zo verder.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:53

luve_rozes schreef:
En hoe zie je dat 'wereld over de kop gooien'? Ze komen met 3 a 4 jaar s'nachts op stal te staan, en als het land moet rusten, dag en nacht met uitloop. Ze hoeven dan nog niet te werken, en krijgen ruim de tijd, aan die verandering te wennen. Pas na een aantal weken, worden ze eens gepoetst, wat ze al regelmatig zien van anderen, en dan komen ze 1 a 2 keer per week te vrijwerken, en dan weer na een aantal weken, als het goed gaat met vrijwerken, wordt er een longeerlijn aan geknipt, en zo verder.

Dat probeer ik ook al een aantal keer te vertellen.
Je behandeld die 3 en 4-jarige toch niet anders dan een enter of twenter?

Charlotte27

Re: "Aan het werk" met een enter of twenter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:55

ik zou met een 2-jarige al gaan longeren, dat doen ze bij mij op stal ook, alleen de Engelse methode zegt dat je moet wachten tot 3 jaar, maar er zijn meerdere methodes. Onder de 2 zou ik zorgen dat het paard aan je gewend raakt, en dan bedoel ik dus niet tutten en frutten zoals eerder genoemd, maar elkaar vertrouwen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:58

Charlotte27 schreef:
ik zou met een 2-jarige al gaan longeren, dat doen ze bij mij op stal ook, alleen de Engelse methode zegt dat je moet wachten tot 3 jaar, maar er zijn meerdere methodes. Onder de 2 zou ik zorgen dat het paard aan je gewend raakt, en dan bedoel ik dus niet tutten en frutten zoals eerder genoemd, maar elkaar vertrouwen.

en de academische methode begint pas met 5 jaar...met werk aan de hand, longeren en pas met 6 a 7 jaar met het rijden...dit omdat het paard dan qua bouw is uitgegroeid (natuurlijk ook niet allemaal maar over het algemeen wel) en omdat ze dan geestelijk gezien ook volwassen zijn en daardoor nieuwe dingen vaak sneller en makkelijker oppakken...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:34

Vienna2007 schreef:
luve_rozes schreef:

Dat probeer ik ook al een aantal keer te vertellen.
Je behandeld die 3 en 4-jarige toch niet anders dan een enter of twenter?

Tja, dat klinkt best mooi. Ik kan er dan ook niets op tegen hebben als iemand het zo aanpakt. Echter is dit absoluut niet wat ik om me heen zie. De meeste paarden die in de opfok hebben gestaan worden daar met 3 jaar uitgetrokken, in een stal gegooid, dagelijks gepoetst, binnen een week aan de longe, bitje in en zadeltje er op binnen een week of 3 en dan met een maandje eens opstappen aan de longe. Dan volgt het rijden als heel snel. Met een maand of 2 lopen ze onder het zadel. Dat is 'normaal'. Maar ook die mensen die het zo aanpakken vinden onder de 3 dan wel te jong en hebben hun mond vol over 'paardvriendelijk in de opfok' en 'het paard moet paard kunnen zijn (als het jong is)'.

Met 3 jaar is het geduld opeens op en moet er plotseling gereden worden. Hij is immers al 3 en volwassen... pech voor hem dan.

Laat die mensen die niet van die leeftijdsgrens van 3 jaar af te brengen zijn alstjeblieft voor die tijd al wat met hun paard doen. Dan is de schok voor het arme dier tenminste niet zo groot.

luve_rozes,
ik hoop dat ik je met voorgaande al wat antwoord heb kunnen geven. Daarnaast over jouw beeld van de opfok: je zegt dat het gunstig is voor de paarden als de rangorde telkens wisselt en ze ook de kans hebben de leider eens te zijn. Daar ben ik het dus niet mee eens. Een volwassen paard hoort op de plek van leider. Een onervaren jongeling niet. Een telkens wisselende rangorde zorgt voor veel onrust en bovendien meer kans op letsel. Doe mij vooralsnog maar een mooie stabiele groep paarden.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:38

Ik zeg niet 'telkens', Malenka.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:52

Nee, je hebt gelijk. Je zegt; steeds. En dan in de volgende context:
Citaat:
Als er bv uit de opfok een paard vertrekt, vindt er steeds een nieuwe rangorde bepaling plaats, en krijgt ook een onderdaniger paard, de kans DE leider te zijn, en dat is gezond voor zijn mentaliteit.

Excuses voor mijn verkeerde woordkeus. Maar de rest van mijn verhaal blijft gelijk.

Nu ben ik wel benieuwd hoe vaak de door jouw beschreven situatie (zoals in de quote) dan voorkomt.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:02

Dat hangt af, van de uiteenlopende, of niet uiteenlopende leeftijd van de kudde. Dus bv 2 en 2 1/2 jarigen, die laatste zijn sneller 3 of 4. Je schaart in met je eigen fok, en soms komen er mensen met jonger of net ouder, wat wel past. Soms heb je een kudde waar het niet voorkomt, soms wel. Dus als je een bepaald antwoord wilt, kan ik het eigenlijk niet eens zeggen, het is van veel factoren afhankelijk. Maar als er eens een wisseling zou voorkomen, is die eens in het half jaar/seizoen. Vaak einde weideseizoen/begin weideseizoen.

En toch lees ik in mijn antwoord, 'als er BV', en dan 'steeds'. Dat 'steeds' geeft dus niet bedoelt een frequentie aan. Het geeft aan, als het bv eens zou gebeuren. Wat dat aangaat, is tete-a-tete praten makkelijker :D

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:08

hmm ik zie er totaal het nut niet van in eigenlijk... onze jaarling (staat bij volwassen paarden trouwens, gaan opfok) kon na een paar keer oefenen prima voetjes geven en loopt ook mee aan een halster. of het nu een week of een maand geleden is dat ik het dat het laatst heb gevraagd maakt niet uit, ze weet het nog. waarom dan wekelijks oefenen? gewoon laten rondhuppelen en vanaf dat ze de 3 jaar gepasseerd is, doe ik er stilaan wel wat mee mee. en dan nog zal er niet zadelmak gemaakt worden voor haar 4 jaar, dus dan ga ik nog traag genoeg om haar niet te overdonderen denk ik.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:15

lakshmi schreef:
Wel hebben de paarden enorm veel contact met de mens. Dat zijn dan wel enkel praktische dingen, geen 'gespeel' oid. Zo gaat dit al eeuwen en dat heeft wel bijgedragen aan de reputatie van de paarden hier als erg makkelijk, mensgericht en vriendelijk.

Ik denk dat we grotendeels op één lijn zitten in onze mening, maar ik wilde hier heel even op inhaken.
Lusitano's worden juist wél in groepen gehouden in Portugal en er wordt de eerste jaren zo min mogelijk tot niets mee gedaan. Nu is een Lusi misschien van zichzelf niet het makkelijkste paard door het (even lekker generaliserend :+ ) temperamentvolle karakter, maar ze zijn érg mensgericht en vriendelijk. Het is dus niet per definitie zo dat de paarden in Tunesië zo zijn, doordat ze meteen zoveel in mensenhanden zijn. Daar kunnen meer redenen voor te bedenken zijn.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:44

Punt is, dat er in het extreme vergeleken wordt. Stages worden gelopen (veelal, niet altijd) op grote stallen waar er wel vlotter gewerkt wordt. Die mensen die stages lopen vertellen hun verhaal op bv Bokt. Paarden die voor prestatie gefokt worden, lopen al heel jong hun bezichtigingen onder het zadel. Opfok gebeurt meestal ver van de thuis stal. Raar maar waar, dat zijn meestal ook nog wel bekende stallen.

Maar er is een groot gebied van stallen die het anders doen. Die stallen zijn niet groot genoeg voor stagelopers, of willen geen stagelopers, iig, ze zijn onbekender. Maar wat doorsnee zo rond gaat, is niet maatgevend voor de paardenhouderij. Allang niet meer. Maar het vooroordeel is net zo ingebakken, als het gezegde dat een Fiat een roestbak is.

En idd Kynshiri, het geheugen van een paard is enorm. Een eigenaar weet het paard, volgens onderzoeken, na 10 jaar nog te herkennen. (hoe ze dat dan weer testen??) Maar goed, we weten allemaal, dat als een paard iets eng vind, hij de volgende dag weer daar naar loopt te kijken, omdat hij dat weer verwacht.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:22

Ik heb in australie op een fokkerij voor renpaarden (NewHaven Parc Stud) gewerkt (geen stage) en daar werden de veulens zodra ze 3 maanden waren in een kudde gegooit met een nanny ( bij de hengsten een ruin en bij de merries een oudere merrie) Dit was een erg goed eoplossing omdat we het hadden over de 100 veulens. Dus deze groepen werden opgesplitst naar leeftijd. Daar moest ik elke dag twee keer naartoe en elk veulen op zn minst 1x per dag inspecteren. Vaak hield dit in dat je ze moest aanraken. Dit was redelijk makkelijk omdat ze de routine wisten. ( vooral op weides van 8 hectare groot).
Maar deze veulens werden op stal gehaald wanneer ze ongeveer 1 waren ( dit twee maanden voor de grote veiling) en dan ineens in een mega training gegooit. Elke dag in de stapmolen, longeren en presentatie training. Dit volle bak twee maanden lang. Ineens werden deze jaarlingen overdonderd en wisten zich geen raad met wat er allemaal gebeurde. Kregen mega heftig krachtvoer en zagen er dus in twee maanden ineens als bijna 3 jarige uit. Prima voor de veiling, maar omdat deze paarden in een soort van opfok waren opgegroeit waren ze echt geheel niet voorbereid om wat ging komen. Dat was de hele reden waarom ze dat deden ( en natuurlijk omdat het makkelijker was). Mijn hart brak elke keer weer als ik zag wat er allemaal gebeurd onder het mom van winnaars fokken. Deze jaarlingen werden ineens heel erg inzichzelf gekeerd terwijl ze op het land nog zulke vrolijke kinderen waren.
Nou heeft dit niets te maken met de opfok voor particulieren. Maar het toont wel aan dat als een jaarling al wat levenservaring met mensen heeft, dat deze hier beter op voorbereid is dan wanneer hij bijna een jaar leuk veulen heeft kunnen zijn.
( even om het duidelijk te zeggen, ik sta geheel niet achter deze werkmethode, wil alleen duidelijk maken dat het op sommige dingen echt niet in hun voordeel is)
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 21-07-11 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:34

:j Zo gaat het vaak, alleen niet met 100, en denk dat de paarden waar wij op TV naar kijken, sommige ook rap gegaan zijn. Eerlijk gezegd, als je je brood er mee wilt verdienen, moet het aangepast zijn aan de maatschappij van de mens. Simpelweg, omdat als je het vanuit het dier doet, het een heeeel duur paard wordt, die later ingezet wordt, en je concullega's ze al op 'niveau' hebben lopen. Er is daarin al wat veranderd, 30 jaar terug, liepen paarden al heel jong hoog in de dressuur wedstrijden, dat mag nu niet meer. Maar nu trainen ze ze toch nog op niveau achter de coulissen, om ze goed door te laten stromen, zodra het kan.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:38

als je dan ook ziet dat deze jaarlingen rond de 200.000 dollar opleveren op zo een veiling, dan is het snel geld verdienen, maar de meeste breken toch al voordat ze twee zijn. We kregen er terug op stal met gebroken knieen en andere ledematen. verschrikkelijk en die werden dan in de fokkerij gegooit. Wat voor ras dan ook, jaarlingen horen niet onder het zadel. Er zij genoeg dingen die je er wel mee kan doen. ( sorry voor het off topic verhaal.)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:46

D00R schreef:
lakshmi schreef:
Wel hebben de paarden enorm veel contact met de mens. Dat zijn dan wel enkel praktische dingen, geen 'gespeel' oid. Zo gaat dit al eeuwen en dat heeft wel bijgedragen aan de reputatie van de paarden hier als erg makkelijk, mensgericht en vriendelijk.

Ik denk dat we grotendeels op één lijn zitten in onze mening, maar ik wilde hier heel even op inhaken.
Lusitano's worden juist wél in groepen gehouden in Portugal en er wordt de eerste jaren zo min mogelijk tot niets mee gedaan. Nu is een Lusi misschien van zichzelf niet het makkelijkste paard door het (even lekker generaliserend :+ ) temperamentvolle karakter, maar ze zijn érg mensgericht en vriendelijk. Het is dus niet per definitie zo dat de paarden in Tunesië zo zijn, doordat ze meteen zoveel in mensenhanden zijn. Daar kunnen meer redenen voor te bedenken zijn.

Dat snap ik helemaal hoor! Ik ben ook voor zo sociaal mogelijk houden, vind het nu niet bepaald ideaal hoe het er hier meestal aan toegaat :( En hoe dat hier zo is gegroeid is ook niet zomaar ineens gebeurd.. Paarden zijn hier millennia lang ten eerste op karakter geselecteerd, een lastig paard werd sowieso niet voor de fok gebruikt. Genetisch staan Berbers trouwens ook erg dicht bij Lusi's :) denk ook dat het daarbij voor een groot deel de 'no-nonsense' aanpak is, het beestje wordt ook wel een beetje hoe je het behandeld. Zowel hier als in Portugal willen de meeste mensen gewoon een praktisch gebruik paard, MET vuur en karakter maar wel braaf.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:58

lakshmi schreef:
D00R schreef:

Dat snap ik helemaal hoor! Ik ben ook voor zo sociaal mogelijk houden, vind het nu niet bepaald ideaal hoe het er hier meestal aan toegaat :( En hoe dat hier zo is gegroeid is ook niet zomaar ineens gebeurd.. Paarden zijn hier millennia lang ten eerste op karakter geselecteerd, een lastig paard werd sowieso niet voor de fok gebruikt. Genetisch staan Berbers trouwens ook erg dicht bij Lusi's :) denk ook dat het daarbij voor een groot deel de 'no-nonsense' aanpak is, het beestje wordt ook wel een beetje hoe je het behandeld. Zowel hier als in Portugal willen de meeste mensen gewoon een praktisch gebruik paard, MET vuur en karakter maar wel braaf.

Hahahaha, ik zei toch dat we het eens waren :+ Grappig om te zien hoe je door kort en bondig schrijven soms denkt dat je van mening verschilt, maar dat blijkt vaak niet het geval te zijn.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:36

Malenka schreef:
Tja, dat klinkt best mooi. Ik kan er dan ook niets op tegen hebben als iemand het zo aanpakt. Echter is dit absoluut niet wat ik om me heen zie. De meeste paarden die in de opfok hebben gestaan worden daar met 3 jaar uitgetrokken, in een stal gegooid, dagelijks gepoetst, binnen een week aan de longe, bitje in en zadeltje er op binnen een week of 3 en dan met een maandje eens opstappen aan de longe. Dan volgt het rijden als heel snel. Met een maand of 2 lopen ze onder het zadel. Dat is 'normaal'. Maar ook die mensen die het zo aanpakken vinden onder de 3 dan wel te jong en hebben hun mond vol over 'paardvriendelijk in de opfok' en 'het paard moet paard kunnen zijn (als het jong is)'.

Met 3 jaar is het geduld opeens op en moet er plotseling gereden worden. Hij is immers al 3 en volwassen... pech voor hem dan.

Laat die mensen die niet van die leeftijdsgrens van 3 jaar af te brengen zijn alstjeblieft voor die tijd al wat met hun paard doen. Dan is de schok voor het arme dier tenminste niet zo groot.

luve_rozes,
ik hoop dat ik je met voorgaande al wat antwoord heb kunnen geven. Daarnaast over jouw beeld van de opfok: je zegt dat het gunstig is voor de paarden als de rangorde telkens wisselt en ze ook de kans hebben de leider eens te zijn. Daar ben ik het dus niet mee eens. Een volwassen paard hoort op de plek van leider. Een onervaren jongeling niet. Een telkens wisselende rangorde zorgt voor veel onrust en bovendien meer kans op letsel. Doe mij vooralsnog maar een mooie stabiele groep paarden.

Dan is je wereld niet breed genoeg denk ik. Ik zie het ook vaak zat, maar ik zie ook genoeg het anders. Mijn jongste is 4.5 en nog niet beleerd (dus zo ernstig is het allemaal niet). Ik bedoel ook niet de mensen die JIJ bedoeld.

Ik heb het over de mensen die steeds aanhalen dat ze met een enter of twenter "zo lekker de tijd hebben", die tijd hebben ze ook nog steeds vanaf 4 jaar.. Dus die argumenten kan niemand mij weerleggen! Daar wacht ik nu al een paar pagina's op. Maar ik krijg elke keer het antwoord "In de praktijk werkt het bij veel mensen niet", maar ik heb het over de mensen die juist zeggen dat ze meer tijd willen met hun paard.................

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:07

D00R schreef:
Hahahaha, ik zei toch dat we het eens waren :+ Grappig om te zien hoe je door kort en bondig schrijven soms denkt dat je van mening verschilt, maar dat blijkt vaak niet het geval te zijn.

Haha ja ik schreef ook meer maar wat om eens een andere kant te laten zien... Meestal meng ik me ook niet erg in discussies want vind het vaak niet zomaar te bepalen is wat goed is en wat slecht, daar zitten zoveel kanten aan... Maar vind het wel kort door de bocht te beweren dat een paard dat niet in een kudde op het land opgroeit gelijk maar een verknipt paard zal worden.. Zelf ben ik ook VOOR sociaal opgroeien (hoe dat dan precies moet worden ingevuld, tsja dat weet ik niet, zijn imo verschillende opties mogelijk..), vind het niks zoals dat hier gaat hoor, maar moet zeggen dat het wel allemaal enorm brave, makkelijke paarden zijn. Jonge kinderen werken hier gewoon met jonge hengsten en zie hier maar heel zelden iets mis gaan. Of het nu zo slim/goed is hoe men het hier aanpakt, is weer wat anders :P maar denk wel dat er in NL wel erg veel betutteld wordt.. Maar hier is over het algemeen de opleiding sowieso vrij basic en puur praktijk gericht, paard moet altijd de ruiter volgen ook als hij er los naast loopt, paard moet ook braaf LOS voor de winkel blijven wachten als eigenaar een pakje sigaretten of wat te drinken gaat halen, paard moet kunnen stoppen, stappen, draven en galopperen en als kunstjes worden op commando steigeren of liggen ook nog wel gewaardeerd :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:11

Citaat:
"In de praktijk werkt het bij veel mensen niet."

Daarmee wordt dus ook aangegeven dat het in andere gevallen wel zo is. Ik ben het met je eens als je zegt dat je met een 5 jarige net zo veel tijd kunt nemen als met een 2 jarige. Dat zal ik ook echt niet ontkennen. Ik ben daar zelfs helemaal voor. Ik houd niet van het overhaasten van een paard. Maar in de meeste gevallen nemen mensen niet die tijd met een 5 jarige die ze met een 2 jarige wel zouden nemen.

De discussie waar ik op in ging had als onderwerp het 'werken' met een enter of twenter. Daar ben ik duidelijk in geweest. Ik ben er niet op tegen zolang het op het tempo van het paard gaat en het paard niet overbelast. Ik ben er zelfs van overtuigd dat het goed is voor de ontwikkeling van een paard als deze al jong mee gaat in 'de dagelijkse gang van zaken in onze mensenwereld' en als deze niet in een groep met alleen leeftijdsgenootjes staat.

Op de breedte van 'mijn wereld' ga ik verder niet in. Ik zou niet weten waarom we het zo persoonlijk zouden maken.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:40

Dat is niet persoonlijk, maar dat is in dit geval een tunnelvisie, je gebruikt het als argument, maar het is geen feit. Dat vind ik jammer... Want het is geen tegenargument voor het feit er mensen zijn die met een enter al beginnen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:38

Het is geen tunnelvisie. Jij gaat er van uit dat mijn wereld te klein is. Ik weet wel beter. Wellicht dat we een ander beeld hebben bij wat we met opfok bedoelen?

Ik ken ook genoeg verhalen van mensen die hun jonkie op een 'gewone' stal zetten, die ze thuis hebben met enkele andere paarden, die op zoek gaan naar iemand die ook een jonkie heeft om ze dan samen te stallen en zelfs mensen die ze alleen houden. Daarnaast dus de opfok; daarmee bedoel ik een bedrijf waarbij paarden in (kleine tot grote) groepen van dezelfde leeftijd samen lopen. Over het algemeen zomers in een weiland en 's winters in een loopstal met uitloop. Dagelijks een simpele controle met voeren en af en toe het baasje dat het jonge paard even uit de groep haalt om te borstelen. Bij de meeste van deze plekken moet het paard met 3 jaar weg.

Overigens ben ik dus niet percé voor of tegen. Ik geef aan hoe ik het zou doen en dat ik me in andere manieren ook best kan vinden. Ik ken alleen de voorbeelden niet uit mijn eigen omgeving. Ik ken niemand die een paard tot 4 jaar op het land laat lopen om daarna nog 2 jaar uit te trekken om het paard te beleren. Als iemand dat wel doet; prima! Heel erg mooi!

Er zijn enkele dingen die ik niet graag zie. Maar daar zijn we het volgens mij allemaal aardig over eens: spanning/stress, haast, overbelasting (zowel fysiek als mentaal), eenzaamheid, gebrek aan ruimte

(EDIT: heb ik me toch weer laten verleiden het wel te doen)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:17

ik denk dat we allemaal onze visie hebben wat een opfok inhoud. en daarom denk ik dat er heel erg veel paarden onder de drie al in opfok situaties leven, maar niet in een officiele opfok staan.
Ik houd persoonlijk gewoon liever een oogje op mn eigen paard. als er iets is dan zal ik aller eerst in het belang van het dier denken en niet denken hoeveel geld me dat nu weer gaat kosten en dat ik er dan niets aan overhoud.
Een paard hoort een paard te kunnen zijn, ongeacht zijn leeftijd. WAT je ermee doet is in mijn ogen bijzaak. dat is allemaal in het belang van de eigenaar. MAAR het belang van de eigenaar telt wel weer mee in hoe deze met zijn paard omgaat. Dus liever ene thuis vol liefde als ene in de opfok waar weinig naar om wordt gekeken. Zijn absoluut genoeg goede opfoks te vinden, maar je leest ook regelmatig verhalen van jonge paarden die lens zijn getrapt in de opfok. Dus nogmaals... er is een ontzettend groot grijs gebied hier!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:20

Malenka schreef:
Het is geen tunnelvisie. Jij gaat er van uit dat mijn wereld te klein is. Ik weet wel beter. Wellicht dat we een ander beeld hebben bij wat we met opfok bedoelen?

Ik ken ook genoeg verhalen van mensen die hun jonkie op een 'gewone' stal zetten, die ze thuis hebben met enkele andere paarden, die op zoek gaan naar iemand die ook een jonkie heeft om ze dan samen te stallen en zelfs mensen die ze alleen houden. Daarnaast dus de opfok; daarmee bedoel ik een bedrijf waarbij paarden in (kleine tot grote) groepen van dezelfde leeftijd samen lopen. Over het algemeen zomers in een weiland en 's winters in een loopstal met uitloop. Dagelijks een simpele controle met voeren en af en toe het baasje dat het jonge paard even uit de groep haalt om te borstelen. Bij de meeste van deze plekken moet het paard met 3 jaar weg.

Overigens ben ik dus niet percé voor of tegen. Ik geef aan hoe ik het zou doen en dat ik me in andere manieren ook best kan vinden. Ik ken alleen de voorbeelden niet uit mijn eigen omgeving. Ik ken niemand die een paard tot 4 jaar op het land laat lopen om daarna nog 2 jaar uit te trekken om het paard te beleren. Als iemand dat wel doet; prima! Heel erg mooi!

Er zijn enkele dingen die ik niet graag zie. Maar daar zijn we het volgens mij allemaal aardig over eens: spanning/stress, haast, overbelasting (zowel fysiek als mentaal), eenzaamheid, gebrek aan ruimte

(EDIT: heb ik me toch weer laten verleiden het wel te doen)

Ha ha.... Alleen maar goed toch? Natuurlijk blijft het uitgangs punt hetzelfde. Dat we het allemaal het beste proberen voor ons paard.

Maar ik heb van de rest nog geen antwoord op de onderstaande vraag :

Waarom niet pas beginnen met een 4-jarige en er dan 2 jaar vooruit trekken, ipv al beginnen met een 2-jarige?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:21

LecyTinker schreef:
Dus liever ene thuis vol liefde als ene in de opfok waar weinig naar om wordt gekeken. Zijn absoluut genoeg goede opfoks te vinden, maar je leest ook regelmatig verhalen van jonge paarden die lens zijn getrapt in de opfok. Dus nogmaals... er is een ontzettend groot grijs gebied hier!

Maar zoiets kan ook thuis gebeuren. Mijn paard is in de opfok getrapt, en is toen geopereerd, en thuis gebeurde hetzelfde geintje, maar toen op een andere plek...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:44

Risico's loop je idd overal. Maar je krijgt ook geen goed beeld, als je goede thuis opfok met vanaf 2 jaar beginnen, gaat vergelijken met slechte opfok bij een paardenhouderij, zonder extra aandacht, en vice versa.
Dan hellen als onze keuzes over naar het beste.