Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:38

Zo, avondje weg geweest en een goede soap gemist.
Iemand vroeg naar paarden en een ding, volgens mij is een paard voor de nl wet een ding ja. De rechter ziet mij al aankomen als ik 1e recht vam koop wil afdwingen bij mijn geliefde autotje.
Zoiezo vraag ik me ook bij "lease" af hoe rechtsgeldig dat is, als jij 6 maanden aantoonbaar alles voor een paard hebt betaald is het jouw eigendom.

Dat je bepaalde wensen hebt bij de verkoop ok, maar voor het zelfde geld houden mensen de schijn op. Daarnaast kan een te emotioneel betrokken voormalig eigenaar ook tegen je werken heb ik van dichtbij gezien.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:44

Vjestagirl schreef:
__SavannaH__ schreef:
ik zal mijn paarden nooit weg doen behalve als het niet meer mogelijk voor mij mocht zijn ze te houden ( en dan alleen als ik ook echt alles heb geprobeert ) als ze dan weggaan zou ik dit met een contract doen dat als ze er niet meer voor willen/kunnen zorgen het paard weer naar mij komt en dus niet doorverkocht wordt

Zo'n contract is niets waard. Zodra het hun paard is mogen ze ermee doen wat ze willen.

Daarbij, stel dat zij 2x zoveel voor het paard willen hebben dan wat jij ervoor wil betalen, wat doe je dan?

Persoonlijk heb ik niets met al die contracten. Vorige eigenaar recht van eerste koop, moet verplicht iedere dag naar buiten, mag niet op stro staan etc etc etc. Zodra de nieuwe eigenaar betaald heeft is het zijn paard, en wil diegene er alles mee doen wat jij niet hebben wil, pech.

het enige wat ik zou doen is eerste recht van koop inderdaad en dan erbij zetten voor dezelfde prijs. geen dingen als iedere dag naar buiten dat zou je toch niet kunnen controleren. en inderdaad het is dan zijn paard maar het gaat er ook over stel ze verkopen hem weer

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:47

Persoonlijk vind ik het een beetje raar dat mensen geen contract willen tekenen over het terugkooprecht.
Dat je niets wilt tekenen over het voorgoed houden van het paard daar kan ik helemaal inkomen :)

Maar wat is er zo erg aan dat een vorige eigenaar het paard graag weer terug zou willen als jij het paard om de een of andere reden niet meer zou willen.
Als het nou om een 3 jarig paardje gaan dat je verkoopt zodat iemand anders hem helemaal in het gareel kan gaan rijden en je hem dan terug eist voor hetzelfde bedrag zou ik ook zeggen he wacht is even.
Maar als iemand nu bv mijn paardje wil kopen ze is nu 11 en die persoon zou het over een aantal jaar niet meer kunnen betalen of wat dan ook zou ik het graag willen weten zodat ik haar terug kan kopen om haar het huisje te bieden dat ze verdiend.

Persoonlijk zou ik het echt niet erg vinden om een contract te moeten tekenen kwa verkooprecht.
Snap niet zo goed dat mensen om die reden een paardje zouden laten schieten :n

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:52

jij hebt voor jezelf gewoon die EIS gesteld?
zo moet ik het zien dan toch?[/quote]
Jip :-)

Is natuurlijk wel een verschil als er geen klik is. Maar als ik dat niet direct voel, dan komt die ook niet. Hier was echt liefde op eerste gezicht, dus dat zit wel goed.[/quote]

ik snap um helemaal! :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:54

Lobke_ schreef:
Persoonlijk vind ik het een beetje raar dat mensen geen contract willen tekenen over het terugkooprecht.
Dat je niets wilt tekenen over het voorgoed houden van het paard daar kan ik helemaal inkomen :)

Maar wat is er zo erg aan dat een vorige eigenaar het paard graag weer terug zou willen als jij het paard om de een of andere reden niet meer zou willen.
Als het nou om een 3 jarig paardje gaan dat je verkoopt zodat iemand anders hem helemaal in het gareel kan gaan rijden en je hem dan terug eist voor hetzelfde bedrag zou ik ook zeggen he wacht is even.
Maar als iemand nu bv mijn paardje wil kopen ze is nu 11 en die persoon zou het over een aantal jaar niet meer kunnen betalen of wat dan ook zou ik het graag willen weten zodat ik haar terug kan kopen om haar het huisje te bieden dat ze verdiend.

Persoonlijk zou ik het echt niet erg vinden om een contract te moeten tekenen kwa verkooprecht.
Snap niet zo goed dat mensen om die reden een paardje zouden laten schieten :n

Waarschijnlijk omdat je dan als je het dier wil verkopen eerst de vorige eigenaar moet gaan zoeken. Misschien is die inmiddels verhuisd en heb je daar al jaren geen contact mee gehad. En dan is het paard verkocht en staan ze ineens voor je deur. Tja zoiets is mondeling af te spreken dat als het dier verkocht wordt je ze op de hoogte houdt maar verder zou ik er niet aanbeginnen. Want wie weet heb ik wel een verzorger voor het paard gehad de afgelopen jaren en verkoop ik het dier liever aan haar. Of sta je gewoon niet helemaal achter de denkwijze van de vorige eigenaar als het gaat om huisvesting of manier van omgang.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:56

En volgens mij kan je zelfs eerste recht van terugkoop niet afdwingen en al helemaal niet voor dezelfde prijs. Al beloven de nieuwe eigenaar dat je dagelijks op bezoek mag komen, 24/7 mag bellen, beestje onder meer dan ideale omstandigheden gehuisvest gaat worden kunnen ze zich bedenken en beest wegstoppen in een donkere, kleine en muffe stal, een ander nummer nemen zonder jou in te lichten en je vierkant, rond en achthoekig de toegang tot hun erf verbieden. Niet leuk en niet volgens afspraak, maar volledig legaal. Hun paard, hun eigendom en hun regels en niet de jouwe meer. Dat heet nou een typisch geval van jammer.

Wat betreft lease, als ik het goed heb gelden daar afwijkende regels voor aangezien je bij lease altijd een contract hebt. Ik neem aan dat de hippische advocatuur daar inmiddels wel wat jurisprudentie over heeft verzameld omdat de leaseconstructies al een tijdje bestaan en ik me niet kan voorstellen dat dat altijd vlekkeloos gegaan is, al ben ik nu even te lui om dat uit te zoeken. Goed, ook omdat ik geen interesse heb in een leasepaard either way.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:59

Veel mensen houden er niet van om verplichtingen naar een ander te hebben als ze iets kopen.
Het geeft een gevoel van niet geheel vrij te zijn mt het geen ze hebben gekocht.
Een contract zou ook helemaal niet nodig hoeven zijn, als ik een paard van iemand zou kopen en die zou graag willen dat ik ze belde mocht ik het dier weer willen verkopen dan zou ik zeggen prima, maar ik zou er niet zoveel voor voelen om dit op papier vast te leggen, ook om de reden dat ik geen vastgelegde verplichtingen wil hebben naar de verkoper toe.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 23:02

Ga nu slapen moet morgen om 5.45 weer op :z
Welterusten :wave:

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:03

Tigra_ Hoe kun je nu weten of je het niet eens bent/gaat zijn met de huisvesting of de manier van omgang.
Er zit dan als het goed is een ruim aantal jaar tussen en mensen veranderen.

Vind het niet meer dan logisch dat je de vorige eigenaar laat weten dat het paard weer tekoop staat, alleen wel natuurlijk wanneer de vorige eigenaar zijn best doet en je geen hele speurtocht hoeft te houden om die persoon op te sporen.
Als je gewoon het juiste nummer, email of adres hebt lijkt het me niet zo heel veel moeite ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:09

Lobke_ schreef:
Tigra_ Hoe kun je nu weten of je het niet eens bent/gaat zijn met de huisvesting of de manier van omgang.
Er zit dan als het goed is een ruim aantal jaar tussen en mensen veranderen.

Vind het niet meer dan logisch dat je de vorige eigenaar laat weten dat het paard weer tekoop staat, alleen wel natuurlijk wanneer de vorige eigenaar zijn best doet en je geen hele speurtocht hoeft te houden om die persoon op te sporen.
Als je gewoon het juiste nummer, email of adres hebt lijkt het me niet zo heel veel moeite ;)

Omdat ze misschien juist in tegenover gestelde richting zijn gaan denken of dat je zelf van mening bent veranderd in al die jaren. En voor zo'n paard maakt het echt niet uit hoor als die na 5 jaar weer terug gaat naar z'n "oude" eigenaren. Als die een verzorger heeft die hem de afgelopen 2 jaar gedaan heeft zou dat zoiezo mijn voorkeur hebben boven een vorige eigenaar. Maar die keus heb dan niet. Als het mondeling is heb ik daar weinig moeite mee maar zou dat echt niet op papier willen hebben. Als het zo ver is wil ik zelf als eigenaar die keus kunnen maken. En me niet verplicht moeten voelen terug te doen naar vorige eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 05-07-11 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:11

En daarbij is het ook nog..
veel mensen willen komen controleren.
En ik begrijp dat stukje wel
maar ik heb ook 1,3 hectare land
zeg dat tegen de gene die zn paard kwijt wil , ja hij staat lekker heel de dag buiten ..blablabla
wie zegt dat als hun komen kijken
het paard niet toevallig heerlijk op het land staat lekker vrolijk staat te doen..
maar als ze vertrekken het paard weer dagelijks binnen staat?
je weet het niet.
contract of niet..dan mag er wel een camera opgehangen worden
zodat de verkoper ten alle tijden kan zien hoe het zijn of haar paard/pony vergaat.

Maar zoals ik al zei.. Ik begrijp het heel goed.
maar eigenlijk contract of niet alles is gebasseerd op vertrouwen.
het gaat vaak goed.
maar helaas ook vaak fout.
dat risico loop je nou eenmaal als je iets verkoopt.
hoe jammer ook.

let wel : dit is een voorbeeld. :+ }>

Tendance

Re: Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:16

Ik vind: verkoop = verkoop, dan heb je na verkoop niets meer over het paard te vertellen.
lease = lease en wil je hem niet meer, dan breng je hem terug.

Wij hebben een shet van iemand gekocht, die langs wilde komen, dat is geen probleem, hele lieve mensen namelijk.
Mocht er ooit een moment komen, dat ik de shet weg zou moeten doen, dan ga ik hun niet om toestemming vragen. Het is toch mijn shet?

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:17

Nee mondeling snap ik dat je daar geen moeite mee zult hebben aangezien je dan gewoon een grote leugen vertelt aangezien je zeer duidelijk niet van plan bent dit na te gaan komen.

Snap gerust dat je als ex eigenaar niets meer te zeggen hebt over het wel een wee van je op dat moment "ex" paard, maar dat iemand het je gewoon niet gunt om je oude paardje terug te nemen als die persoon er vanaf wilt nee dan sta ik echt even raar te kijken.
Vind het echt een heel nare gedachte dat er mensen zijn die er zo over denken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:26

Lobke_ schreef:
Nee mondeling snap ik dat je daar geen moeite mee zult hebben aangezien je dan gewoon een grote leugen vertelt aangezien je zeer duidelijk niet van plan bent dit na te gaan komen.

Snap gerust dat je als ex eigenaar niets meer te zeggen hebt over het wel een wee van je op dat moment "ex" paard, maar dat iemand het je gewoon niet gunt om je oude paardje terug te nemen als die persoon er vanaf wilt nee dan sta ik echt even raar te kijken.

Nu denk je wel heel negatief. Ik zou best bereid zijn als ze zeggen als het paard ooit verkocht worden wil je ons op de hoogte brengen dat is prima maar ik ga geen beloftes maken die ik misschien niet na kan komen.
Dat heeft niets met niet gunnen te maken. Maar op dat moment is het jouw paard die je al jaren hebt gehad en verzorgd dan gaat het welzijn van het dier boven wat de vorige eigenaren zouden willen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:27

Als ik een paard koop koop ik een paard, en niet de oude baasjes er gratis bij. Op mijn eigen voorwaarden ben ik best bereid AF EN TOE eens een fotootje te sturen, of een berichtje van hoe het nu gaat. Maa het moet vooral niet verder gaan dan dat.

Als ik een dier verkoop geld omgekeerd precies hetzelfde. Ik doe het dier weg en verspeel daarmee mijn recht op inspraak. Ik kan hooguit afgaan op m'n mensenkennis, maar verder is het alleen maar hopen dat het goed komt. En ja, het is keizuur als je jouw lieverd die je door omstandigheden noodgedwongen hebt moeten verkopen voor een betrekkelijk lage prijs de week erop op Marktplaats ziet staan voor een veel hogere prijs. Maar dat is het risico van het verkopen van dieren. Wil of kan je dat niet, dan moet je een andere constructie bedenken. Want verkocht is en blijft gewoon verkocht.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:28

Lobke_ schreef:

Eerste stukje is niet voor mij bedoeld toch? Anders moet je het even uitleggen.

Deze mensen komen regelmatig kijken, maar willen hem sowieso nooit terug, dus gaat het stukje hierboven voor mij niet op.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:31

jeetje ben een avond op stal loop ik een hele soap over advocatuur en gevangenissen mis :')
wat trouwens ook veel gebeurd is dat de ex-eigenaar bij verkoop zegt het paard terug te willen indien huidige eigenaar de zorg niet meer kan dragen en als puntje bij paaltje komt dan hoeven ze het dier niet meer terug vanwege geen geld/ geen tijd/ gezinsuitbreiding/ nieuw paard

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:35

Vivat schreef:
jeetje ben een avond op stal loop ik een hele soap over advocatuur en gevangenissen mis :')
wat trouwens ook veel gebeurd is dat de ex-eigenaar bij verkoop zegt het paard terug te willen indien huidige eigenaar de zorg niet meer kan dragen en als puntje bij paaltje komt dan hoeven ze het dier niet meer terug vanwege geen geld/ geen tijd/ gezinsuitbreiding/ nieuw paard

Als je een paard onder die voorwaarde koopt, wat ik overigens nooit zou doen, dan vind ik dat je de ex-eigenaar deze kans moet geven. Wil hij hem niet, dan kun je alsnog anders verkopen.
Dit zou ik als ex-eigenaar wel op papier onder contract willen hebben, denk ik dan.
Maar goed ik ben meer van verkocht is verkocht. Wil me alleen best in een ander inleven.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:36

Klopt Vivat!

Ik had al eerder geschreven in dit topic
dat ik het ook zo vreemd vond dat mensen hun paard verkopen
met als reden, geld, tijdgebrek ed.
staat er onderaan het bericht.
evt te ruil tegen ander paard... |o
voor mij al een reden om door te klikken
of ben ik de enige die dit tegenkomt? :=

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:39

Tesz_2208 schreef:
Klopt Vivat!

Ik had al eerder geschreven in dit topic
dat ik het ook zo vreemd vond dat mensen hun paard verkopen
met als reden, geld, tijdgebrek ed.
staat er onderaan het bericht.
evt te ruil tegen ander paard... |o
voor mij al een reden om door te klikken
of ben ik de enige die dit tegenkomt? :=

Klopt!!! Dan moet ik altijd zo ontzettend fronsen!!!
Geen geld??? Of toch wel???

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:44

Ik denk dat ze daar meer mee bedoelen: handelaren hoeven niet te reageren..

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:46

of wegens einde paardensport en dan kom je ze drieweken later ergens tegen met een ander paard :P
maar ja de hele handel ligt op zijn gat en er zijn zó veel mensen die zonder goed na te denken over kosten ed en dat een paard ouder wordt of ziek kan raken een dier aanschaffen en dan willen ze er ineens vanaf....

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:50

en als dat niet helpt..

SPOEDSPOEDSPOED,
Voor dit weekend weg voor : ......
als hij niet opgehaald wordt doet de beste man hem naar de slacht.

ik geloof er geen barst van en word altijd misselijk van dat soort advertentie's.

Eigenlijk bedoelen ze dit :

Te koop
omdat ik zo snel mogelijk van mijn paard afwil
om een ander paard aan te schaffen.!

IK Scheer niet iedereen over 1 kamp die spoed voor zn advertentie zet.
maar dit gaat om het bewuste bericht wat ik net schreef.
zo ben ik het tegen gekomen.
dus niet aanvallend bedoeld, mocht iemand het verkeerd opvatten.

Heb daarmee gewoon vaak het idee.
dat het eerst in de IK vorm van het verkopen geplaatst wordt
en als het allemaal niet vlot genoeg gaat.
het in de HIJ/ZIJ/WIJ vorm gebracht wordt.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:52

snap die onwijze aversie tegen handelaren niet zo, die mensen houden de paarden niet lang meestal, het is hun werk een leuk nieuw baasje voor een paard te vinden en zij krijgen dat vaak beter en sneller voor elkaar dan een particulier en een paard maakt het vrij weinig uit volgens mij wie op dat moment zijn baas is als hij zijn natje en zijn droogje verzorging en beweging maar krijgt.
Paarden zijn geen mensen, ze zien dingen anders als wij mensen en denken ook anders als wij mensen

Tendance

Re: Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:54

Ik heb niets tegen handelaren. Die zijn tenminste duidelijk.
Handelaar: Ik vind er dit van .......
Ik wil dit betalen ........
Wil je het niet? Even goede vrienden.

Waar denk je dat je paard naartoe gaat als het bij de nieuwe eigenaar niet klikt?
Juist... Vaak naar een handelaar...