Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ship

Re: Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:23

jah maar tot nu toe in mijn zoektocht willen mensen hier niks van weten ook niet als in bijde gevallen mijn kosten zijn.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:38

dat is vreemd dan zou je zeggen ze hebben iets teverbergen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:40

jessie84 schreef:
dat is vreemd dan zou je zeggen ze hebben iets teverbergen

Waarom zouden ze iets te verbergen hebben?

De eigenaar vind de keuring blijkbaar niet nodig, maar staat haar wel toe het dier te laten keuren. Waarom zouden ze dan iets te verbergen hebben, dat snap k ff niet

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:49

Als je iets verkoopt moet je achter je waar staan, kortom je betaald de keuringskosten als het niet zo blijkt te zijn dat het paard goed is. Goedgekeurd kosten voor koper. Als je het dier toestaat te laten keuren kan je wel degelijk al dingen weten. Ik heb ook een paard laten keuren op mijn kosten waar de eigenaresse dus allang van wist dat hij rontgen niet goed was, maar ja dat maakt haar niet uit, het is tenslotte jouw geld. Door de intentie te wekken dat iemand niks te verbergen heeft zo kom je wellicht iemand tegen die niet laat herkeuren. Als je echt niets te verbergen hebt heb je vertrouwen in goedkeuring en neem je de afkeuringskosten op je!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:56

Ik ben dus ook bij een paardje wezen kijken die werd vorig jaar afgekeurd en een week later goed gekeurd door een andere DA.Nu wil ik hem ook laten keuren maar bij afkeuren hun kosten dat doen ze niet .Heel jammer dan gaat de koop niet door.Als je er zeker van bent dat hij goed is en de vorige bij afkeuren het de schuld van de DA is dan neem je dit risico.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:56

Hoe besluit je wat afgekeurd is? Ik heb mijn fjord voordat ik haar kocht klinisch laten keuren (Rönten is eigenlijk niet van toepassing in die prijsklasse). En daar kwamen 2 bemerkingen uit. Dus ik de arts gebeld, en het bleken dingetjes waar ze als ik er geen Grand Prix mee ging rijden, en geen 1.50 parcours wilde springen totaal geen last van zou krijgen. Ik had kunnen zeggen dat dat afkeuring is en verder kunnen zoeken. Mijn doel is alleen helemaal niet om Grand Prix te rijden, of om 1.50 te springen. Mijn doel is om eventueel een leuk L proefje neer te zetten, of om een een keer een sprongetje mee te pakken van max 1 meter...

Maar wie bepaald wat afgekeurd is?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:06

laat ik het zo zeggen op de volte liep hij kreupel en nog wat kleine dingen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:09

xx_marloes schreef:
Als een paard voor het eerst gekeurd wordt, zowel klinisch als rontgenologisch zijn de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper.

Is het paard binnen minimaal een jaar al eens gekeurd zowel klinisch als rontgenologisch zijn in alle gevallen de kosten voor de koper. Dus ook bij afkeuring.

Waar haal je die "wijsheid" vandaan?? Er is geen vaste regel voor, het is puur afhankelijk van de afspraken die koper en verkoper met elkaar maken!

Als een verkoper keuring niet toestaat (op kosten van koper) dan kun je het paard inderdaad beter laten staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:12

Waratje schreef:
xx_marloes schreef:
Als een paard voor het eerst gekeurd wordt, zowel klinisch als rontgenologisch zijn de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper.

Is het paard binnen minimaal een jaar al eens gekeurd zowel klinisch als rontgenologisch zijn in alle gevallen de kosten voor de koper. Dus ook bij afkeuring.

Waar haal je die "wijsheid" vandaan?? Er is geen vaste regel voor, het is puur afhankelijk van de afspraken die koper en verkoper met elkaar maken!

Als een verkoper keuring niet toestaat (op kosten van koper) dan kun je het paard inderdaad beter laten staan.

Misschien is dat haar eigen stelregel bij het verkopen/kopen van paarden?

Waarom zou je het paard beter kunnen laten staan? Bij mij wilde de vorige eigenaar ook de keuring niet betalen. Ik wilde het paard graag hebben en heb besloten om toch te laten keuren...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:17

Vjestagirl schreef:
Waarom zou je het paard beter kunnen laten staan? Bij mij wilde de vorige eigenaar ook de keuring niet betalen. Ik wilde het paard graag hebben en heb besloten om toch te laten keuren...

Als de verkoper keuring niet toestaat voor de verkoop, ook niet als de koper die keuring wil betalen, dan deugt er iets niet. Jij hebt ook zelf het paard laten keuren op jouw kosten, dat kon dus, dan zie ik geen probleem.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:17

Waratje schreef:
Vjestagirl schreef:

Als de verkoper keuring niet toestaat voor de verkoop, ook niet als de koper die keuring wil betalen, dan deugt er iets niet. Jij hebt ook zelf het paard laten keuren op jouw kosten, dat kon dus, dan zie ik geen probleem.

ooooooh zo, dat heb k verkeerd gelezen! Sorry!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 12:49

Vjestagirl schreef:
Maar wie bepaald wat afgekeurd is?

Ik mag aannemen dat jij bij een keuring aangeeft wat het gebruiksdoel is. Een paard dat niet goed op een harde volte loopt wordt bijvoorbeeld niet goedgekeurd voor de sport, maar zou wel goedgekeurd kunnen worden voor de recreatie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:59

MissJ schreef:
Ik mag aannemen dat jij bij een keuring aangeeft wat het gebruiksdoel is. Een paard dat niet goed op een harde volte loopt wordt bijvoorbeeld niet goedgekeurd voor de sport, maar zou wel goedgekeurd kunnen worden voor de recreatie.

Want met recreatie rij je geen voltes of rij je niet op het harde?? Als een paard niet goed loopt op harde bodem, dan is hij niet geschikt om te belasten. Dan zou je hoogstens nog kunnen goedkeuren voor fok of weideornament (of adviseren om hoefbescherming te gebruiken).

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:02

Waratje schreef:
MissJ schreef:

Want met recreatie rij je geen voltes of rij je niet op het harde?? Als een paard niet goed loopt op harde bodem, dan is hij niet geschikt om te belasten. Dan zou je hoogstens nog kunnen goedkeuren voor fok of weideornament (of adviseren om hoefbescherming te gebruiken).

vind ik ook een paard dat kreupel loopt heeft pijn en als een paard pijn heeft berijd je hem niet /3

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:20

Persoonlijk vind ik ook dat de koper de kosten bij goedkeuring betaalt en de verkoper wanneer het dier afgekeurd is. Anders kan je als koper bezig blijven.

Wanneer ik een paard zou kopen en de verkoper hier niet mee akkoord gaat, dan zou ik mooi opzoek gaan naar een ander paard. Er is op het moment tenslotte toch aanbod genoeg :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:24

Heel simpel, als hier een paard te koop staat dan sta ik in voor een gezond dier zonder gebreken.
Wil een koper zekerheid hebben(in hoeverre is een DA in staat die te geven door een klinische keuring? ) dan is dat prima, betalen ze wel zelf dan.
Een medische check,buigproefje etc kan ik nl zelf ook wel, dus daar ga ik niet voor betalen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 21:47

jessie84 schreef:
Waratje schreef:

vind ik ook een paard dat kreupel loopt heeft pijn en als een paard pijn heeft berijd je hem niet /3

Wie zegt dat een paard kreupel loopt en pijn heeft? Paard wat op de laatste keuring bij mij niet goed was op de volte, loopt prima in de bak, loopt punten op wedstrijden en is niet onregelmatig. Tot het betreffende paard op een harde volte komt. Rechtuit op de straat was er ook niks aan de hand.

Hoe vaak rij je uberhaupt op een harde volte? Als je een paard puur recreatief gebruikt, rij je veelal op zachte bodems en lekker in het bos. Daar kan zo'n paard prima mee.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 21:49

Wildgirl schreef:
Heel simpel, als hier een paard te koop staat dan sta ik in voor een gezond dier zonder gebreken.
Wil een koper zekerheid hebben(in hoeverre is een DA in staat die te geven door een klinische keuring? ) dan is dat prima, betalen ze wel zelf dan.
Een medische check,buigproefje etc kan ik nl zelf ook wel, dus daar ga ik niet voor betalen.

Ik weet niet beter dan dat een buigproef vrij precies uitgevoerd moet worden. Dus ik zou nooit toestaan dat een verkoper zoiets doet :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:52

MissJ schreef:
Hoe vaak rij je uberhaupt op een harde volte? Als je een paard puur recreatief gebruikt, rij je veelal op zachte bodems en lekker in het bos. Daar kan zo'n paard prima mee.

Ik geloof niet dat ik van jou een "recreatiepaard" wil hebben.
Niet zonder reden laat ik keuren op "endurance klasse 2-3".....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:29

Ik heb ook eens iemand op het erf gehad die kwam kijken voor een paard wat ik te koop had en die ging ook zelf een buigproef staan doen. Die heb ik vriendelijk doch dringend verzocht mijn paard los te laten en buigproeven over te laten aan de DA voordat hij mijn paard zijn benen kapot zou trekken. Dan ging de koop niet door zei hij snerend waarop ik hem verteld heb dat die sowieso niet doorging!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:34

MissJ schreef:
Wie zegt dat een paard kreupel loopt en pijn heeft? Paard wat op de laatste keuring bij mij niet goed was op de volte, loopt prima in de bak, loopt punten op wedstrijden en is niet onregelmatig. Tot het betreffende paard op een harde volte komt. Rechtuit op de straat was er ook niks aan de hand.

Niet rad op de volte op harde bodem betekent dat er iets niet goed is, als er iets niet goed is ga je niet belasten met 70 kg ruiter en spullen tenzij je goed weet wat de reden is van het niet rad zijn. Bij een aankoopkeuring is "niet rad" gewoon heel jammer, maar geen aankoop als je een rijpaard zoekt.
En ik rij mijn paarden puur recreatief, maar beperk me absoluut niet tot zachte bodems en ook in het bos kun je aardig harde bodems tegenkomen (afhankelijk van waar dat bos is), het zijn niet overal van die mooi gesleepte ruiterpaden als in het Amsterdamse bos :n
Wat dat betreft zou je eerder een wedstrijdruiter zo'n paard kunnen aansmeren dat niet rad op de volte op het harde is, wedstrijdpaarden komen toch alleen maar in de bak, de paddock (als ze geluk hebben) en eventueel een grasring? Dus die hoeven nooit een volte op harde bodem te lopen }>

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:39

Vala schreef:
Ik heb ook eens iemand op het erf gehad die kwam kijken voor een paard wat ik te koop had en die ging ook zelf een buigproef staan doen. Die heb ik vriendelijk doch dringend verzocht mijn paard los te laten en buigproeven over te laten aan de DA voordat hij mijn paard zijn benen kapot zou trekken. Dan ging de koop niet door zei hij snerend waarop ik hem verteld heb dat die sowieso niet doorging!

Daar zou ik ook niet accoord mee gaan of de potentiele koper zou een DA moeten zijn.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:53

Nah, ik ken toch best wat paarden die niet rad zijn op de volte op harde bodem en die al jaren probleemloos belast worden. Wedstrijden vanaf het M lijkt me dan weer een lastige, in de zomer op een kleigrond kan het aardig hard zijn. Zou zelf zo'n paard ook laten staan hoor, maar als je een paard toch niet zwaar wil gaan belasten en het paard al wat ouder is en nergens last van heeft hoeft het niet zo'n probleem te zijn. Er zijn zat recreatieruiters die 2 keer per week een uurtje het bos in gaan en dan voornamelijk stappen aan een lang teugeltje en een keer een kort galopje doen.
Overigens vind ik het niet gek dat het een paard de ene week klinisch wordt goedgekeurd en de andere week afgekeurd. Klinische keuring is zo'n momentopname, paard kan zich prima een keer verstapt hebben vlak voor de keuring, een gekke bokkensprong etc.
Een verkoper die zelf een klinische keuring wil uitvoeren daar zou ik al geen paard meer van kopen, en een koper die dat wil doen zou ik gewoon het terrein afsturen, zijn ze nou helemaal.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:16

Fleurtje100 schreef:
Nah, ik ken toch best wat paarden die niet rad zijn op de volte op harde bodem en die al jaren probleemloos belast worden. Wedstrijden vanaf het M lijkt me dan weer een lastige, in de zomer op een kleigrond kan het aardig hard zijn. Zou zelf zo'n paard ook laten staan hoor, maar als je een paard toch niet zwaar wil gaan belasten en het paard al wat ouder is en nergens last van heeft hoeft het niet zo'n probleem te zijn. Er zijn zat recreatieruiters die 2 keer per week een uurtje het bos in gaan en dan voornamelijk stappen aan een lang teugeltje en een keer een kort galopje doen.
Overigens vind ik het niet gek dat het een paard de ene week klinisch wordt goedgekeurd en de andere week afgekeurd. Klinische keuring is zo'n momentopname, paard kan zich prima een keer verstapt hebben vlak voor de keuring, een gekke bokkensprong etc.
Een verkoper die zelf een klinische keuring wil uitvoeren daar zou ik al geen paard meer van kopen, en een koper die dat wil doen zou ik gewoon het terrein afsturen, zijn ze nou helemaal.

En ga jij de gok nemen met een paard dat bij de keuring niet rad is? Als je weet dat ze al jaren probleemloos functioneren kun je zeggen dat het geen probleem is, maar een paard dat je niet kent en bij de keuring dus niet rad is, dat laat ieder verstandig mens gewoon staan.
Er zijn zat recreatieruiters die geen moer uitspoken met hun paard, maar datzelfde geldt net zo voor zat "wedstrijdruiters", er zijn ook recreatieruiters die hun paard flink zwaarder belasten dan veel wedstrijdruiters, dan moet je dus niet aankomen met zo'n "voor de sport afgekeurd paard, kan nog wel voor de recreatie", die hebben misschien wel een paard te koop dat niet meer geschikt is voor hun recreatie maar nog wel leuk in de wedstrijden kan meedraaien (M niveau ofzo, daar waar veel wedstrijdruiters blijven hangen), want dan hoeft dat paard maar een klein uurtje per dag te werken.

Enne, wat versta jij onder een koper die een klinische keuring wil uitvoeren? Op welk punt stuur jij potentiele kopers het terrein af? Als ze naar het paard kijken? Als ze met hun handjes aan het paard komen om een voetje op te tillen of de bespiering te checken? Of als er een stethoscoop wordt getrokken om de hartslag te controleren? Want dit zijn allemaal zaken die bij een klinische keuring horen.......
En vraag je dan eerst nog of ze dierenarts zijn of niet? Want ook dierenartsen kopen wel eens een paard. :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:40

De paden in het Amsterdamse Bos worden niet gesleept hoor :D

Als het paard niet rad is op de korte harde volte is 'ie niet goed en kun je hem beter laten staan, of besluiten om te herkeuren als er een duidelijk aanwijsbare reden is (hoefzweer, getrapt, etc). Als je er dan toch lekker op wil gaan zitten met je hele hebben en houden moet je dat zelf weten, maar moet je niet gaan piepen als je later problemen gaat krijgen.

Fanatiekere recreanten rijden soms zomaar 5 uur op een dag door een bos... of dat meer of minder belastend is als een dressuurproefje rijden weet ik niet. Bespiering en het daardoor eventueel kunnen compenseren van sluimerende blessures zijn in beide takken van sport heel anders, dus lijkt me niet vergelijkbaar.

Bij mij is en blijft het gewoon keuren kosten koper bij goedkeuring en kosten verkoper bij afkeuring en dan ook bij een kliniek van de koper's keuze. Ik kan me echter voorstellen dat bij een hele lage prijsklasse (tot een euro of 2000) hier wat afwijkende afspraken over gemaakt kunnen worden. Hetzelfde bij foto's die niet bij een standaard rontgenologische keuring horen (rug, etc), alhoewel dat ook nog wel eens prijsklasse afhankelijk zou kunnen zijn (bij een paard van 50.000 euro kan ik me voorstellen dat je de rug en hals even meepakt)