Ninia schreef:Ook mijn paarden moeten zich netjes omdraaien en wachten als ik het hek dichtdoe. Dat gaat heel goed, ze weten het precies.
bij mijn paarden werkt het het zelfde
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
nouja.. vind het eigenlijk gwn vanzelfsprekend.. 
). Op die manier kan de persoon er ten alle tijden snel uit, maar mocht er een paard zijn dat eruit wil dan kan dat niet.
Loretta schreef:Het blijkt wel weer dat er toch meer mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat omdraaien gevaarlijk is.
Gelukkig is de meerderheid voor het omdraaien.
Loretta schreef:Dit geeft maar weer eens aan hoe het er in de paardenwereld aan toe gaat.
Als mensen met jarenlange ervaring al dergelijke dingen niet meer weten dan wordt het voor beginners wel heel moeilijk.
Al met al komen dit soort dingen de veilligheid in de paardenwereld die toch al niet al te hoog is niet ten goede.
Als ik bij ons op stal meeloop met de paarden buiten zetten zijn er bepaalde mensen die ik niet graag om assistentie vraag.
Sommigen doen het hek pal achter mijn kont op slot zodat als ik het paard heb omgedraaid ik nooit meer een stap achterwaarts kan doen.
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ik mijn paard had omgedraaid dat ik vervolgens door een ander paard gepasseerd werd die zelfs een paar meter voor het weiland werd losgelaten door degene die er mee liep.
1 keer ben ik boos geworden bij het binnenhalen toen iemand mij de kont van een ander paard toedraaide terwijl ik met een ander paard stond waarvan we wisten dat ze elkaar niet lagen.
De persoon in kwestie reageerde hier heel laconiek onder.
Gelukkig is niet iedereen bij ons op stal zo, maar het is soms wel een ergenis.
BrankaZ schreef:annaaube schreef:jezus, niet omdraaien? en dan idd een trap krijgen? levensgevaarlijk! eerst omdraaien, hek dichtdoen, los klikken en snel onder het hek door (: dat is mijn manier. en als je je paard er maar gewoon in laat rennen... ik vind dat je paard gewoon moet wachten, het toont ook respect als je paard gewoon netjes samen met jou wacht.
Ja inderdaad niet omdraaien. Bij mijn eigen paard werkt dat in ieder geval beter, die wordt van dat wachten vreselijk onrustig. Dus ik haal het halstertouw door zijn halster. Zet hem aan de kant waar het hek open gaat en doe het hek zover open dat hij er tussendoor kan. Dan laat ik hem los en kan hij doorlopen het land in. Meestal zoekt hij dan eerst een lekker zanderige plek om te rollen of een plek waar hij niet meteen door zijn groepje in de nek wordt gesprongen.
Zou ik het op jouw manier doen dan zou hij erg onrustig worden, zeker als zijn dames hem komen begroeten. Voor mij veel gevaarlijker, want dan sta ik ineens tussen de paarden die op elkaar kunnen reageren.
Johanna59 schreef:AppelQueen schreef:voor het paard is het omdraaien over de achterbenen niet optimaal, dus kan blessures opleveren en als "gevaarlijk"worden bestempelt, Voor de mensen lijkt omdraaien mij toch beterdus ik draai m altijd om!
Dit is echt onzin. Blessures opleveren.
Je draait ze toch niet om hun as.

annaaube schreef:Misschien zijn ze dan wel rustiger als je ze op die manier loslaat, maar als er nou wel wat gebeurd, sta je heel mooi precies achter zn benen. Ik zelf zou het risico niet nemen.
whisperramse schreef:Mijn paarden zouden het niet eens moeten riskeren om te trappen als ik ze los laat, daar komt heibel van
Beesten horen netjes te wachten tot ik het hek dicht heb, om draaien en neus richting weiland los. Laat ik zeggen dat ik weinig in contact kom met vreemde paarden en deze dus allen naar mijn hand opgevoed zijn natuurlijk en neen, het zijn geen pony's maar twee warmbloeden en een blinde draver
Bij vreemde paarden zou ik het omdraaien toch overwegen.

Tigra_ schreef:Ik draai ze nooit om in de wei. Tja het is wel veiliger maar ik doe niet anders dan gewoon loslaten. Ben er nog nooit een tegen gekomen die meteen bij het in de wei gaan beginnen te bokken. Bij ons stappen ze altijd in stap weg soms in draf. Maar hier gaan ze dan ook altijd dagelijks in de wei. Kan me voorstellen dat als een paard weinig buiten komt dat die een vreugde bokje maakt. Maar als nog ik ga eigenlijk nooit de wei mee in dus als ze al achteruit schoppen dan schoppen ze tegen het hek.
whisperramse schreef:Mijn paarden zouden het niet eens moeten riskeren om te trappen als ik ze los laat, daar komt heibel van
Beesten horen netjes te wachten tot ik het hek dicht heb, om draaien en neus richting weiland los. Laat ik zeggen dat ik weinig in contact kom met vreemde paarden en deze dus allen naar mijn hand opgevoed zijn natuurlijk en neen, het zijn geen pony's maar twee warmbloeden en een blinde draver
Bij vreemde paarden zou ik het omdraaien toch overwegen.
Bomba schreef:Ik draai de paarden ook altijd om. Vind het naast de veiligheid ook een stukje gehoorzaamheid dat het paard hoort te hebben.
_Arwen_ schreef:kan iemand mij nog antwoord geven op de vraag waaaarom je eerder een trap krijgt als je ze vooruit de wei in laat? Als het goed is sta je er namelijk naast en niet achter