Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxrenate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:32

Ninia schreef:
Ook mijn paarden moeten zich netjes omdraaien en wachten als ik het hek dichtdoe. Dat gaat heel goed, ze weten het precies.

bij mijn paarden werkt het het zelfde :D

Rosebud

Re: Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:38

alhoewel.. nu ik er zo over nadenk.. staat mijn paard ook altijd met zijn hoofd naar mij toe als ik hem los laat.. :D nouja.. vind het eigenlijk gwn vanzelfsprekend..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:15

Ik draai mijn paard 9/10x ook om, maar dat is vooral ook uit noodzaak omdat ik anders de draad niet dicht kan doen. Daarbij denk ik ook inderdaad dat het veilger is en als je een paard hebt dat direct weg wil spurten dan rem je daarmee ook gewoon af. Wat ik dus doe is omdraaien, draadje dicht, hoofd laag en halster af.
Als ik voor iemand anders het hek dicht doe, dan houd ik het hek altijd vast en dan wel helemaal dichtdoen, maar niet op slot(snap je? :P ). Op die manier kan de persoon er ten alle tijden snel uit, maar mocht er een paard zijn dat eruit wil dan kan dat niet.

Beide methodes zullen wel zijn voor en nadelen hebben, maar omdraaien is voor mij vooral om het hek te kunnen sluiten.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:22

Ik draai ze ook altijd om, maak dan het touw los en geef ze nog een brokje, daar blijven ze altijd op wachten, en beginnen niet te rennen zodra ze de clip van het touw horen.
Draad maak ik altijd pas dicht als het paard op een stukje afstand is.

XTesssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:34

Ik denk er nu pas bij na dat dat inderdaad veel veiliger is,
ik deed het eigenlijk altijd wel,
maar sinds een paar maanden mag ik een vrij gek paard verzorgen
en die krijg ik nooit van mijn leven omgedraaid
Hij is dan ook de enigste uitzondering
Ik zorg dat ik het klipje van het halster touw los heb voor de poort
Heb dan het touw dubbel geslagen om het halster,
(dus heb hem wel nog goed vast hoor!)
zodat ik hem direct los kan laten door maar 2 vingers op te tillen
Want hij sprint altijd weg :o

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:43

Loretta schreef:
Het blijkt wel weer dat er toch meer mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat omdraaien gevaarlijk is.
Gelukkig is de meerderheid voor het omdraaien.

Ik ben er van overtuigt dat beide gevaarlijk kan zijn. En beide ongevaarlijk kan zijn.
Een paard kan ook bij het omdraaien een bok geven en dan is de kans op raken veel groter dan wanneer je hem naast je hebt los maakt en opzij weg stapt.

Loretta schreef:
Dit geeft maar weer eens aan hoe het er in de paardenwereld aan toe gaat.
Als mensen met jarenlange ervaring al dergelijke dingen niet meer weten dan wordt het voor beginners wel heel moeilijk.
Al met al komen dit soort dingen de veilligheid in de paardenwereld die toch al niet al te hoog is niet ten goede.

Als ik bij ons op stal meeloop met de paarden buiten zetten zijn er bepaalde mensen die ik niet graag om assistentie vraag.
Sommigen doen het hek pal achter mijn kont op slot zodat als ik het paard heb omgedraaid ik nooit meer een stap achterwaarts kan doen.
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ik mijn paard had omgedraaid dat ik vervolgens door een ander paard gepasseerd werd die zelfs een paar meter voor het weiland werd losgelaten door degene die er mee liep.
1 keer ben ik boos geworden bij het binnenhalen toen iemand mij de kont van een ander paard toedraaide terwijl ik met een ander paard stond waarvan we wisten dat ze elkaar niet lagen.
De persoon in kwestie reageerde hier heel laconiek onder.
Gelukkig is niet iedereen bij ons op stal zo, maar het is soms wel een ergenis.

Als je samen paarden buiten zet stem je af hoe je dat doet. Het maakt n.l. niet uit hoe je een paard in het land zet, maar als iemand de ene eerder los laat dan de ander heb je grote kans dat de begeleider van de laatste mee wordt getrokken. Hoeft geen bok aan te pas komen om het dan riskant te laten worden.

Bij ons worden de paarden aan de hand naar het zandpad gebracht door iemand en bij het land of paddock opgevangen door iemand die de draad of het hek opent zodat ze erin kunnen. Niets omdraaien en ik denk dat dat 's morgens ook niet verstandig is. Paarden zijn dan veel te uitbundig en blij dat ze naar buiten mogen.
Kost ook veel te veel tijd om alle paarden aan de hand weg te brengen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:46

Iedereen heeft een mening en een eigen manier van hoe je je het prettigst vindt toch. Ik vindt omdraaien juist niet fijn omdat de paarden dan vaak korte draaien moeten maken.
Ik gooi meestal touwtje om het nek, en bij sommige doe ik halsters om, maak de draad open en laat ze los. Nooit geen problemen mee gehad.
Hooguit eentje die in het begin bang was voor de schrikdraad (tikt wanneer het op de grond komt) en dan een stap achteruit maakt.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:17

voor het paard is het omdraaien over de achterbenen niet optimaal, dus kan blessures opleveren en als "gevaarlijk"worden bestempelt, Voor de mensen lijkt omdraaien mij toch beter :) dus ik draai m altijd om!

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:49

Ik draai de ponies ook altijd om! Ze weten het ook,dus ze doen het uit zichzelf al,hoef daar niets voor te doen.
Het draadje is los als ik kom met de ponies,ga er doorheen,ze draaien om dan maak ik ze los.
Ik vind het riskanter om ze niet om te draaien dan wel,heeft niets te maken met dat ik bang ben dat ze trappen maar het blijven dieren dus je moet altijd voorzichtig zijn.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:11

AppelQueen schreef:
voor het paard is het omdraaien over de achterbenen niet optimaal, dus kan blessures opleveren en als "gevaarlijk"worden bestempelt, Voor de mensen lijkt omdraaien mij toch beter :) dus ik draai m altijd om!

Dit is echt onzin. Blessures opleveren.
Je draait ze toch niet om hun as.

Elly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:15

Ik ben het met je eens! Ik draai hem ook altijd om.
een vriendin deed het 1x niet en kreeg toen een trap tegen haar bovenbeen, je kon de hele hoefafdruk zien zitten! :+

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:23

De eigen pony laat ik altijd gewoon los, die blijft daar ook rustig op wachten.
Vreemde/andere paarden draai ik wel altijd om, moeten gewoon op mij wachten en dan is dat de makkelijkste/beste manier :)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:36

BrankaZ schreef:
annaaube schreef:
jezus, niet omdraaien? en dan idd een trap krijgen? levensgevaarlijk! eerst omdraaien, hek dichtdoen, los klikken en snel onder het hek door (: dat is mijn manier. en als je je paard er maar gewoon in laat rennen... ik vind dat je paard gewoon moet wachten, het toont ook respect als je paard gewoon netjes samen met jou wacht.

Ja inderdaad niet omdraaien. Bij mijn eigen paard werkt dat in ieder geval beter, die wordt van dat wachten vreselijk onrustig. Dus ik haal het halstertouw door zijn halster. Zet hem aan de kant waar het hek open gaat en doe het hek zover open dat hij er tussendoor kan. Dan laat ik hem los en kan hij doorlopen het land in. Meestal zoekt hij dan eerst een lekker zanderige plek om te rollen of een plek waar hij niet meteen door zijn groepje in de nek wordt gesprongen.
Zou ik het op jouw manier doen dan zou hij erg onrustig worden, zeker als zijn dames hem komen begroeten. Voor mij veel gevaarlijker, want dan sta ik ineens tussen de paarden die op elkaar kunnen reageren.

Misschien zijn ze dan wel rustiger als je ze op die manier loslaat, maar als er nou wel wat gebeurd, sta je heel mooi precies achter zn benen. Ik zelf zou het risico niet nemen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:52

Johanna59 schreef:
AppelQueen schreef:

Dit is echt onzin. Blessures opleveren.
Je draait ze toch niet om hun as.

Als je het hek dicht moet doen draai je ze toch wel om hun as?

kan iemand mij nog antwoord geven op de vraag waaaarom je eerder een trap krijgt als je ze vooruit de wei in laat? Als het goed is sta je er namelijk naast en niet achter ;)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:57

Mijn paarden zouden het niet eens moeten riskeren om te trappen als ik ze los laat, daar komt heibel van :+
Beesten horen netjes te wachten tot ik het hek dicht heb, om draaien en neus richting weiland los. Laat ik zeggen dat ik weinig in contact kom met vreemde paarden en deze dus allen naar mijn hand opgevoed zijn natuurlijk en neen, het zijn geen pony's maar twee warmbloeden en een blinde draver ;)

Bij vreemde paarden zou ik het omdraaien toch overwegen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:02

annaaube schreef:
Misschien zijn ze dan wel rustiger als je ze op die manier loslaat, maar als er nou wel wat gebeurd, sta je heel mooi precies achter zn benen. Ik zelf zou het risico niet nemen.

Daarom zorg ik dat ik naast hem sta. Of eigenlijk beter, achter het hek dat ik ver genoeg open heb gedaan om hem het land in te laten. Voor het hek en/of stroomdraad heeft hij respect. Voor mij overigens ook.

whisperramse schreef:
Mijn paarden zouden het niet eens moeten riskeren om te trappen als ik ze los laat, daar komt heibel van :+
Beesten horen netjes te wachten tot ik het hek dicht heb, om draaien en neus richting weiland los. Laat ik zeggen dat ik weinig in contact kom met vreemde paarden en deze dus allen naar mijn hand opgevoed zijn natuurlijk en neen, het zijn geen pony's maar twee warmbloeden en een blinde draver ;)

Hier hetzelfde. Als ik al het idee zou hebben dat er een bok of trap zou komen vrees ik dat het halstertouw op zijn kont terecht komt.

Voor zover ik vreemde paarden op het land zet draai ik ze meestal wel om. Niet zo zeer omdat ik denk dat het voor mij veiliger is, meer om ontsnappen te voorkomen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:09

Ik draai de paarden ook altijd om. Vind het naast de veiligheid ook een stukje gehoorzaamheid dat het paard hoort te hebben.

mar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:16

ik draai ze ook altijd even om.
heb 1x de onderkant van een achterhoef van dichtbij gezien en dan schrik je wel.
trouwens was dit niet van een vreemd paard maar van mijn eigen paard die elke dag naar buiten ging dus...........

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:21

Ben het er gedeeltelijk mee eens dat omdraaien veiliger is :j
Maaaar, het licht er ook maar net aan wat voor een paard je in handen hebt.
Een van mijn pony's begint namelijk uit enthousiasme te stijgeren als je haar omdraait voordat je haar loslaat zegmaar. Met de neus naar voren doet ze dit niet.
De ander is gewoon een sul, dus kan je lekker omdraaien :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:24

Tigra_ schreef:
Ik draai ze nooit om in de wei. Tja het is wel veiliger maar ik doe niet anders dan gewoon loslaten. Ben er nog nooit een tegen gekomen die meteen bij het in de wei gaan beginnen te bokken. Bij ons stappen ze altijd in stap weg soms in draf. Maar hier gaan ze dan ook altijd dagelijks in de wei. Kan me voorstellen dat als een paard weinig buiten komt dat die een vreugde bokje maakt. Maar als nog ik ga eigenlijk nooit de wei mee in dus als ze al achteruit schoppen dan schoppen ze tegen het hek.

Bij ons gaan ze ook dagelijks naar buiten, maar er zitten mafkezen tussen.

Er is een pensiongenoot die ze niet omdraaid.
Als jij de dag erna ze naar buiten doet dan weet je dat direct want ze willen bij het hek al weg!

Ik blijf er ook bij: Omdraaien

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:25

whisperramse schreef:

Nou precies.
Ik weet dat die van mij ook niet mept.
Maar we hebben een aantal pensionpaarden die niet zo netjes opgevoed zijn.
En dan draai ik ze toch liever om.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:27

Bomba schreef:
Ik draai de paarden ook altijd om. Vind het naast de veiligheid ook een stukje gehoorzaamheid dat het paard hoort te hebben.

Hier nog 1. ;)
Rust hoort daar ook bij.
Rustig naar de wei, de wei op, omdraaien, hek/draad dicht, 'loskoppelen' , en dan mag paardje losgaan als ie wil.
Ik ben veilig, paardje veilig, klaar.

En dat draaien, tja...
Als je bezorgd bent om mogelijke blessures, kan je je paardje beter niet op de wei zetten.
Of op stal, daar zijn de draaien vaak korter gezien de beduidend minder beschikbare ruimte. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:29

[naam] loopt eigenlijk altijd los achter mij aan dus ik ga naast het hek staan, zij loopt naar binnen, kijkt even over eten in de voerbak zit en galoppeerd dan pas weg...
dus hiermee kan ik niet helpen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:33

_Arwen_ schreef:
kan iemand mij nog antwoord geven op de vraag waaaarom je eerder een trap krijgt als je ze vooruit de wei in laat? Als het goed is sta je er namelijk naast en niet achter ;)

En het paard rent zeker precies recht weg? ;)
En als het bokt, is dat ook precies kaarsrecht naar voren...

Al komen ze iedere dag tig uur buiten, het is gewoon veiliger om ze om te draaien. Sommigen zijn jolig, sommigen zijn niet opgevoed en rennen er vandoor. Als ze eerst hun eigen lichaam nog moeten draaien heb je altijd een voorsprong in tijd en afstand gecreëerd.

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:33

omdraaien. mijn pony´tje laat ik zo nog wel los maar met mijn paard is het toch altijd oppassen. ze zal niet zomaar slaan maar je weet het nooit. en ze staan elke dag in de wei. heb het altijd al zo gedaan.
het is een gewoonte geworden met de jaren.