licorne schreef:Citaat:Ja, zoeentje met een verkeerde genenmix..... De looplust van de Arabier met de lompheid van de Haflinger.... veel plezier.........
Goh wat zijn we toch weer lekker positiefNeeeeeee eentje met de GOEDE genenmix natuurlijk! Heb er 15 jaar eentje gehad en dat was, inderdaad, het ideale trektochtpaard. Sterk, fit, vrolijk, onvermoeibaar, overal voor in en nergens bang van.
Volgens mij zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, en die kun je dus met meerdere types paarden bewandelen. Kies binnen je eisenpakket gewoon voor iets dat bij je past, want DAT is het belangrijkste. Als jij graag een fjord wilt, dan zoek binnen fjordenland jouw ideale trektochtfjord, want ze bestaan NET zo goed als de ideale trektochtdraver, haflo-arabier, KWPN-er, Merens, Criollo of whatever.
Ik ken fjorden die voor een woonwagen MEERDERE keren naar Zuid-Frankrijk EN terug zijn gelopen, en ik ken een draver die het tot Madrid geschopt heeft. Als ze fysiek gezond zijn, goed in elkaar zitten, ze zijn goed in de kop, en ze willen graag lopen en kunnen economisch lopen, dan kom je héél héél ver, zeker als je geen haast hebt. Beetje geluk moet je altijd hebben, maar mijn ervaring is dat, ALS er al zoiets als een "God" bestaat, hij zonder enige twijfel een zwak heeft voor echte reizigers
De boodschap is, dat er geen ras is, maar een individu dat geschikt is om mee op reis te gaan, zelfs als dat individu barst van de sportpaard-genen
Elke goede genenmix voldoet. Sterker nog; het is zeer waarschijnlijk dat het probleem meer bij de ruiter (M/V) ligt, als in het gebrek aan opvoeding, dan dat daadwerkelijk die foute genenmix een rol speelt. Oftewel, daar is ie maar weer eens: it all depends (citaat: Licorne) Dat de eigenaar bij het betreffende paard moet passen en het paard bij het beoogde gebruiksdoel.
Om terug te komen op de oorspronkelijke reactie: Nee, DE Haflo bestaat niet en daarmee is DE Haflo dus ook niet geschikt, maar moet TS op zoek naar een geschikt paard, dat best een Haflo kan worden, maar misschien ook wel een kruising Frans trekpaard..........

)