Merkkleding ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:09

Heb je niet enkel met kleding hoor. Als je ergens aankomt met een paard vragen ze niet meer hoe het gaat of hoe die heet, nee, het eerste wat ze vragen "wat voor papier zit d'r achter en wat loopt ie?"

Ik heb er nu eentje met goed papier, maar van een hier nogal ondergewaardeerd stamboek. Ook de meeste van d'r broers/zussen zijn niet uitgebracht in de sport maar ingezet als rereapaard of als fokmerrie. Ik zoek het ook niet allemaal zo op, als ik maar een fijne tijd heb met m'n beesje. Nou, beesje heeft wel aardig karakterkopje erop zitten.Dus kan wel een keer hete situaties geven. Wat krijg je dan? Wordt je gewoon buiten gekeken met je "slachtpaard". Ik kan met m'n slachtpaard wel fijn gewoon de trailer/vrachtwagen inlopen, kan er gewoon lekker mee gaan wandelen, paard kan lekker in voorjaar en zomer tot vroege najaar 24/7 het land in. Maar dat maakt allemaal niet uit, hun paard heeft >10.000 gekost en er loopt ergens verre familie op hoog niveau mee. Da's belangrijker. Dat hun knol gigantische laadangst heeft, amper een grassprietje ziet en al panisch wordt als die nog maar straat te zien krijgt, da's allemaal "veel waardevoller want dik papier en dikke prijs".

Dik gelul...

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:10

Omg :') dit is echt de grootste bullsh*t die ik ooit heb gehoord. Nee, ongeacht wat ik aan heb ben ik altijd geaccepteerd.

Eilandmeisje

Re: Merkkleding ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:34

heb hier nog nooit last van gehad. nu rij ik op een manege, en daar heeft iedereen gewoon lekker aan wat ie fijn vind en zelf leuk vind. Maar zou me idd kunnen voorstellen dat er mensen zijn die zich dan beter voelen met dure kleding, nou lekker laten en niks van aantrekken!

Notha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:06

Bij ons niet. of je nou een duurder merk of een goedkoper merk aanhebt. Dat maakt bij ons niets uit

_Bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:56

Bij ons kijken ze ook niet naar je kleding. Of je nu wel of geen merk draagt.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:04

Ik heb het wel es meegemaakt hoor, maar dan niet zo zeer met wedstrijdkleding.
Ik rij ivm een blessure met oude gymschoenen, en daar loop ik ook op stal. Mijn verdere rijoutfit bestaat uit een oude winterjas, oude rijbroek, oud vestje, oud shirt :') Ach, als het maar lekker zit, denk ik dan :)
Maar ik wordt er soms wel es op nagekeken heb ik het idee. Nouja, da's dan hun probleem dat ze mijn kleding niet mooi vinden, kijk je toch een andere kant op :+

Philipha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:07

Er zit wel redelijk verschil in als je er zo bij loopt als UMayDream, en een mens met merk kleding.
Natuurlijk wordt je dan nagekeken, wat wil je haha. Ik loop ook niet in m'n nieuwste kleding op stal, die gebruik ik voor wedstrijden, maar wel met functionele kleding.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:51

Philipha schreef:
Er zit wel redelijk verschil in als je er zo bij loopt als UMayDream, en een mens met merk kleding.
Natuurlijk wordt je dan nagekeken, wat wil je haha. Ik loop ook niet in m'n nieuwste kleding op stal, die gebruik ik voor wedstrijden, maar wel met functionele kleding.

Nou, het spijt me zeer, maar wat voor kleding ik ook aan heb, ik vind niet dat je iemand hoeft te beoordelen op hoe iemand eruit ziet :+ Ze kijken nl toch wel vaak beetje lelijk op de neus als ik ga rijden, niet dat ik zo goed ben ofzo hoor, zo bedoel ik het niet, maar gewoon alsof ze hadden verwacht dat ik toch niet kan rijden, aangezien ik geen echte rijkleding draag.. := :o
Oke, als ik nou met een konijnenpak aankwam.. Maar wat oud spul is toch wel te accepteren? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:28

Ik heb de bizarre ondervinding dat je vaker wordt nagekeken op stallen waar ze algemeen oogkleppen op hebben dan op stallen waar ze heel open minded zijn. Ook naar paarden toe en hoe je ermee omgaat.

Stallen waar ze ook openstaan voor bitloos, VD, zowel competitief als recrearuiters hebben zijn vaker ook losser en vrijer naar elkaar toe dan een stal waar je je maar 1 type mensen hebt dat echt denk "enkel wij hebben het bij het rechte eind". Maw, mensen met oogkleppen op, op alle vlakken. Die gaan veel sneller oordelen en veroordelen op kledij, paard, manier van omgang met paarden etc.

Is toch wat ik tot nu toe heb mogen ondervinden...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:33

Daar heb je wel gelijk in, Varekaj :j

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:35

Ja, het gebeurd.
Ik loop altijd in mijn ouwe kloffie. Oud t-shirt of trui en oude jas. Ik wordt altijd heel vies bij de paarden, of blijf ergens achter hangen en vindt het zonde om dan hele dure Anky-shirtjes aan te doen of een hele dure jas.
Heb wel altijd mooie rijbroeken, maar ik wil een goede hebben, want met rijden gebruik je die intensief.
Ook heb ik voor de winter een mooie waterdichte jas, puur noodzaak.

Heb wel gemerkt dat je dan anders aangekeken wordt. Ik rijd ook nooit voluit in setjes en dan hoor je er bij sommige ook blijkbaar niet bij.
Als ik een mooi kwalitatief dekje onder mijn zadel heb, hoe fik niet perse een zelfde kleur truitje en bandages en petje bij te hebben, lb vind ik.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:39

Ik weet niet of dit al eens genoemd is. Maar misschien werkt het juist andersom.
Dat jij je zekerder voelt in je PK-jas, en dat je dan ook een stuk zelfverzekerder overkomt dat ze daarom sneller voor je aan de kant gaat. En zodra je jouw HH-jasje aan hebt dat je uitstraalt dat je er minder zeker in bent, en dat ze dan sneller denken dat jij wel aan de kant gaat omdat je zoiets uitstraalt.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:41

Dat heb ik totaal niet.. Ik voel me zeker van mezelf als ik me op mijn gemak voel, en dat is bij de paarden.. :) Daar verandert kleding niet zoveel aan :o
Maar op een wedstrijd kan ik me voorstellen dat je er graag top uit wilt zien, en je je misschien beter voelt in een dure, supermooie outfit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:45

Ik investeer wel best wat in m'n rijbroeken, laarzen en vooral winterjas. Die dingen heb je vaak intensief nodig als je bij de paarden rondloopt. Dan wil ik gerust wat neertellen voor kwaliteit, die je toch vaak wel terug kan vinden bij merkkleding.
Idem met een deken voor een paard: ik betaal liever iets meer voor een goede Bucas of Rambo dek dan een BR die gelijk in frut van elkaar gescheurd wordt door m'n knol, of die niet lang volhoudt waarvoor ie gekocht is. (vb water doorlaten na 4 regenbuien, terwijl ie water- en winddicht hoort te zijn en blijven!)

Maar truien, t-shirts en hemdjes? Haal ik gewoon bij de uitverkoop in de C&A of H&M of Decathlon hoor! Je zweet je er toch suf in, ze worden makkelijk vuil en je moet ze elke keer ook gelijk weer wassen. Daar vind ik die spullen goed genoeg voor, kan ook minder kwaad als je dan eens ergens achter blijft haken of er komt product op dat vlekken maakt die er niet meer uitgaan. Duurder spul en dure merkkleding ga ik pas dragen bij de paarden als ik ze al een tijd heb en ze al flink afgedragen zijn. Dan heb ik er flink plezier van gehad en kan dat scheurtje of vlekje ook veel minder kwaad.

Waar ik zelf wel ook flink irri van kan worden zijn mensen die echt piekfijn uitgedost zijn alsof elke les een concuurs is op topniveau. Inclusief pareloorbelletjes, net hemdje of poloshirtje, mooie halsketting eraan, laarzen die glimmen als nieuw, haar piekfijn gekapt... Hallo, het is een training, geen modeshow?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:47

;( Er gaat vast niemand voor mij aan de kant, aangezien ik een boerenbondjas heb..

:+

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:57

Wat ik zei geldt ook niet voor iedereen, maar het kan zijn dat zodra je luxe merkkleding aanhebt je heel iets anders uitstraalt dan als je in je kloffie rondloopt.
Maar mensen die in kloffie rondlopen kunnen ook uitstralen dat ze zeker zijn van hun zaakjes.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:13

mmmm ... dilemma..... Ik zal eerlijk zijn... Als ik ruiters en hun paard helemaal op en top opgetut zie met de meest dure merken, setjes, kleuren etc.... dan roept dat weerstand/allergie bij me op. Ik weet het, het is wel een beetje een vooroordeel van me, maar ook een stukje ervaring. Vaak zijn het ruiters die het van hun uiterlijk moeten hebben. Paard in de krul, want het plaatje moet mooi zijn, graag gezien willen worden door anderen, meer met hun uitstraling bezig zijn dan met hun paard goed te rijden.

Ik zie veel liever iemand die eerlijk en goed zijn/haar paard rijdt, in bv oude of niet opvallende kleding.

Ik wil geen mensen beledigen hoor. Iedereen moet doen waar ie zich zelf goed bij voelt. Ik ken ook "setjes" mensen waar ik het goed mee kan vinden, en die ook op een fijne manier aan het werk zijn met hun paard.
Maar laat ik vooral voorop stellen dat kleding helemaal niets te maken heeft met voorrang krijgen in de rijbaan of wat dan ook.
Als je dure kleding kunt/wilt kopen, of juist niet, als mens wordt je er niet beter of slechter van en heb je ook niet meer rechten of plichten.

Philipha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:59

Maar het is ook niet goed om in geen rij-kleding te gaan rijden, UMaydream. ;)
Volgens mij licht het er inderdaad aan waar je komt, kom je op een dure dressuurstal dan zal het anders zijn dan als je op een recreatie stal komt.
Maar volgens mij is dat in ''normale'' wereld ook zo, ga je naar het Gooi in je oude sloofie dan wordt je raar nagekeken, maar ga naar een achterbuurt ergens in Amsterdam dan zullen ze het vast niet erg vinden.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:49

Philipha schreef:
Maar het is ook niet goed om in geen rij-kleding te gaan rijden, UMaydream. ;)
Volgens mij licht het er inderdaad aan waar je komt, kom je op een dure dressuurstal dan zal het anders zijn dan als je op een recreatie stal komt.
Maar volgens mij is dat in ''normale'' wereld ook zo, ga je naar het Gooi in je oude sloofie dan wordt je raar nagekeken, maar ga naar een achterbuurt ergens in Amsterdam dan zullen ze het vast niet erg vinden.

Dat klopt. Maar ik rij ook wel in rijbroek, en als het kan met mijn blessures trek ik jodphurs + chaps aan, dat vindt ik ook veel fijner rijden :j

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:56

Ik rijdt eigenlijk alleen maar met merkkleding... Gewoon omdat ik het mooi vind :). Maar ik sta ook op een dure stal dus daar zien ze je niet graag komen met vieze laarzen of een vieze broek of jas... Het is idd vreemd maar ze kijken dus ABSOLUUT niet naar je om als je decathlon kleding draagt. Liever lamicell,PK,Anky,EquiTheme,etc...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:58

Ik bedacht me laatste...

Dat het enige waarop ik echt 'bezuing' mijn vestjes/hempjes/shirtjes/truien zijn.
Vaak afgedragen kleding (met gaten er in haha, of kleding die ik niet meer mooi genoeg vind voor 'normaal').

:+
Voor de rest ga ik graag voor kwalitatief goed & duurzaam spul.
Ik hoef niet elk jaar een nieuwe jas, koop liever een jas die langer mee gaat.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:02

Ik denk dat dit per persoon verschilt. Er zijn idd genoeg mensen die er heel erg op letten welke merken je bij je hebt. Er zijn ook mensen die dit wat minder kan schelen.

Zelf heb ik het 'merkverschil' gemerkt bij mijn pony, toen ik een paardenopleiding begon. :+ Wat zat iedereen verbaasd te kijken toen ik zei dat ik 'slechts' een shetlander had! En ja, ik heb toen wel een pony erbij gekocht... Waar ik nog steeds heel blij mee ben, daar niet van ;)

Die merken zijn denk ik ook wel om indruk te maken op anderen, kijk eens wat ik kan betalen. Ik kende dus iemand die de duurste spullen had, voor haarzelf en de paarden, paard had ook geweldige afstamming etc. Daar vertelde ze ook regelmatig over en idereen dacht over haar: zij kan vast goed rijden... heb haar eens zien rijden, viel dik tegen. :+ De merken moesten haar rijkwaliteit wat verbloemen denk ik...

Ik ben trouwens wel jaloers op mensen met een mooi scapa-dekje :o

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:09

Dan ben je ook jaloers op mij :+ Heb er eentje, maar gebruik em nooit :=
Ik heb em ook enkel gekocht omdat ik het dekje mooi vond, niet vanwege het merk :P

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:29

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:35

MarkusHaifa1 schreef:
Ik rijdt eigenlijk alleen maar met merkkleding... Gewoon omdat ik het mooi vind :). Maar ik sta ook op een dure stal dus daar zien ze je niet graag komen met vieze laarzen of een vieze broek of jas... Het is idd vreemd maar ze kijken dus ABSOLUUT niet naar je om als je decathlon kleding draagt. Liever lamicell,PK,Anky,EquiTheme,etc...

Maar als je dit topic leest he, hoe andere mensen zich er soms onder voelen als ze in goedkopere kleding lopen en andere daar zo op reageren als ze op jou stal zouden doen.. Vind je het dan eigenlijk een leuke manier van doen? Voel je je daar dan echt lekker bij?

Kijk, ik heb zelf ook genoeg dure spullen hoor, terwijl ik dit jaar nog maar 1x op mijn eigen paard gereden heb (wel op andere paarden, maar goed). Ik hou van mooie spullen en helaas blijkt dat ik een dure smaak heb. Ik rij altijd alleen en er is geen mens die me ziet. Ik kan dus recht uit mijn hart zeggen dat ik het koop en gebruik omdat ik het zelf mooi vind. :+

Ik kijk niemand er op aan als ze iets goedkoops dragen, maar ook niet als ze iets duurs dragen. Het zal me allemaal een worst zijn, ieder zijn ding.